handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som tränar traditionell kampsport


Sparven från Minsk
2011-09-04, 11:46
Det finns ju en boxningstråd, en MMA tråd och en grapplingtråd men har då aldrig sett en tråd för oss som tränar traditionell kampsport/konst.

Skriv gärna vad ni tränar för stil, hur länge med mera med mera!

Ts får väl börja!
Tränade för många år sedan Dynamic Ving Tsun och har nyligen hittat tillbaka till Wing Tsun här i Malmö. I mellantiden har jag tränat shootfighting och thaiboxning.

Det roliga med de mer traditionella stilarna anser då jag att de är så mycket djupare än de moderna idag.

Sparven från Minsk
2011-09-04, 11:51
Kort om Wing Tsun från Wiki:

"Wing Tsun kan anses vara en progressiv form av traditionell Wing Chun. Man lägger stor tonvikt vid att högt graderade utövare skall skriva avhandlingar både om Wing Tsun och andra kampformer. Wing Tsun-utövare vill gärna se sig själva som intellektuella kampformsutövare med en vetenskaplig ton i utövandet.

Rent visuellt kan man säga att Wing Tsun har ett mjukare, mer böljande uttryck än traditionell Wing Chun som ser "knyckigare" och hårdare ut. Kung Fu-teoretiker vill ofta placera Wing Chun bland de "hårda" eller "yttre" stilarna, men Wing Tsun-utövare vidhåller att ursprunget för deras stil ligger närmre de "mjuka" eller "inre" stilarna, såsom Taijiquan, Xingyi och Baguazhang."

Försökt bortse den hemska musiken ;)
vTZUibPr6kU

Kwon
2011-09-04, 11:51
Har tränat Tae Kwon Do, Wing Tsun, MT, Wushu, Chin Na, Jeet Kune Do etc innan MMA.

Började med TKD och Wing Tsun på 80-talet för att kombinera fot och näve.

Har en Ninja-dräkt men har aldrig tränat Ninjutsu, såg några filmer med Sho Kosugi dock, det fick räcka.

Tommy Carruthers Jeet Kune Do
iBTM6_l-Gdk
3NWc33qQnqU

Sen när jag blev lite äldre blev det mest Kamrate och Bjudo.

Sparven från Minsk
2011-09-04, 11:58
Coolt Kwon!
Tävlat i något eller?
Man kan se att det finns lite WT i Jeet Kune Do, speciellt i vissa av slagen ;)
Vilken stil tyckte du var "roligast"?

Kwon
2011-09-04, 12:04
Klart det är lite WT i JKD, då Bruce började med Wing Tsun under Yippen.
Du vet väl att Jeet Kune Do skapades av Bruce Lee Sparrow?

WT låg honom mkt varmt om hjärtat och det var där fröet började gro när han tränade med Yip.

Sedan utvecklade han det och la till en mängd olika idéer. Han har även Boxning och Brottning med.

Roligast som ung tyckte jag nog Tae Kwon Do var, då man tränade så många roliga hopp och snurrtekniker.

Ju äldre man blev, ju mer praktisk blev man dock.

När man var yngre var dock spinning kicks, flygande sparkar och Wushuns djurformer roligast.

Sparven från Minsk
2011-09-04, 12:07
Klart det är lite WT i JKD, då Bruce började med Wing Tsun under Yippen.
Du vet väl att Jeet Kune Do skapades av Bruce Lee Sparrow?

WT låg honom mkt varmt om hjärtat och det var där fröet började gro när han tränade med Yip.

Sedan utvecklade han det och la till en mängd olika idéer. Han har även Boxning och Brottning med.

Roligast som ung tyckte jag nog Tae Kwon Do var, då man tränade så många roliga hopp och snurrtekniker.

Ju äldre man blev, ju mer praktisk blev man dock.

När man var yngre var dock spinning kicks, flygande sparkar och Wushuns djurformer roligast.

Klart jag vet det, har till och med någon gammal instruktionsbok där Bruce lär ut Jeet ;)
Han skapade ju MMA kan man säga, men lite extra kan man ju slå sig för bröstet då han började med WT!
Haha, ja har testat tae kwon do men kändes lite väl flashy för min del, mycket bling bling tekniker som visst kan fungera hyfsat men då måste man ha stenkoll på dem! Inte så att jag drar en hopprundspark på krogen direkt hehe.

Kwon
2011-09-04, 12:09
Här har du några bilder från 90 där du kan se min passion för flygande tekniker Sparven :D

http://img68.imageshack.us/img68/6304/flykicker2bbs9.jpg
http://img183.imageshack.us/img183/7411/kwonflyym2.jpg

Sparven från Minsk
2011-09-04, 12:09
Du har säkert sett denna men den är ett klockrent exempel på att om man verkligen behärskar tekniken så fungerar blingstuff också ;)

WkdzGLWIdOA

Sparven från Minsk
2011-09-04, 12:11
Lol nice pics Kwon :thumbup:

BP-0Ngn6a5I

Kwon
2011-09-04, 12:14
Haha, ja har testat tae kwon do men kändes lite väl flashy för min del, mycket bling bling tekniker som visst kan fungera hyfsat men då måste man ha stenkoll på dem! Inte så att jag drar en hopprundspark på krogen direkt hehe.

Förr i tiden när jag var ung och ville flasha så gick jag dock nästan alltid ner i split på dansgolvet/krogen.

Precis som han Jånkan Van Damme.

90 % så var det positiva reaktioner, men en gång hade jag så tighta kostymbrallor på mig så dom sprack i mitten så jag var tvungen att åka hem lol.

Tror det var på ngt hak i Sundbyberg...

Självklart gjorde jag även en split när jag besökte Trädgårn nere i Göteborg, och då hade jag stabilare bysser på mig.

fL9ZXos8LfQ

Tricklew
2011-09-04, 12:17
Jag gillade tråden tills Sparven började diskutera effektivitet.

Kwon
2011-09-04, 12:19
QP5TgxWaZrs

Sparven från Minsk
2011-09-04, 12:19
Jag gillade tråden tills Sparven började diskutera effektivitet.

Lämna tråden då :)
Här diskuteras allt, men vi ska undvika pajkastning mellan stilarna. Jag menade att även traditionella stilar som de flesta anser vara skit idag kan bjuda upp till dans de med.

Kwon
2011-09-04, 12:20
Inte så att jag drar en hopprundspark på krogen direkt hehe.

