handdator

Visa fullständig version : Någon mer än jag som läser mellan seten?


Spartansk
2011-09-04, 11:32
Jag tränar med huvudfokus på styrka och vilar därför ca 5 minuter mellan mina tunga set, vilket kan vara sjukt drygt om man inte har en träningspartner med sig. För att slå ihjäl tiden brukar jag läsa böcker mellan seten. Jag har bl a plöjt igenom Röde Orm av Frans G. Bengtsson och nästan hela Juryn av John Grisham på detta vis. Jag tycker det är ett jättebra sätt att slå två flugor i en smäll; det är mindre risk att jag tappar koncentrationen när jag läser om jag gör det med korta avbrott av fysisk aktivitet med jämna mellanrum, och träningspasset blir mycket roligare.

Är det någon mer än jag som slår ihjäl tiden på detta vis? Förutom mig själv har jag bara sett en enda kille göra det, och då verkade det som om det var någon plugglapp han läste.

Rekommendationer för er som tänker börja med detta: För att slippa bära med sig onödigt många småsaker brukar jag använda en lapp med mitt träningsschema som bokmärke. Den bekvämaste läsplatsen i gymmet är i benpressen med 45 graders lutning. Sluta gärna läsa någon minut innan ni ska lyfta, så ni hinner tagga till.

hanushans
2011-09-04, 11:35
Haha! Soft att ockupera benpressen som lässoffa!

Nej, jag läser överallt förutom när jag tränar.

Loke
2011-09-04, 11:41
Inget illa menat, men jag kan nästa störa mig på folk som läser mellan setten. :P
Nån gång har jag försökt, men det håller inte, tappar antingen fokus på det jag läser eller träningen, trots att jag vilar väldigt mycket.

Det är en kille på mitt gym som brukar läsa tidningen mellan seten ibland. Dessutom ser han så sjukt uttråkad ut när han tränar. Jag känner för att säga till honom: "Men du MÅSTE inte styrketräna, gör nåt du gillar istället så blir du kanske en bättre människa!"

Kwon
2011-09-04, 11:46
Haha! Soft att ockupera benpressen som lässoffa!


löl!

Trouble
2011-09-04, 11:49
Haters gonna hate

Stoltz
2011-09-04, 11:54
Tycker det är en skön idé!

Gör inte det själv, skulle tappa all fokus, men om man inte har det problemet så är det ju tidsoptimering av rang!
Lite som att deklarera precis innan man ska hoppa i skidbacken.

Carolinew
2011-09-04, 12:01
Jag brukar nöja mig med att lyssna på musik och tänka en massa dumma tankar mellan seten.

Inge Enveten
2011-09-04, 12:40
Jag läser ibland när jag cyklar. På gymmet, på stationär cykel d.v.s.

John M
2011-09-04, 13:14
Jag brukar nöja mig med att lyssna på musik och tänka en massa dumma tankar mellan seten.


Dumma? :D Vad är det då?

Själv burkar jag lyssna på musik och fokusera inför nästa set.

EkarN
2011-09-04, 13:24
Helt klart värt att tappa lite fokus för att läsa Röde Orm:D

mikaelj
2011-09-04, 14:02
Jag tränar med huvudfokus på styrka och...

...därför skall jag börja träna på GSK eller GKK. ;-)

Massa folk att prata trams med under setvilan!

Sparven från Minsk
2011-09-04, 15:07
Själv lägger jag på eller av vikt mellan seten. Alt kör en övning mellan första första övningens setvila.
När det är klart är det dags att köra igen! :thumbup:

Cilia
2011-09-04, 15:45
fem minuter mellan seten?! Det är ju galet långt. Passen måste ta evigheter.
Nej, jag läser inte på gymmet när jag tränar

Carolinew
2011-09-04, 15:46
Dumma? :D Vad är det då?


Haha, sånt där som man aldrig berättar för någon annan ;)

Bailah
2011-09-04, 15:52
Vilar i 30s hade inte hunnit läsa i någon bok då.
Sen kan jag tycka som vissa andra här att ta upp en maskin för att läsa är störigt.
Hade jag väntar på benpressen och nån jävel hade legat å läst där istället för att träna hade jag nog sneat.

