handdator

Visa fullständig version : Skitmat kontra bra mat


lofito
2011-09-03, 19:56
Jag vet att det är lite luddigt det här med skitmat kontra "bra" mat.

Men låt säga att man väljer att ligga på ett kaloriunderskott med att äta
glass, pizza, chips etc under en period fast ändå med ett kaloriunderskott.

Detsamma gäller att denna person äter bra mat i form av tonfisk, lax, keso, kvarg, tonfisk bla bla etc under en lika lång tid med ett lika stort kaloriunderskott.

Jag vet att man vid skitmaten kommer att må dåligt under en längre period
men får man samma resultat i slutändan med samma kaloriunderskott på
skitmaten jämfört med om man äter nyttigare? Eller blir det trots allt
en skillnad i och med att man proppar i sig massa socker, kolhydrater etc?

Nu är inte detta min tanke att göra så, men fick bara ett infall och hade en
undran kring detta.

young_george
2011-09-03, 20:07
Att basera sin kost på chips och glass kommer antagligen ge dig mindre mättnad och ork i vardagen vilket också kan visa sig på gymet. Betydligt mindre protein i den kosten också, än en mer balanserad vilket garanterat kommer visa sig i mindre bevarad muskelmassa.

Sedan blir det givetvis brist på vitaminer m.m efter en längre tid av glass- och pizzakosten.

whalle
2011-09-03, 20:16
Varför tycker ni att pizza är skitmat och vilken typ av brist skulle man få av att bara äta ost, tomatsås, bröd och kebabkött/skinka/tonfisk?

teo123
2011-09-03, 20:17
Det har väl bara med protein/fett/carb-fördelningen att göra?
Och vitaminer, mineraler osv också.

Men om en person som äter pizza osv mirakulöst nog får i sig samma macrofördelning som en med en "clean" diet så får dom nog samma resultat.

Väntar på en studie av Grub som visar på att det är direkt katabolt att sitta och vänta på en pizza...

xlucasx
2011-09-03, 20:18
Vitaminbrist och en taskig fördelning av makronutrienter påverkar nog inte kroppen särskilt positivt. Sedan så har man färre kalorier att spendera på "skräp" utan att riskera brister under deff.

limenka
2011-09-03, 20:19
Det är väl ganska uppenbart att resultaten inte blir samma om du får i dig mindre protein och "nyttigheter" genom en "skit"kost.

Gald
2011-09-03, 20:21
Har också tänk mycket på det där, och kommit fram till resultatet att du inte får i dig tillräckligt med protein, nyttigt fett och du missar även alla nyttiga vitaminer som kommer leda till vitaminbrist dessutom äter du massa onyttiga fetter.

young_george
2011-09-03, 20:21
Varför tycker ni att pizza är skitmat och vilken typ av brist skulle man få av att bara äta ost, tomatsås, bröd och kebabkött/skinka/tonfisk?

Pizza är inte nödvändigtvis "dålig mat" (därför jag inte inkluderade den i mitt inlägg), men hur ofta har en köpt pizza en fördelning av makronutrienter som är fördelaktig för en deff?

Du kan säkert komponera en pizza hemma på bra fullkornsbröd och fylla med rostbiff, men det är antagligen inte det folk oftast tänker på när de pratar pizza utan snarare en fet kebabpizza.

inZane
2011-09-03, 20:27
Pizza är inte nödvändigtvis "dålig mat" (därför jag inte inkluderade den i mitt inlägg), men hur ofta har en köpt pizza en fördelning av makronutrienter som är fördelaktig för en deff?

Du kan säkert komponera en pizza hemma på bra fullkornsbröd och fylla med rostbiff, men det är antagligen inte det folk oftast tänker på när de pratar pizza utan snarare en fet kebabpizza.


Skulle den bli "bättre" med fullkornsbröd?

limenka
2011-09-03, 20:29
Skulle den bli "bättre" med fullkornsbröd?

