handdator

Visa fullständig version : Olika matkällor


lofito
2011-09-02, 00:00
Jag skulle vilja ha hjälp med någon sorts lista för respektive källor som är bra
såsom:

Fett
Protein
Kolhydrater

Tex. protein: tonfisk, lax, skinka, kalkon, ost, keso, kvarg etc.
Om ni skulle kunna hjälpa mig att lista bra saker under respektive källor så skulle
jag bli väldigt glad och tacksam över detta. Om ni har något att tillägga utöver
detta vore det också ett +. Tack!

vicarious
2011-09-02, 06:45
Hur definierar du "bra"?

paatrik
2011-09-02, 09:19
Hur definierar du "bra"?

Visst måste man beakta kontexten, samtidigt känner jag att varje svar på en fråga om "bra" och "nyttig" mat blir; det beror på. Ja, självklart är det så. Men kan vi inte vara en aning generella ändå? Hursom, kika in i "Vad har du ätit idag tråden?" så lär du finna en massa "bra" källor.

vicarious
2011-09-02, 09:31
Visst måste man beakta kontexten, samtidigt känner jag att varje svar på en fråga om "bra" och "nyttig" mat blir; det beror på. Ja, självklart är det så. Men kan vi inte vara en aning generella ändå? Hursom, kika in i "Vad har du ätit idag tråden?" så lär du finna en massa "bra" källor.

Det är ju inte riktigt så enkelt, därav svaret.

Bara för att dra några exempel:

Rött kött är en bra och god proteinkälla men kan ge ökad risk för vissa cancerformer.
Keso och kvarg är bra proteinkällor men ger en ökad utsöndring av IGF-1 där det finns kopplingar till ökad risk för diabetes om jag inte minns helt fel.
Mejeriprodukter i allmänt är bra proteinkällor men en hög konsumtion innebär även ett högt intag av kalcium som kan vara negativt.. och så vidare.

Som sagt, det är inte så enkelt som att säga att vissa saker är "bra" eller "dåliga", "nyttiga" eller "onyttiga".

kalajset
2011-09-02, 09:39
Visst måste man beakta kontexten, samtidigt känner jag att varje svar på en fråga om "bra" och "nyttig" mat blir; det beror på. Ja, självklart är det så.

Så är det, men just därför är ju det hela egentligen mer eller mindre omöjligt att ge ett s as "universellt svar" på. Det är helt enkelt inte möjligt att kortfattat rätt och slätt lista källor på "bra" livsmedel då man alltid måste sätta saker och ting i sitt sammanhang, för att inte tala om att det även till stor del beror på vem man frågar. Det senare har inte direkt med olika individers olika, (samlade), kunskapsnivå att göra, (även om det självklart också spelar in), utan det har ofta mer att göra med hur man väljer att tolka studieresultat och vad personerna själva har för kostpreferenser snarare än vad som är "rätt och fel" gällande kosthållning.

För egen del tycker jag annars det räcker väldigt långt med sunt förnuft. De flesta individer har trots allt såpass bra koll på kost att de förstår att t ex mjölk är mer näringsrikt än cola, havregrynsgröt en bättre, (...), källa till kolhydrater än lakritsbåtar, eller att det troligen är bättre att gå hem och äta en helt vanlig middag baserad på husmanskost efter arbetsdagens slut än att käka en varmkorv följt av en påse chips och glass. Det finns ingen större anledning att göra det mycket svårare än så men vill man det ändå så kommer en helt ny värld att öppna sig. Till mycket liten nytta för den normalt tränande skulle jag vilja hävda.

Eddie Vedder
2011-09-02, 09:56
Jag skulle vilja ha hjälp med någon sorts lista för respektive källor som är bra
såsom:

Fett
Protein
Kolhydrater


http://traningslara.se/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

http://traningslara.se/idrottarens-proteinbehov/

http://traningslara.se/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-1/

lofito
2011-09-02, 10:29
Det är ju inte riktigt så enkelt, därav svaret.

Bara för att dra några exempel:

Rött kött är en bra och god proteinkälla men kan ge ökad risk för vissa cancerformer.
Keso och kvarg är bra proteinkällor men ger en ökad utsöndring av IGF-1 där det finns kopplingar till ökad risk för diabetes om jag inte minns helt fel.
Mejeriprodukter i allmänt är bra proteinkällor men en hög konsumtion innebär även ett högt intag av kalcium som kan vara negativt.. och så vidare.

Som sagt, det är inte så enkelt som att säga att vissa saker är "bra" eller "dåliga", "nyttiga" eller "onyttiga".

Det där med Keso och kvarg oroade mig då jag äter ganska mycket av det :(