Det gjorde jag ofta (full) på 90-talet :D (Jag var lite som han Jason Genova, Dark Lord Spaniard på den tiden)

Denna var en favorit åsse!
8zZanvRFTZk

EDIT: Mina stilar är bäst, Sparvens stilar är sämst! ;)

Sparven från Minsk
2011-09-04, 12:26
penchak silat

tUuTjD2XtbM&feature

Kwon
2011-09-04, 12:27
Inga skjutvapen i Korea? Skönt

EPeYq5yi-Fk

Sparven från Minsk
2011-09-04, 12:29
EDIT: Mina stilar är bäst, Sparvens stilar är sämst! ;)

Ska skapa min egen still! Sparrow ultimate fighting kick ass system 3000!
Boka er redan nu! Begränsat antal platser ;)

Kwon
2011-09-04, 12:31
Systema gillar du Sparven! ;)

0lnczb3nS_E
2LAGBSgvEOM

Sparven från Minsk
2011-09-04, 12:40
Systema gillar du Sparven! ;)

0lnczb3nS_E
2LAGBSgvEOM

Mja alltså ibland blir jag lite kritisk ;)
Han skulle gärna få testa att slå på mig, så får man utvärdera!

hanushans
2011-09-04, 12:44
Jag körde egentligen kickboxning, men tränade ett tag med en tae kwon do-ryss, det var mycket kul bentekniker. Kanske inte är så praktiskt alla gånger, men ser ju snyggt ut iaf. Han sa att mina ben var för långsamma och hade en käpp som han slog på dem med när jag inte gjorde som man skulle *trauma*.

Vad passar bäst att träna om man inte vill sparra hela tiden? Bara teknikträning?

Kwon
2011-09-04, 12:48
Vad är ditt mål Nushan?

1. Träna för att hålla igång och stärka kroppen, Motion
2. Tävling som Mål
3. Självförsvar
4. Kul, Hobby, Way of Life

Sparven från Minsk
2011-09-04, 12:50
Vad passar bäst att träna om man inte vill sparra hela tiden? Bara teknikträning?

Alla stilar kör ju inte sparring, men du måste ju inte sparras bara för att stilen innehåller det. Ska ju vara frivilligt ;)

Kwon
2011-09-04, 12:53
_HG1czJq83I

4:59 - "Thank you for that!"
UPwDcbuIhhY

hanushans
2011-09-04, 12:53
Motion och nöje! Saknar lukten av svettiga mattor.

Nja, man måste ju inte sparras, men tex thaiboxning och kickboxning går ju bort, det är ju nästan allt man gör.

Menar du att alla stilar kör sparring eller att de inte gör det? Vilka gör inte isf?

hanushans
2011-09-04, 13:00
_HG1czJq83I

haha, vilken skön! "Same principle, everybody punch you! Punch me, I punch you, he punch I block u, here I go pom pom pom, same principle, everybody punch you!"

Honom skulle man träna med.

Kwon
2011-09-04, 13:00
Har du ingen säck tillgänglig då Nushan?

5VkRSaS_J5E

Eller en sån här gubbe
W6cmS2DR0bk

Sparven från Minsk
2011-09-04, 13:01
Motion och nöje! Saknar lukten av svettiga mattor.

Nja, man måste ju inte sparras, men tex thaiboxning och kickboxning går ju bort, det är ju nästan allt man gör.

Menar du att alla stilar kör sparring eller att de inte gör det? Vilka gör inte isf?

Många karatestilar har ju sparringdelen i sig, men även en mer renodlad kata del. Samma med många kung fu stilar. Finns en mer traditionell del och en fighting del.

Sparven från Minsk
2011-09-04, 13:04
Eller skaffa en wooden dummy ;)

g54ycYJkoGg

Kwon
2011-09-04, 13:08
Wooden Dummy är inget för Nushan
Nushan kör ju inte WT alt WC

Säck eller Bag-man är bättre för KB:n

Såvida inte Nushan vill sadla om

hanushans
2011-09-04, 13:12
Det får nog bli den gummitorson, så jag slipper känna mig ensam när jag tränar.

Kanske ska försöka få ryssen att plocka ned käppen från hyllan, fast man vill ju helst träna i grupp. Kung fu annars då, hoppas bara man inte hamnar i samma grupp som 5-åringarna.

hidden
2011-09-04, 13:13
Körde TKD förut. Aldrig haft så kul under träning! Men slutade pga problem med transport till träningen. Körde även traditionell jujutsu ett tag, det var lamt. Slutade efter 3 månader.

Kwon
2011-09-04, 13:13
Vilken Kung Fu-stil hade du tänkt dig Nushan.

Tae Kwon Do är/var jäkligt rolig att träna.

Det var så roligt att man även tränade på fritiden.

hanushans
2011-09-04, 13:19
Jag kan ingenting om stilarna. Men tyvärr blir det väl så att man får ta det man hittar, jag brukar se lappar på lyktstolpar där jag bor att de tar emot elever för Kung Fu träning, är bara så rädd att det skulle vara barn där + jag.

mikaelj
2011-09-04, 14:00
Jag körde egentligen kickboxning, men tränade ett tag med en tae kwon do-ryss, det var mycket kul bentekniker. Kanske inte är så praktiskt alla gånger, men ser ju snyggt ut iaf. Han sa att mina ben var för långsamma och hade en käpp som han slog på dem med när jag inte gjorde som man skulle *trauma*.

Vad passar bäst att träna om man inte vill sparra hela tiden? Bara teknikträning?

Prova på nå'n nytt!

XFy0GXz4B04

Kwon
2011-09-04, 14:06
MickeJ lär tjejerna veta hut! (Är det en tjej?) :)

a8XXq3acs_I

hanushans
2011-09-04, 14:07
Prova på nå'n nytt!

XFy0GXz4B04

Mm, vet inte, har alltid tyckt att det är obehagligt med så mycket kroppskontakt. Fast man vänjer sig väl.

Thompao
2011-09-04, 14:12
Jag tränade WTF TKD innan! Kom upp till 1.kup sen började kroppen att säga ifrån så blev bara gym efter det.
Lite tråkigt dock hade gärna fortsatt med TKD:en även om ja formodligen hade vägt runt 58kg nu;)
Här är några bilder tagna för 2 år sedan på baksidan:

http://i40.tinypic.com/o7ohsp.png

http://i44.tinypic.com/2mrhd6o.png

mikaelj
2011-09-04, 14:12
MickeJ lär tjejerna veta hut! (Är det en tjej?) :)

a8XXq3acs_I

Haha, japp. Hon var duktig! Jag tog bara ett bälte i SJJ, behövdes inte eftersom alla tränade ihop och gjorde alla tekniker, och dessutom hade jag ett gäng bälten i JJ.

Undrar om det var Ingemar Sköld eller den där holländske Judo-världsmästaren som höll i det passet. *minns tillbaka*

Kan sakna det ibland. Tyvärr finns det inga bra klubbar här i Göteborg som tävlingssatsar. Sedan ska jag bara krympa 20 kg och väga in i -69:an. ;-)

Kwon
2011-09-04, 14:18
Varför just 69:an?

Varför inte 77 kg alt 85 kg tex

Är det mest prestige i 69:an för dig?

krellik
2011-09-04, 14:37
Sparven följer du inte mma så leta upp när Machida fightas i mma för ett bra modernt exempel på någon med en ganska "ren" traditionell karatestil som han fightas med stående, kul att se faktiskt.

hugok
2011-09-04, 14:39
Systema gillar du Sparven! ;)

0lnczb3nS_E

Riktigt häftih kille.

Vad finns det för traditionella kampsporter som har låg skaderisk? Jag vill främst träna för självförsvar och jag har fått alldeles för många skador av kickboxning och mma.

Kwon
2011-09-04, 14:40
Kör Krav Maga Hugok!

hugok
2011-09-04, 14:50
Kör Krav Maga Hugok!

