Visa fullständig version : Nuitronist på villovägar i SvD
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/chatt-om-frukostvanor_6440070.svd
7 ägg i veckan blir kanske lite mycket. Men ca 4 är mer lagom.
Man blir så trött...
Hon verkar ju gilla fullkorn iaf.
Kolhydrater! Fullkorn! MOOOAAAAAAAR!
förstår inte riktigt hur det är på villovägar, bara för att det inte följer normen med 300g protein per dag på kolozzeum. Visst, lite överdrivet med massa fullkorn och kolhydrater och ägggrejen måste varit ett typeo känns det som, eller så gillar hon verkligen inte ägg. Annars var det vettigt tycker jag.
Hon nämner endast kolhydrater för post workout meal? Det är väl viktigt med protein också, även om man spelar fotboll och inte styrketränar?
OMG! Jag äter för mkt ägg och är därmed doomed.
En bra dialog:thumbup:
Sakligt och förnuftigt. Det är aldrig lätt att styra barn. Bättre att själv vara ett föredömme för barnen.
För mig som är född på 60-talet är det uppenbart att vi rör oss mindre idag än vad vi gjorde tidigare.
Berätta gärna vad som var så tokigt mer än äggrekommendationen?
King Grub
2011-09-04, 16:56
Inget tokigt med den heller. Det finns inga bevis för att det är rekommendabelt med ett ägg om dagen för alla. Våra nuvarande rekommendationer säger att "dom flesta" i allmänhet kan äta ett ägg om dagen utan hälsorisk.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fagel-och-agg/Ar-det-farligt-att-ata-agg-pa-grund-av-det-hoga-kolesterolinnehallet/
Så man behöver kolhydrater på morgonen..
Jag blir så j*vla trött på alla med titlar som springer runt och låtsas vara experter. Man kan inte lita på någon snart eftersom många bara kör sitt bs.
VÅGA GÅ UTANFÖR RAMARNA. Hon läser bara upp en manual, inte ett dugg bättre än Totte på mediamarkt som säljer tv-apparater genom att läsa upp manualen för den frågande kunden.
Silencer
2011-09-04, 17:02
En bra dialog:thumbup:
Sakligt och förnuftigt. Det är aldrig lätt att styra barn. Bättre att själv vara ett föredömme för barnen.
För mig som är född på 60-talet är det uppenbart att vi rör oss mindre idag än vad vi gjorde tidigare.
Jag är född på 80-talet och det är uppenbart även för de flesta i min generation tror jag. Vi hade en del spela nintendo och leka med actionfigurer, men en minst lika stor del klättra, leka utomhus, vara i skogen osv.
Men det senaste enligt kostdoktorn är ju att barnen blir feta för att de äter kolhydrater och att det är därför de inte orkar leka...
Hon nämner endast kolhydrater för post workout meal? Det är väl viktigt med protein också, även om man spelar fotboll och inte styrketränar?
Hon ger ju det här förslaget: "En smörgås, ett glas mjölk och en frukt är bra påfyllning direkt efter träning", vilket det kanske är.
King Grub
2011-09-04, 17:04
Ja, det är utmärkt för motionären. Hennes råd riktar sig garanterat inte till den presumtive byggaren som får ångest om han vet att han inte optimerat muskeltillväxten till varje pris.
Så man behöver kolhydrater på morgonen..
Jag blir så j*vla trött på alla med titlar som springer runt och låtsas vara experter. Man kan inte lita på någon snart eftersom många bara kör sitt bs.
VÅGA GÅ UTANFÖR RAMARNA. Hon läser bara upp en manual, inte ett dugg bättre än Totte på mediamarkt som säljer tv-apparater genom att läsa upp manualen för den frågande kunden.
Det var ungefär så jag kände också. Ett väl repeterat manus från exakt det hon lärt sig på utbildningen, utan att ifrågasätta något. Vilket iofs kanske är bra för just en nutrionist..antar att jag inte skulle kunna jobba som en sån som gillar att ifrågasätta saker.
King Grub
2011-09-04, 17:08
En frågespalt/frågechat i en dagstidning där man ger allmänna råd till personer man aldrig kommer att komma i närmare kontakt med än så är inte stället man börjar ifrågasätta gällande allmänna rekommendationer.
Silencer
2011-09-04, 17:09
Det var ungefär så jag kände också. Ett väl repeterat manus från exakt det hon lärt sig på utbildningen, utan att ifrågasätta något. Vilket iofs kanske är bra för just en nutrionist..antar att jag inte skulle kunna jobba som en sån som gillar att ifrågasätta saker.
Du har rätt i din kritik. Så är det dock för de flesta. De har en utbildning och deras åsikt rörande ett specifikt ämne blir därmed "mer värd", trots att de bara rapar något de läst i en bok som kan vara både helt felaktig och föråldrad.
Jag kan tycka att det klirrar väldigt mycket av stenar som kastas i glashus i den här typen av basha-valfri-person-som-uttalat-sig-i-något-massmedium-trådar. Det är skillnad mellan att ifrågasätta på goda grunder och att ifrågasätta "bara för att" eller bara för att uttalandet går emot ens egen religion a.k.a. kosthållning a.k.a. diet a.k.a. regim. Det repeteras rätt friskt här också.
Lulz, havregryn och lingonsylt nyttigare än ägg, man blir dum av att inte äta frukost. Så mycket skitsnack på det här området.
Springer
2011-09-04, 17:22
Är det coolare att ifrågasätta om man *inte* har en utbildning och bara rapar upp vad man läst på random forum?
King Grub
2011-09-04, 17:23
Som du ser så är det det.
Springer
2011-09-04, 17:27
Inget illa ment Grub, kan man sovra så lär man sig mycket på random forum också.
Men jag vill ändå hävda att några år på universitet kan ge väl så gedigna kunskaper. Även om det är "fuskare"(*) som föreläser. ;)
"fuskare" som nedsättande beteckning på "forskare", från någon sci-fi jag läst. Någon som kommer ihåg vilken bok det var?
Förstod ni härligt ifrågasättande lekmän ens vad hennes fokus var och att många av frågorna handlade om rekommendationer till barn som går i skolan eller yngre?
Hybris när det visar sitt allra fulaste tonårstryne.
Man bör ha så mycket kunskap att man kan dra egna slutsater och inte sitta och citera rakt av. Jag har en känsla av att hon skulle bli smått nervös om hon fick svara på eddies och king grubs frågor en hel dag.
Skulle hon få frågan om mer protein bygger mer muskler skulle standardsvaret komma som ett brev på posten utan någon eftertanke.
Ungefär som när jag hade en dialog med min dotters läkare om att d-vitamin är ett prohormon - "nej det är en vitamin, varför heter det annars så" fick jag som svar med samma övertygande röst läkaren använt om allt annat.
Tack och hej till det förtroendet *slap*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.