Stoltz
2011-09-04, 16:07
fem minuter mellan seten?! Det är ju galet långt. Passen måste ta evigheter.
Nej, jag läser inte på gymmet när jag tränar
Läser du på gymmet när du inte tränar? :cool:
Vilar i 30s hade inte hunnit läsa i någon bok då.
Sen kan jag tycka som vissa andra här att ta upp en maskin för att läsa är störigt.
Hade jag väntar på benpressen och nån jävel hade legat å läst där istället för att träna hade jag nog sneat.
Fast man kan ju köra i mellan. Det enda hindret är om man är för feg för att fråga :)

Spartansk
2011-09-06, 19:46
Jag brukar nöja mig med att lyssna på musik och tänka en massa dumma tankar mellan seten.

Dumma tankar är bra. Då kanske man blir arg, och blir man arg lyfter man mer!

Jag läser ibland när jag cyklar. På gymmet, på stationär cykel d.v.s.

Jag också. Nästan livsnödvändigt.

fem minuter mellan seten?! Det är ju galet långt. Passen måste ta evigheter.
Nej, jag läser inte på gymmet när jag tränar

Passen tar ungefär två timmar. Man får passa på medan man är ungkarl!

Fast man kan ju köra i mellan. Det enda hindret är om man är för feg för att fråga :)

Precis, jag ser ju grymt ofarlig ut också, tror inte de flesta skulle vara rädda. :)

mikaelj
2011-09-06, 19:59
Men var tränar du?!

Kom bort till Vallen och rita karikatyrer av Sture, vetja!

Spartansk
2011-09-06, 20:03
Men var tränar du?!

Kom bort till Vallen och rita karikatyrer av Sture, vetja!

Hehe, tack för erbjudandet, men jag gjorde en rätt långväga flytt för en månad sedan! Tränar i ett pyttelitet lokalt gym.

Osten80
2011-09-06, 20:13
Haha, snacka om ett beteende som förmodligen retat upp tillräckligt med folk för att kunna fylla en mindre stad, men jag gillar det. Parkering i magmaskinen med tidningsläsning med tillhörande cola och choklad har jag sett ett antal gånger, men aldrig bokläsning.
Det är ju som sagt inte ett större problem än att det går att fråga dig om det går bra att köra mellan. Du verkar dessutom vara en beskedlig och trevlig pojk, och jag hade nog bara skrattat och försökt växla ett par ord med dig om jag hade sett dig in action.
För övrigt måste jag läsa om Röde orm, det var allt för länge sedan nu.

Lellan
2011-09-06, 21:51
Inget illa menat, men jag kan nästa störa mig på folk som läser mellan setten. :P
Nån gång har jag försökt, men det håller inte, tappar antingen fokus på det jag läser eller träningen, trots att jag vilar väldigt mycket.

Det är en kille på mitt gym som brukar läsa tidningen mellan seten ibland. Dessutom ser han så sjukt uttråkad ut när han tränar. Jag känner för att säga till honom: "Men du MÅSTE inte styrketräna, gör nåt du gillar istället så blir du kanske en bättre människa!"

Well - hello to you! :D Jag ser olustig, irriterad, sur, anti, blyg, besvärad ut när jag tränar. Vet - för det finns speglar där och ibland har jag glasögon på mig så jag ser detta. Det fanns en tid när jag brydde mig, och ansträngde mig för att se neutral, tillmötesgående el avslappnad ut - men det stör min träning som jag älskar. Så: jag ser anti ut och inom mig så hoppar gläjden omkring, helt osynligt för utomstående. DET gör mig till en bättre människa, men jag kan tänka mig att folk kanske tänker som du, men då får de väl säga nåt så får jag förklara. :) Du kan ju testa, han kanske är som jag?

Tycker det är skönt att vara i ett socialt sammanhang där man slipper se vänlig ut, man får se tjurig och "off" ut.. elle? Men har ju hört att folk stör sig på det, men någonstans måste man sluta orka bry sig om man gillar nåt. Tränar jag med en kompis kan jag dock bli lite sprallig och splittrad, ev se glad ut men de passen brukar inte vara bra träningsmässigt men gillar dem lika mkt.

Läsa skulle jag inte hinna, skulle tappa fokus, däremot så brukar jag se lite hysteriskt jäktad ut med bekymmersrynka (särskilt om jag lagt undan glasögonen) och försöker se igenom alla folk för att kolla hur nästa maskin/övning ser ut, behövs viktskivor, handtag etc. Kan glo på en träningslapp om jag har ngn, länge, för jag är lite trög och skriver som en kratta.

