handdator

Visa fullständig version : Ätardag

Falk92
2011-09-05, 10:11
jag har läst att många har en dag då o då, där man äter vad man vill ungefär hur mycke man vill. men jag undrar för dom som vill gå ner i vikt o har en ätardag nångång förstör man hela veckans jobb med att försöka gå ner i vikt? jag kan förstå att om man brukar gå ner 1.5kg i veckan kanske man bara går ner 1-0.5kg just om man har en sån dag.eller syns de inte så mycke när de handlar bara om en dag?

Nitrometan
2011-09-05, 10:13
Hur mycket kalorier kan du lyckas få i dig på en dag?

Du kan inte bara räkna på en enda dag. Det är underskottet över längre tid som är intressant (kanske en vecka eller en månad).

vicarious
2011-09-05, 10:14
Det beror på hur mycket man äter. Alla kalorier räknas, oavsett om det är ätardag eller inte. Kroppen slutar inte lagra in överskottsenergi bara för att man på schemat har en "ätardag".

Nitrometan
2011-09-05, 10:14
Jag flyttade tråden hit till "Kost & Näring". Tyckte den passade bättre här.

Falk92
2011-09-05, 10:19
okok. ja asså jag äter bara runt 1000 om dagen mer eller mindre ute o går 2 gånger om dagen. men jag vet inte om jag ska vara livrädd för att äta en pizza o godis på en lördag inte varje lördag men bara sådär en gång i månaden. för jag vill ju inte att allt jag har kämpat för ska bara försvinna med vinden så fort man unnar sig en dag. de blir som en orolighet jag har av att jag tänker för mycke på kalorier o allt.

vicarious
2011-09-05, 10:21
okok. ja asså jag äter bara runt 1000 om dagen mer eller mindre ute o går 2 gånger om dagen. men jag vet inte om jag ska vara livrädd för att äta en pizza o godis på en lördag inte varje lördag men bara sådär en gång i månaden. för jag vill ju inte att allt jag har kämpat för ska bara försvinna med vinden så fort man unnar sig en dag. de blir som en orolighet jag har av att jag tänker för mycke på kalorier o allt.

Det är inget som kommer förstöra allt det du har kämpat för men det kommer göra din viktnedgång pyttelite långsammare. Handlar det bara om en pizza och lite godis nån gång i månaden är det absolut inget jag tycker du ska oroa dig över.

StarkaUlf
2011-09-05, 10:24
Så länge du inte äter 5-6 pizzor den dagen så lär det inte spela någon roll. Bättre att äta en och må bättre enligt mig.

Falk92
2011-09-05, 10:25
nee ok. ja jag vill iaf känna att ''ja jag gick ner iaf 0.5kg den här veckan'' för jag vet ju vf jag gick ner så lite just den veckan, men att ändå känna att jag gjorde nått bra denna vecka o inte bara gråta o får ångest över att jag åt den där jävla pizzan -.-

Falk92
2011-09-05, 10:25
sant skulle iaf inte orka äta så mycke xD

vicarious
2011-09-05, 10:30
nee ok. ja jag vill iaf känna att ''ja jag gick ner iaf 0.5kg den här veckan'' för jag vet ju vf jag gick ner så lite just den veckan, men att ändå känna att jag gjorde nått bra denna vecka o inte bara gråta o får ångest över att jag åt den där jävla pizzan -.-

Du kan ju lyckas gå ner i vikt den veckan trots att du äter en pizza. Att däremot ha ätardagar där man trycker i sig allting man ser och käkar +5000 kcal kanske inte är det smartaste om man vill gå ner i vikt :)

Sheogorath
2011-09-05, 10:30

Ett alternativ är att planera din ätardag, t.ex. att du ska gå ner 0.5 kg / v. MED en ätardag inräknad och ett visst antal kalorier den dagen. När du skär ner på maten på övriga dagar skär du ner lika mycket på ätardagen. För att ge dig ett exmpel: förra veckan åt jag så här:

sön: 3400 kcal
mån: 3400 kcal
tis: 3400 kcal
ons: 3400 kcal
tor: 3400 kcal
fre: 3400 kcal
lör: 4043 kcal

