handdator

Visa fullständig version : Framsidan av trapezius


Silencer
2011-09-01, 22:02
Av alla muskler och delar i kroppen så har jag aldrig någonsin fått någon kontakt eller träningsvärk i denna. Finns det någon övning man kan köra för att råda bot på detta?

krellik
2011-09-01, 22:06
Övre?

Silencer
2011-09-01, 22:09
Övre?

Nej. Det finns väl ingenting som heter främre trapezius, men om jag tränar eller får träningsvärk så känner jag det på baksidan och ovanpå. Aldrig på framsidan där precis ovanför nyckelbenet. Går inte att få kontakt med den delen.

krellik
2011-09-01, 22:15
Jag verkligen suger på anatomi, men hade för mig att det var övre, mellersta och nedersta som man pratade om när det gällde trapz. Övre tycker jag man träffar med lite av varje...

krubkungen
2011-09-01, 22:17
Tunga mark:thumbup:

mrmacek
2011-09-02, 00:14
Tunga mark:thumbup:




^What he said.

limenka
2011-09-02, 00:39
Nu vet jag inte vad som menas med "främre" eller hur man nu ska få kontakt med den delen men om du testar ryckdrag så ska du allt se att trapsen blir smiskade :)

Alzie
2011-09-02, 06:48
Övre delen av trapz lär ju vara det du syftar på (?) Isåfall känner jag att det tar somfan om jag kör tunga shrugs.

EkarN
2011-09-02, 08:16
Jag har aldrig hört talas om att få träningsvärk där. Går det ens? För som jag förstår det är det inte alls övre trapezius utan framsidan som man kan se framifrån du talar om?

Silencer
2011-09-02, 08:52
Jag har aldrig hört talas om att få träningsvärk där. Går det ens? För som jag förstår det är det inte alls övre trapezius utan framsidan som man kan se framifrån du talar om?

Ja, precis. Det kanske bara är fästet som sitter där? Och det är den delen man kan se från framsidan som jag pratar om, det stämmer. Den delen som man gärna vill ha överdimensionerad.... *gah!*

killenigrillen
2011-09-02, 08:53
Tror det kan bli svårt att å träningsvärk där
http://skiplacour.com/2003_TU/most_muscular_4.gif
Kolla in en deffad BB så ser du att det är övre trapz som du ser framifrån, övre trapezius fäste går endast längs den laterala halvan av nyckelbenet.

Alzie
2011-09-02, 09:40
Jag har aldrig hört talas om att få träningsvärk där. Går det ens?

Ja, har fått ganska grov träningsvärk där många gånger.

Arne Persson
2011-09-02, 10:52
"Främre trapezius" menas troligen den del av M. trapezius som fäster på nyckelbenets laterala 1/3 - 1/2 del M. trapezius pars clavicularis.

Silencer
2011-09-03, 13:34
Har bifogat en bild nu. Markerat med röda prickar var jag inte känner kontakt. Är det en muskel där eller finns trapezius bara ovanpå och på baksidan? För ovanpå och på baksidan har jag inga problem att få varken kontakt eller värk.

andnel
2011-09-03, 13:54
Frivändningar!

MasterChief
2011-09-03, 13:57
"Främre trapezius" menas troligen den del av M. trapezius som fäster på nyckelbenets laterala 1/3 - 1/2 del M. trapezius pars clavicularis.

Heter den inte M. trapezius pars descendens?

CharlieBB
2011-09-03, 15:34
Har bifogat en bild nu. Markerat med röda prickar var jag inte känner kontakt. Är det en muskel där eller finns trapezius bara ovanpå och på baksidan? För ovanpå och på baksidan har jag inga problem att få varken kontakt eller värk.

Finns det någon annan övningar för partiet Silencer markerat annat än marklyft då min ländrygg inte pallar det just nu.

Silencer
2011-09-03, 15:50
Jag har aldrig fått värk där av marklyft. Men olika sorters armlyft ovanför axelhöjd kan vara värt att testa.

Sheogorath
2011-09-03, 16:16
Det är ju knappast så att muskelfibrerna där inte kommer växa bara för att man inte känner att det bränner. Sådana byggarnojjor gör man klokast i att bara förkasta. Övningar som involverar övre traps får hela det partiet att växa.

filmjölk
2011-09-03, 16:31
Ta bussen till en affär som ligger en bra bit längre bort än affären du brukar handla i. Köp 6* 1,5l mjölk och två påsar. Lägg tre paket i varje påse, bär en i varje hand utan att sätta ner dom allt för många ggr och gå hem, medans du går hem kör du ett gäng shrugs med påsarna då och då 10-20 reps i taget.


Du kommer ha molnande träningsvärk i den delen (övre delen) av trapezius en dag efter.

Ondskapelsen
2011-09-04, 11:29
Frivändningar!

This!

killenigrillen
2011-09-04, 13:14
Det är ju knappast så att muskelfibrerna där inte kommer växa bara för att man inte känner att det bränner. Sådana byggarnojjor gör man klokast i att bara förkasta. Övningar som involverar övre traps får hela det partiet att växa.

+1

För en hyffsat billig penning får man en anatomiatlas som är guld värt att skumma igenom då och då.
Ursprung-fäste-funktion på kroppens "vanligaste" muskler borde vara common knowlegde bland "seriösa" styrketränande tycker man.

Myopic
2011-09-04, 13:24
Kör själv 1 övning Shouldershrugs (varierar med hantlar och smith) på axelpasset men först efter ryggpasset med tunga marklyft har jag mörbultade traps 2-4 dagar framåt, och då känns det _rejält_ i hela fram-bak-sidan vad ni nu själva vill kalla det :)

Anders The Peak
2011-09-04, 21:07
http://staffweb.mps.k12.mi.us/blasyrm/The%20Muscle%20Atlas/Trapezius%20pars%20clavicularis.JPGHeter den inte M. trapezius pars descendens?

MasterChief
2011-09-04, 21:33
Arne eller Sheo får gärna komma in och förklara skillnaden mellan dessa två begrepp. För den övre delen brukar benämnas descendens. Att den fäster på nyckelbenet är ju självklart sant så det kanske är så att descendens består av flera delar? Vill dock minnas att den bara fäster på nyckelbenet. Orkar inte kolla upp det nu.

Niveus
2011-09-05, 10:43
Pars descendens fäster på den laterala 1/3 av claviculas baksida, pars horisontalis på den mediala kant av acromion och pars ascendens på baksidan av spina scapulae.

(Bevægelseapparatets anatomi 12. udgave; Møller)

MasterChief
2011-09-06, 08:45
"pars descendens" är den överlägset vanligaste benämningen av denna muskel enligt vad jag sett. I den referenslitteratur jag har står det descendens. Däremot är ju clavicularis enligt min mening en bättre benämning. Jag hittar dock inte någon diskussion kring vilken som är den rätta benämningen. Eller är det så att man kan använda två olika beroende på situation?