Viktor_Balck
2011-09-06, 22:21
Jag läser ibland när jag cyklar. På gymmet, på stationär cykel d.v.s.

Hade varit coolare om du cyklade på en vanlig cykel på gymet och läste samtidigt.

Exdiaq
2011-09-06, 22:25
Du är fan i mig i klass med Ricky Bruch på min förebilds-skala. Här snackar vi hardcore på en helt ny nivå. Kontraster, djupt, tungt. I love it.

LeBron
2011-09-06, 22:28
Haha, sånt där som man aldrig berättar för någon annan ;)

+1

ONT: Hade nog skrattat om jag sett det "IRL", blivit irriterad också ifall jag hade behövt använda maskinen och du vägrat flytta på dig :P VILKET JAG HOPPAS ATT DU GÖR (flyttar på dig)

dupper
2011-09-06, 22:32
Tycker det är skönt att vara i ett socialt sammanhang där man slipper se vänlig ut, man får se tjurig och "off" ut.. elle? Men har ju hört att folk stör sig på det, men någonstans måste man sluta orka bry sig om man gillar nåt. Tränar jag med en kompis kan jag dock bli lite sprallig och splittrad, ev se glad ut men de passen brukar inte vara bra träningsmässigt men gillar dem lika mkt.



Gjorde en undersökning på detta under en kort kurs i socialpsykologi i våras, brukar finnas attityder som surnar på att folk inte är fixade, beter sig "ordentligt" osv bland folk som tränar på lite mer uppklädda gym, jag tänker större kedjor. Till skillnad från folk som tränar på lite mindre gym, där det är tvärtom; man är konstig om man är uppklädd, fixad osv.

Självklart finns det undantag, men i stora drag var det det som kom fram.

Osten80
2011-09-06, 22:43
Du är fan i mig i klass med Ricky Bruch på min förebilds-skala. Här snackar vi hardcore på en helt ny nivå. Kontraster, djupt, tungt. I love it.

Helt klart en favoritmedlem bland nykomlingarna.

Lellan
2011-09-06, 22:49
Gjorde en undersökning på detta under en kort kurs i socialpsykologi i våras, brukar finnas attityder som surnar på att folk inte är fixade, beter sig "ordentligt" osv bland folk som tränar på lite mer uppklädda gym, jag tänker större kedjor. Till skillnad från folk som tränar på lite mindre gym, där det är tvärtom; man är konstig om man är uppklädd, fixad osv.

Självklart finns det undantag, men i stora drag var det det som kom fram.

Tränar på Friskis, det är väl lite mittemellan då?

Själv kan jag vara sminkad om jag tex varit på stan innan, men är jag nyvaken ser jag.. nyvaken ut osv. Brukar inte göra så mkt mer än byta kläder o skor, tränar när jag kan, har inget "gym mode". Vanligtvis ser jag jävligt svettig ut, så föredrar att träna ofixad, det är lite segt när man upptäcker när passet är slut att mascaran sitter vid knäna. :/ Hinner jag brukar jag duscha innan gymet - skönare att svettas nyduschad på ngt sätt.

Man borde kanske skaffa sig ngn "gimmick", som att läsa, gillart på nåt sätt.

Fjällbrynt
2011-09-06, 22:51
Well - hello to you! :D Jag ser olustig, irriterad, sur, anti, blyg, besvärad ut när jag tränar. Vet - för det finns speglar där och ibland har jag glasögon på mig så jag ser detta. Det fanns en tid när jag brydde mig, och ansträngde mig för att se neutral, tillmötesgående el avslappnad ut - men det stör min träning som jag älskar. Så: jag ser anti ut och inom mig så hoppar gläjden omkring, helt osynligt för utomstående. DET gör mig till en bättre människa, men jag kan tänka mig att folk kanske tänker som du, men då får de väl säga nåt så får jag förklara. :) Du kan ju testa, han kanske är som jag?

Tycker det är skönt att vara i ett socialt sammanhang där man slipper se vänlig ut, man får se tjurig och "off" ut.. elle? Men har ju hört att folk stör sig på det, men någonstans måste man sluta orka bry sig om man gillar nåt. Tränar jag med en kompis kan jag dock bli lite sprallig och splittrad, ev se glad ut men de passen brukar inte vara bra träningsmässigt men gillar dem lika mkt.