Jag har funderat på det. Men sen hörde jag någon säga att det var ganska mycket skador i det, och som sagt orkar jag verkligen inte med skador.

grondahl
2011-09-04, 14:54
Vad finns det för traditionella kampsporter som har låg skaderisk? Jag vill främst träna för självförsvar och jag har fått alldeles för många skador av kickboxning och mma.

Det beror nog mer på klubb och inställning än vilken kampidrott du väljer. Vad är det du känner att du saknar för självförsvaret? Vapen? Scenarioträning? Rollspel i eskalering/de-eskalering av konflikter?

Sparven från Minsk
2011-09-04, 14:54
Shorinji Kempo

NCmqTy7MLh0

grondahl
2011-09-04, 14:55
Tränat aikido (Iwama) sen 99, har även tränat jujutsu, goshindo och bjj. Tränar även lite eklektisk kickboxning vid sidan om.

Jockefoten
2011-09-04, 15:03
Jag har funderat på det. Men sen hörde jag någon säga att det var ganska mycket skador i det, och som sagt orkar jag verkligen inte med skador.

KM går ut på att skada. ;)

hugok
2011-09-04, 15:04
Det beror nog mer på klubb och inställning än vilken kampidrott du väljer. Vad är det du känner att du saknar för självförsvaret? Vapen? Scenarioträning? Rollspel i eskalering/de-eskalering av konflikter?

Tror det är mest vapen och scenarioträning. Jag kände dock att jag fick ganska bra generell och praktiskt kampsportsträning i mma men det var inte värt alla skador jag fick av det och kickboxning. Så det är som sagt där skon klämmer. Jag har sett att det finns en krav maga klubb i Lund, någon som känner till hur de tränar om det är låg skaderisk?

Sparven från Minsk
2011-09-04, 15:06
Tror det är mest vapen och scenarioträning. Jag kände dock att jag fick ganska bra generell och praktiskt kampsportsträning i mma men det var inte värt alla skador jag fick av det och kickboxning. Så det är som sagt där skon klämmer. Jag har sett att det finns en krav maga klubb i Lund, någon som känner till hur de tränar om det är låg skaderisk?

Kan inte tänka mig att det är speciellt hög skaderisk inom Krav maga, då de inte kör "hård" sparring som i kick eller thai.
Alla kampsporter innehåller ju någon form av skaderisk, det är ju inte schack vi pysslar med direkt.

hugok
2011-09-04, 15:09
Kan inte tänka mig att det är speciellt hög skaderisk inom Krav maga, då de inte kör "hård" sparring som i kick eller thai.

Jo kan tänka mej att slagen mest är markerade.

Grazzafukkinrazzi
2011-09-04, 15:18
vTZUibPr6kU

Alla kampsporter innehåller ju någon form av skaderisk, det är ju inte schack vi pysslar med direkt.

No offence men det där är väl så nära schack man kan komma?

Och Terminator soundtracket är kung ;)

grondahl
2011-09-04, 15:25
Det ingår ju sparring/övningar med kontakt även i KM. I Lund finns det förövrigt en Pekitia Tirsia-grupp,

Den här reklamfilmen för Krav Maga är shysst.
-XVtHVcaDeo

Tys0n
2011-09-04, 17:02
Tränat shotokan karate i många år. Slutade dock för 6 år sen ca men kör fortfarande något pass då och då.
Väldigt roligt när man börjar komma upp i grader !

Sparven från Minsk
2011-09-04, 17:46
No offence men det där är väl så nära schack man kan komma?

Och Terminator soundtracket är kung ;)

Helt rätt! Tänket är logiskt och lite som att förutse vad den andre ska göra och planera fler steg framåt.
Haha agree, hade gärna plockat bort låten hehe.

Exdiaq
2011-09-04, 18:32
Kan inte tänka mig att det är speciellt hög skaderisk inom Krav maga, då de inte kör "hård" sparring som i kick eller thai.
Alla kampsporter innehåller ju någon form av skaderisk, det är ju inte schack vi pysslar med direkt.

Jodå, visst kör man sparring i Krav Maga också. Fortsättningsgruppen här i Helsingborg (jag i nybörjargruppen) kör ren sparring 1,5h varje fredag. Eftersom det är i Fenix kampsportslokaler bjuds även tränare/utövare från kampsporter som MMA, Thaiboxning, Boxning, BJJ och Jujitsu in för att de inte ska bli för inriktade på att möta Krav Maga-nissar.

Hugok: Jag gillar Krav Maga, visserligen inte kört något självförsvarssystem eller kampsport så kan inte uttala mig hur de står sig jämfört med KM. Det jag gillar med Krav Maga är att det inte är finmotorik vi sysslar med utan det är grovmotorik thru and thru. Gillar också att det inte finns några regler eftersom jag tränar för att kunna försvara mig själv, inte tävla under ordnade former. Redan under andra passet tränade vi saker som att hantera flera motståndare (läs: inte bli omringad), avväpna en person m.m.

LoveMachine
2011-09-04, 18:43
Som kendoka så uppskattar jag den här tråden starkt. Den befintliga kampsportstråden är ganska enkelspårig och MMA fokuserad.

nMbTHgnXudI
Svensk kendo i sin bästa form, en av de mest sedda kendofilmerna på YouTube. Norrlandsmästerskapet är alltid hårt och ganska fysiskt men här överträffar vi oss själva. LoveMachine skymtar som en av domarna.

Stefan (på golvet): Shinaien tog inte i golvet va? (Man kan få en varning om man försöker ta emot sig med svärdet)
Stefan (på golvet): Får jag en varning för att jag gick ut [över linjen]?
Domare: One, two, three alla är kvar.
Magnus (bakom kameran): Visst räknar vi till tio.

CbkrayRjYek
Snygg avväpning. Lyssna efter ljuder när shinaien landar.

Q4SHWXQBVL4
Bra matchbilder och en insikt i hur bra de som dömer de högsta nivåerna är.

m1cSQ5PzVPY
En National Geographic dokumentär som egentligen handlar om graderingen till 8:e dan, den högsta inom kendo. Den typ av människor som visare den övermänskliga reaktionsförmågan i förra videon. Otroligt fin film om att nå målet oavsett vad det kräver

minishcap
2011-09-04, 18:48
Jiujitsu och judo när jag var yngre.

hugok
2011-09-04, 18:49
Hugok: Jag gillar Krav Maga, visserligen inte kört något självförsvarssystem eller kampsport så kan inte uttala mig hur de står sig jämfört med KM. Det jag gillar med Krav Maga är att det inte är finmotorik vi sysslar med utan det är grovmotorik thru and thru. Gillar också att det inte finns några regler eftersom jag tränar för att kunna försvara mig själv, inte tävla under ordnade former. Redan under andra passet tränade vi saker som att hantera flera motståndare (läs: inte bli omringad), avväpna en person m.m.

Det låter intressant. Jag har också hört att man inte behöver gå speciellt länge för att kunna använda sej av det lite granna och jag hade inte tänkt träna jättemycket kampsport så jag kan satsa mer på gymmet. Det låter väldigt intressant också det där med att träna mot andra kampsportsstilar. Det är ju inte bara småbusar som kan få för sej att gå på en. Jag tror att jag går och tar en liten titt på klubben i Lund när jag läkt från den senaste skadan så jag ser hur dom tränar och så.

krellik
2011-09-04, 18:51
Det finns ingen "kampsportstråd" utan det finns en mma tråd. Således är den mma fokuserad ja.