Skulle den bli "sämre" utan? Det är frågan.

whalle
2011-09-03, 20:29
En vanlig pizza innehåller väl runt 30% protein vilket ger ca 185g protein på en 2500kcal diet. Helt okej imo.

difeddy
2011-09-03, 20:31
"Skräpmat" är väl i regel proteinfattig mat om man ser till kcal-mängden. I så fall vore det inte särskilt gynnsamt att basera sin kost på pizza, kebab, chips, etc, när man är på diet. Dessa tre exempel behöver inte vara dåliga i sig, men kalorimängden kommer att skena iväg. Socker och andra näringsfattiga alternativ är nog inte att föredra, däremot. Som undantag, kanske, men i överlag inte.

inZane
2011-09-03, 20:32
"Skulle den bli bättre med fullkornsbröd istället för ett vanligt vetemjölsbröd?" borde jag skrivit...

Och svaret är såklart nej.

Rickard
2011-09-03, 20:33
"Skulle den bli bättre med fullkornsbröd istället för ett vanligt vetemjölsbröd?" borde jag skrivit...

Och svaret är såklart nej.

Enkelt svar, nej.

limenka
2011-09-03, 20:40
"Skulle den bli bättre med fullkornsbröd istället för ett vanligt vetemjölsbröd?" borde jag skrivit...

Och svaret är såklart nej.

Enkelt svar, nej.

Nehe? Varför inte? Eller läste ni inte hela inlägget?

mini
2011-09-03, 20:45
En vanlig pizza innehåller väl runt 30% protein vilket ger ca 185g protein på en 2500kcal diet. Helt okej imo.

Det tror jag inte att den gör. Slv säger ca 11% viket jag tror är närmre ett snitt.

Redhaad
2011-09-03, 20:46
problemet med "skitmat" alltså skräpmat är väl inte att den är proteinfattig och så men väldigt vitamin och mineralfattig och dessutom väldigt ofta full med transfetter som tillför inget till din kropp, ofullvärdigt protein som ioförsig inte alltid är jättedåligt om man råkar få i sig men basera en kost på detta kommer inte leda dig mycket långt fram och sen kolhydraterna är ofta snabba, en hel del socker eller så kallade "tomma kalorier" altsså snabb energi som din kropp inte har någon nytta till.

Efter ett träningspass eller om du inte fått i dig något annat på ett bra tag så är det okej men att äta det i 4 utav dagens 5 måltider så kan du sluta fundera på "varför det inte syns så mycket i spegeln eller vågen"

xlucasx
2011-09-03, 20:48
Jag tror inte att det var maten/matvarorna i sig TS egentligen syftade på, det var nog bara exempel. Jag tror att hans fråga handlade mer om "hur påverkas resultaten av en näringsfattig kost under deff".

Vilka av livsmedlen han listade som är mest "opti" eller om pizza kan fungera under deff beroende på omständigheterna är nog att missa målet lite.

whalle
2011-09-03, 21:12
Det tror jag inte att den gör. Slv säger ca 11% viket jag tror är närmre ett snitt.

11%? Nae det låter som bara pizzadegen. Kollade nu på pizza huts hemsida och deras Kebabpizza innehåller 25% protein och enligt min egna erfarenhet så är det mindre kött på deras än vad det är på random vanlig kebabpizza.

mini
2011-09-03, 21:19
11%? Nae det låter som bara pizzadegen. Kollade nu på pizza huts hemsida och deras Kebabpizza innehåller 25% protein och enligt min egna erfarenhet så är det mindre kött på deras än vad det är på random vanlig kebabpizza.

En serveringsportion är 435 gram och den innehåller ca 45 gram protein, eller läser jag deras tabell tokigt?

WHITEFOLKS
2011-09-03, 21:21
Jag tror han menar energi% inte vikt% :)

mini
2011-09-03, 21:28
Jag tror han menar energi% inte vikt% :)

Men det får jag inte heller ihop. 962 kcal/portion och 45 g protein borde ge ca 19 E%? Jag är inte så bra på siffror, så hjälp mig gärna.

WHITEFOLKS
2011-09-03, 21:38
Det låter som det stämmer och det är ju rätt stor skillnad på 11% och 19%.

