handdator

Visa fullständig version : Kritik på hemmagjord låt (HOUSE)


blejkarn
2011-09-03, 15:20
jag har hållt på med fl studio i kanske 2 månader, och jag vill gärna veta vad ni tycker jag kan förbättra med mina låtar mer än eventuellt bättre melodier och skönare beat:

-------> http://soundcloud.com/blejk/skit <--------

låten är kort, men blir glad om ni lyssnar och säger vad ni tycker. tack <3
tycker ni den är åt helvete värdelös. säg det. jag tar det inte personligt, vill som sagt förbättra mig.

Sheogorath
2011-09-03, 16:29
Jag har kastat in tre snabba kommentarer i spåret. Den har potential men rent tekniskt finns där lite att jobba på. Bastrumman (kicken) går in på ställen där den inte ska vara (för att känslan ska bli rätt) och uppbyggnaden är fel antal åttor för att det ska kännas riktigt. Elektronisk musik handlar om att möta publikens förväntan, eller att vända på ett oväntat sätt, som i efterhand ändå kändes fett.

Sundqvist
2011-09-03, 16:31
Vilket program? :)

Snobbe
2011-09-03, 16:41
fl studio skrev han väl?

Rent generellt så känns det som att du kopierat melodin rakt av från en annan känd låt kommer inte på vad den heter just nu dock. Och den känns rätt svag men helt klart potential. Svårt att säga exakt vad men man märker att det verkligen saknas något speciellt i låten. Inte mycket till hjälp men fortsätt skapa musik :)

Jag skapar inte musik själv men funderar på att försöka lära mig. Har du följt några guider eller så?

blejkarn
2011-09-03, 16:41
Tack sheo. riktigt bra hjälp!

FL studio använder jag.

blejkarn
2011-09-03, 16:42
fl studio skrev han väl?

Rent generellt så känns det som att du kopierat melodin rakt av från en annan känd låt kommer inte på vad den heter just nu dock. Och den känns rätt svag men helt klart potential. Svårt att säga exakt vad men man märker att det verkligen saknas något speciellt i låten. Inte mycket till hjälp men fortsätt skapa musik :)

Jag skapar inte musik själv men funderar på att försöka lära mig. Har du följt några guider eller så?

Följt guider för att få fram ljuden jag letar efter, därefter har jag skapat efter mig själv.

C h r i s
2011-09-03, 17:08
Tänkte bara ge en kort kommentar. Har nämnt detta i en annan tråd, jobba med ljudnivåerna, tar tid att få allt på rätt plats. Dessutom är låten väldigt platt, glöm inte percussions, bakgrund, pads, samt lek lite med reverb, delay. Lär dig hur en houselåt är uppbyggd.

Mixdown och mastering lär du dig så småningom.

blejkarn
2011-09-04, 14:33
Jag har kastat in tre snabba kommentarer i spåret. Den har potential men rent tekniskt finns där lite att jobba på. Bastrumman (kicken) går in på ställen där den inte ska vara (för att känslan ska bli rätt) och uppbyggnaden är fel antal åttor för att det ska kännas riktigt. Elektronisk musik handlar om att möta publikens förväntan, eller att vända på ett oväntat sätt, som i efterhand ändå kändes fett.

har fixat allt nu tror jag. är glad om du kollar så jag inte missat något.

http://soundcloud.com/blejk/skit2

blejkarn
2011-09-04, 14:34
Tänkte bara ge en kort kommentar. Har nämnt detta i en annan tråd, jobba med ljudnivåerna, tar tid att få allt på rätt plats. Dessutom är låten väldigt platt, glöm inte percussions, bakgrund, pads, samt lek lite med reverb, delay. Lär dig hur en houselåt är uppbyggd.

Mixdown och mastering lär du dig så småningom.

tänkte lite på det du skrev och försökte fixa en del, compressade och EQa kick och synthar, men pads fattar jag mig fan inte på. drog på med lite reverb och så också, se om det är någon förbättring.

http://soundcloud.com/blejk/skit2

Kwon
2011-09-04, 14:34
Gillar Skit2!

Sheos kommentarer (med hatt) på Skit 1 var bra också!