Jag hade varit positiv till en kampsportstråd dock, vi kan alla lära av varandra, alla kampsporter har samma grund. I en kampsportstråd tycker jag att man ska kunna diskutera saker som "aliveness" exempelvis utan att det blir till en massa fjantigt pajkastande mellan stilar.

Exdiaq
2011-09-04, 18:55
LoveMachine

Där jag tränar Krav Maga utövas även någon kampsport utövas även något som tydligen kallas Fujimi Ryu Bujutsu (http://www.fenixkampsport.se/traningsformer/bujutsu.html). Min fråga är; hänger Kendo, Aikido, "Fujimi Ryu Bujutsu" och andra japanska kampsporter som involverar svärd ihop på något sätt? Som förgreningar, utveckling av varandra eller? För jag blir inte klok på allt som finns och framförallt om och hur det hänger ihop.

Sparven från Minsk
2011-09-04, 19:02
Det finns ingen "kampsportstråd" utan det finns en mma tråd. Således är den mma fokuserad ja.

Jag hade varit positiv till en kampsportstråd dock, vi kan alla lära av varandra, alla kampsporter har samma grund. I en kampsportstråd tycker jag att man ska kunna diskutera saker som "aliveness" exempelvis utan att det blir till en massa fjantigt pajkastande mellan stilar.

Vi kan ta sådana diskussioner i denna tråd med :)
Men som du säger, vi undviker "min stil är ultimat blablabla" snacket ;)

Exdiaq
2011-09-04, 19:04
Det låter intressant. Jag har också hört att man inte behöver gå speciellt länge för att kunna använda sej av det lite granna och jag hade inte tänkt träna jättemycket kampsport så jag kan satsa mer på gymmet. Det låter väldigt intressant också det där med att träna mot andra kampsportsstilar. Det är ju inte bara småbusar som kan få för sej att gå på en. Jag tror att jag går och tar en liten titt på klubben i Lund när jag läkt från den senaste skadan så jag ser hur dom tränar och så.

Övriga får rätta mig om jag har fel, men många traditionella kampsporter kan utan problem ha 8 000-10 000st olika tekniker som alla ska användas i olika lägen. Krav Maga har ca 500st varav man använder ca 80st. Så det säger sig själv att det är betydligt lättare att lära sig på kort tid. Instruktören vi har sa att man kan försvara sig bra mot flera "normala" motståndare redan efter 1 termin.

Det jag hört från andra som kör Krav Maga är att de gillar den pragmatiska syn KRav Maga har. Den har inga strikta traditioner och har därför inga problem med att ta in olika tekniker från andra kampsporter och självförsvarssystem om det funkar.

Men som med så mycket annan träning så är det syftet som avgör tillvägagångssättet. Vill du ha ett lätt lärt självförsvarssystem som fungerar i verkligheten tror jag inte det finns något bättre än Krav Maga.

LoveMachine
2011-09-04, 19:15
@Exdiaq
Kendo (svärdets väg) kommer från mer traditionell kenjutsu (svärdsteknik) skolor. Back in the day så tränade folk ofta mer än en stil i samma skola. T.ex. har Tenshinsho-den Katori Shinto-ryu: kenjutsu (fäktning); iaijutsu (snabbt dra svärd), bojutsu (stav), naginatajutsu (hillebard), sojutsu (spjut), jujutsu (brottning), shurikenjutsu (kastvapen), ninjutsu (jobba dolt), chikujojutsu (bygga befästningar), gunbaiho (musköt), in-yo kigaku (filosofi). Nu har man inte tid att träna varje vapen så modern kampsport kombinerar ett vapen med det filosofiska och går från -jutsu (teknik) till -do (väg). Exempelvis naginatado, kendo, iaido, judo.

Aikido skapades på 1800-talet och har en del tekniker från kenjutsu men jag skulle inte gå så långt som till att kalla de för svärdskonst. Fokus ligger vad jag vet mer på försvar mot svärd än att faktiskt använda svärdet.

Fujimi Ryu Bujutsu verkar vara ett nytt påfund och har säkert influenser från kenjutsu men inget direkt påbrå.

Exdiaq
2011-09-04, 19:19
@Exdiaq
Kendo (svärdets väg) kommer från mer traditionell kenjutsu (svärdsteknik) skolor. Back in the day så tränade folk ofta mer än en stil i samma skola. T.ex. har Tenshinsho-den Katori Shinto-ryu: kenjutsu (fäktning); iaijutsu (snabbt dra svärd), bojutsu (stav), naginatajutsu (hillebard), sojutsu (spjut), jujutsu (brottning), shurikenjutsu (kastvapen), ninjutsu (jobba dolt), chikujojutsu (bygga befästningar), gunbaiho (musköt), in-yo kigaku (filosofi). Nu har man inte tid så varje konst så modern kampsport kombinerar en teknik med det filosofiska och går från -jutsu (teknik) till -do (väg). Exempelvis naginatado, kendo, iaido, judo.

Aikido skapades på 1800-talet och har en del tekniker från kenjutsu men jag skulle inte gå så långt som till att kalla de för svärdskonst. Fokus ligger vad jag vet mer på¨försvar mot svärd än att faktiskt använda svärdet.

Fujimi Ryu Bujutsu verkar vara ett nytt påfund och har säkert influenser från kenjutsu men inget direkt påbrå.

OK, danke! Hänger med lite mer nu.

Einar
2011-09-04, 20:26
Det låter intressant. Jag har också hört att man inte behöver gå speciellt länge för att kunna använda sej av det lite granna och jag hade inte tänkt träna jättemycket kampsport så jag kan satsa mer på gymmet. Det låter väldigt intressant också det där med att träna mot andra kampsportsstilar. Det är ju inte bara småbusar som kan få för sej att gå på en. Jag tror att jag går och tar en liten titt på klubben i Lund när jag läkt från den senaste skadan så jag ser hur dom tränar och så.

Behöver du ha reda på något om träningen i Lund så kan jag nog svara på det mesta. Jag har tränat där i två år, uppehåll nu i ett år pga heltidsjobb och rätt mycket studier parallellt vilket gjorde att jag hade svårt att få det att gå ihop. Men det är motiverade och duktiga tränare som även gör det där lilla extra för eleverna (fixar extra sammankomster på lediga helger osv.). Det enda negativa med lokalen i Lund är att det är hårda golv, vilket gör att markträning inte är lika skoj. Jag har fått en del blåmärken och en och annan blåklocka men detta hände första terminen när folk inte lärt sig riktigt hur man ska träna. Så skaderisken är inte jättehög.

grondahl
2011-09-04, 20:41
Övriga får rätta mig om jag har fel, men många traditionella kampsporter kan utan problem ha 8 000-10 000st olika tekniker som alla ska användas i olika lägen. Krav Maga har ca 500st varav man använder ca 80st. Så det säger sig själv att det är betydligt lättare att lära sig på kort tid. Instruktören vi har sa att man kan försvara sig bra mot flera "normala" motståndare redan efter 1 termin.


