handdator

Visa fullständig version : Jag har såååååå ont i magen :(

Benny01
2011-09-02, 11:00
Har deffat ett antal gånger och brukar köra på samma taktik. Den bygger ganska simpelt på att skippa frukost och lunch för att kunna äta mig mätt framåt kvällen så att jag kan somna trots kaloriunderskott.

Sist jag deffade vilket var något halvårsedan så fick jag duktigt ont i magen efter ungefär 4-5 veckor och det gav sig aldrig så ja började äta normalt igen och då försvann det.

Nu har jag deffat igen sedan ungefär 3-4 veckor och det fruktansvärda magontet är tillbaka. Jag provade äta lite mer igår för att jag inte står ut längre men det hjälpte fan inte!

Nu börjar jag bli rätt orolig eftersom jag för många årsedan hade magkatarr vilket var en mindre rolig historia där man fick bli deepthroatad av en kamera på en lång tjock sladd (gastroskopi) och hade allmänt svinont i magen ungefär dygnet runt.

Så jag tänkte väl egentligen höra med er om det är någon annan som fått liknande smärtor av periodisk fasta (under deff?) eller liknande?

Samt kanske det finns någon som vet en vettig förklaring till varför det kan bli såhär?...

Ger det sig inte snart så blir det väl läkaren men det känns allmänt förjävligt...

vicarious
2011-09-02, 11:04
Gå till vårdcentralen på en gång. Det kan vara något allvarligt.

petah
2011-09-02, 11:04
Jag blir inte sämre i magen, snarare bättre. Känner endast hunger, och lite yrsel timmarna innan första målet (lunch).

PowPow
2011-09-02, 11:07
Du går alltså hela dagen utan att äta något? Och undrar varför du har ont i magen?

Benny01
2011-09-02, 11:11
Du går alltså hela dagen utan att äta något? Och undrar varför du har ont i magen?

Har funkat jätte bra i alla år (när det är deff dags)... Men nu har jag dock ätit mer utspritt de senaste tre dagarna och jag har ändå svinont, samt igår åt jag ganska ordentligt. Vaknade ändå upp med duktig smärta.

Men ja undrar vad det skulle kunna vara ändå. Det kan inte vara blindtarmen måntro?

PowPow
2011-09-02, 11:15
Har funkat jätte bra i alla år (när det är deff dags)... Men nu har jag dock ätit mer utspritt de senaste tre dagarna och jag har ändå svinont, samt igår åt jag ganska ordentligt. Vaknade ändå upp med duktig smärta.

Men ja undrar vad det skulle kunna vara ändå. Det kan inte vara blindtarmen måntro?

Ok. Ja, jag är ju ingen läkare eller insatt över huvud taget så har ingen aning. Tyckte bara det lät som ett bra recept på magont att låta bli att äta under hela dagen :)

Ring sjukvårdsupplysningen, det kostar ju inget. Min gissning är att de kommer be dig att äta oftare och gå till en vårdcentral om inte problemen försvinner.

Benny01
2011-09-02, 11:19
Ok. Ja, jag är ju ingen läkare eller insatt över huvud taget så har ingen aning. Tyckte bara det lät som ett bra recept på magont att låta bli att äta under hela dagen :)

Ring sjukvårdsupplysningen, det kostar ju inget. Min gissning är att de kommer be dig att äta oftare och gå till en vårdcentral om inte problemen försvinner.

Jo det är nog risk för att dom säger det.

Varför jag postade här var för att kanske någon/några känner igen sig och då kan jag således få veta hur de gick för dom.

Ringde akuttidslinjen på vårdcentralen nu så dem ringer väl upp senare idag. Lär ju inte få någon tid dock.

Orkar verkligen inte med detta, är mitt uppe i en separation med. Vill bara försöka sysselsätta mig och göra saker som gör mig glad, vilket således är mindre lätt med hyffsat duktig magsmärta.

delta_mats
2011-09-02, 11:42
Tar du något kreatin eller pwo före träningen? Kanske kan vara det som spökar i såna fall, extra känsligt att ta sånt på tom mage.