Kwon
2011-09-04, 14:37
No Podemos Salir var skön åsse!

ddewe
2011-09-04, 15:10
Vid ~30s börjar du bygga upp något så att man förväntar sig ett klimax med hårdare bas, sen vid ~38s dör det ut och man sitter där lite besviken. På de andra punkterna håller jag med sheo, och kicken där i slutet hade låten klarat sig bra utan. Potential har du, fortsätt jobba bara!

blejkarn
2011-09-04, 15:20
tacksam för all hjälp. jag släpper den låten nu och börjar på nya projekt.

Sheogorath
2011-09-04, 16:15
No Podemos Salir var skön åsse!

Tackar!

C h r i s
2011-09-04, 19:27
tänkte lite på det du skrev och försökte fixa en del, compressade och EQa kick och synthar, men pads fattar jag mig fan inte på. drog på med lite reverb och så också, se om det är någon förbättring.

http://soundcloud.com/blejk/skit2

Ja visst blev det en förbättring, lek MYCKET med detta nu och förbättra tekniken så blir det super framöver. :)

blejkarn
2011-09-04, 19:31
Ja visst blev det en förbättring, lek MYCKET med detta nu och förbättra tekniken så blir det super framöver. :)

will do. tack för tipset! :)

C h r i s
2011-09-04, 19:39
Tackar!

Soundcloud kanske vore något att skaffa!

Acke^^
2011-09-04, 20:11
Nu har jag bara hört tvåan men den tyckte jag var riktigt skön! keep it up

ossie
2011-09-06, 20:22
Tvåan mkt bättre än ettan, stor skillnad.

Är själv sugen på att börja lära mig. Vad är det för guider du läst eller vet du några som är bra?

+ Om någon kan rekommendera vilket program man borde lära sig för att göra musik i stil med

http://www.youtube.com/watch?v=ScJvQhWL7Lg

musmatta
2011-09-06, 20:39
Håller med Chris. Lägg in mera instrument speviellt i de högre frekvensområden. Typ klockspel
Trummkomp med filter inom begränsat frekvensområde + lite lek med Q:n gör gott. Ett enkelt sätt att få djup i ljudbilden är att lägga in ljudeffekter som regn eller djungelljud på låg volym. Det finns en hel del CC-lucenserat på nätet.

Giljotinen
2011-10-27, 16:34
Hur lång tid tar det att lära sig göra väldigt simpel house-liknande musik?
Har eventuellt ett projekt i skolan där jag skulle vilja lära mig mixa lite musik. Dock bara 80 timmar. Hur långt kommer man på det (individuellt såklart)?

C h r i s
2011-10-27, 19:51
Hur lång tid tar det att lära sig göra väldigt simpel house-liknande musik?
Har eventuellt ett projekt i skolan där jag skulle vilja lära mig mixa lite musik. Dock bara 80 timmar. Hur långt kommer man på det (individuellt såklart)?

Att lära sig grunderna i att producera house är inte alls svårt. På 80 timmar hinner du troligtvis en liten bit på vägen. Du kommer troligtvis i alla fall skapa dig en uppfattning om de olika elementen i en låt, drops, buildups (den lätta biten). Låten/Låtarna du producerar kommer dock inte låta speciellt bra. Det är finjustering, effekter, mixdown och mastering som tar åratal att behärska ordentligt.

Ett av mina nya projekt, om du nu undrar hur det låter utan all mastering + effekter (förutom lite reverb). Extremt platt och tråkigt: http://soundcloud.com/chris-l/unfinished-project-stasis

Giljotinen
2011-10-30, 14:49
Ett av mina nya projekt, om du nu undrar hur det låter utan all mastering + effekter (förutom lite reverb). Extremt platt och tråkigt: http://soundcloud.com/chris-l/unfinished-project-stasis

Imponerande tycker jag. Men jag är ju noob.
Satt och testade lite i helgen. Detta är vad jag har åstadkommit hittills:

bn5LJPNvGRE

Introt blev inte särskilt lyckat, men det känns som att man redan börjar få lite koll på hur det fungerar :)

Giljotinen
2011-10-30, 14:54
Tar gärna emot kritik och råd, är som sagt total nybörjare.