Traditionella stilar är i många fall inte sporter. De flesta kampsporter brukar prioritera ett mindre antal tekniker eftersom vissa helt enkelt är mer vinstgivande än andra.

I de flesta traditionella stilar så kan det förvisso ingå många tekniker men hittills har jag aldrig stött på en stil som inte hävdar att det handlar om att ett antal grundprinciper uttrycks på olika sätt. Sen är det en fråga om vad man anser är traditionellt.
Judo är en sport men samtidigt äldre än nästan alla "traditionella" kampkonster, BJJ är äldre än samtliga "svenska" jujutsu-stilar, Muay Thai har flera hundra års tradition bakom sig etc.

På det stora hela är hela konceptet "traditionella stilar" nästan en halmgubbe, det är så brett att det är oanvändbart. Att en KM-instruktör säljer sin egen stil med liknande argument är lite som det klassiska "våra tekniker är så farliga att vi inte kan sparras"; tröttsamt förutsägbart.

hugok
2011-09-04, 20:50
Övriga får rätta mig om jag har fel, men många traditionella kampsporter kan utan problem ha 8 000-10 000st olika tekniker som alla ska användas i olika lägen. Krav Maga har ca 500st varav man använder ca 80st. Så det säger sig själv att det är betydligt lättare att lära sig på kort tid. Instruktören vi har sa att man kan försvara sig bra mot flera "normala" motståndare redan efter 1 termin.

Det jag hört från andra som kör Krav Maga är att de gillar den pragmatiska syn KRav Maga har. Den har inga strikta traditioner och har därför inga problem med att ta in olika tekniker från andra kampsporter och självförsvarssystem om det funkar.

Men som med så mycket annan träning så är det syftet som avgör tillvägagångssättet. Vill du ha ett lätt lärt självförsvarssystem som fungerar i verkligheten tror jag inte det finns något bättre än Krav Maga.

Det låter definitivt som en stil som passar mej :)

Behöver du ha reda på något om träningen i Lund så kan jag nog svara på det mesta. Jag har tränat där i två år, uppehåll nu i ett år pga heltidsjobb och rätt mycket studier parallellt vilket gjorde att jag hade svårt att få det att gå ihop. Men det är motiverade och duktiga tränare som även gör det där lilla extra för eleverna (fixar extra sammankomster på lediga helger osv.). Det enda negativa med lokalen i Lund är att det är hårda golv, vilket gör att markträning inte är lika skoj. Jag har fått en del blåmärken och en och annan blåklocka men detta hände första terminen när folk inte lärt sig riktigt hur man ska träna. Så skaderisken är inte jättehög.

Blåmärken räknar jag inte som skador :) Så är det det enda så känns det lugnt. Jag sitter just nu i rullstol efter bruten fotled från mma och förra året var det underarmen av kickboxning. Så det är såna långvariga skador jag är rädd för som tvingar på en uppehåll i träningen. Hur brukar träningspassen se ut annars? Är det mycket fys t ex? För eftersom jag tränar såpass mycket på gym annars undviker jag helst att köra massa armhävningar, upphopp och sånt på träningen.

Dols
2011-09-04, 21:20
Det är säkert många som inte tycker att det är en kampsport, men det absolut roligaste jag har tränat är Capoeira. Hade utan tvekan fortsatt med träningen om knät inte hade gått sönder *cry*

kohai
2011-09-04, 22:25
Ashihara Karate. Fortfarande aktiv, hållit på sen 2001. Innan det var det Shito Ryu karate mellan 1991-1996


4IEfhbz_xfg
5nZQcWG4Guo

Krampus
2011-09-04, 22:32
Bra tråd, kör hårt!

Baskagge
2011-09-04, 23:12
Kan också rekommendera Krav maga om man vill lära sig självförsvar och framför allt vill ha varierande träning. Tränade Krav maga i några år innan jag bytte till mma och slutligen thaiboxning. Krav maga saknar dock en del viktiga saker när det gäller själva fighting-delen och sparringen är inte heller jättebra. Har man ett intresse och tiden så skulle jag rekommendera att man kombinerar Krav maga med thaiboxning eller boxning.

eternallord
2011-09-05, 05:53
Han skapade ju MMA kan man säga

Med vilken motivering? Bruce sysslade väl aldrig med någon grappling?

Einar
2011-09-05, 06:55
Det låter definitivt som en stil som passar mej :)



Blåmärken räknar jag inte som skador :) Så är det det enda så känns det lugnt. Jag sitter just nu i rullstol efter bruten fotled från mma och förra året var det underarmen av kickboxning. Så det är såna långvariga skador jag är rädd för som tvingar på en uppehåll i träningen. Hur brukar träningspassen se ut annars? Är det mycket fys t ex? För eftersom jag tränar såpass mycket på gym annars undviker jag helst att köra massa armhävningar, upphopp och sånt på träningen.

Det är olika hur mycket fys det är på passen och det är framförallt beroende av vem som tränar passet för dagen (det är många tränare). Men visst, på två timmars pass så kan man väl räkna med att det blir lite fys i alla fall. Själv så gillar jag kombinationen, trots att jag gymmat vid sidan av.

Petoria
2011-09-05, 07:10
Med vilken motivering? Bruce sysslade väl aldrig med någon grappling?

http://jkdkwoon.com/wp-content/uploads/2011/03/bruceleearmbar.jpg

yAxbREmU9Vo

hoVe-FPVbUo

Gillar hans armbar escape :D

grondahl
2011-09-05, 08:30
Med vilken motivering? Bruce sysslade väl aldrig med någon grappling?

Gracie-familjen deltog i Vale Tudo-matcher innan Bruce Lee var född, så vi kan konstatera att hans roll i skapandet av MMA är rätt liten.

Sparven från Minsk
2011-09-05, 08:45
Med vilken motivering? Bruce sysslade väl aldrig med någon grappling?

Som vanligt misstolkar du MMA.
MMA är inte lika med grappling. MMA står för mixed martial arts och Bruce Lee kan nog anses vara den första att bryta sig ur och börja blanda stilar och koncept istället för att envist hålla sig till det egna systemet som så många andra gjorde på den tiden. Därav "skapade" han MMA :)

grondahl
2011-09-05, 08:55
Som vanligt misstolkar du MMA.
MMA är inte lika med grappling. MMA står för mixed martial arts och Bruce Lee kan nog anses vara den första att bryta sig ur och börja blanda stilar och koncept istället för att envist hålla sig till det egna systemet som så många andra gjorde på den tiden. Därav "skapade" han MMA :)

Tror du på allvar att han var den första i historien som försökte sig på att plocka russinen ur kakan?

Minoru Mochizuki skapade på 30-talet en dojo där man tränade judo, aikido, karate, katori shinto ryu och satte ihop det hela till en eklektisk massa.

Såhär ser det tydligen ut idag:
vSDyLY-KySo

LoveMachine
2011-09-05, 09:33
@grondahl
Cool video. Ingen stil jag hört talas om förut, fast då är väl gendai budo (i dess snävare definition) och koryu kenjutsu min grej.