Den här veckan blir det:

sön: 3300 kcal
mån: 3300 kcal
tis: 3300 kcal
ons: 3300 kcal
tor: 3300 kcal
fre: 3300 kcal
lör: 3943 kcal

Mastodon
2011-09-05, 10:49
Den förklaringen jag kan erbjuda i all ödmjukhet är att kroppen på sikt anpassar sig till energitillgången, dvs sänker sin basalmetabolism vid långvarigt underskott t.ex. En överskottsdag då och då kanske kringgår detta.

Rent biokemiskt styrs metabolismen av massvis med enzymer vars aktivitetsnivå regleras borde på kort sikt och lång sikt. Alltså både timme-för-timme och dag-för-dag (kort sikt) och över tid (lång sikt). Gemensamt för många av dom är att de långtidsregleras mha substrattillgänglighet (nutrienter). Ett långvarigt underskott kan tänkas sänka aktiviteten hos vissa enzymer. Detsamma gäller såklart vid överskott.

Hoppas det inte blev för flummigt. Och jag vill betona att jag endast resonerar kring detta, jag VET inte om detta är sant.

Falk92
2011-09-05, 10:50
vicarious: nja tänkte mig inte så mycke-.- skulle nog inte änns orka äta så mycke:o men mer att ha sin lilla ätardag då jag kan slippa tänka ååh va mycke detta kan vara i o ska jag äta de där eller ska jag skita i att äta alls o vänta tills kvällen. de blir att om jag ska ha nått som är lite speciellt som låg kalori chips en helg blir de som att jag direkt slutar äta frukosten o lunch bara för att kunna äta de där på kvällen vet inte om de är dåligt eller så.

sheogorath: ja jag äter ju inte så mycke försöker äta så de blir 7000 kalorier under slutet av veckan för att veta att jag går ner ungefär 1 kg. men om jag såg till att äta som jag gör o sen den där lördagen så äter jag pizzan o godiset så de kanske blir 3500 kalorier under slutet av veckan. då borde jag gå ner iaf 0.5 kg ungefär eller?

Falk92
2011-09-05, 10:52
mastodon: de vart ganska flummigt xD

Fishtank
2011-09-05, 10:53
Runt 1000 kcal per dag?
Okej kanske dags att höja lite så du inte blir till skinn och ben pga att alla muskler åker samtidigt

Se bara till att du hamnar 3500 kcal under ditt veckobehov så är du all good
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Falk92
2011-09-05, 10:54
de kommer ta år innan jag ser ut som skinn o ben xD

Mastodon
2011-09-05, 11:08
mastodon: de vart ganska flummigt xD

kort sagt: metabolismens aktivitet regleras på sikt av tillgången på energi. Dvs vid långvarig energibrist (kaloriunderskott) svarar metabolismen på det. En tänkbar konsekvens av långvarigt underskott KAN vara att basalmetabolismen sänks. Då lär sig kroppen att överleva på färre kalorier genom att bränna färre kalorier för sina livsuppehållande processer. Det blir då lättare att hamna på kaloriöverskott eftersom dagsbehovet sänks. Att då och då övergöda sig lite (t.ex. med ätardagar) kanske kan kringgå detta.

Mao tycker jag personligen att det är vettigt med ätardagar och kör själv med såna. Sheos upplägg är smart: att ta med ätardagen i beräkningen.

King Grub
2011-09-05, 11:33
Då lär sig kroppen att överleva på färre kalorier genom att bränna färre kalorier för sina livsuppehållande processer.

