handdator

Visa fullständig version : Optimering av kraftutveckling i bänkpress genom variation av repetitionshastighet


King Grub
2011-09-02, 11:38
The effects of varying interrepetition rest and eccentric velocity on power output (PO) and the number of repetitions performed during a bench press set were examined in 24 college-aged resistance trained men. On 6 separate occasions, subjects performed a set of bench press at 80% 1 repetition maximum until volitional fatigue. For each of the 6 repetition tempo trials, the bench press set was paced by metronome to a unique repetition tempo involving a combination of the following: interrepetition rest of 0 or 4 seconds; eccentric velocity of 1 or 4 seconds and bottom rest of 0 or 3 seconds. The velocity of concentric contraction was maximal during all 6 tempo trials. During each trial, video data were captured to determine PO variables and number of successful repetitions completed at each tempo. One-way repeated measures analysis of variance showed tempos with a fast eccentric phase (1 second), and no bottom rest produced significantly greater (p ≤ 0.05) PO and repetitions than tempos involving slower eccentric velocity (4 seconds) or greater bottom rest (4 seconds). This combination of greater repetitions and PO resulted in a greater volume of work. Varying interrepetition rest (1 or 4 seconds) did not significantly affect PO or repetitions. The results of this study support the use of fast eccentric speed and no bottom rest during acute performance testing to maximize PO and number of repetitions during a set of bench press.

J Strength Cond Res. 2011 Aug 30. Optimizing Power Output by Varying Repetition Tempo.

Moe Lestor
2011-09-02, 15:02
Man ska inte vila mellan repsen med andra ord? Svårt att förstå engelska sammanfattningar :em:

Eddie Vedder
2011-09-02, 15:11
Man ska inte vila mellan repsen med andra ord? Svårt att förstå engelska sammanfattningar :em:

Testa att köra bänkpress med stopp så förstår du nog resultaten. ;)

mpersson
2011-09-02, 20:42
Rätt logiskt i mina ögon.

jasonmago
2011-09-03, 19:52
"The results of this study support the use of fast eccentric speed and no bottom rest during acute performance testing to maximize PO and number of repetitions during a set of bench press. "

kan någon bara översätta detta lite fort till svenska?

Morrris
2011-09-03, 21:46
Du får bättre kraftutveckling och klarar fler repetitioner om du inte använder långsam negativ fas eller pausar i bottenläget!

Sniggel
2011-09-04, 08:43
Stretchreflexen at work.

Ondskapelsen
2011-09-04, 10:10
Du får bättre kraftutveckling och klarar fler repetitioner om du inte använder långsam negativ fas eller pausar i bottenläget!

Känns inte detta ganska uppenbart egentligen?

Mjölkprotein
2011-09-04, 10:54
Känns inte detta ganska uppenbart egentligen?

Jo...

Frågade samma sak till min kemilärare när jag var tvungen att skriva pH bakom alla pH värden på whiteboarden, och jag fick till svar att alla är ju inte så ren i huvudet så dom förstår det uppenbara. :naughty:

Ronn
2011-09-04, 11:33
Bara för att man tycker att det är uppenbart så betyder det inte att det är det, studier görs ofta för att antingen styrka eller motbevisa rådande uppfattningar.

spoty
2011-09-19, 16:55
Säger studien att det är bättre att stanna i bottenläget eller att det är bättre att använda farten för att klara fler repetitioner?

StarkaUlf
2011-09-19, 17:03
Säger studien att det är bättre att stanna i bottenläget eller att det är bättre att använda farten för att klara fler repetitioner?

Du klarar fler repetitioner om du inte stannar och "pausar" i bottenläget. Större kraftutveckling.
Vad som är bättre, upp till dig :)

Stoltz
2011-09-19, 17:15
Känns inte detta ganska uppenbart egentligen?

...Sade Stephen Hawkings till 8-åringen som frågade om de svarta hålens funktion i Universum...

Doctor Snuggles
2011-09-19, 17:18
...Sade Stephen Hawkings till 8-åringen som frågade om de svarta hålens funktion i Universum...

Det är lika svårt att förstå astrofysik som fysiologi? Ok.

Stoltz
2011-09-19, 17:33
Det är lika svårt att förstå astrofysik som fysiologi? Ok.

Vilken tur att det var du som svarade. Var orolig att min lätt skämtsamma inlägg av jämförelsen mellan en åttaåring och världens mest intelligenta människa skulle uppfattas som ett rentav allvarligt inlägg rörande den faktiska funktionen kring svarta hål.

Men du och jag vet ju bättre :)

(Jag skojade, men menade på att ingenting i träningsvärlden är självklart för alla. Källa på det? Kolozzeums träningsforum samt den generella reaktionssamlingen på varje liten studie som publicerats där :D)