Vad det gäller MMA så tycker jag att folk har en lite skev uppfattning om det hela. Kampsport som vi ser den idag med fokus på en viss gren har aldrig varit normen historiskt sätt. Om vi går tillbaka 150-200 år så har de flesta japanska kampsporter kommit från skolor som tränar så väl beväpnad som obeväpnad kamp, stående, liggande och på hästrygg. Det samma gäller kampsport i allmänhet över hela världen. För inte inbillar vi oss att den riddare skulle skrika; "stopp nu har jag ramlat/tappat svärdet" så fältslaget får ta en paus. Olika stilar må ha haft olika fokus och inriktning men så gott som alla stilar som man använt i krig har haft en plan för när man är utanför sin "comfort zone".

delta_mats
2011-09-05, 10:07
rNxaNAm_fWQ

Nu skulle vi väl inte dividera hurvida olika kampsporter är bättre eller sämre än andra.
Men många karatestilar har det här "duttandet" med slag och sparkar, duttar man på träning kommer man även dutta om det blir slagsmål på riktigt.

Har man aldrig fått stryk på träning kommer man reagera ungefär som de här killarna gör när de får en snyting på krogen.
Därför är mitt största tips om man vill bli bra på självförsvar, mycket och hård sparring.

Nitrometan
2011-09-05, 10:11
...duttar man på träning kommer man även dutta om det blir slagsmål på riktigt.

Har man aldrig fått stryk på träning kommer man reagera ungefär som de här killarna gör när de får en snyting på krogen.
Därför är mitt största tips om man vill bli bra på självförsvar, mycket och hård sparring.

Fast all karate "duttar" inte. Har du hört talas om kyukushinkai eller ashihara?

eternallord
2011-09-05, 10:14
Som vanligt misstolkar du MMA.
MMA är inte lika med grappling. MMA står för mixed martial arts och Bruce Lee kan nog anses vara den första att bryta sig ur och börja blanda stilar och koncept istället för att envist hålla sig till det egna systemet som så många andra gjorde på den tiden. Därav "skapade" han MMA :)

Ursäkta? Som vanligt misstolkar jag? Håll i hatten...

Som flera redan påpekat är det fånigt att försöka driva poängen att Bruce skulle vara den första att "samla" kampkonster, det har gjorts i alla tider. När vi speciellt då tänker på att Vale Tudo som i all väsentlighet är grunden till modern MMA utfördes innan Bruce födelse känns det som en skapligt krystad fabrikation.

Petoria
2011-09-05, 10:14
Fast all karate "duttar" inte. Har du hört talas om kyukushinkai eller ashihara?

Men det skrev han ju inte heller? :)

Sparven från Minsk
2011-09-05, 10:14
Tror du på allvar att han var den första i historien som försökte sig på att plocka russinen ur kakan?

Det sa jag aldrig men det var han som gjorde det känt och spred kampsporten och gjorde det populärt.

Nitrometan
2011-09-05, 10:19
Men det skrev han ju inte heller? :)

Nej. Han skrev många. Jag påpekade bara att det finns de som inte gör det.

grondahl
2011-09-05, 10:26
Har man aldrig fått stryk på träning kommer man reagera ungefär som de här killarna gör när de får en snyting på krogen.
Därför är mitt största tips om man vill bli bra på att slåss, mycket och hård sparring.

Fixade slutklämmen åt dig.

delta_mats
2011-09-05, 10:29
Fast all karate "duttar" inte. Har du hört talas om kyukushinkai eller ashihara?

Det har du helt rätt i. Jag har själv bla tränat Ashihara i mina yngre dagar. Men många andra stilar har det här duttandet som sagt.

delta_mats
2011-09-05, 10:35
Fixade slutklämmen åt dig.

Något du inte höll med om?

krellik
2011-09-05, 13:07
Man kan inte påstå att Bruce Lee var med och skapade mma, han var varken inblandad i den Brassilianska eller Japanska parallel grenarna av mma skapande (vale tudo/ shootfighting).

Däremot var han den första att skapa en "blandad kampsportsstil" om vi ser till tiden efter 50 talet. Indirekt genom att göra kampsport populärt och genom en del av sitt fillosoferande angående kampsport kan han absolut ha påverkat utvecklingen av modern mma i någon grad.

Historiskt sett så har vi naturligtvis pankratium i antikens grekland som var "mma" rakt av och med största sanolikhet om vi går tillbaka tidigare i historien innan vi har bra källor så har vi säkert liknande mänskliga uttryck.

Smml
2011-09-05, 13:22
Har tränat Tae Kwon Do, Wing Tsun, MT, Wushu, Chin Na, Jeet Kune Do etc innan MMA.

Har också tränat lite olika kampsporter samt JKD, vad tycker du om det jämfört med andra kampsporter som t ex kickboxning, TKD osv? Har du läst Lees bok The tao of jkd?

grondahl
2011-09-05, 13:36
Däremot var han den första att skapa en "blandad kampsportsstil" om vi ser till tiden efter 50 talet.

Var han verkligen det? Ex Kajukenbo var etablerat i Hawaii när Bruce var tio år gammal och spred sig relativt snabbt till fastlandet.

Det jag inte förstår är varför Bruce Lee-fansen inte bara kan nöja sig med att han var en väldigt talangfull utövare/instruktör som via sina filmer populariserade kampsport och inspirerade massor av människor att pröva kampsport. Det är ju inte så illa pinkat det heller.

Förövrigt så kan JKD-eleverna själva inte komma överrens om JKD är en fast stil eller om det är principer som kan uttryckas via olika stilar.

grondahl
2011-09-05, 13:40
Något du inte höll med om?

Självförsvar > slagsmål. När man får en snyting på krogen så har man redan misslyckats. Däremot så håller självklart tesen om sparring ändå.

krellik
2011-09-05, 13:44
Var han verkligen det? Ex Kajukenbo var etablerat i Hawaii när Bruce var tio år gammal och spred sig relativt snabbt till fastlandet.

Det jag inte förstår är varför Bruce Lee-fansen inte bara kan nöja sig med att han var en väldigt talangfull utövare/instruktör som via sina filmer populariserade kampsport och inspirerade massor av människor att pröva kampsport. Det är ju inte så illa pinkat det heller.

Förövrigt så kan JKD-eleverna själva inte komma överrens om JKD är en fast stil eller om det är principer som kan uttryckas via olika stilar.

Hey en snabb googling så grundades det 47...;) Men naturligtvis kan varit en del mindre stilar som blandar stilar som uppstått innan Lee efter 50 talet, men ingen som fick den spridning och impact som JKD fick.

Jag tycker man med fog kan säga att när det gäller att fillosofera kring kampsport så är han nog den största efter 50 talet, men man ska inte gå för långt i sin gudadyrkan det är helt klart.

krellik
2011-09-05, 13:46
Självförsvar > slagsmål. När man får en snyting på krogen så har man redan misslyckats. Däremot så håller självklart tesen om sparring ändå.

Klart man har misslyckat men det finns ju situationer där man kan bli påhoppad etc, då är det ju inte relevant om man har misslyckats eller inte utan då gäller det ju att ta sig ur situationen oskadd och utan en mishandelsdom på sig. Oskadd får väl vara primär sak att oroa sig om i första läget.

delta_mats
2011-09-05, 14:55
Självförsvar > slagsmål. När man får en snyting på krogen så har man redan misslyckats. Däremot så håller självklart tesen om sparring ändå.

