handdator

Visa fullständig version : Akneakuten vs Träning

Micke1990
2011-09-01, 20:56
Hallå, biffar!

Jag har ett brinnande intresse för träning. Men utanför min träning finns andra sysselsättningar, t.ex. att hålla huden i oslagbart skick för brudarnas skull. Jag har tok för mycket pengar för min ålder, så köpte jag ett medlemskap på akneakuten. Ta lärdom av sånt man inte redan kan. Och här ser ni deras rekommenderade resp. icke-rekommenderade livsmedel för att vara fri från akne och all dess oändligt ***** besvär (så klart tillkommer där andra saker än enbart kosten).

Grönt rekommenderat och rött för icke-rekommenderat (ni med två hjärnhalvor lär förstå):

Protein
Ägg
Vilt kött
Lamm
Får
Kalkon
Kyckling
Fisk
Skaldjur
Nötkött

Protein
Skinka
Fläskkött
Nötkött (Icke-ekologiskt)
Korv
Bacon
Charkuterier
Leverpastej
Alla former av protein på tub
Alla former av protein på burk
Sojaprodukter
Proteinpulver

Kolhydrater
Alla grönsaker
Färska/frysta bär
Färsk frukt
(Totala intaget av frukt och bär bör uppgå till maximalt cirka 200-250 gram/dag. Intas cirka minst 30 min innan måltid eller 2,5 timmar efter måltid)

Sötpotatis
(Kan gradvid införas i små mängder från och med månad 4 och då maximat 300 gram/dag.)

Kolhydrater
All former av bröd (med/utan gluten)
Pasta
Potatis
Havre
Råg
Vete
Korn
Ris
Majs
Baljväxter
Torkad frukt
Quinoa
Amarant
Hirs
Bovete
Sötpotatis

Mejeriprodukter
Smör eller Ghee (klarnat smör)
(Används vid tillagning och bör konsumeras i måttliga mängder)

Mejeriprodukter
Mjölk
Filmjölk
Yoghurt
Grädde
Ost

Fett
Avokado
Kokosfett
Smör eller Ghee(klarnat smör)

Olivolja
(Ska ej hettas upp)

Ister
Synligt fett på kött

Fett
Majsolja
Sojaolja
Solrosolja
Matolja
Rapsolja
Tistelolja
VetegroddsoljA
Jordnötsolja
Sesamolja
Alla fasta margariner
Alla flytande margariner
Härdat fett

Dryck
Icke kolsyrat vatten
Rött te
Örtte

Dryck
Läsk
Mjölk
Juice från koncentrat
Sportdrycker
Vitamindrycker
Saft
Mjölk av nötter och frön i halvfabrikat
Rismjölk
Kaffe
Svarta teer
Fruktjuice (färskpressad och koncentrat)
Proteindrycker

Sötningsmedel

(Inget)

Sötningsmedel
Socker
Honung
Farinsocker
Melass
Sirap
Agavesirap
Mixad frukt
Stevia
Fruktos (Fruktsocker) som är tillsatt
Maltitolsirap
Isomalt
Laktitol
Sorbitol
Aspartam
Sackarin
Cyklamat
Acesulfam K
Sucralose
HFCS (High-Fructose-Corn-Syrup)

Övrigt
Valnötter
Macadamianötter
Pekannötter
Pinjekärnor
Cashewnötter
Mandlar
(Nötter och kärnor: Bör konsumeras i måttliga mängder: totalt intag bör inte överskrida 100-150 gram per dag. Ska inte vara saltade eller rostade.)

Surkål
Syrade morötter (utan socker)
Nyponpulver
Blåbärspulver
Brännässlepulver
Havsalt
Örtsalt
Örtkryddor (färska och torkade)

Övrigt
Majsstärkelse
E-medel
Smakförstärkare
Monosodiumglutamat (MSG)
Alla former av Glutamat
Ej 100% örtbaserade kryddor
Chips
Ostbågar
Popcorn
Godis
All friterad mat
Kakor
Tårtor
Bakelser
Jordnötssmör
Jordnötter
Mat på konservburk

Sedan är jag inte överhuvudtaget intresserad av att höra om era teorier hit och dit. Bryr mig inte alls! Jag tror mycket på sidan och dess innehåll. Det krävs inte mycket för mig att se att jag håller mig mycket på den röda sidan, i viss utsträckning iallafall. Men jag vill få någonting utav träningen också, annars finns där ingen vits med att fortsätta.

Min fråga är vad jag ska ersätta livsmedel så som fullkornspasta, potatis, jordnötssmör, havregryn och bröd med? Vill utvinna så mycket som möjligt av träningen samtidigt:( Skulle någon kunnig kunna rekommendera nått för mig? =)

Tacksam för svar! <3

Ponitus
2011-09-01, 21:32
Så mycket akne får du väl inte utav att äta fullkornspasta och allt du rabblade upp. Eller?
Hur ser huden din ut nu? Mycket akne?

Alzie
2011-09-01, 21:35
Hahaha brb äta luft

cryx
2011-09-02, 00:00
Ehrm.. Acne beror endast på hormonella orsaker. Det är bl.a hudens förmåga att exfoliera hud, att de döda hudcellerna fastnar i hårsäckar som täpps igen där bakterier kommer samlas. Vita blodkropparna samlas och tar död på bakterierna. Vilket resulterar i en röd svulnad a.k.a acne.

Ät och var glad.

Klein
2011-09-02, 00:51
Ehrm.. Acne beror endast på hormonella orsaker. Det är bl.a hudens förmåga att exfoliera hud, att de döda hudcellerna fastnar i hårsäckar som täpps igen där bakterier kommer samlas. Vita blodkropparna samlas och tar död på bakterierna. Vilket resulterar i en röd svulnad a.k.a acne.

