handdator

Visa fullständig version : Faror med tatueringar


Gurkyngel
2011-09-05, 10:18
Hej,

Jag har bokat tid för utbyggnad av en gammal gadd och kände att det var lika bra att berätta för päronen. Mamma går i taket direkt "har du inte hört?", "har du inte läst?" "det här diskuteras väldigt mycket just nu!" "Det är oansvarigt mot andra människor"... Och som vanligt när mamma reagerar som hon gör reagerar jag tillbaka, skygglapparna upp.

Jag är vuxen och bestämmer själv men ändå väcks tanken; Hur riskfyllt är det egentligen att tatuera sig? Vad skulle man kunna råka ut för och hur stor är chansen? Vanligaste kolofrågan - finns det studier?

Danke!

vicarious
2011-09-05, 10:19
Att tatueringen blir ful och att man ångrar sig resten av livet? Det är nog min största rädsla.

Sparven från Minsk
2011-09-05, 10:23
Liten risk för infektion när den läker, som med alla sår men det är ju inget man dör av direkt ;)
Som föregående talare, att den blir ful eller att du ångrar dig.
Tatueringar är idag så vanligt förekommande så man riskerar inte att "mobbas" eller tas för kriminell.
Visa tar hål i öronen, andra lägger bläck under huden, din kropp dit val.

Nitrometan
2011-09-05, 10:24
Hepatit C eller annan blodsmitta om de inte kan göra sina nålar rena ordentligt.

Sen har det väl varit lite snack om gifter och tungmetaller i färgerna.

prOtotype
2011-09-05, 10:24
"Det är oansvarigt mot andra människor".

Eeeh... Va?

Nitrometan
2011-09-05, 10:26
Eeeh... Va?

Ja. Om nån gör en ful tatuering och springer runt och trycker upp den i ansiktet på folk. Är inte det oansvarigt?

Att tvinga folk att utstå hemska emotionella kval genom att utsätta dem för fula tatueringar. *gah!*

hultman
2011-09-05, 10:27
Hej,

Jag har bokat tid för utbyggnad av en gammal gadd och kände att det var lika bra att berätta för päronen. Mamma går i taket direkt "har du inte hört?", "har du inte läst?" "det här diskuteras väldigt mycket just nu!" "Det är oansvarigt mot andra människor"... Och som vanligt när mamma reagerar som hon gör reagerar jag tillbaka, skygglapparna upp.

Jag är vuxen och bestämmer själv men ändå väcks tanken; Hur riskfyllt är det egentligen att tatuera sig? Vad skulle man kunna råka ut för och hur stor är chansen? Vanligaste kolofrågan - finns det studier?

Danke!

Jo, det är extremt oansvarigt gentemot andra människor. Det finns mönster som kan skapa anafylaktisk chock och/eller avsky. Som då sedan kan utmynna i våldsaktioner gentemot bäraren.

Gurkyngel
2011-09-05, 10:28
Eeeh... Va?

Här syftade hon på att alla de gifter som kommer in i min kropp kan komma att skada framtida foster...

Åsberg
2011-09-05, 10:30
Här syftade hon på att alla de gifter som kommer in i min kropp kan komma att skada framtida foster...

Är din mamma på riktigt?

Osten80
2011-09-05, 10:31
Är din mamma på riktigt?

Hennes farsa var förmodligen tatuerad.

vicarious
2011-09-05, 10:55
Hennes farsa var förmodligen tatuerad.

Haha. :laugh:

mangemani
2011-09-05, 11:00
enda faran är väl att man låter sina hormoner som ung bestämma för att sedan som äldre ångra sig bittert.
men så länge du har tagit dig en låååång funderare på varför du ska tatuera dig(och kommit fram till ett vettigt svar) och att du inte bara tar nån töntig tatuering som en tribal tex bara för att du SKA tatuera nått, så kommer det bli fint och gå bra.
så, använd huvudet innan du gör något, det är mitt råd.

