handdator

Visa fullständig version : Frågor om Mat!

QRS5
2011-09-04, 21:51
Tjena!

Ville bara höra lite expertråd från er här på forumet.
Jag tränar gym för att bygga muskler och gå upp i vikt.

Här är frågorna:

Jag är osäker på vissa delar av min kost. Efter jag har gymmat så äter jag en banan och dricker proteindrink samt dricker två glas mjölk.
Lite senare (runt 15-30 min) så äter jag mat, där protein intaget är störst och kolhydrat intaget är normalt kanske lite mer (även lite sallad).

1. Är detta rätt sätt att fördela kosten efter gym? Vilket ska det finnas mest av?

2. Hur många proteindrinkar behövs per dag? Just nu dricker jag en på morgonen och en efter gym (ifall det är icke-gym dag så dricker jag en på kvällen istället.) + Har någon något tips på att göra protein drinken lite godare? ;)

3. Ifall jag någon gång skulle skada mig så att jag t.ex. inte kan gymma på några veckor, vad är det jag måste få i mig för att behålla muskler?

Tackar för svar!
/Fredrik

King Grub
2011-09-04, 21:55
1. Det ser bra ut.

2. 0. Det behövs inte proteindrinkar. Det är bara vanligt mjölkprotein. Får du proteinet från maten behövs inte enda, men det är inte fel på något sätt. Efter träning är ett smidigt tillfälle, i övrigt kan du komplettera om och när du inte vill eller kan äta proteinrik mat.

3. Protein och tillräckligt med energi (balans). Det viktigaste är dock att du är så aktiv du kan trots skadan och inte bara blir helt inaktiv, för då går det fort utför. Ett par veckor utan träning förlorar du inga nämnvärda mängder muskelmassa på bara du kan leva ett normalrörligt liv och inte hamnar i sängläge.

QRS5
2011-09-04, 21:59
Tackar för svar!

Riktigt skönt att jag har kosten rätt, då är det bara träningen att fokusera så att den blir så bra som möjligt!

En sista fråga, innan gym, då är det väl viktigt att ha ett högt kolhydrat intag för att orka med träningen?

King Grub
2011-09-04, 22:02
Nja, det är efter passet som inlagringen av kolhydrat (glykogen) i musklerna är som mest effektiv, så bästa tillfället att fylla på med kolhydrat som skall användas till nästa pass är direkt efter ett avslutat pass, timmarna efter. I övrigt är inte styrketräning så energikrävande att det krävs några laddningar innan ett pass, bara en normal kosthållning.

QRS5
2011-09-04, 22:04
Okej!

Men eftersom jag glömde nämna att jag även vill öka lite i vikt så antar jag att jag kan ha lite högre intag?

King Grub
2011-09-04, 22:06
Ja, då måste du ligga på ett kaloriöverskott. Ett par hundra kilokalorier om du vill öka i lagom takt och mest kvalitetsvikt.

QRS5
2011-09-04, 22:08
Okej, tackar för svar ännu en gång!
Nu ska jag ta och sova, vill få så många timmars sömn som möjligt.

Eddie Vedder
2011-09-05, 08:09
Om du äter så snart som 15 minuter efter passet är inte all den där maten direkt efter nödvändig. En proteindrink, en banan och två glas mjölk är ju nästan en måltid bara det. Men är det så att den minimåltiden, före den större måltiden, är ett måste för att du totalt sett ska orka äta så mycket som du tror att du behöver så behåll den. :)

qaws
2011-09-05, 19:58
2(+). Köp gott proteinpulver.