handdator

Visa fullständig version : Den eviga frågan om vad man ska äta efter träning...


Redhaad
2011-09-03, 20:29
Denna fråga ställer alla nybörjare och vissa "inbitna rävar", ingen vet riktigt tror jag. Vissa studier säger Protein+Kolhydrater, andra säger Kolhydrater endast, andra säger protein endast, andra säger EAA+kolhydrater och andra EAA endast... :confused:

Det största problemet här jag tror är att inget av dessa är väl värdelöst efter träning och alla ger väl någon positiv effekt. Men vilket som ger mest är nog svårt att säga:

EAA stimulerar proteinsyntesen mer än något annat protein, detta vet vi. Men efter ett styrketräningspass påstås det att man ska vänta och endast inta kolhydrater direkt efter för att sen ca. en timme senare [vissa säger 2-2,5 timme senare beroende på om kolhydraterna är snabba eller inte] inta EAA för en ytterligare ökning av proteinsyntesen och dessutom då få bonusen av att glykogen lagren fylls på snabbare.

Men nu kommer studier som visar att laddningen med kolhydrater in i musklerna funkar lika bra även om man äter kolhydraterna när man kommer hem ifrån gymmet, men då kommer studier som säger att återhämtningen blir inte lika effektiv om man inte tar kolhydrater direkt efter... *gah!*

Jag föredrar en metod där jag iaf. tar 10 G EAA innan, 5 G BCAA 2 ggr under passetsgång och sen 10 G EAA efter passet för att sen äta kolhydrater i form av härliga havregryn eller ris när jag kommer hem.

Nu tänkte jag inte diskutera kring vad som är bäst vad jag tycker då jag kör på ett sätt jag tycker känns bäst som jag testat mig fram till. Men vad jag var intresserad av här var då, hur kör ni ? vilken metod tycker ni känns bäst ? orkar ni dela med er av anledningen varför ? :)

MVH / Jonathan

WHITEFOLKS
2011-09-03, 20:52
EAA eller vassle direkt efter, mat när du kommer hem.

King Grub
2011-09-03, 20:54
Svårare är det inte.

Eller någon annan vanlig proteinkälla om man av någon anledning inte använder tillskott. Vanlig mjölk går utmärkt.

limenka
2011-09-03, 20:57
EAA med smak av citron blandad med choklad vassle. Varför? Jo för det smakar skit = opti.

xlucasx
2011-09-03, 21:00
EAA med smak av citron blandad med choklad vassle. Varför? Jo för det smakar skit = opti.

Som att strö strössel på en spya. Säkert att det inte blir lite godare iallafall? I sådana fall är det ju inte alls mer opti. ;)

limenka
2011-09-03, 21:04
Som att strö strössel på en spya. Säkert att det inte blir lite godare iallafall? I sådana fall är det ju inte alls mer opti. ;)

Jag är ganska säker på att det blev mycket äckligare än var för sig.

Testa själv vetja!
3 dl vatten
25g vassle (valfri smak)
7g eaa (Juicy Lemon är i särklass äckligast men hittar du någon värre så kör på den)

Edit: nästa gång testar jag ljummen mjölk istället för vatten!

Eddie Vedder
2011-09-03, 23:51
Men efter ett styrketräningspass påstås det att man ska vänta och endast inta kolhydrater direkt efter för att sen ca. en timme senare [vissa säger 2-2,5 timme senare beroende på om kolhydraterna är snabba eller inte] inta EAA för en ytterligare ökning av proteinsyntesen och dessutom då få bonusen av att glykogen lagren fylls på snabbare.

Var påstås det?

1684_
2011-09-04, 05:27
dricker vanlig mjölk, några dl efter träning. ca 15-30min senare e jag hemma och äter en normal portion av normal mat, mest protein å kolhydrater, nästa måltid(nr 2) mera fett i.

Moe Lestor
2011-09-04, 07:19
Protein direkt efter, sen är det bara att lassa på med mat.

Bjern
2011-09-04, 08:47
Vassle direkt efter, mat när det serveras hemma. Anpassar träningen så att jag börjar gymma ca 2 timmar innan middag.

Sniggel
2011-09-04, 08:50
Var påstås det?

Har sett liknande påståenden på vissa amerikanska forum av s.k. gurus.
Kanske inte just detta men någon invecklad form av timing mellan kolhydrater och protein. Jag tror man tog hänsyn till hur snabbt insulin spikar så att man kan tajma sitt proteinintag med detta. Insulin nämns ofta på amerikanska forum som väldigt viktigt för att bygga in mycket muskler när man "tar sitt" protein.

Mell
2011-09-04, 08:51
Lite relaterat till detta. Finns det konkrekta siffror på hur fettmängden/-andelen i en måltid påverkar hastigheten av näringsupptaget och magsäckstömningen av den intagna måltiden som helhet?

Skulle vara kul att se eftersom det väl är av den anledningen som det skulle kunna anses som lite fördelaktigt att ha en mindre andel fett i post workout-måltiden.

paatrik
2011-09-04, 09:11
Vad är den största skillnaden mellan mjölk och vassle? Kolisarna samt ett mer koncentrerat upptag av just vassleprotein?