Nitrometan
2011-09-05, 11:03
så, använd huvudet innan du gör något, det är mitt råd.
Som när Mike Tyson gjorde en tribal i ansiktet?

Han använde huvudet som underlag för tatueringen...

mangemani
2011-09-05, 11:08
Som när Mike Tyson gjorde en tribal i ansiktet?

Han använde huvudet som underlag för tatueringen...

;)

HulkH
2011-09-05, 11:14
Hepatit C eller annan blodsmitta om de inte kan göra sina nålar rena ordentligt.

Sen har det väl varit lite snack om gifter och tungmetaller i färgerna.

Det är väl förmodlingen det hon syftade på. Det sägs ju lite då och dpå på nyheterna om diverse metaller som sitter kvar och orsakar det ena och det andra.
Har för mig jag hörde att dom funderar på att förbjuda tatueringar också, dock så var det nog bara vad X antal personer tyckte.


Som när Mike Tyson gjorde en tribal i ansiktet?

Han använde huvudet som underlag för tatueringen...

haha, bra där! ;)

limenka
2011-09-05, 11:19
Hepatit C eller annan blodsmitta om de inte kan göra sina nålar rena ordentligt.

Sen har det väl varit lite snack om gifter och tungmetaller i färgerna.

Aldrig tänk på det med rengöringen av själva maskinen. Rengörs dem noga tro?
Nålar slängs ju direkt så där det ingen fara.

Åsberg
2011-09-05, 11:24
Hennes farsa var förmodligen tatuerad.

Haha. :laugh:

Nitrometan
2011-09-05, 11:26
Aldrig tänk på det med rengöringen av själva maskinen. Rengörs dem noga tro?
Nålar slängs ju direkt så där det ingen fara.

Vet ej. De jag har besökt har varit väldigt noga med att plasta in och sprita allt. Sen slängde de plasten och gjorde rent igen.

Imni
2011-09-05, 11:27
Hennes farsa var förmodligen tatuerad.

:laugh:

Honken
2011-09-05, 11:32
Hepatit C eller annan blodsmitta om de inte kan göra sina nålar rena ordentligt.

Nålar slängs efter bruk (köps steriliserade), alla kontaktytor rengörs frenetiskt och maskindelar koks i tryckkokare fast de är överdragna med barriärer. Att bli smittad eller få en dålig läkning i Norden är väldigt osannolikt sålänge man tattuerar sig i en studio (dvs inte hemma) och ser till att sköta eftervården.

Tattuerarna i Sverige ligger i världsklass, kollar man upp lite olika artister innan man bestämmer sig för att jämföra skicklighet och smak så slipper man oroa sig över att resultatet blir dåligt.

EDIT: Puck2a

johanhej
2011-09-05, 11:47
Färgen kan vara dålig. Skaffa dig en seriös tatuerare, som faktiskt undersöker det han köper in.

http://www.kemi.se/templates/Page____6609.aspx

filmjölk
2011-09-05, 11:58
Aldrig tänk på det med rengöringen av själva maskinen. Rengörs dem noga tro?
Nålar slängs ju direkt så där det ingen fara.

I de allra flesta fall, är en tatuerares utrustning renare än utrustningen på en vanlig vårdavdelning. I klass med instrumenten de använder på operation. Höggradigt Rent. Tom Kliniskt Rent.

Vågar du ta ett blodprov på en vårdcentral vågar du låta dig bli stucken av en tatuerarnål. (Lämnar ämnena i färgen därhän, men nålar och sånt är det väldigt noga med på en tatuerarstudio.)


(detta förutsatt att det sker i en vettig studio)

Gurkyngel
2011-09-05, 12:06
Tro det eller ej mamma är på riktigt :O men hennes tankar, jag vet inte... hon lider bara av det klassiska mamma-syndromet och tror på allt hon hör och läser och applicerar det på sina barn.
Jag litar på tatueraren till 100 %. Det kommer bli fetbra :)

ARMSTARK
2011-09-05, 12:08
Om du tattuerar en svastika i pannan är det farligt att gå på stan.