King Grub
2011-09-02, 11:48
Du kan ju prova med en någorlunda normal måltidsordning.

Jishuku
2011-09-02, 11:57
Min magkatarr blir sämre under deff. Började ta omeprazol och nu är det bättre.
Du kan ju prova.

Men jag gick till läkare och testade mig också, alltid bäst att va säker.

Benny01
2011-09-02, 12:00
Min magkatarr blir sämre under deff. Började ta omeprazol och nu är det bättre.
Du kan ju prova.

Men jag gick till läkare och testade mig också, alltid bäst att va säker.

Va bra att du påminnde mig om omeprazol, har ett paket här men de gick ut 09, borde väl ändå vara någon effekt kvar väl?

Provar en i alla fall. Får gå och köpa nya snart.

Snobbe
2011-09-02, 12:11
Varför käkar du endast en gång om dagen? Jobbar du? isåfall fungerar du normalt under dagarna?

Jag chansar på att du minst kan äta 1500kcal per dag (vilket är lågt iaf). Bara splitta det på 3 portioner om det är så... Du lär må 10ggr bättre iaf.

vicarious
2011-09-02, 12:19
Varför käkar du endast en gång om dagen?

Om du läser andra meningen i trådskaparens inlägg så ser du varför.

Snobbe
2011-09-02, 13:17
Om du läser andra meningen i trådskaparens inlägg så ser du varför.

Och det är omöjligt att uppnå genom att käka flera ggr om dan? Jag verkar lyckas rätt bra med det...

Benny01
2011-09-02, 13:54
Och det är omöjligt att uppnå genom att käka flera ggr om dan? Jag verkar lyckas rätt bra med det...

Inte omöjligt att uppnå men ja kan inte sova om jag inte är hyffsat mätt och har inga större problem med fasta över den större delen av dagen.

Det brukar funka bra bortsett från nu på sistone då.

Blir jobbigare psykiskt (för mig) att deffa och aldrig få äta sig mätt. Det är ju ganska individuellt hur man fungerar men periodisk fasta har hitills fungerat utmärkt.

Givetvis kommer jag köra på fler mål nu istället och se om det hjälper.. Kan ju inte gå runt och lida på detta sättet.

Tolkia
2011-09-02, 19:26
Det blir lite kul när du skriver "jag har inga problem med periodisk fasta" samtidigt som du har så ont i magen att du måste skapa en tråd om det. Det går utmärkt att banta även med fler mål om dagen, och om situationen är som du beskriver verkar det enbart dumt att stressa magen med en måltidsordning som inte fungerar. Vi har olika känsliga magar, och det är nog bara att lära sig leva med den man fått. Alla dieter är definitivt inte för alla.

Alternativet att börja äta protonpumpshämmare för att kunna hålla fast vid en specifik modediet är enbart korkat.

Spridis
2011-09-02, 19:52
Alternativet att börja äta protonpumpshämmare för att kunna hålla fast vid en specifik modediet är enbart korkat.

Med andra ord, anpassa dieten till kroppen inte kroppen till dieten. PF i all ära men det är bara ännu en i raden av av många dieter.

Beelz
2011-09-03, 11:10
Har exakt samma sak, körde med IF förut och d fick jag magkatarr titt som tätt. Nu har jag "normala" matvanor och det försvann efter första dagen :)

Olaaa
2011-09-04, 16:55
Ät mindre av dina kalorier till frukost och middag och spara majoriteten till kvällsmat så du kan äta dig mätt ändå. Testa iaf.

Holabandola
2011-09-05, 19:18
Du ska ta din magont på allvar. Du kan rent av får permanent ont i magen om du har otur. Anorektiker kan med sitt fastande förstöra förmågan att smälta maten på rätt sätt och måste sedan leva resten av sitt liv på näringslösningar och geler. Kul kul :-)