handdator

Visa fullständig version : Resultat av min fjärde bioimpedansmätning och en stilla undran..


Slartibartfast
2011-09-02, 09:30
Jag genomgick ett hälso- och konditionstest på jobbet idag, och det framgick att jag blivit fetare och fått sämre kondition än för två år sedan. Det börjar gå upp för en att man kanske borde börja göra nåt åt konditionen, även om den fortfarande anses "bra" på gradskalan.

Såhär har dom fyra mätningar jag gjort sett ut:

År 2005, 88kg, 20,8% bf.
År 2007, 80kg, 30,0% bf (:D)
År 2009, 82kg, 14,7% bf
År 2011, 84kg, 17,4% bf

Låt oss säga att jag är en smula skeptisk till bioimpedansmätningar. Jag skulle uppskatta att jag ligger omkring 14-15% i dagsläget. Bifogat är den nyaste bilden jag har, vikten ligger på drygt 83 kg. Viktuppgången är ju såklart helt medveten, men jag tycks ju inte bygga muskler ändå, så känns inte lönt att gå upp i vikt av den anledningen.

Som synes har jag rejält med fett på nedre magen, även om man kan mörka det på formbilder genom vinklar och ljus. Resten av kroppen är ganska krispig. Är det månne en hälsorisk med såhär mycket fläbb på magen? Borde jag plocka bort det?

vicarious
2011-09-02, 09:34
Så det ser det väl ut för de flesta när man sitter ner eller böjer sig framåt på det viset, även om man är rätt hård? Hud? Ser inte ut som mycket fläbb direkt.

Börje H
2011-09-02, 09:41
Som synes har jag rejält med fett på nedre magen. Är det månne en hälsorisk med såhär mycket fläbb på magen?

Ibland undrar man vart världen är på väg....Jag förslår en total frånvaro från Kolozzeum ett par veckor.

Pepz
2011-09-02, 09:43
kom igen....

Landström
2011-09-02, 09:44
ibland undrar man vart världen är på väg....jag förslår en total frånvaro från kolozzeum ett par veckor.

+1

rooz
2011-09-02, 09:45
Ibland undrar jag om Slarti är kolo's värsta troll eller bara jävligt speciell..

Nelli
2011-09-02, 09:50
*gah!* *popcorn* :thumbup:

Silencer
2011-09-02, 09:52
Definition på nedersta rutorna och höftböjarna är inget man kan gömma sig bakom, du är fet. Skämtåsido, kul att bioimpedansmätningarna är helt värdelösa.

HVR
2011-09-02, 09:52
Ja, det är en uppenbar hälsorisk. LCHF, VLC, röd mjölk, marklyft och knäböj ordineras av doktorn. Allting samtidigt givetvis.

Pernam
2011-09-02, 10:07
Antingen *screwy* eller :laugh: eller *whatever* på det här. Kan inte bestämma mig för om jag ska ta det på allvar eller om det är fantastiskt trollat och därför riktigt kul.... :confused:

Adama
2011-09-02, 10:12
Det är ett under att jag ens kan fungera med tanke på den hälsorisk jag lever med varje dag ;)

Fartman
2011-09-02, 10:29
Känner du att kondisen är pissig kan det väl vara en idé att börja slänga in lite konditionsträning 2-3ggr i veckan. Med lite tur så får det också effekt på din ölkagge. ;)

TheIsh
2011-09-02, 11:40
Har man dålig kondis har man uppenbarligen aldrig haft någon "äkta" nytta av en bra kondition. Hade man haft det så hade man haft bra kondition. Kristallklar logik från mig som vanligt.

Slartibartfast
2011-09-02, 11:53
Ok, jag halvtrollar lite. Men samtidigt tycker jag det är märkligt att allt mitt kroppsfett ligger just på magen, och eftersom jag konstant mäter högt på bioimpedans, när mina kollegor får lägre värden än verkligheten, börjar man ju fundera om jag inte har en jävla massa fett runt organen.

Vad tror ni min bf ligger på på bilden?

Kondisen är bedrövlig iaf.

Landström
2011-09-02, 11:55
Har man dålig kondis har man uppenbarligen aldrig haft någon "äkta" nytta av en bra kondition. Hade man haft det så hade man haft bra kondition. Kristallklar logik från mig som vanligt.

Så om man är korkad så beror det bara på att man inte haft någon nytta av att vara lite smartare? ;)

prOtotype
2011-09-02, 11:59
Jag tippar på 9-11%. Säkert att du har allt på magen? Känn efter på ryggen halvvägs in mot erector spinae så hittar du säkert en gnutta fett. Men om du inte har backboobs så är ju de måtten du får helt off.
Äter du kreatin? Eftersom bioimpendans mäter genom el så kan säkert en onaturligt hög mängd vatten i musklerna få resultatet att sticka iväg ordentligt.

Slartibartfast
2011-09-02, 12:13
Jag tippar på 9-11%. Säkert att du har allt på magen? Känn efter på ryggen halvvägs in mot erector spinae så hittar du säkert en gnutta fett. Men om du inte har backboobs så är ju de måtten du får helt off.
Äter du kreatin? Eftersom bioimpendans mäter genom el så kan säkert en onaturligt hög mängd vatten i musklerna få resultatet att sticka iväg ordentligt.