Mastodon
2011-09-05, 12:13
I de allra flesta fall, är en tatuerares utrustning renare än utrustningen på en vanlig vårdavdelning. I klass med instrumenten de använder på operation. Höggradigt Rent. Tom Kliniskt Rent.

På op används sterila instrument. Höggradigt rent är nåt annat. När man tar venprov är det inte heller nödvändigtvis helt sterilt. På tatueringsstudion är utrustningen inte steril men det behöver den inte heller vara.

Seriösa studios har seriösa rutiner kring detta, oroa dig inte. Själv har jag kört på swahili bobs på bondegatan i sthlm, ca 100 timmar under nålen. Är sjukligt nöjd.

Deceiver85
2011-09-05, 12:33
Dagens faror med tatueringar ligger snarare i diverse motiv, snarare än smittorisk...

http://bungalowhutch.files.wordpress.com/2011/01/tattoo-nascar1.jpg

Mart|n
2011-09-05, 12:46
Dagens faror med tatueringar ligger snarare i diverse motiv, snarare än smittorisk...

http://bungalowhutch.files.wordpress.com/2011/01/tattoo-nascar1.jpg

Det var som tusan, när gaddade du ryggen?

:D

Deceiver85
2011-09-05, 12:50
Det var som tusan, när gaddade du ryggen?

:D
Ey ey ey ey ey...

http://tcwfanzine.files.wordpress.com/2010/11/angry-man.gif

Pungis
2011-09-05, 14:00
Den största risken är att det blir fult, pga dålig tatuerare..

Gå till en seriös studio, hos någon som kört några år så i princip inte risken..

Smitto/infektionsrisk är närmast obefintlig hos en bra studio. Fråga tatueraren hur dom sköter städning och sterilitet så inser du att det är som ett sjukhus ..

Snobbe
2011-09-05, 14:25
Hepatit C eller annan blodsmitta om de inte kan göra sina nålar rena ordentligt.

Sen har det väl varit lite snack om gifter och tungmetaller i färgerna.

Alla seriösa tatuerare använder väl engångsnålar?

hahavaffan
2011-09-05, 14:37
Hennes farsa var förmodligen tatuerad.http://troll.me/images/obama-laughing/obama-laughing.jpg

SiSenior
2011-09-05, 15:51
Hepatit C eller annan blodsmitta om de inte kan göra sina nålar rena ordentligt.

Sen har det väl varit lite snack om gifter och tungmetaller i färgerna.

+1 This.

Även om detta problem med största säkerhet går att undvika genom att tatuera sig i Sverige på en välkänd och godkänd studio.

Gurkyngel
2011-09-05, 16:59
Om du tattuerar en svastika i pannan är det farligt att gå på stan.

Då skall jag placera den så att det är skyla med kläder. Är ju sjukt att det ska behövas men samhället har väl inte kommit längre...

Gurkyngel
2011-09-05, 17:01
+1 This.

Även om detta problem med största säkerhet går att undvika genom att tatuera sig i Sverige på en välkänd och godkänd studio.

Det är en seriös studio! Har bara hört gott om dem :) mycket förväntansfull!!

Men dessa tungmetallar förekommer de i allt tatueringsbläck? Eller bara i de färgade? Om man gör en svartvit tatuering är risken då mindre? (nyfiken)

SiSenior
2011-09-05, 17:56
Nej risken är den samma. Det enda som skiljer den svarta färgen mot den röd t.ex. är färgen. Innehållet är desamma.

Ärligt talat är det här med tungmetaller och tatueringar väldigt uttjatat i dagens Sverige. Det finns strikt lagstiftning som förbjuder tungmetaller i denna typen av färg. Så om det förekommer, har färgen importerats svart, och det vågar knappast en seriös studio gör med tanke på vilka konsekvenser det kan få.