På 2500kcal så blir det cirka 70g resp 120g protein. Har man även nåt mer lite mer kött på så blir det nog närmare 150g protein på 2500kcal.

mini
2011-09-03, 21:47
Det låter som det stämmer och det är ju rätt stor skillnad på 11% och 19%.

På 2500kcal så blir det cirka 70g resp 120g protein. Har man även nåt mer lite mer kött på så blir det nog närmare 150g protein på 2500kcal.

Absolut, man kan alltid be om extra kött. Då är det ju svårt att uttala sig om proteininnehåll på en pizza alls. Som standard var det dock 45 g per portion. Klart att man kan äta tre portioner och få tre gånger så mycket liksom.

lofito
2011-09-03, 22:40
Jag tror inte att det var maten/matvarorna i sig TS egentligen syftade på, det var nog bara exempel. Jag tror att hans fråga handlade mer om "hur påverkas resultaten av en näringsfattig kost under deff".

Vilka av livsmedlen han listade som är mest "opti" eller om pizza kan fungera under deff beroende på omständigheterna är nog att missa målet lite.

Exakt. Jag ville klargöra att detta är inget jag tänker ge mig in på, jag undrade bara lite kring mina frågeställningar. Vissa kanske missuppfattade, men du har rätt xlucas!

WHITEFOLKS
2011-09-03, 22:43
Du kan få bra resultat ändå så länge inte kosten är totalt katastrof.

Eddie Vedder
2011-09-04, 00:01
ofta full med transfetter som tillför inget till din kropp, ofullvärdigt protein

Nu vet ja inte vilken mat du pratar om men menar du hamburgare, korv med bröd och pizza så har du fel.

Kischen
2011-09-04, 00:10
Äter man smart i övrigt finns ingen anledning att inte halva ens energiintag kan bestå av en pizza.

Ronn
2011-09-04, 06:32
Det finns ingen skitmat det är en myt, däremot finns det mat som passar eller inte passar din livsstil och dina ändamål, om du är i deff med en låg kalorimängd att förhålla dig till och siktar på en viss E% protein så har ju inte direkt pizza bra macros för ditt ändamål. Har du större utrymme i kaloribudgeten så spelar det ingen roll. Sen visst kan mättnad vara viktigt att tänka på men samtidigt om man har ett begär kan det vara viktigt att få det tillfredställt ibland också.

Sniggel
2011-09-04, 08:47
Proteinet verkar vara det största bekymret. Får jag spinna vidare på frågan med:

Låt säga att man väljer att ligga på ett kaloriunderskott med att äta
glass, pizza, chips och proteinpulver (för att komma upp i samma proteinintag som med "bra mat") etc under en period fast ändå med ett kaloriunderskott.

Sheogorath
2011-09-04, 09:21
Proteinet verkar vara det största bekymret. Får jag spinna vidare på frågan med:

Låt säga att man väljer att ligga på ett kaloriunderskott med att äta
glass, pizza, chips och proteinpulver (för att komma upp i samma proteinintag som med "bra mat") etc under en period fast ändå med ett kaloriunderskott.

Den största skillnaden tror jag blir att du kommer gå hungrig eftersom t.ex. pizza och chips är så fruktansvärt energiträtt. Det blir små mängder mat helt enkelt. Blandar vi dessutom in fruktoskällor i det hela tror jag att det finns rent fysiologiska nackdelar om det inte näringstimas smart, även på kaloriunderskott. Glass efter träningen/när man är fastande eller glass som efterrätt till pizzan, liksom. Det blir en väldig skillnad i om levern kan hantera fruktoset eller inte.

Mell
2011-09-04, 09:48
Så mycket fruktos blir det inte av bara lite glass när man ligger på en lite tightare kaloribudget. Pizzan och chipsen är ju i princip fruktosfria så jag ser inte problemet Sheo.

Sheogorath
2011-09-04, 09:50
Så mycket fruktos blir det inte av bara lite glass när man ligger på en lite tightare kaloribudget. Pizzan och chipsen är ju i princip fruktosfria så jag ser inte problemet Sheo.

