handdator

Visa fullständig version : elak chef


Pauly
2011-09-04, 18:45
Hej. Jag är 19 år och har nu i börjat mitt första arbete. Problemet jag har är att min chef är ständigt på mig och skäller och hånar mig. Vad och hur ska man agera? Utan att förlora jobbet såklart. Stor fötetag så kanske man ska prata med huvudkontoret? Fast dom kanske inte bryr sig vad vet jag.tips och råd? Trodde man skulle slippa elaka människor efter skolan. Förstår inte en vuxen att man blir ledsen.

ceejay
2011-09-04, 18:45
På vilket sätt hånar han dig?

drakfelt
2011-09-04, 18:47
Att chefen är "på" dig och ibland skäller på dig får du nog vänja dig vid - så har många det på jobbet.

Däremot att han/hon hånar dig, är en sak du inte ska acceptera öht om du tar illa vid dig, vilket du gör.

Börja med att prata med chefen, fråga om du gör något fel eller varför han/hon gör som h*n gör, annars gå högre - chefens chef.

Inget att leka med, du är på jobbet stor del av din vakna tid - viktigt att trivas!

mangemani
2011-09-04, 18:49
han skäller på dig utan anledning ?
berätta om ett scenario där han skäller på dig och berätta även vad som hände då han gjorde det.

Giljotinen
2011-09-04, 18:54
Antar att du är en snäll person? Snälla personer har en tendens att bli utnyttjade tyvärr.
Man ska absolut inte vara kaxig/uppkäftig och komma och tro att man vet allt på en ny arbetsplats, men jag har lärt mig att man måste våga ta för sig och kunna sätta ner foten när det är läge.

Dav0d
2011-09-04, 18:58
Försök prata med chefen direkt med en allvarlig ton på ett vuxet sätt. Att gå förbi chefen är en av de sämre sakerna du kan göra och är enbart ett val om han gjort något som gränsar till olagligt. Skulle detta inte fungera har du såklart inget val än att gå till nästa chef.

shadowfire
2011-09-04, 19:46
Hej. Jag är 19 år och har nu i börjat mitt första arbete. Problemet jag har är att min chef är ständigt på mig och skäller och hånar mig. Vad och hur ska man agera? Utan att förlora jobbet såklart. Stor fötetag så kanske man ska prata med huvudkontoret? Fast dom kanske inte bryr sig vad vet jag.tips och råd? Trodde man skulle slippa elaka människor efter skolan. Förstår inte en vuxen att man blir ledsen.

Är det ett stort företag så borde det finnas en personalavdelning/HR-avdelning och någon representant där som du kan prata med också.

Är du med i facket finns det förtroendevalda du kan prata med där. I första hand bör du dock prata med din chef om hur du känner dig och ta upp lite exempel. Det är inte säkert att din chef menar vad hon/han säger, eller så kan det finnas anledningar bakom det, det kan bara din chef svara på.

Ta ett snack med honom/henne och säg vad du känner och fråga vad din chef tycker om dig och din arbetsinsats osv.

cero
2011-09-04, 19:52
Ge oss ett scenario så blir det mycket lättare att komma med konkreta tips.

Loke
2011-09-04, 20:04
Antar att du är en snäll person? Snälla personer har en tendens att bli utnyttjade tyvärr.
Man ska absolut inte vara kaxig/uppkäftig och komma och tro att man vet allt på en ny arbetsplats, men jag har lärt mig att man måste våga ta för sig och kunna sätta ner foten när det är läge.

Nej, snälla personer blir inte utnyttjade oftare än andra. Därmot är det rätt vanligt att mesiga personer blir utnyttjade och tror att det är för att dom är snälla...

Inget sagt om trådskaparen dock. Vad är det för typ av jobb?

John M
2011-09-04, 20:37
Låter konstigt, haft över 20 olika chefer säkert, ingen av dom har betett sig på detta sätt.

Vad gör han då?

C.E.J.
2011-09-04, 20:40
Att chefen är "på" dig och ibland skäller på dig får du nog vänja dig vid - så har många det på jobbet.

Hur kommer det sig att detta är så accepterat?

mini
2011-09-04, 20:51
Hur kommer det sig att detta är så accepterat?

Jag har aldrig haft en chef som skällt och lär förhoppningsvis inte ha det heller. Vuxenskäll är konstigt. En gång har det hänt mig i telefon, inte en chef, men då förklarade jag att jag tänkte lägga på. Orka en skrikande människa.

Stoltz
2011-09-04, 21:12
Hur kommer det sig att detta är så accepterat?

Jag undrar verkligen detsamma.
Finns de chefer som blir chefer just för att det ger dem en chans att bete sig som skit mot de som är under dem. Känns även ofta igen på att de är mesiga "Ja"-sägare till den ovanför dem.

Hela anledningen till att jag började utbilda mig inom bl.a. ledarskap är pg.a. erfarenheter av både dåliga och bra chefer/ledare, och precis som väntat så hade de som var duktiga ledare större framgång än de som snarare körde med "damned if you do, damned if you don't"-metoden.

