handdator

Visa fullständig version : Kaloriförbrukning


Dannyboi
2011-09-04, 14:42
Hej !

Jag skulle vilja ha hjälp med att räkna ut ungefär hur mycket kalorier jag förbränner per dag.

Min vanliga dag ser ut ungefär så här, jag går upp klockan 6 och går ut och går i 1 h, c:a 6-7 km. Därefter åker jag till skolan och är där i c:a 6 h i genomsnitt, jag går även 500 m till matsalen och sen 500 m tillbaks, efter skolan tar jag bussen hem, cyklar 2 km till gymmet, tränar i en timma och cyklar sedan hem, och gör oftast inte så mycket mer tills jag går och lägger mig.

Jag är 1.80 och väger 84 kg.

Placerar detta mig som lågförbrukare, eller mellan etc ?

Och hur mycket kalorier tror ni att jag förbränner per dag? Jag har ingen aning om ni kan se det på endast detta, så ingen dryga svar ifall det inte går är n snälla ;) tack på förhand !

willtjam
2011-09-04, 15:04
Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila (en dag i sängen alltså).

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och summan du får fram visar alltså det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger.

daloatf
2011-09-04, 15:23
Skulle gissa att din stress- och aktivitetsfaktor är 1.375 - 1.5

Fredrik_S
2011-09-04, 15:51
Glöm inte att formeln endast gäller om du är helt otränad och smal(vilket alltså inte du är, 180cm och 84kg är man antingen lite småfet eller väldigt vältränad eller en kombination av båda). Glöm inte att formeln är framtagen för snart 100 år sen. Glöm inte att formeln har 4 värdesiffror för att se extra flashig ut i ett system(kroppen) som är extrem oberäknelig.

Jag får ta gånger 3 i en formel som påstår att 2 är för en konditionstränande elitidrottsman och då går jag ändå ner i vikt. Visst jag rör mig mycket med dans och gymande, men skulle knappast kalla någon del av min träning konditionsträning.

Jag tycker formeln är helt värdelös och ett verktyg för personliga tränare att använda bara för att se coola ut.

Fredrik_S
2011-09-04, 16:05
Jag tror en säkrare och bättre approach är att testa nånting mellan 2500 och 3500 kcal och se vilket kaloriintag du mår bra av och om vikten ändras åt något håll genom att dagligen väga dig.
Det är bättre för framtiden att ta reda på vad just du behöver. Istället för att använda en formel.

Ronn
2011-09-04, 16:06
Formeln funkar bra för många dock, alla tränar inte 3-7 timmar per dag.. *rolleyes*

King Grub
2011-09-04, 16:06
Och genomsnittspersonen var mer vältränad på den tiden än vad han är idag. Inte genom planerad "träning", men av allmänt fysiskt arbete.

Dannyboi
2011-09-04, 17:55
Jag kanske ska tilllägga att jag springer 3 km på c:a 10 min och på de tre stora tar jag:
Bänk: 100 kg
Mark: 120 kg
Böj : 140 kg

Så jag ser mig själv som ganska vältränad, absolut inte småfet, har spelat hockey på väldigt hög nivå :)

Men tack för alla svar, det var precis detta jag var ute efter !

Sheogorath
2011-09-04, 18:22
Formeln ger en så grov fingervisning att den nästan är värdelös. Det enda riktigt vettiga tycker jag är att hitta sitt BEE, t.ex. genom att låsa så många faktorer som möjligt under en vettigt lång mätperiod (ett par veckor) och undersöka vilken kcal-in-nivå som håller en viktstabil.

Eller, något förkortat: +1 på Fredrik_S.

Inge Enveten
2011-09-04, 18:24
För min del har formeln funkat utmärkt.

Sheogorath
2011-09-04, 18:30
Med lite efterkonstruktioner är allt möjligt: "Hoppsan, jag måste visst haft aktivitetsnivå 1,5 istället för 1,3!"

Sheogorath
2011-09-04, 18:38
Enligt formeln har jag en aktivitetsnivå på 1,717. Poängen är att jag omöjligt hade kunnat uppskatta det på förhand som en vägledning till vilket energiintag som skulle hålla mig viktstabil. Jag kör ett pass spinning och tre pass styrketräning i veckan, och har ett medelrörligt arbete. Cyklar till jobbet, totalt 30 min fram/tillbaka. Resten av tiden sitter jag stilla. Hur skulle jag kunna veta att det inte motsvarade 1,5 eller 1,8, utan just 1,7? DET är min poäng.

begt
2011-09-04, 20:06
HB ger en mycket grov uppskattning som ger en hyfsad fingervisning.

Det finns en massa kaloriräknare på nätet men jag tror nästan samtliga underskattar mängden energi som går åt vid t.ex. konditionsträning. Finns ju helt löjliga påstående som "30 minutes of roller skiing- 300 kcals", det är patetiskt lågt. Det går också åt energi för kroppen att bygga upp sig igen efter träning.

Ronn
2011-09-04, 20:24
Om man använder formeln med aktivitetsfaktor 1.2 och sen plusar på aktiviteter tycker jag att den ger en rätt så rättvis bild, iallafall för min del. Hade jag inte använt den utgångspunkten hade jag fått gissa hejvilt och inte ens veta vad jag hade för BEE.