handdator

Visa fullständig version : Angående insulintoppar o kvargen.


Mausen
2011-09-05, 07:18
Läste en otroligt intressant tråd om insulintoppar som king grubb avhandlat. Där han gick igenom högt II o dess effekt av inlagring av energi. Många toppar under dagen medför inlagring i fettceller o färre toppar, lättare lagring in i musklerna. Då II följer GI i stort sett kan man tro att mejeriproduker har lågt II.

Men är tydligen tvärtom, jag själv har baserat hela dagar av deff med kvarg marathon. Mina funderingar kring mejeriprodukternas insulinpåslag, leder till att andra proteinkällor borde således långsiktig vara mer ekvilibristiskt för muskelbyggnad. Stämmer detta? För i så fall kanske man inte gynnas av en dekadens i kvarg.

Mvh/ Mausen

vicarious
2011-09-05, 07:36
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171214

Kvarg verkar inte ge några direkta insulintoppar?

Det du borde oroa dig över är nog mängden kasein och kalcium en kvarg-baserad kost ger.

Rahf
2011-09-05, 07:48
Hur mycket kolhydrat är det i kvarg egentligen? Jag har uppfattningen att mängden är rätt liten, säg 10 - 20g per 250g.

SiSenior
2011-09-05, 07:53
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4997331&postcount=519

Mausen
2011-09-05, 07:53
Kvarg är väl en mjölkprodukt? 80% av mjölk är kasein (kvarg) 20% är vassle... Mejeriprodukter peakar insulinet lr har jag fel? Mkt kasein är ju en sak agree!

Kischen
2011-09-05, 07:58
Kvarg är väl en mjölkprodukt? 80% av mjölk är kasein 20% är vassle... Mejeriprodukter peakar insulinet lr har jag fel? Mkt kasein är ju en sak agree!

Mjölk har 80% kasein och 20% vassle men kvarg är inte mjölk, det är ost och vasslen är borttagen.

Eddie Vedder
2011-09-05, 07:59
Och det är vassle som ger den kraftiga insulinresponsen. Kasein leder dock till desto större utsöndring av IGF-1.

Mausen
2011-09-05, 08:08
IGF-1 lurigt med dess bieffekter. Bättre med en mer blandad protein kost i vilket fall. När om man nu vill kanske ev. ta rn portion kvarg under dagen. Passar antagligen det då bäst som kvällsmat då det är långsamt protein? Kammas det hem 1 poäng där tro?

vicarious
2011-09-05, 08:10
Hur mycket kolhydrat är det i kvarg egentligen? Jag har uppfattningen att mängden är rätt liten, säg 10 - 20g per 250g.

ca 4-5g per 100g.

Kvarg är väl en mjölkprodukt? 80% av mjölk är kasein (kvarg) 20% är vassle... Mejeriprodukter peakar insulinet lr har jag fel? Mkt kasein är ju en sak agree!

Läs tråden jag länkade.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5265983&postcount=31

Eddie Vedder
2011-09-05, 08:14
IGF-1 lurigt med dess bieffekter.

Det är ett hormon som fyller en funktion. Precis som insulin, kortisol, adrenalin etc. "Bieffekterna" är ju hypoteserna ju att det ökar celltillväxt och i längden kan öka cancerrisk. Men att säga att det är en bieffekt blir en lite svår fråga, det handlar ju trots allt som små små effekter som kanske visar sig efter 50 år. Och dessutom får du ju IGF-respons från massa annat också, kolhydrater och andra proteinkällor.

Men visst är det så att kvarg, som allt annat, kan vara klokt att inte missbruka. ;)

Och nej jag har ingen definition på "missbruk" och jag kan inte ge svar på hur mycket per dag som är "säkert".

daloatf
2011-09-05, 08:25
När du börjar dröma om kvarg och du bara måste ha en "fix" så snart som möjligt kan det vara bra att kanske byta ut kvargen mot en härlig bit grillat rött kött. Sen när du börjar oroa dig för cancern som rött kött kan ge så får du helt enkelt missbruka kyckling istället.

Rahf
2011-09-05, 08:47
När du börjar dröma om kvarg och du bara måste ha en "fix" så snart som möjligt kan det vara bra att kanske byta ut kvargen mot en härlig bit grillat rött kött. Sen när du börjar oroa dig för cancern som rött kött kan ge så får du helt enkelt missbruka kyckling istället.

Eller så blir det till att koppla in kvarg-dropp. Vem behöver vätskeersättning när man kan få kvarg intravenöst?

King Grub
2011-09-05, 11:35
Även om det hade handlat om rent vassleprotein och "insulintoppar" därav hade det inte gjort fettinlagringen större. Vassleprotein är ett fettförbrännande protein, via påverkan på enzymer.

Bjern
2011-09-05, 15:28
Snor tråden lite: Är en enda stor insulintoppning bättre än samma mängd utspritt över dagen? Säg att man käkar 100g lösgodis på en gång, är det bättre än att äta 20g 5 ggr om dagen?

King Grub
2011-09-05, 15:29
Det spelar nog mindre roll; däremot är det andra alternativet sämre för tänderna.