9-11 är det nog inte. jag har mitt fett kring nedre mage och love handles. Pöser ut en fin muffinsring över boxerkanten när jag sitter. Resten av kroppen är schreddad. jag ser fibrer på axlar och vader t.ex. Inget kreatin.

Pernam
2011-09-02, 12:16
Ok, jag halvtrollar lite. Men samtidigt tycker jag det är märkligt att allt mitt kroppsfett ligger just på magen, och eftersom jag konstant mäter högt på bioimpedans, när mina kollegor får lägre värden än verkligheten, börjar man ju fundera om jag inte har en jävla massa fett runt organen.

Vad tror ni min bf ligger på på bilden?

Kondisen är bedrövlig iaf.

Äsch, lägg av. Jävla massa fett kring organen ger väl en ölkagge med muskler på? Finns ju nån bild av Dave Tate innan han började gå på diet, där han har relativt synliga magmuskler, men en sjujävla kalaskula från sidan sett.

King Grub
2011-09-02, 12:17
Äsch, lägg av. Jävla massa fett kring organen ger väl en ölkagge med muskler på?

Nej, en skadlig mängd fett kring organen behöver inte synas på något sätt.

Här kan man se en skadlig ansamling fett inne i bukhålan, trots att personen inte har överdrivna mängder underhudsfett eller onormalt midjemått eller iögonfallande utseende kring bukregionen.

http://www.sciencedaily.com/images/2007/03/070313150435.jpg

Pernam
2011-09-02, 12:29
Nej, en skadlig mängd fett kring organen behöver inte synas på något sätt.

Här kan man se en skadlig ansamling fett inne i bukhålan, trots att personen inte har överdrivna mängder underhudsfett eller onormalt midjemått eller iögonfallande utseende kring bukregionen.

http://www.sciencedaily.com/images/2007/03/070313150435.jpg

Där ser man! Och här försöker man lägga upp ett case baserat på lite gammal hederlig broscience, och så får man fötterna undansparkade på detta sätt! ;)
Men hur stor är chansen att en, åtminstone vad jag kan se, vältränad typ som Slartibartfast skulle lida av skadliga mängder "invändigt fett"? Om ni ursäktar att jag går lite offtopic.

Slartibartfast
2011-09-02, 12:40
Där ser man! Och här försöker man lägga upp ett case baserat på lite gammal hederlig broscience, och så får man fötterna undansparkade på detta sätt! ;)
Men hur stor är chansen att en, åtminstone vad jag kan se, vältränad typ som Slartibartfast skulle lida av skadliga mängder "invändigt fett"? Om ni ursäktar att jag går lite offtopic.

Jag har rejäl putmage (med rutor ovanpå) om jag slappnar av helt, och kan blåsa upp magen något enormt. Säger kanske inte så mycket om internt fett, men men.

Pernam
2011-09-02, 12:53
Jag har rejäl putmage (med rutor ovanpå) om jag slappnar av helt, och kan blåsa upp magen något enormt. Säger kanske inte så mycket om internt fett, men men.

Tja, angående invändigt fett vet jag inte. Men du ser fan så bakis ut på den bilden om inte annat. ;)

TheIsh
2011-09-02, 21:10
Så om man är korkad så beror det bara på att man inte haft någon nytta av att vara lite smartare? ;)

Dåligt exempel, då jag antar att med "smart" menar IQ. IQ handlar om hjärnans förmåga att se mönster och representerar nödvändigtvis inte kunskap.
Jag är ytters tveksam till att man kan träna upp detta. Gick det skulle många fler göra det. Precis som att många fler skulle använda naturliga testo boosters om de verkligen fungerade. Viss, man producerar testosteron, och det blir man inte bättre på. Men nu pratar jag mer om det psykiska, inte fysiska. Det enda som växer med åldern är väl prostatan i värsta fall :Virro

Rahf
2011-09-02, 23:17
9-11 är det nog inte. jag har mitt fett kring nedre mage och love handles. Pöser ut en fin muffinsring över boxerkanten när jag sitter. Resten av kroppen är schreddad. jag ser fibrer på axlar och vader t.ex. Inget kreatin.

Detta kan appliceras på i princip alla.

PepzAdept
2011-09-02, 23:31
9-11 är det nog inte. jag har mitt fett kring nedre mage och love handles. Pöser ut en fin muffinsring över boxerkanten när jag sitter. Resten av kroppen är schreddad. jag ser fibrer på axlar och vader t.ex. Inget kreatin.
No offence men du ser inte ens nära ut att vara shredded på någon av de bilder som du har lagt upp nu. Tycker att fettet ser ganska jämnt fördelat ut även om du har något mer runt midjan. Men det är ju knappast något ovanligt.

Landström
2011-09-03, 18:54
Det enda som växer med åldern är väl prostatan i värsta fall :Virro

Och öronen. Min morfars öron kunde vi använda som antenner när vi försökte få in TV-kanaler från utlandet.