Läsa skulle jag inte hinna, skulle tappa fokus, däremot så brukar jag se lite hysteriskt jäktad ut med bekymmersrynka (särskilt om jag lagt undan glasögonen) och försöker se igenom alla folk för att kolla hur nästa maskin/övning ser ut, behövs viktskivor, handtag etc. Kan glo på en träningslapp om jag har ngn, länge, för jag är lite trög och skriver som en kratta.

Håller helt med, skönt att få koppla bort lite. Sen är det ju skillnad på gym och gym. På skolgymmet går det inte att vara off för där känner jag varenda prick som tränar. Men sen i stan på "fingymmet" lufsar jag gärna runt och ser sur och grinig ut :)

Loke
2011-09-06, 23:59
Tycker det är skönt att vara i ett socialt sammanhang där man slipper se vänlig ut, man får se tjurig och "off" ut.. elle?

Nej. Precis som jag skrev i mitt inlägg får man inte se ut på något annat sätt än glad. Att du tycker det är skönt är helt irrelevant, det är, som jag skrev, helt enkelt förbjudet att göra på något annat sätt än det jag godkänner på gymmet.

Hoppas det inte besvärar er.

krappen
2011-09-07, 00:06
haters gonna hate

+1

Inge Enveten
2011-09-07, 22:13
Hade varit coolare om du cyklade på en vanlig cykel på gymet och läste samtidigt.

Epic :D

agazza
2011-09-07, 22:14
hahaha tjejen kom hem för någon dag sedan och gnällde på någon idiot som läste i maskinerna på gymmet :D

Troll
2011-09-08, 00:41
Hinner knappast få upp boken, sen sidan och inte minst raden jag senast läste på 30sek.. .
Jag är i gymmet för att träna!!

Sen kanske 30sek egentligen är lite lite ibland, men det är smällar man får ta.

Spartansk
2011-09-08, 19:37
Du är fan i mig i klass med Ricky Bruch på min förebilds-skala. Här snackar vi hardcore på en helt ny nivå. Kontraster, djupt, tungt. I love it.

Helt klart en favoritmedlem bland nykomlingarna.

Jag gillar er också. :D

Loke
2011-09-12, 13:15
Heh, igår testade även jag att läsa lite, sittandes i en maskin. En man kom och frågade om jag skulle använda "den där". Jag tittade mig omkring lite oförståendes, kopplade sen att han syftede på maskinen jag satt i. "Ja, det ska jag, vilar bara, vill du köra emellan?". Men de ville han inte.

Eztermi
2012-03-07, 18:49
Ibland läser jag nån artikel ur valfri kroppsbyggartidning som brukar ligga framme på gymmet, men oftast blir det bara en massa filosofi.

Antingen filosoferar jag om saker som hänt under dagen, eller så filosoferar jag en hel del om hur människans psyke fungerar och varför vi handlar på speciella sätt i vissa specifika situationer.

Tabbe
2012-03-07, 19:35
Spelar angry birds mellan setten.

frozzon
2012-03-07, 19:39
läser bok medans frontböj.

spoon
2012-03-07, 19:40
läser bok medans frontböj.

Byggargrepp boken i famnen?

frozzon
2012-03-07, 19:45
Byggargrepp boken i famnen?

armana rakt ut ba, håll i boken stången på axlarna, que?

spoon
2012-03-07, 19:47
armana rakt ut ba, håll i boken stången på axlarna, que?

Like a boss!

shadowfire
2012-03-07, 20:03
hugger oftast ved mellan seten.

gratefuldead
2012-03-07, 21:00
Händer väl ibland att jag läser någonting på mobilen om jag är själv och tränar. Aldrig tänkt tanken på att ta med en bok. Inte heller sett nån som läst. Eller bara nån porrtidning men det är ju helt annat.

Spartansk
2012-03-08, 00:44
armana rakt ut ba, håll i boken stången på axlarna, que?

Då heter det zombieböj. Det har jag läst.

Doctor Snuggles
2012-03-08, 01:11
hugger oftast ved mellan seten.

Jag brukar runka hemma istället. Bekvämare.

Ademius
2012-03-08, 02:43
Kanske ska testa, men lite drygt att släpa med sig en bok ändå. Försökte plugga en gång på gymmet, gick inge vidare. Problemet med att läsa är att det inte är någon lugn miljö, det låter och spelas hög musik. Vilar också 5 min så jag föredrar att träna med en träningskompis, i annat fall sitter jag och växlar mellan flipboard och facebook :)