Herre min gud, jag vet. I Sniggels exempel var det för glassens del inga mängder angivna. Det var du som förutsatte att det var "lite" glass. Jag skrev "blandar vi dessutom in fruktoskällor i det hela [...]". Det är en "om"-sats. Det kan ju vara sockerläsk, godis eller vad du vill. Jag skrev glass eftersom det var det Sniggel valde att ta med. Från min sida var det bara för att exemplifiera när "dålig mat" kan spela roll trots att man mött önskat energi- och proteinintag (vilket var det Sniggel talade om).

Ronn
2011-09-04, 10:05
Fast just socker, fruktos, är undantaget och då pratar vi bortom rimliga mängder. Hur mycket mat innehåller stora mängder socker? Inte så mycket.

Sheogorath
2011-09-04, 10:07
Fast just socker, fruktos, är undantaget och då pratar vi bortom rimliga mängder. Hur mycket mat innehåller stora mängder socker? Inte så mycket.

Absolut. Fast då är det ju mest semantik, d.v.s. hur vi väljer att definiera "mat". Jag tänkte mig: allt energigivande som stoppas i munnen.

KaptenKnäsvag
2011-09-04, 10:57
En vanlig pizza innehåller väl runt 30% protein vilket ger ca 185g protein på en 2500kcal diet. Helt okej imo.

Jag brukar räkna med att en pizza innehåller typ 40g protein...

tossefar
2011-09-04, 10:59
Som jag har förstått det är kebabkött ganska långt från fullvärdigt protein, så mängden i gram kanske inte spelar särskilt stor roll...

z_bumbi
2011-09-04, 11:14
Jag brukar räkna med att en pizza innehåller typ 40g protein...

Då äter du små pizzor.

Som jag har förstått det är kebabkött ganska långt från fullvärdigt protein, så mängden i gram kanske inte spelar särskilt stor roll...

Varför skulle det inte vara fullvärdigt och varför skulle man inte räkna med det även om det inte är det?

Eddie Vedder
2011-09-04, 11:31
Jag brukar räkna med att en pizza innehåller typ 40g protein...

Jag kan lova dig att de flesta innehåller mer. Bara proteinet från vetemjölet blir kanske 20-30 gram så till och med en normalstor Margeritha lär överstiga 40 gram protein. E% må vara ganska lågt men den totala mängden protein med vetemjöl, ost, skinka och champinjoner blir rätt stor. Och väljer du en med kyckling, kebab, fläskfilé, räkor och alla tänkbara varianter som finns så blir det ju ännu mer.

En normalstor pizzeriapizza är helt enkelt en måltid med riktigt mycket kalorier och då blir det mycket av allt.

Ronn
2011-09-04, 11:38
Som jag har förstått det är kebabkött ganska långt från fullvärdigt protein, så mängden i gram kanske inte spelar särskilt stor roll...

Nej men däremot är det rätt så fett kött så det är inte så mycket protein i det jämfört med andra fettsnåla köttsorter.

MangeByggarn
2011-09-04, 11:41
Rekommenderar och läsa om IIFYM(If It Fits Your Macros)

pwte
2011-09-04, 12:48
Kan ju säga att om jag äter "skitmat", pizza, pommes, chips osv. Så hamnar min kropp helt ur balans. Även om jag äter "nyttigt" under dagen, men avslutar med en pizza eller något på kvällen så mår jag så sjukt dåligt dagen efter, lite som en bakfylla. Vet inte riktigt vad det är, men är väll något med transfetter eller något som gör så min kropp hamnar helt ur balans. Möjligt?

Jokester
2011-09-04, 12:58
Kan ju säga att om jag äter "skitmat", pizza, pommes, chips osv. Så hamnar min kropp helt ur balans. Även om jag äter "nyttigt" under dagen, men avslutar med en pizza eller något på kvällen så mår jag så sjukt dåligt dagen efter, lite som en bakfylla. Vet inte riktigt vad det är, men är väll något med transfetter eller något som gör så min kropp hamnar helt ur balans. Möjligt?

