handdator

Visa fullständig version : Russin och gelébönor under distanscykling


King Grub
2011-09-02, 11:37
The purpose of this study was to examine the effects of a natural carbohydrate (CHO) source in the form of sun-dried raisins (SDRs) vs. Sports Jelly Beans™ (SJBs) on endurance performance in trained cyclists and triathletes. Ten healthy men (18-33 years) completed 1 water-only acclimatization exercise trial and 2 randomized exercise trials administered in a crossover fashion. Each trial consisted of a 120-minute constant-intensity glycogen depletion period followed by a 10-km time trial (TT). During each experimental trial, participants consumed isocaloric amounts of SDRs or SJBs in 20-minute intervals. Measurements included time to complete 10-km TT, power output during 10-km TT, blood glucose levels and respiratory exchange ratio during glycogen depletion period, rate of perceived exertion (RPE), 'flow' questionnaire responses, and a hedonic (i.e., pleasantness) sensory acceptance test. There were no significant differences in endurance performance for TT time (SDRs vs. SJBs, 17.3 ± 0.4 vs. 17.3 ± 0.4 seconds) or power (229.3 ± 13.0 vs. 232.0 ± 13.6 W), resting blood glucose levels (5.8 ± 04 mmol·L for SDRs and 5.4 ± 0.2 mmol·L for SJBs), RPE, or flow experiences between SDR and SJB trials. However, the mean sensory acceptance scores were significantly higher for the SDRs compared to the SJBs (50.7 ± 1.7 vs. 44.3 ± 2.7). Consuming SDRs or SJBs during 120 minutes of intense cycling results in similar subsequent TT performances and are equally effective in maintaining blood glucose levels during exercise. Therefore, SDRs are a natural, pleasant, cost-effective CHO alternative to commercial SJBs that can be used during moderate- to high-intensity endurance exercise.

J Strength Cond Res. 2011 Aug 30. Sun-Dried Raisins are a Cost-Effective Alternative to Sports Jelly Beans in Prolonged Cycling.

SiSenior
2011-09-02, 16:13
Mums:bumbi

Kimkay
2011-09-02, 16:24
Spännande studier! :D

Torwald
2011-09-02, 16:37
Inte så otippat kanske :) Russin är gott!

Eddie Vedder
2011-09-02, 18:49
Jag blir alltid glad när överprisade träningsprodukter visar sig vara lika bra/sämre än helt vanliga livsmedel. :) Gatorade vet hur det känns. :D

MasterChief
2011-09-02, 19:37
Inte en chans att jag sitter och äter russin under långdistanscykling. Får ju fart på magen. Men annars så köper jag deras resultat fullt ut.

snarlik
2011-10-05, 14:59
Inte en chans att jag sitter och äter russin under långdistanscykling. Får ju fart på magen. Men annars så köper jag deras resultat fullt ut.

Håller helt med där. Vad som funkar för magen är det absolut viktigaste för långa cykelpass. Tex. tror jag inte att vitargo gör någon skillnad i prestation för mig, men det funkar mycket bättre för magen vid pass 4h+

begt
2011-10-05, 16:34
Håller helt med där. Vad som funkar för magen är det absolut viktigaste för långa cykelpass. Tex. tror jag inte att vitargo gör någon skillnad i prestation för mig, men det funkar mycket bättre för magen vid pass 4h+

Jag har en mage av stål så allting fungerar för mig. Kan äta 7000-8000 kcal dagar i följd om jag vill det utan obehag (väger 67 kg :p) :) Russin fungerar bra det också i anslutning till och under träning.

Morty
2011-10-07, 09:37
Fast kan du äta massa russin under en långtur på cykeln? Det är inte samma sak som att sitta hemma och grisa sig.

Jag kör på hemmakörda bars och hemmagjord sportdryck. Går bra.

Anders The Peak
2011-10-07, 09:47
På 50-60 talet åt tävlingcyklisten oftast grillade kycklingvingar under cykeltävlingarna.

begt
2011-10-07, 11:50
Fast kan du äta massa russin under en långtur på cykeln? Det är inte samma sak som att sitta hemma och grisa sig.

Jag kör på hemmakörda bars och hemmagjord sportdryck. Går bra.

Jag har testat med russin och det har fungerat bra.

Det enda min mage någonsin haft problem med var någon slags pulvermat jag hade på fjället i kombination med mycket nyponsoppa, som gav en väldigt rinnig mage (ständiga toabesök). Blå bands pulverrätter+lite mindre nyponsoppa löste problemet vid nästa års vandring.

SiSenior
2011-10-07, 12:16
Fast kan du äta massa russin under en långtur på cykeln? Det är inte samma sak som att sitta hemma och grisa sig.

Jag kör på hemmakörda bars och hemmagjord sportdryck. Går bra.

Jag håller med dig. Testade russin vid två olika tillfällen och magen sa ifrån båda gångerna. Socker via juice/saft eller gels är helt klart mer accepterat av min mage.