Angel
2011-09-05, 17:59
Att det är så fult.
Blodsmitta
Allergier?

ddewe
2011-09-05, 18:34
Att det är så fult.
Blodsmitta
Allergier?

Smaken är som baken.

Kappman
2011-09-05, 18:48
Det enda som är helt säkert är att det som är ball idag kommer vara så fruktansvärt ute om några år. Så länge man inte kan byta skinn som en orm med jämna mellanrum så är gaddningar inget för mig.

limenka
2011-09-05, 18:59
Det enda som är helt säkert är att det som är ball idag kommer vara så fruktansvärt ute om några år. Så länge man inte kan byta skinn som en orm med jämna mellanrum så är gaddningar inget för mig.

Man gör knappast en tatuering för den är ball idag. Min underarm är i "Japansk New-school". Aldrig sett någon med sådan stil så får hoppas det aldrig blir populärt (det är förjävligt snyggt).

Onigiri
2011-09-05, 19:04
Det är lugnt, det är alltid lugnt. Så länge det kommer se bra ut så är det bara att köra hårt.

SiSenior
2011-09-05, 20:31
Det enda som är helt säkert är att det som är ball idag kommer vara så fruktansvärt ute om några år. Så länge man inte kan byta skinn som en orm med jämna mellanrum så är gaddningar inget för mig.

Du har uppenbarligen väldigt dålig koll på vad du pratar om.

Tricklew
2011-09-05, 20:43
Du har uppenbarligen väldigt dålig koll på vad du pratar om.

Nåja, har man en taggtråd runt armen så stämmer det ju väldigt väl.

Jockefoten
2011-09-05, 20:46
Nåja, har man en taggtråd runt armen så stämmer det ju väldigt väl.

Sitt namn på underarmen i Old English-font då?

Gurkyngel
2011-09-05, 21:11
Man gör knappast en tatuering för den är ball idag. Min underarm är i "Japansk New-school". Aldrig sett någon med sådan stil så får hoppas det aldrig blir populärt (det är förjävligt snyggt).

+1
Håller med fullständigt!! Hela grejen med tatueringar är ju att det sitter för alltid. Därför tänker man väl förhoppningsvis igenom motivet noggrant innan det hamnar på huden och kör på något man själv tycker är snyggt eller har någon betydelse för en själv.
Sen finns det väl nötter som bara slänger upp en gadd för att det är kul för stunden...

Nitrometan
2011-09-06, 11:44
Nej risken är den samma. Det enda som skiljer den svarta färgen mot den röd t.ex. är färgen. Innehållet är desamma.
Det är de olika metallerna som ger olika färg, så innehållet av tungmetaller eller giftiga metaller (eller andra ämnen) skiljer med vilken färg det är på färgen.

Ärligt talat är det här med tungmetaller och tatueringar väldigt uttjatat i dagens Sverige. Det finns strikt lagstiftning som förbjuder tungmetaller i denna typen av färg. Så om det förekommer, har färgen importerats svart.
Men nu var det ju en svart-vit tatuering det gällde? ;)

Men visst är det som du säger, de seriösa importörerna/grossisterna/studiorna använder inte giftig färg.

SiSenior
2011-09-06, 12:29
Det är de olika metallerna sm ger olika färg, så innehållet av tungmetaller eller giftiga metaller (eller andra ämnen) skiljer med vilken färg det är på färgen.

Ojdå. Det har jag alltid hört att "skillnaden på färgerna är enbart "karamellfärgen"", men du har säkert rätt.

Men nu var det ju en svart-vit tatuering det gällde? ;)

Men visst är det som du säger, de seriösa importörerna/grossisterna/studiorna använder inte giftig färg.