Det är inte dom livsuppehållande processerna som kostar mindre energi, utan NREE.

http://www.ajcn.org/content/88/4/906.full

Falk92
2011-09-05, 11:45
mastodon: ja då förstår ja. jag har läst om många som äter mer än mig o ändå kan gå ner lika mycke nån vecka kanske mer så de är mer jag som måste lära mig att äta mer rätt än att inte äta alls för att uppnå de jag vill ha. men så som jag äter nu är kanske bra om jag vill ha en liten ätardag en helg med tanke på hur många kalorier de är i en pizza helt otroligt :o men jag undrar hur mycke kinamat kan ha för kalorihalt hmm.

Mastodon
2011-09-05, 11:54
mastodon: ja då förstår ja. jag har läst om många som äter mer än mig o ändå kan gå ner lika mycke nån vecka kanske mer så de är mer jag som måste lära mig att äta mer rätt än att inte äta alls för att uppnå de jag vill ha. men så som jag äter nu är kanske bra om jag vill ha en liten ätardag en helg med tanke på hur många kalorier de är i en pizza helt otroligt :o men jag undrar hur mycke kinamat kan ha för kalorihalt hmm.

Ja, jag tror att det allra viktigaste är att hålla en ordentlig kost snarare än att peta i smådetaljer. De kalorier du stoppar i dig bör rimligen vara "högkvalitativa" - dvs inte komma från kassa livsmedel. Mer bang for you buck/calorie liksom.

Kinamat har jag ingen aning om, men generellt är det väl rätt mycket grönsaker och sånt som gör portionerna ganska stora utan att innehålla så många kalorier som en lika stor portion av annan mat. Kan tänka mig att rätt hög E% kommer från kolhydrater pga alla nudlar, vilket jag själv tycker verkar onödigt. Laga kinamat själv så vet du exakt vad det innehåller :)

Grub: tack för rättelsen

Falk92
2011-09-05, 12:00
matodon: jo de är du nog rätt i. gillar kina som fan men dock kör jag alltid med ris mycke godare och när de är hämtmat såklart heh. de är jag funderar så mycke över de är ju grönsaker i med kyckling eller nåt liknande men kan såsen som blandas med allt vara boven kanske? men de kan väl iaf inte vara lika illa som en fett pizza de är väl runt 1200-1500 kalorier

Mastodon
2011-09-05, 12:05
matodon: jo de är du nog rätt i. gillar kina som fan men dock kör jag alltid med ris mycke godare och när de är hämtmat såklart heh. de är jag funderar så mycke över de är ju grönsaker i med kyckling eller nåt liknande men kan såsen som blandas med allt vara boven kanske? men de kan väl iaf inte vara lika illa som en fett pizza de är väl runt 1200-1500 kalorier

Dom få gånger jag wokat själv har jag använt köpwoksås, de har inte varit särskilt feta men däremot väldigt salta och mycket socker. Det kombinerat med en massa ris och en relativt liten mängd kött blir ju en väldigt kolhydratrik (och salt) måltid. Ang pizza kan du ju göra det bästa av situationen och beställa en med mycket kött och grönsaker och lite mindre ost. Det är ju ffa osten som ger kalorier med sin höga energitäthet.

StarkaUlf
2011-09-05, 12:12
vicarious: nja tänkte mig inte så mycke-.- skulle nog inte änns orka äta så mycke:o men mer att ha sin lilla ätardag då jag kan slippa tänka ååh va mycke detta kan vara i o ska jag äta de där eller ska jag skita i att äta alls o vänta tills kvällen. de blir att om jag ska ha nått som är lite speciellt som låg kalori chips en helg blir de som att jag direkt slutar äta frukosten o lunch bara för att kunna äta de där på kvällen vet inte om de är dåligt eller så.

sheogorath: ja jag äter ju inte så mycke försöker äta så de blir 7000 kalorier under slutet av veckan för att veta att jag går ner ungefär 1 kg. men om jag såg till att äta som jag gör o sen den där lördagen så äter jag pizzan o godiset så de kanske blir 3500 kalorier under slutet av veckan. då borde jag gå ner iaf 0.5 kg ungefär eller?