Sheogorath
2011-09-04, 09:16
Vad är den största skillnaden mellan mjölk och vassle? Kolisarna samt ett mer koncentrerat upptag av just vassleprotein?

Ungefär så ja. Man kan ju också tänka sig att koncentrationen av vissa vitaminer är annorlunda.

MasterChief
2011-09-04, 09:38
Blir ofta en:

http://www.mediabanken.se/WS/Arla/Arla.se/v100/Image.aspx?opvno=vsjitfxhc6rz5yv5bvw2lbl33e000000&itype=Jpg300p

paatrik
2011-09-04, 11:42
Ungefär så ja. Man kan ju också tänka sig att koncentrationen av vissa vitaminer är annorlunda.

Har du något RDI för vassleprotein?

King Grub
2011-09-04, 11:43
0 gram. Det finns inget rekommenderat dagligt intag för vassleprotein. Det är inget som behövs för att upprätthålla liv och hälsa.

paatrik
2011-09-04, 12:10
0 gram. Det finns inget rekommenderat dagligt intag för vassleprotein. Det är inget som behövs för att upprätthålla liv och hälsa.

Där ser man, skulle du våga dig på en rekommendation? ;)

King Grub
2011-09-04, 12:11
Alltså, det är inget som det finns något rekommenderat dagligt intag för. Ingen behöver vassleprotein för liv och hälsa. Du får kolla upp vad RDI är för något tror jag.

paatrik
2011-09-04, 13:07
Alltså, det är inget som det finns något rekommenderat dagligt intag för. Ingen behöver vassleprotein för liv och hälsa. Du får kolla upp vad RDI är för något tror jag.

Glöm RDI, fel av mig att använda det. Dålig på att förklara men undrar helt enkelt om man funnit några rekommendationer för de som konsumerar vassleprotein, dvs några gränsvärden (hur mycket som ger effekt efter träning, vad som är FÖR mycket under ett dyng etc etc). Eller refereras det enbart till protein per kg kroppsvikt och inte till produkten i sig?

Sheogorath
2011-09-04, 13:16
Glöm RDI, fel av mig att använda det. Dålig på att förklara men undrar helt enkelt om man funnit några rekommendationer för de som konsumerar vassleprotein, dvs några gränsvärden (hur mycket som ger effekt efter träning, vad som är FÖR mycket under ett dyng etc etc). Eller refereras det enbart till protein per kg kroppsvikt och inte till produkten i sig?

Minst 20 g protein från vasslepulvret (du får räkna ut själv hur mycket pulver det innebär) direkt efter träning. I övrigt tar du det om du behövder det för att öka på ditt dagliga proteinintag. Kan tas när som helst på dagen. Är magen tom kan du hålla dig under 30 g protein (35-40 g pulver beroende på sort) vid ett och samma tillfälle för att säkerställa att allt tas upp. Med mat i magen kan du förmodligen ta hur stora portioner som helst.

paatrik
2011-09-04, 14:37
Minst 20 g protein från vasslepulvret (du får räkna ut själv hur mycket pulver det innebär) direkt efter träning. I övrigt tar du det om du behövder det för att öka på ditt dagliga proteinintag. Kan tas när som helst på dagen. Är magen tom kan du hålla dig under 30 g protein (35-40 g pulver beroende på sort) vid ett och samma tillfälle för att säkerställa att allt tas upp. Med mat i magen kan du förmodligen ta hur stora portioner som helst.

Tack för att du tar dig tid :)

2HE
2011-09-04, 14:37
Jag tänker gå off-topic nu om det går bra. Tycker det känns lite meningslöst för en sådan enkel fråga.

Bör man ta proteinpulver även dagar man ej tränar på ?

Tacksam för svar.

Eddie Vedder
2011-09-04, 14:43
Jag tänker gå off-topic nu om det går bra. Tycker det känns lite meningslöst för en sådan enkel fråga.

Bör man ta proteinpulver även dagar man ej tränar på ?

Tacksam för svar.

Nej det "bör" man inte. Men det är ju inget konstigt i att göra det. Det "bör" inte tas träningsdagar heller men då är det ju mer befogat.

King Grub
2011-09-04, 15:01
Jag tänker gå off-topic nu om det går bra. Tycker det känns lite meningslöst för en sådan enkel fråga.

Bör man ta proteinpulver även dagar man ej tränar på ?

Tacksam för svar.

Om du inte vill eller kan få i dig så mycket protein som du vill ha från vanlig mat.

paatrik
2011-09-04, 15:06
Om du inte vill eller kan få i dig så mycket protein som du vill ha från vanlig mat.

Men hur ser det ut med insulinet? Har inte vassleprotein rätt stor påverkan där, vilket skulle kunna innebära att det lämpar sig bättre i samband med träning? Ponera vilodag, är det stor skillnad mellan 6 dl mjölk och säg 20g vassleprotein?