Hehe =-)

Nitrometan
2011-09-06, 12:32
Ojdå. Det har jag alltid hört att "skillnaden på färgerna är enbart "karamellfärgen"", men du har säkert rätt.
Vad är det som ger karamellfärgen dess färg?

SiSenior
2011-09-06, 12:32
+1
Håller med fullständigt!! Hela grejen med tatueringar är ju att det sitter för alltid. Därför tänker man väl förhoppningsvis igenom motivet noggrant innan det hamnar på huden och kör på något man själv tycker är snyggt eller har någon betydelse för en själv.
Sen finns det väl nötter som bara slänger upp en gadd för att det är kul för stunden...

Min impulstatuering är den jag idag är mest nöjd med, och den jag slängd ihop snabbt kvällen innan den skulle göras, är min nästa snyggaste, enligt mig själv. Sitter man och tänker för länge på en tatuering (ibland flera år som vissa gör) är det lätt att bli missnöjd efteråt eftersom motivet inte blev så som man hoppats.

Vad är det som ger karamellfärgen dess färg?

:Virro:D

Gurkyngel
2011-09-06, 16:20
Min impulstatuering är den jag idag är mest nöjd med, och den jag slängd ihop snabbt kvällen innan den skulle göras, är min nästa snyggaste, enligt mig själv. Sitter man och tänker för länge på en tatuering (ibland flera år som vissa gör) är det lätt att bli missnöjd efteråt eftersom motivet inte blev så som man hoppats.

Men du gjorde väl ändå något du tyckte var snyggt?? Och valde inte motiv efter någon trend? Lite mer så jag menade...

kohai
2011-09-06, 16:50
Hos vem ska du köra? Har kört bägge mina armar, delar av rygg och bröstet hos Pop1 i Boden och har inte blivit sjuk ännu! Både färg och black & white motiv så kör hårt!

proteinsynthesis
2011-09-06, 17:15
Här syftade hon på att alla de gifter som kommer in i min kropp kan komma att skada framtida foster...

Om du ska föda barn så finns den risken.

Kappman
2011-09-06, 17:27
Man gör knappast en tatuering för den är ball idag. Min underarm är i "Japansk New-school". Aldrig sett någon med sådan stil så får hoppas det aldrig blir populärt (det är förjävligt snyggt).

Hur gammal är du och hur länge har du varit tatuerad?
Känner ingen som haft sin tatuering i mer än 15 år som är nöjd.

SiSenior
2011-09-06, 17:51
Men du gjorde väl ändå något du tyckte var snyggt?? Och valde inte motiv efter någon trend? Lite mer så jag menade...

Det framgick inte direkt, men okej. Jag kör oldschool rakt igenom. Det har väl egentligen alltid varit trendigt inom tatueringsbranchen, men framför allt är det snyggt.

Gurkyngel
2011-09-06, 19:52
Hos vem ska du köra? Har kört bägge mina armar, delar av rygg och bröstet hos Pop1 i Boden och har inte blivit sjuk ännu! Både färg och black & white motiv så kör hårt!

The Noorth Tatoos i Luleå (gamla Aeon). Har hört/sett att han är väldigt duktig och när jag var där och planerade fick jag bara positiva intryck :)
Pop1 är ruskigt, ruskigt, ruskigt duktig!! Men lång väntelista som alla andra och enklare för mig med en studio i Lule :)

Gurkyngel
2011-09-06, 19:52
Om du ska föda barn så finns den risken.

Inte planerat på många, långa år...

Simon
2011-09-14, 12:02
The Noorth Tatoos i Luleå (gamla Aeon). Har hört/sett att han är väldigt duktig och när jag var där och planerade fick jag bara positiva intryck :)
Pop1 är ruskigt, ruskigt, ruskigt duktig!! Men lång väntelista som alla andra och enklare för mig med en studio i Lule :)

Tomas är duktig, flera bekanta har tatuerat sig hos honom och syrran gjorde sin senaste där också och den blev riktigt bra !