Det stora problemet kommer just när ditt första försvar inte lyckas, och du blir träffad i fejset av en högersving. Eller nerbrottad av en större och starkare person. Vad gör du då?
Många som tränar självförsvar tränar nästan enbart på fasta situationer. Fasta situationer kommer i princip aldrig existera när något attackerar dig, och då gäller det att kunna orientera sig och klara sig ändå. Därför ska man sparra mycket för att täcka hela området och inte enbart de fasta situationerna.

Vet inte om någon fattade det.

krellik
2011-09-05, 15:01
Det stora problemet kommer just när ditt första försvar inte lyckas, och du blir träffad i fejset av en högersving. Eller nerbrottad av en större och starkare person. Vad gör du då?
Många som tränar självförsvar tränar nästan enbart på fasta situationer. Fasta situationer kommer i princip aldrig existera när något attackerar dig, och då gäller det att kunna orientera sig och klara sig ändå. Därför ska man sparra mycket för att täcka hela området och inte enbart de fasta situationerna.

Vet inte om någon fattade det.

Det omdebbaterade begreppet aliveness är enbart relevant om man tränar traditionella stilar, att göra en utvärdering ifall ens drill är "levande" eller inte skulle inte vara relevant att snacka om i en tävlingsfokuserad fullkontakt stil eftersom det som inte är levande rotas ut i tävlingen.

Då tar traditionalisterna fram sina dötz tekniker som man inte kan sparras och så står man på ruta 1.

Krav maga har väl vissa poänger med sin fokus på mindset, undvikande av situationer och aggression när det är nödvändigt fördelat på ett fåtal motoriskt grova rörelser om vi talar om självförsvar.

grondahl
2011-09-05, 15:10
Många som tränar självförsvar tränar nästan enbart på fasta situationer. Fasta situationer kommer i princip aldrig existera när något attackerar dig, och då gäller det att kunna orientera sig och klara sig ändå. Därför ska man sparra mycket för att täcka hela området och inte enbart de fasta situationerna.


Min bild är snarare att de som faktiskt tränar för självförsvar (ex KM, Defendo etc) inkluderar sparring och dynamiska situationer i sin träning.

Snarare är det så att de flesta stilar inte tränar för självförsvar. De karate-stilar som exempelvis bara duttar runt med poängsparring gör det definitivt inte.

delta_mats
2011-09-05, 15:34
Min bild är snarare att de som faktiskt tränar för självförsvar (ex KM, Defendo etc) inkluderar sparring och dynamiska situationer i sin träning.

Snarare är det så att de flesta stilar inte tränar för självförsvar. De karate-stilar som exempelvis bara duttar runt med poängsparring gör det definitivt inte.

Men är det inte så att många "traditionella" karatestilar fortfarande anser att de lär ut självförsvar och ändå har väldigt lite sparring. Min uppfattning är att de karatestilar som faktiskt sparras mycket och hårt är mer tävlningsinriktade, typ ashihara och kyushinkai som nämdes tidigare.

KM har jag dålig koll på så där ska jag inte uttala mig överhuvudtaget.

von huff
2011-09-05, 15:38
Jag har tränat WTF TKD och thaiboxning.Ur självförsvarssynvinkel sög tkd riktigt ordentligt.Lite handledsbrytningar i "95 åringstempo" och mystiska sparkar.Thaiboxningen var bättre på alla sätt,kondition,försvar osv enligt mig.

von huff
2011-09-05, 15:41
Min bild är snarare att de som faktiskt tränar för självförsvar (ex KM, Defendo etc) inkluderar sparring och dynamiska situationer i sin träning.

Snarare är det så att de flesta stilar inte tränar för självförsvar. De karate-stilar som exempelvis bara duttar runt med poängsparring gör det definitivt inte.

TKD och karate (av vad jag sett)+ andra japanska och koeanska kampsorter går ut på att man på självförsvarsträningen tränar typ 3-4 självförsvarsgrepp i 2 timmar på en gammal kärring som knappt orkar knyta handen, totalt värdelöst.Jag säger boxning eller thaiboxning för självförsvar, möjligtvis KM har ingen koll på det

LoveMachine
2011-09-05, 15:41
Då jag tycker att diskussionen som förs just nu är ganska ointressant, inte speciellt konstruktiv och saknar det ack så viktiga dialogelementet så postar jag coola klipp istället. Med förhoppning om att vi ska få något annat att diskutera.

mCDh4Wi0cJk
Porr, ren och skär porr.

v603_8SJdyM
Min plan inför pensionen.

llgO6Z2RhoA
Postat den förut men jag kan inte släppa vilken enorm koncentration hon i mitten uppvisar.

B5dAUfTQjSw
Något helt annat. Den mycket traditionella och högt respekterade Jigen-ryu visar var skåpet ska stå. Man har sin egen approach till vad som är funktionellt.

grondahl
2011-09-05, 16:06
Intressant kata från Araki Ryu
n2_Z-whRDRk

Tydligen bland det första man får lära sig: att spela trevlig och bjuda sin fiende på te så man får en möjlighet att komma tillräckligt nära för att avsluta honom.

kohai
2011-09-05, 16:26
TKD och karate (av vad jag sett)+ andra japanska och koeanska kampsorter går ut på att man på självförsvarsträningen tränar typ 3-4 självförsvarsgrepp i 2 timmar på en gammal kärring som knappt orkar knyta handen, totalt värdelöst.Jag säger boxning eller thaiboxning för självförsvar, möjligtvis KM har ingen koll på det

Mja, kan inte riktigt hålla med dig. Ashihara karate brukar även gå under namnet "Street fighting karate"

Krampus
2011-09-05, 20:37
Mja, kan inte riktigt hålla med dig. Ashihara karate brukar även gå under namnet "Street fighting karate"

Berätta lite om Ashihara karate. Jag från ashi hara till "fot mage" på svenska med mina ganska knapphänta japanska översättningskills.

Krampus
2011-09-05, 20:48
Hideyuki Ashihara, det var ett namn..
Var nyfiken så jag googlade. Det verkar ju skysst, sätter fokus på parmoment/sparring istället för kata. Men gör gärna några tillägg här. :)

Någon som vill lära sig något på japanska?

Nitrometan
2011-09-06, 07:36
Men gör gärna några tillägg här. :)
Liknar Kyukushinkai en hel del. Tävlar i knockdown.