Du kommer definitivt inte att gå från 7000 kcal / vecka till 3500 kcal / vecka bara för att du käkar 1 pizza och lite godis. Förutsatt att du nu inte käkar 1 kilo lösviktsgodis t.ex
Kanske åker ner på 6000 eller 5500.

Falk92
2011-09-05, 12:13
mastodon: ja de är väl de som gör pizzan så de blir förbannat mycke kalorier-.- får försöka tänka in mig kina är bättre xD men folk runt om mig som jag är hemma hos äter pizza varje dag o då menar jag bokstavligen varje dag så de är klart i längde så blir man ju själv sugen men när jag ser dom äta pizzan så ser jag ingen glädje i de mer att dom äter för att de är mat -.- då känner jag att dom kan laga nån riktig mat ist. när jag vill äta pizza vill jag känna att de är nåt speciellt för de inte varje dag man får en pizza att de blir som riktig trevlig stund att ta vara på den tiden man unnar sig.

kettlebellGuden
2011-09-05, 12:14
Har kört med ätardag på söndagar nu i 12 veckors tid. snittade runt 7000kcal på ätardagen varje vecka. Gick ner 10kg totalt under perioden.

Mastodon
2011-09-05, 12:15
mastodon: ja de är väl de som gör pizzan så de blir förbannat mycke kalorier-.- får försöka tänka in mig kina är bättre xD men folk runt om mig som jag är hemma hos äter pizza varje dag o då menar jag bokstavligen varje dag så de är klart i längde så blir man ju själv sugen men när jag ser dom äta pizzan så ser jag ingen glädje i de mer att dom äter för att de är mat -.- då känner jag att dom kan laga nån riktig mat ist. när jag vill äta pizza vill jag känna att de är nåt speciellt för de inte varje dag man får en pizza att de blir som riktig trevlig stund att ta vara på den tiden man unnar sig.

låter sunt!

Jag tror att om man hittar en rutin (kostmässig eller annan) som man MÅR BRA av så är det bäst i längden. Det betyder att man unnar sig pizza ibland om man vill :)

Falk92
2011-09-05, 12:16
starkaulf: ok, nee jag kan inte äta så mycke godis får ont i magen:( så jag vet att man ska ju äta i en bra mängd o som du beskriver inte 1 kg men kanske 200-300 gram. men de är bra att man kan ändå känna att man inte förstör sin vecka totalt iaf

Falk92
2011-09-05, 12:17
kett: sjukt :o de va verkligen intressant. hur många kalorier åt du under veckan?

Falk92
2011-09-05, 12:19
mastodon: ja de har du rätt i. så svårt bara från att leva på onyttigheter 3-4 gånger i veckan till att försöka leva bättre då kan de bli lite knepit för en att vet att man gör de rätta även om man äter en pizza ibland.

lofito
2011-09-05, 12:23
Jag kan säga som så här, innan jag började träna seriöst åt jag massa skit varje dag: allt ifrån pizza, mcdonalds, läsk, godis etc. Därefter började jag träna väldigt seriöst och har numera kontroll på mitt ätande. Efter att ha deffat i 5 månader så hade jag under den deffperioden inte ätit något av ovannämnda, inget som har med socker att göra, inget godis, pizza etc. Därefter belönade jag mig själv en dag och mådde ganska schyst den dagen rent psykiskt. Dagen efter var jag tillbaka på ruta ett med deffen utan det där suget.

Känns skönt. I helgen blev det dock att slå på stort kan man säga för att fylla på depåerna lite: En hel ben & jerrys, 2 kanelsnäckor, 5 cookies, lite lösviktsgodis, en hel bunke popcorn, 2-3 liter cola samt 8-9 friterade räkor och lite ris bestod min helg av typ. Som plåster på såren började jag blöda i morse. Om jag gick upp nämnnvärt mkt? Knappt något, under dessa 2 dagar spelade jag lite fotboll med polarna vilket brände på ganska bra. Har inte orkat räkna kalorierna, för jag behövde detta.