Angående huvudfrågan av tråden... Jag får oxå nån sorts ansamling längst ner på magen när jag lutar mig framåt och har tighta kalsonger på mig. Finns det nåt jag kan göra?

King Grub
2011-09-03, 18:56
Om du inte hade din "ansamling" skulle du spricka när du reste dig upp.

mattilainen
2011-09-03, 18:57
Och öronen. Min morfars öron kunde vi använda som antenner när vi försökte få in TV-kanaler från utlandet.

Angående huvudfrågan av tråden... Jag får oxå nån sorts ansamling längst ner på magen när jag lutar mig framåt och har tighta kalsonger på mig. Finns det nåt jag kan göra?

Att kalla det där ansamling, är ju helt, helt fel.. Kanske borde se det från en annan vinkel? Det jag ser där är hud, hud som vikt sig, vilket det måste göra när man sitter. Annars skulle man inte kunnat ställa sig upp.

Det du kan göra åt är att inte ens tänka de tankarna.. Det är mitt tips.

Landström
2011-09-03, 19:08
Tack för kloka ord! Jag får dåligt samvete och erkänner redan nu att jag trollar... :Virro

Crocker
2011-09-03, 19:42
Jag har rejäl putmage (med rutor ovanpå) om jag slappnar av helt, och kan blåsa upp magen något enormt. Säger kanske inte så mycket om internt fett, men men.
Jag ser ut sådär i BF också typ. Jävligt störigt runt magen, allergisk kanske? Vill gärna göra något åt det. Är helt nöjd med kroppen annars.

Ristretto
2011-09-04, 08:10
No offence men du ser inte ens nära ut att vara shredded på någon av de bilder som du har lagt upp nu. Tycker att fettet ser ganska jämnt fördelat ut även om du har något mer runt midjan. Men det är ju knappast något ovanligt.

Jag håller med om det här. På tidigare bilder har Slarti varit betydligt hårdare. Sen kan man ju se fibrer vid på axlar och sånt trots 13-14% kroppsfett om man bara hittar rätt spegel och ljus.

För övrigt så tycker jag att formen är grymt snygg nu.

TheIsh
2011-09-04, 11:15
Dålig hållning? Kör lite suction övningar efter varje pass, i bilen osv..

PepzAdept
2011-09-04, 16:06
Jag håller med om det här. På tidigare bilder har Slarti varit betydligt hårdare. Sen kan man ju se fibrer vid på axlar och sånt trots 13-14% kroppsfett om man bara hittar rätt spegel och ljus.

För övrigt så tycker jag att formen är grymt snygg nu.

Tror ni blandar ihop fibrer med separationer båda två?

Ristretto
2011-09-04, 20:11
Tror ni blandar ihop fibrer med separationer båda två?

Jo, det gjorde jag helt klart.

qubie
2011-09-04, 20:49
Dålig hållning? Kör lite suction övningar efter varje pass, i bilen osv..

Var hittar man såna övningar?

Pansartax
2011-09-04, 21:06
eller onormalt midjemått

Vad fan är ett normalt respektive onormalt midjemått?

Nej, jag är inte sarkastisk jag är nyfiken, vänta lite så ska jag lösa det -> :)

Pansartax
2011-09-06, 23:46
Vad fan är ett normalt respektive onormalt midjemått?

Nej, jag är inte sarkastisk jag är nyfiken, vänta lite så ska jag lösa det -> :)

Bump.

TheIsh
2011-09-07, 15:53
Var hittar man såna övningar?

Internet? Jag har ingen koll, bara hört av folk som har koll att de ska funka.
Fast det är väl fullkomligt normalt att dra in magen lite grann. Använde man inte musklerna skulle man ju inte ens kunna stå.

edit/ http://www.youtube.com/watch?v=iCbf2wqE4Gw

Torwald
2011-09-07, 15:59
Vad fan är ett normalt respektive onormalt midjemått?

Nej, jag är inte sarkastisk jag är nyfiken, vänta lite så ska jag lösa det -> :)

Ett mått man talar om när det kommer till hälsorisker är waist-to-hip ratio.

http://en.wikipedia.org/wiki/Waist%E2%80%93hip_ratio

Pansartax
2011-09-07, 21:26
Ett mått man talar om när det kommer till hälsorisker är waist-to-hip ratio.

http://en.wikipedia.org/wiki/Waist%E2%80%93hip_ratio

Okej, jag var dock mera specifikt ute efter vad Grub menade, lät som om han satt på något saftig info.

King Grub
2011-09-08, 08:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79338&highlight=midjem%E5tt

DGARD
2011-09-08, 16:18
Kan ju säga att om jag sett ut som dig slarti så hade jag varit lycklig.

Curls
2011-09-11, 14:18
livet är hårt

Pansartax
2011-09-11, 14:24
livet är hårt

Livet är hårt när inte magen är hård, fact of life.

Lando
2011-09-12, 08:06
Har 17,4% kroppsfett.
Definition på nedersta magrutan.
"Allt mitt kroppsfett ligger just på magen."


Det finns en diagnos och den heter Kolo-sjukan.