Tävlingar i Ashihara karate sker i s.k. Knock-down tävling. Det är en tävlingsform som tillåter full kontakt mot hela kroppen med undantag för skrev och slag mot ansiktet. Till skillnad från många andra tävlingssystem inom karate ges inga poäng för teknik utan de tävlande får endast poäng för utslagning av motståndaren (Ippon – en poäng) eller nedslagningar (Wazari – en halv poäng). Detta gör knock-down karate till en mycket krävande tävlingsform. Det som skiljer Ashiharas knock-down från Kyokushins, är att reglerna i Ashihara tillåter den tävlande att ta tag i sin motståndare för att kunna använda sig av sabakiteknikerna.

kohai
2011-09-06, 13:39
Hideyuki Ashihara, det var ett namn..
Var nyfiken så jag googlade. Det verkar ju skysst, sätter fokus på parmoment/sparring istället för kata. Men gör gärna några tillägg här. :)

Någon som vill lära sig något på japanska?

http://www.ashihara-karate.se/mainPHP/ashiharakarate.php

Hideyuki Ashihara är grundaren av Ashihara Karate. Han startade med Kyokushinkai och vidareutvecklade sin egen stil som ska vara mer rörlig än Kyokushin var tidigare. Dom har kommit ikapp mycket från när dom stod och stångades mittemot varandra och slog sig less.

Vi jobbar mycket med fotarbete och förflyttningar/positionering. Alla våra kator körs bunkai dvs. med motståndare, vi i Sverige har dock kvar Sanshin kata och Tensho kata som kommer från Kyokushin.

Tävling sker enligt knockdownprincipen. Alltså, inga handskar utan enbart susp och tandskydd. Inga slag tillåtna mot huvud utan endast mot kropp, dock tillåts sparkar samt knätekniker mot huvudet.

Saxat från Luleå Karateklubb:

"En av Kyokushin karatens främsta instruktörer under 1960- och 1970-talet var Hideyuki Ashihara. Han tyckte dock att kyokushin lade alltför stor vikt vid kraft, och ville istället att karate skulle vara mer teknisk och bygga på ett rörligt försvar som kombinerade försvar och attack i samma rörelse. 1980 grundade han Ashihara Karate samt organisationen New International Karate Organisation.
Ashihara Karate skiljer sig en del från traditionell karate. Stilen bygger mycket mer på rörlighet, fri sparring är ett viktigt inslag, och alla katorna är tvåmanskator med rena fighting-kombinationer. Ashihara Karate är inte "luftkarate", utan en kontaktstil. Därför tränar vi med redskap som sandsäckar, sparksköldar, mittsar mm.



Systemet bygger på idén att utnyttja moståndarens angrepp till sin egen fördel. Istället för att möta motståndare "rätt på" så rör man sig runt honom, till hans rygg eller sida. Samtidigt som man rör sig ur attackriktningen så rör man sig in i en position varifrån man kan kontra. Denna teknik att röra sig till motståndarens "blinda punkt" kallas för sabaki, och är grunden för Ashihara karate. Man ska kunna styra och oskadliggöra sin motståndare, inte genom att skada honom, utan genom fotarbete, positionering och teknik, och utan att bli träffad själv.

Kancho Hideyuki Ashihara ville att hans elever skulle sträva högre än att bara bemästra sabaki inom ramen för knock-down/ tävlingskarate. Genom att bara träna de tekniker som tillåts på tävling riskerar man att begränsa sig.
Istället bör en seriös utövare av Ashihara Karate försöka utveckla alla tekniker inom ramen för sabaki."

Finns även andra "grenar" från Kyokushin: Enshin Karate http://enshin.com/ som är väldigt likt Ashihara samt Daido Juku som kan beskrivas som MMA med dräkt. http://en.wikipedia.org/wiki/Daido_Juku

krellik
2011-09-06, 13:56
samt Daido Juku som kan beskrivas som MMA med dräkt. http://en.wikipedia.org/wiki/Daido_Juku

M5AvCcLwaJQ

Det här klippet tycker jag är så jävla skönt...:)

kohai
2011-09-06, 16:53
lGiOUknNiSY

Kenichi "Hitman" Osada. Flerfaldig Kudomästare, vi har haft honom på vår Dojo i Boden på 2 träningsläger samt en gästträning... Sjukt grym kille!!

kohai
2011-09-06, 16:58
AH-4Es9JyqQ

delta_mats
2011-09-06, 18:04
Whats up with de töntiga hjälmarna? Skydda ögonen eller?

grondahl
2011-09-06, 18:46
De kanske vill dyka upp kontoret dagen efter utan att se ut såhär?

http://static.sportsuntapped.com/wp-content/uploads/2010/12/kos2.png

Sparven från Minsk
2011-09-06, 18:55
Kyokushin folket är bra tokiga asså. Ser jäkligt brutalt ut. Snacka om att gilla blåmärken haha!:thumbup:

Sparven från Minsk
2011-09-06, 18:59
Exempel på WT chi sao
36l8CyJj7y4&feature

qaP1X-lEtgc

Sparven från Minsk
2011-09-06, 19:09
r6yCVL31XEY

krellik
2011-09-06, 19:42
Whats up with de töntiga hjälmarna? Skydda ögonen eller?

Är väll för att minska våldet mot huvudet och ändå kunna slå mot huvudet. Normal kyokushin slår man ju inte mot huvudet med nävarna. Så då föredrar jag hjälmarna.

Tyvärr vad jag läst så minskar inte hjälmarna knockoutfrekvensen utan snarare gör den lite högre pga att synen begränsas lite så jag tror inte det är en bra ide på det stora hela....

ceejay
2011-09-06, 19:46
r6yCVL31XEY

det där ser bara töntigt ut

Sparven från Minsk
2011-09-06, 19:51
det där ser bara töntigt ut

Det är riktigt skoj, man behöver inte ens tänka på vad man gör, det bara flyter, och det känns inte töntigt när det smäller på :D

Timmi
2011-09-06, 19:55
Tränar själv kyokushin sen 1 år tillbaka. Videon här under (alla delarna) kan jag se om och om igen!

CdF1K1K8nP8

Krampus
2011-09-06, 19:56
det där ser bara töntigt ut

Catfight grandmasters i kollektionen "V and Cobra-Kai, Alphaville medium descreete".
Underskatta inte tysk kampsportsklädsel.

delta_mats
2011-09-06, 21:00
Det är riktigt skoj, man behöver inte ens tänka på vad man gör, det bara flyter, och det känns inte töntigt när det smäller på :D

Är det tänkt att man ska kunna sparras mot någon annan än en dito wing tsun utövare? Har aldrig sett en wing tsun gått mot en boxare eller annan kampsportare så har svårt att se det fungera in real life. Ingen person står väl och håller fram händerna sådär så att motståndaren kan kontrollera dem.

grondahl
2011-09-06, 21:08
Chisao är väl en övning. Som att drilla slagkombos på fokusmittsar. Fast hela konceptet med bridging verkar ändå åka ut genom fönstret när de väl sparras.

I FightQuest så sparras WC-tjommarna iaf. Kommer man förbi den amerikanska dramaturgin så är det en rätt shysst serie. Gillar bjj, savate, kyokushin och sanshou-avsnitten.
3X7PDRG79Ls

grondahl
2011-12-21, 17:47
Shaolin munk som gör internationell debut. Shaolin har tydligen ett officiellt Sanda/Sanshou-team nu, nästa steg är kanske att lära sig hålla guard.

C7eVQQbkVZE

mikaelj
2015-09-16, 16:30
Vad är egentligen skillnaden på tävlingsreglerna (förutom gi:n) mellan SJJ och shootfighting? Läste just på om shootfighting och det verkade väldigt likt. Så likt att jag inte såg någon skillnad.