Sverker
2011-09-04, 15:11
Eftersom du också får 30 gram mjölksocker och ev. fett med 6 dl mjölk kommer insulinsvaret bli större.

qaws
2011-09-04, 15:17
Ang. ursprungsfrågan:
10 g EAA (naturell) före (3-5 h utan mat) och 10g EAA efter träning, middag 30-150 minuter senare.

King Grub
2011-09-04, 15:17
Ponera vilodag, är det stor skillnad mellan 6 dl mjölk och säg 20g vassleprotein?

Betydligt större insulinfrisättning från 20 gram vassleprotein.

Det är dock inte något som är något problem på något sätt.

Sverker
2011-09-04, 15:28
Blir det så King Grub :confused: Det måste var dubbelt så många kalorier i mjölken.

King Grub
2011-09-04, 15:32
Ja, men vassleproteinet är den komponent som har den primära insulinotropa effekten. Betyligt större än kaseinet, för att inte tala om laktos och fett, som har väldigt blygsam påverkan på insulinfrisättningen. 20 gram vassleprotein i proteinpulvret, bara 4.5 gram i mjölken.

paatrik
2011-09-04, 16:04
Ja, men vassleproteinet är den komponent som har den primära insulinotropa effekten. Betyligt större än kaseinet, för att inte tala om laktos och fett, som har väldigt blygsam påverkan på insulinfrisättningen. 20 gram vassleprotein i proteinpulvret, bara 4.5 gram i mjölken.

Så det finns inget som säger att en hög/högre insulinfrisättning är dåligt? Tack för alla svar btw!

King Grub
2011-09-04, 16:06
Akut insulinfrisättning av proteinintag har inte några negativa konsekvenser för en frisk person. Kroniskt förhöjda insulinnivåer orsakade av inaktivtet, övervikt, värdelös kost, osv, är däremot dåligt.

Redhaad
2011-09-04, 17:05
Jag tänker gå off-topic nu om det går bra. Tycker det känns lite meningslöst för en sådan enkel fråga.

Bör man ta proteinpulver även dagar man ej tränar på ?

Tacksam för svar.

Jag tror du undrar om de ger några extra fördelar med att äta proteinpulver under en dag man inte tränar ?

Om du nu av någon anledning inte kan få i dig riktig mat så är det inte dåligt, nej!
Nej det "bör" man inte. Men det är ju inget konstigt i att göra det. Det "bör" inte tas träningsdagar heller men då är det ju mer befogat.

hellre riktig mat än pulver.

Redhaad
2011-09-04, 17:07
EAA med smak av citron blandad med choklad vassle. Varför? Jo för det smakar skit = opti.

Sant så sant, desto mer ditt Aminosyra pulver smakar... ingenting men inte gott iallafall desto bättre!

2HE
2011-09-04, 17:30
Jag tror du undrar om de ger några extra fördelar med att äta proteinpulver under en dag man inte tränar ?

Om du nu av någon anledning inte kan få i dig riktig mat så är det inte dåligt, nej!


hellre riktig mat än pulver.
Yessir. Det va det jag undrade. Men när rekomenderas det att ta den där proteinpulvret de dagar man ej tränar ? Morgonen ?

Jag har precis börjat med proteinpulver, har aldrig använt tillskot tidigare och använder det endast direkt efter träningen, så jag är lite ute och cyklar när det gäller ämnet.

King Grub
2011-09-04, 17:42
Det är bara vanligt mjölkprotein, du kan ta det precis när du vill.

Redhaad
2011-09-04, 17:53
Yessir. Det va det jag undrade. Men när rekomenderas det att ta den där proteinpulvret de dagar man ej tränar ? Morgonen ?

Jag har precis börjat med proteinpulver, har aldrig använt tillskot tidigare och använder det endast direkt efter träningen, så jag är lite ute och cyklar när det gäller ämnet.

i mjölk som king grub finns består proteinet av 80% Kasein och 20% Vassle har jag för mig!
Jag brukar dock som inbiten pulvermänniska som har problem att sluta när man väl börjat (Vaniljsmak på protteinfluffet ...*drool*) men som sagt spelar det ingen roll när, ta det om du känner att du skulle behöva en snabb näringsintagning antar jag. Finns nog inget opti ställe på en vilodag!

King Grub
2011-09-04, 17:58
Nej, jag återfinns inte i mjölk.

Redhaad
2011-09-04, 18:05
Nej, jag återfinns inte i mjölk.

ååh jag tänker ändå på dig varje gång jag dricker mjölk :)

Xtronal
2011-09-04, 18:16
Jag är ganska säker på att det blev mycket äckligare än var för sig.

Testa själv vetja!
3 dl vatten
25g vassle (valfri smak)
7g eaa (Juicy Lemon är i särklass äckligast men hittar du någon värre så kör på den)

Edit: nästa gång testar jag ljummen mjölk istället för vatten!
Fy satan. Har Juicy Lemon hemma.. USCH vad den smakar äckligt, i alla fall i början.. kommer ihåg första gången jag drack det..., finns ingen beskrivning av vad det smakar. Men det är inte värre än GG's äckliga naturell proteinpulver.