Några kilon kvar innan deffen är klar.
Om du är sugen, kör på, men se till att det inte blir ett sug som du har varje dag för då är det farligt. Lite då och då skadar inte såvida du ligger på ditt kaloriunderskott. Kör på, man måste få leva livet lite också! :)

vicarious
2011-09-05, 12:27
Som plåster på såren började jag blöda i morse :)

what

King Grub
2011-09-05, 12:29
En spontanblödning är aldrig fel.

Falk92
2011-09-05, 12:33
lofito: de va väldigt intressant, ja jag ska väl försöka sluta vara så rädd av allt onyttiga o äta de med måtta som du säger man måste ju få leva livet lite.

lofito
2011-09-05, 12:33
Jag vet inte varför jag började blöda, men jag vaknade av det i alla fall. Kan väl ha med att göra att jag inte åt "normal" mat i helgen, bara massa skit som jag inte är van vid? Bestod ju mestadels av socker och annat sånt, blev ju inga middagar eller liknande direkt.

King grub: Kan du utveckla? :)

King Grub
2011-09-05, 12:35
Nope.

vicarious
2011-09-05, 13:05
Jag vet inte varför jag började blöda, men jag vaknade av det i alla fall. Kan väl ha med att göra att jag inte åt "normal" mat i helgen, bara massa skit som jag inte är van vid? Bestod ju mestadels av socker och annat sånt, blev ju inga middagar eller liknande direkt.

King grub: Kan du utveckla? :)

Alltså.. Lite skumt att bara dra ur sig "och så började jag blöda" mitt i allting. Blöda var då? Off-topic.

tano
2011-09-05, 13:19
Alltså.. Lite skumt att bara dra ur sig "och så började jag blöda" mitt i allting. Blöda var då? Off-topic.

Mens?

Bjern
2011-09-05, 15:38
Jag kör alltid ätardagar, bulk som deff. Sist på ätardagen blev det ca 1kg lösgodis och tacos. Men jag kompenserar på mina vilodagar med underskott.

Sheogorath
2011-09-05, 18:35
Jag kör alltid ätardagar, bulk som deff. Sist på ätardagen blev det ca 1kg lösgodis och tacos. Men jag kompenserar på mina vilodagar med underskott.

Det låter superdumt.

vicarious
2011-09-05, 18:39
det låter superdumt.

+1 =o

Duh
2011-09-05, 18:56
Är så jädra glad att jag kommit från det där förhållandet till mat. Känns ju helt bisarrt när man tänker tillbaka på tiden då att få sitta hemma och trycka i sig mat och godis tills man mådde skit faktiskt var något man såg fram emot.

kettlebellGuden
2011-09-05, 19:06
kett: sjukt :o de va verkligen intressant. hur många kalorier åt du under veckan?

Kortfattat:

tisdag: 1940kcal
onsdag: 2770kcal
torsdag: 1940kcal
fredag: 1940kcal
lördag: 340g protein
söndag: ätardag. ~7000kcal.
måndag: 50g eaa

alltid fördelat på 5 måltider över dagen.

Köttis
2011-09-05, 20:09
Måndagarna verkar jävligt soft.
10g eaa per måltid?

kettlebellGuden
2011-09-05, 20:27
Måndagarna verkar jävligt soft.
10g eaa per måltid?

Helt korrekt. Gör man ätardagen rätt så är man ändå inte hungrig. *spy*

tre dagars träning på det här. (onsdag, lördag, måndag).

Bjern
2011-09-05, 20:43
Det låter superdumt.

+1 =o

Så dåligt är det väl inte? Gott är det...

Sheogorath
2011-09-05, 20:49
Så dåligt är det väl inte? Gott är det...

Med "bra" definierat som "gott" och bra som motsats till dålig är det inte dåligt, nej.

Bjern
2011-09-05, 20:50
Med "bra" definierat som "gott" och bra som motsats till dålig är det inte dåligt, nej.

Jamen dåså! Slinker en godisbit är det svårt att sluta.. *cupid*