Du är förmodligen inte van vid att äta mat med så pass mycket fett och kroppen får en chock. Har till och med hänt mig som varit fet när jag ätit väldigt strikt en lång period och sedan käkar typ en pizza.

lofito
2011-09-04, 12:59
Jag minns när jag förra året mådde ganska dåligt och överkonsumerade saker såsom pizza, godis, chips läsk etc. Jag har nog aldrig mått så dåligt av mat efteråt. För stunden mådde man helt ok, men efteråt så mådde jag piss i flera dagar efter att ha konsumerat sådana stora mängder skitmat. Och jag gjorde det ofta. Men numera äter jag mer sunt och strikt, unnar mig bara lite ibland, har fått mer kontroll på det hela vilket känns skönt. Sjukt vilken inverkan mat kan ha på människan ur "må-bra" synpunkt.

st84
2011-09-04, 14:11
Det diskuteras ju lite hur mycket en pizza innehåller. Jag har vägt och försökt uppskatta vilken mängd kcal, prot, kolhydrater, fett, pizzan jag brukar äta innehåller.
Kom fram till följade, och det känns ganska vettigt?

Halva Hawaii / Halva Bolonga

350 g Hawaii: 936 kcal -- 38 protein -- 87 kolhydrater -- 47 fett

350 g Bolonga: 840 kcal -- 50 protein -- 73 kolhydrater -- 40 fett

Totalt: 1775 kcal -- 88 protein -- 160 kolhydrater -- 87 fett

Eddie Vedder
2011-09-04, 14:18
Möjligt?

Nej transfettsyror beror det inte på. De hittar du inte i pizza. Inte industriellt framställda i alla fall (om de nu inte använder storköksmargarin, då kan det finnas). Men det låter mer som en effekt av massor av kcal. Avsluta kvällen med 2000 kcal spaghetti och köttfärssås lär du också känna dig bakfull dagen efter.

StarkaUlf
2011-09-04, 18:50
Det diskuteras ju lite hur mycket en pizza innehåller. Jag har vägt och försökt uppskatta vilken mängd kcal, prot, kolhydrater, fett, pizzan jag brukar äta innehåller.
Kom fram till följade, och det känns ganska vettigt?

Halva Hawaii / Halva Bolonga

350 g Hawaii: 936 kcal -- 38 protein -- 87 kolhydrater -- 47 fett

350 g Bolonga: 840 kcal -- 50 protein -- 73 kolhydrater -- 40 fett

Totalt: 1775 kcal -- 88 protein -- 160 kolhydrater -- 87 fett

Kan stämma.

Dom jag gör hemma själv, brukar ligga på 900-1000 kcal, med 70-80g protein.
Idag innehöll den t.ex 76g protein, 104g kolhydrater och 30g fett.

st84
2011-09-04, 22:03
Kan stämma.

Dom jag gör hemma själv, brukar ligga på 900-1000 kcal, med 70-80g protein.
Idag innehöll den t.ex 76g protein, 104g kolhydrater och 30g fett.
Det låter ju riktigt bra. Har du nåt recept på den, och gör du den på nåt speciellt sätt?

z_bumbi
2011-09-05, 07:48
Kan ju säga att om jag äter "skitmat", pizza, pommes, chips osv. Så hamnar min kropp helt ur balans. Även om jag äter "nyttigt" under dagen, men avslutar med en pizza eller något på kvällen så mår jag så sjukt dåligt dagen efter, lite som en bakfylla. Vet inte riktigt vad det är, men är väll något med transfetter eller något som gör så min kropp hamnar helt ur balans. Möjligt?

Antingen en mental baksmälla dvs du får dåligt samvete eller så är det salt och fettinnehållet (om du äter lite fett) eller kolhydratsinnehållet (om du äter lite kolhydrater) som kan ställa till det. Att överäta kalorier är iofs en faktor i sig som kan ge liknande symptom då det ju kombinerar båda faktorerna.
De som kör ätardagar under diet och där det "spårar ur" (fin omskrivning för hetsätning) brukar rapportera liknande upplevelser.