handdator

Visa fullständig version : För lite kcal?!


malinjoonsson
2011-09-04, 12:00
Jag är en 20årig tjej som tränar styrketräning 4ggr/veckan, springer/crosstrainer/cyklar 3 gånger utöver detta. Det förekommer såklart också morgonpromenader de dagar vädert tillåter det.

Jag har sedan ett tag tillbaka bokfört min träning på dumbell.se men blev för några dagar sedan nyfiken på kostregistreringen också. Så jag började föra in vad jag äter där dagligen mest för det är intressant att veta hur man ligger till. Jag började väga allt jag stoppade i mig under några dagar men blev lika förvånad varje gång. Det slutade nämligen med att det stod 1299kcal första dagen, 1434kcal andra dagen, 1631kcal tredje dagen osv. Vilket för mig låter väldigt lite? Jag äter alltid stadig frukost, lunchen varierar lite pga jobbet, men alltid middag och oftast något kvällsmål. Men jag går aldrig hungrig om dagarna. Samtidigt har jag inte märkt att jag rasar i vikt, vilket det känns som om jag borde göra om detta skulle stämma?

Såhär såg första dagen ut:

Frukost: 1dl sportgryn (55g), 15g proteinpulver, 3g linfrö, 5g pumpafrö, 6g solrosfrö, 5g gojibär, 50g banan, 40g kokt ägg.
Lunch: 75g keso, 100g kvarg, 83g nektarin, 117g vattenmelon.
Middag: 63g kyckling, 200g wookade grönsaker
Kvällsmellis: 72g kvarg, 47g keso, 90g nektarin, 75g surdegsbulle, 46 kokt ägg.

P: 420kcal, 32E%
K: 608kcal, 47E%
F: 271kcal, 21E%
Totalt: 1299kcal

Samt 30 minuter på crosstrainern och ett bröstpass.

Andra dagen:
Frukost: 4g Linfrön torkade, 23g Proteinpulver jordgubb, 47g Sportgryn, 60g surdegsbulle, 5g Solrosfrön, 6g Gojibär,
Lunch: 50g fullkornsbulle, 47g Ägg kokt.
Middag: 37g Sparris grön, 33g fullkornsbulle, 170g Sparrissoppa pulver tillagad m vatten mjölk.
Kvällsmellis: 8g Hasselnötter, 14g Cashewnötter, 26g Effektknäcke, surdeg&quinoa, 59g Keso färskost fett 4%, 25g Paprika gul, 113g Kvarg Milbona, 95g Ägg kokt.

Samt axelpass, 30min löprunda, 50min powerwalk.

P: 364 kcal, 25 E%
K: 644 kcal, 45 E%
F: 427 kcal, 30 E%
Totalt: 1434 kcal

Tredje dagen:

Frukost: 112g Ägg rått, 250g Keso färskost fett 4%, 18g Blåbär frysta, 27g Hallon frysta, 75g Kvarg Milbona, 24g Whey-80.
Mellis:18g Whey-80
Lunch: 106g Polar Pärlan Linfrö, 39g Messmör fett 2% berik, 34g Basturökt Emilskinka, 6g Avokado.
Middag: 149g Kycklingbröstfile, 169g Eldorados Wookgrönsaker, 88g Kvarg Milbona, 66g Tomat.
Kvällsmellis: 108g Linessa yoghurt, 0.1% Lidl, 63g Keso färskost fett 4%, 71g Nektarin, 136g Äpple m skal, 60g Ägg kokt.

Samt: Arm/magpass & 35min löprunda.

P: 690 kcal, 43 E%
K: 529 kcal, 32 E%
F: 413 kcal, 25 E%
Totalt:1631 kcal

Såhär ser väl mina dagar i stort sett ut alltid. Någon lite mer kunnig som har några tankar kring detta?!

20 år, 175cm, 67,5kg.
Tränar i grund och botten för att må bra och leva hälsosamt men mitt mål med träningen är så klart egentligen att öka i styrka, få synligare muskler osv. Men kan tänka mig att det blir svårt att lägga på muskler om mitt kcal ligger på denna nivå?!

Eddie Vedder
2011-09-04, 12:03
Det låter som ett typiskt tjejupplägg med alldeles för mycket träning och för lite mat samtidigt. Jag tycker du kan öka på en gnutta eller träna mindre. Och dessutom känns ju maten onödigt fiberrik tycker jag, varför alla linfrön till exempel?

Fredrik_S
2011-09-04, 12:35
Vad innebär i stort sett alltid? Har du någon dag i veckan du frossar i godsaker?

malinjoonsson
2011-09-04, 15:13
Nej, jag har ingen dag jag frossar i godsaker :-) Det händer att jag kanske tar lite godis en lördag/söndag om jag känner mig sugen.
Förövrigt äter/dricker jag inte läsk, saft, chips, kakor, glass osv. Efter som det inte är något jag tycker är speciellt gott! :-)

Mjaäw, det har bara blivit så att det alltid slinker ner lite linfrö i varje frukostskål. Är det något dåligt eller onödigt? :-)

King Grub
2011-09-04, 15:16
Är det hela linfrön så tas näringen inte upp. Däremot kan det vara bra för tarmfunktionen.

Krossade linfrön ger upphov till cyanidbildning i kroppen, och bör undvikas som fettkälla. Nu är inte 3 gram i o f s några betydande mängder.

Eddie Vedder
2011-09-04, 15:19
Är det något dåligt eller onödigt? :-)

Om du inte har problem med förstoppning så är det nog bara onödigt. I alla fall om de är hela. Är de krossade är det eventuellt dåligt att äta så mycket.

Som sagt, jag tror du vinner på att äta lite mer. Varför exempelvis 75 gram keso och 100 gram kvarg i samma mellanmål? Varför inte bara trycka en burk keso där och sedan en burk kvarg på nästa mellanmål? Öka havregrynen till 2 dl peta in någon fettkälla på lunchen och middagen så blir det nog bra. Ett par kapslar fiskolja vid lunch och en halv avokado vid middag exempelvis.

Kanske kommer det fortfarande vara onödigt lågt intag och då korrigerar du.

malinjoonsson
2011-09-04, 16:32
Okej, nej inga problem med förstoppning hehe. Det är krossat linfrö jag använder mig av. Men kanske lika bra och dra ner på det då.

Jadu, det beror nog mest på att jag gillar keso konsistensen och därför föredrar att blanda ner lite keso i min kvarg eller yoghurt :-)
Okej, tack så mycket för tipsen! Ska försöka bättra på det dära och hitta en bättre nivå på det hela! :-)

Med vänliga hälsningar,
Malin Jönsson.