handdator

Visa fullständig version : Snabbare återhämtning mellan set hos barn jämfört med vuxna


King Grub
2011-09-02, 11:39
The aim of the present study was to compare the effect of 3 different rest intervals between sets on the total training volume, number of repetitions, ratings of perceived exertion (RPE), and resistance to fatigue in adolescents and adults during a resistance training session in the isoinertial chest press exercise. Fifteen male adolescents (15.2 ± 1.2 years; 20.7 ± 2.0 kg·m; Tanner -4; 61.5 ± 8.9, 10 repetition maximum [RM]) and 15 adults (22.2 ± 2.7 years; 23.3 ± 2.0 kg·m; Tanner -5; 84.3 ± 13.5, 10RM) without previous experience with resistance training participated in the study. After 10RM test-retest on 3 different occasions, participants were randomly assigned to a resistance training protocol with 30-, 60-, and 120-second rest interval between sets. The protocol consisted of 3 sets with 10RM. In all studied variables, with exception to total training volume and RPE, adolescents presented superior results as compared with adults (p < 0.001). On the other hand, both adults and adolescents exhibited a higher resistance to fatigue, total training volume, and number of repetitions with a longer rest interval (120 > 60 > 30 seconds) (p < 0.01). Thus, these results indicate that adolescents present a higher recovery capacity between sets in a resistance training session than adults and a longer rest interval results in a higher number of repetitions completed, total training volume, and resistance to fatigue.

J Strength Cond Res. 2011 Aug 30. Higher Muscle Performance in Adolescents Compared With Adults After a Resistance Training Session With Different Rest Intervals.

zeusden1
2011-09-02, 11:42
Inte så oväntat kan jag tänka mig? Det borde vara allmänt känt att barn och ungdomar återhämtar sig snabbare, behövdes verkligen en studie?

EeJay
2011-09-02, 13:17
Inte så oväntat kan jag tänka mig? Det borde vara allmänt känt att barn och ungdomar återhämtar sig snabbare, behövdes verkligen en studie?

Självklart behövdes det en studie. Alla som faktiskt studerat någonting vet hur viktigt det är med forskning som stärker sitt påstående. Tänk om man hade haft forskning bakom sig när man under 80-talet påstod att för hård träning kan få barn att stanna i växten eller att Stretching var fett awsome mot allting som hade med någonting att göra. Gud vad mycket tid vi hade kunnat spara.

Eddie Vedder
2011-09-02, 14:34
Inte så oväntat kan jag tänka mig? Det borde vara allmänt känt att barn och ungdomar återhämtar sig snabbare, behövdes verkligen en studie?

Det finns mer som är "allmänt känt" men likförbannat är fullständigt ovetenskapliga påhitt. Tack vare forskning kan man dock försöka vända skutan även om allmänna sanningar brukar sitta i berggrunden.

Det skulle ju lika gärna kunna vara "allmänt känt" att barn behöver vila mer än vuxna mellan set. Och anledningen till att det inte är så kan ju vara tack vare resultat av tidigare forskning också, eller hur? :)

zeusden1
2011-09-02, 16:22
Det finns mer som är "allmänt känt" men likförbannat är fullständigt ovetenskapliga påhitt. Tack vare forskning kan man dock försöka vända skutan även om allmänna sanningar brukar sitta i berggrunden.

Det skulle ju lika gärna kunna vara "allmänt känt" att barn behöver vila mer än vuxna mellan set. Och anledningen till att det inte är så kan ju vara tack vare resultat av tidigare forskning också, eller hur? :)

Måste nog säga nja till det där. Hade så varit fallet hade det synts på andra områden, som det syns att barn och ungdomar har bättre återhämtning på andra områden än de som undersöktes i studien.

hurril
2011-09-02, 16:25
Måste nog säga nja till det där. Hade så varit fallet hade det synts på andra områden, som det syns att barn och ungdomar har bättre återhämtning på andra områden än de som undersöktes i studien.

Jag tror mer att du måste förstå det som att det finns andra "sanningar" som faktiskt inte är det. Men de hålls vid liv av en väldigt stor grupp människor eftersom det är som det är med berggrunden.

Många (de flesta?) saker vetenskapen visar om träning och hälsa är intuitiva i efterhand.

zeusden1
2011-09-02, 18:02
Givetvis motstrider jag inte att testa "sanningar", men som exempel är läkning hos unga bevisat bättre än hos äldre sedan tidigare.

Eddie Vedder
2011-09-02, 19:42
Givetvis motstrider jag inte att testa "sanningar", men som exempel är läkning hos unga bevisat bättre än hos äldre sedan tidigare.

Med ditt resonemang är det alltså så att barn stannar i växten av styrketräning? Eller att man behöver regelbundna mellanmål för att"hålla förbränningen igång". Och läkning är inte detsamma som repsvila i styrketräning. Är det något man lär sig av att sätta sig in lite i forskning är det att man ska vara riktigt försiktig med att applicera resultat från situation A till effekter man tycker är likvärdiga för situation B.