Cilia
2011-09-04, 21:22
finns många olämpliga chefer. I slutändan måste man bestämma sig för om det är värt det eller inte.

Jag har bytt jobb 2 gånger då jag inte kunde arbeta med de cheferna. Men jag slutade inte bara jag sökte först nytt jobb.

shadowfire
2011-09-04, 21:39
Sedan är det ju frågan om chefen verkligen har skällt eller är otrevlig.
Det kanske handlar om helt vanlig feedback - det vet vi inte o det framgår inte.

Många människor är trots allt inte vana vid att få feedback trots skolgång mm pga mesiga lärare osv, samt att man i skolan väljer själv hur bra eller dålig man vill vara, så då kan arbetslivet verka tufft om det är första gången som man verkligen får krav på sig och där det ställs förväntningar på sin insats. Det kan uppfattas som "läskigt" även om en bra chef börjar ge feedback.

Rahf
2011-09-04, 21:48
Kan ju också vara så att prestationen kanske inte är den bästa. Det här med hånandet vill jag höra mer om. Vet med mig att det finns folk där ute vars humor brukar gå ut på att säga något nedslående mot en person, och sen garvar stort om man kontrar tillbaka med någonting liknande. Det är helt enkelt humorn i vissa. Nu är detta mest fritt hypotiserande, men det skulle kunna vara så. Hur många här känner igen personlighetstypen jag beskriver?

LindaS
2011-09-04, 21:53
Jag bytte arbetsplats för 1 år sedan på grund av en dålig chef, så nog finns dom alltid.

stahlberg
2011-09-04, 23:26
Alla chefer är människor och har både goda och dåliga sidor. Dessutom har alla chefer egenskaper som gör dem till bra eller dåliga chefer (eller något däremellan). Själv har jag råkat ut för många chefer i mina dagar, och vågar hävda att det tyvärr finns flera dåliga än bra chefer.

En annan sak är när "chefen är på en". Själv har jag kommit väl överens med de allra flesta chefer, goda som dåliga. Jag har dock ett par gånger råkat ut för nästan direkt mobbning från chefers sida, trots att jag varken är snäll eller mesig och dessutom känner till såväl mina skyldigheter som rättigheter riktigt väl. Första gången jag blev mobbad var jag ganska ung, men berömmer mig med att chefen fick sluta, söka psykvård (där jag hade den tvivelaktiga förmånen att i ett annat arbete träffa min f.d chef i relationen vårdare (jag) och patient (f.d chef)). Då hade hon redan bett om ursäkt för länge sedan, men hon återkom aldrig i arbetslivet efter den mobbningen. Ett råd till mobbare : välj rätt offer. Ett råd till den som mobbas : stå på dig.

Den andra gången var jag redan gammal och garvad och hetsade inte upp mig fastän chefen idkade mobbning. Eftersom hon - de facto återigen en kvinnlig chef - gjorde sig skydlig till direkt bevisliga tjänstefel avgick jag med en s.k fallskärm på inrådan av arbetsgivarens egen advokat. Detta passade mig bra, eftersom jag ändå hade tänkt sluta (jag hade funderat på att ta s.k alterneringsledighet och sluta efter detta. Men det visste chefen inte om, då hade hon bara behövt vänta ut mig). Som extra bonus avgick min chef mindre än ett halvår efter att jag själv avgått med min fallskärm.

De flesta chefer har jag dock kommit väldigt bra överens med, i synnerhet med tanke på att jag oftast har önskemål och krav utöver det vanliga på mina arbetsplatser.

I vilket fall som helst anser jag att man inte ska låta sig hunsas med. Självfallet ska man först prata med den mobbande chefen. Man kan ha två olika sorters taktik. Antingen struntar man fullständigt i vad chefen tycker och sätter honom på plats riktigt på allvar, så att han inte jävlas igen utan ger sig på svagare offer. Eller också vill man försonas på riktigt och då är det bättre att diskutera sakligt. Då gäller det som vanligt att börja med positiv feedback och sedan övergå till problemet.

Exempel. Arbetstagaren (A) : " Jag är ju ganska ny på denhär arbetsplatsen". Chefen (C) : "Javisst". A: "Jag har trivts här riktigt bra ända från början, här är trevlig personal och intressanta arbetsuppgifter" C : "Vad roligt". A : "Och jag uppskattar dig mycket som chef, du har stor sakkunskap och är säkert mycket erfaren inom branschen". C : "Tackar, tackar". A : "Det är en sak jag undrar lite över. Ibland när jag gör ...det och det...så känns det som om du är lite på mig, och då blir jag väldigt ledsen, för jag beundrar ju dig mycket. Vad kan man göra åt det?". osv (OBS dock att feedbacken ska vara så ärlig som möjligt, så i verkligheten bör man tänka noga igenom vad man ska säga)

Själv brer jag ju inte på sådär starkt IRL. Jag ser till att jag har en god relation (på riktigt, ingen falskhet) till chefen och försöker vara lojal. Då är det lättare att få igenom sin vilja när man har behov av det. Men mobbare har jag aldrig tålat, då sätter jag hårt mot hårt, men det rekommenderar jag bara om man är beredd att ta följderna.