Ät och var glad.

Tack för ditt expertutlåtande...

Kosten är avgörande betydelse för individen. Dock måste jag tillstå att livsmedelslistan ovan inte är helt klockren. Honung (ej upphettad) är tex helt ok för huden. De rekommenderar även blåbärspulver och nässlepulver. Jag är mycket skeptisk till pulvermat. Det är färsk oprocessad mat som gäller om man vill ha bra hy.

Sniggel
2011-09-02, 06:04
Inte för att jag tror att det finns belägg för allt på den där listan, så tror jag ändå att mycket av det kan vara bra rekommendationer. Man behöver ju inte gå över till att äta enbart grönt. De starkaste faktorerna för aknebildning i kosten (hos en "typisk" koloit) tror jag är:
mjölk
ost
choklad
proteinpulver
Snabba kolhydrater (malto eller vitargo som även finns i gainer)
och annan "pulvermat" som Klein uttryckte det.

Du kan ju börja med att försöka undvika några eller alla utav dessa?

g00dstuff
2011-09-02, 06:59
Man måste antingen vara sjukligt fåfäng eller otroligt finnig och jävligt om det ska vara värt att begränsa sin kost så mycket för HUDENS skull :smash:

Aja den dagen den sorgen

Tolkia
2011-09-02, 07:04
Hahaha brb äta luft
Med tanke på att du har en tråd om strukturerat vatten i samma forum kanske du skall ta det lite lugnt med skämtandet, för snygghets skull.

Catstyle
2011-09-02, 07:47
Man måste antingen vara sjukligt fåfäng eller otroligt finnig och jävligt om det ska vara värt att begränsa sin kost så mycket för HUDENS skull :smash:

Aja den dagen den sorgen
Har man rejäla acneproblem handlar det knappast om "fåfänga".

Jagax
2011-09-02, 10:00
Hallå, biffar!

...
Jag har ett brinnande intresse för träning. Men utanför min träning finns andra sysselsättningar, t.ex. att hålla huden i oslagbart skick för brudarnas skull. ...

Har man rejäla acneproblem handlar det knappast om "fåfänga".

Kankske inte riktigt verkar vara orsaken om man läser första inlägget ?

SirOrigami
2011-09-03, 10:41
Hallå, biffar!

Jag har ett brinnande intresse för träning. Men utanför min träning finns andra sysselsättningar, t.ex. att hålla huden i oslagbart skick för brudarnas skull. Jag har tok för mycket pengar för min ålder, så köpte jag ett medlemskap på akneakuten. Ta lärdom av sånt man inte redan kan. Och här ser ni deras rekommenderade resp. icke-rekommenderade livsmedel för att vara fri från akne och all dess oändligt ***** besvär (så klart tillkommer där andra saker än enbart kosten).

Grönt rekommenderat och rött för icke-rekommenderat (ni med två hjärnhalvor lär förstå):

Protein
Ägg
Vilt kött
Lamm
Får
Kalkon
Kyckling
Fisk
Skaldjur
Nötkött

Protein
Skinka
Fläskkött
Nötkött (Icke-ekologiskt)
Korv
Bacon
Charkuterier
Leverpastej
Alla former av protein på tub
Alla former av protein på burk
Sojaprodukter
Proteinpulver

Kolhydrater
Alla grönsaker
Färska/frysta bär
Färsk frukt
(Totala intaget av frukt och bär bör uppgå till maximalt cirka 200-250 gram/dag. Intas cirka minst 30 min innan måltid eller 2,5 timmar efter måltid)

Sötpotatis
(Kan gradvid införas i små mängder från och med månad 4 och då maximat 300 gram/dag.)

Kolhydrater
All former av bröd (med/utan gluten)
Pasta
Potatis
Havre
Råg
Vete
Korn
Ris
Majs
Baljväxter
Torkad frukt
Quinoa
Amarant
Hirs
Bovete
Sötpotatis

Mejeriprodukter
Smör eller Ghee (klarnat smör)

Mejeriprodukter
Mjölk
Filmjölk
Yoghurt
Grädde
Ost

Fett
Avokado
Kokosfett
Smör eller Ghee(klarnat smör)

Olivolja
(Ska ej hettas upp)

Ister
Synligt fett på kött

Fett
Majsolja
Sojaolja
Solrosolja
Matolja
Rapsolja
Tistelolja
VetegroddsoljA
Jordnötsolja
Sesamolja
Alla fasta margariner
Alla flytande margariner
Härdat fett

Dryck
Icke kolsyrat vatten
Rött te
Örtte

Dryck
Läsk
Mjölk
Juice från koncentrat
Sportdrycker
Vitamindrycker
Saft
Mjölk av nötter och frön i halvfabrikat
Rismjölk
Kaffe
Svarta teer
Fruktjuice (färskpressad och koncentrat)
Proteindrycker

Sötningsmedel

(Inget)

Sötningsmedel
Socker
Honung
Farinsocker
Melass
Sirap
Agavesirap
Mixad frukt
Stevia
Fruktos (Fruktsocker) som är tillsatt
Maltitolsirap
Isomalt
Laktitol
Sorbitol
Aspartam
Sackarin
Cyklamat
Acesulfam K
Sucralose
HFCS (High-Fructose-Corn-Syrup)

Övrigt
Valnötter
Macadamianötter
Pekannötter
Pinjekärnor
Cashewnötter
Mandlar
(Nötter och kärnor: Bör konsumeras i måttliga mängder: totalt intag bör inte överskrida 100-150 gram per dag. Ska inte vara saltade eller rostade.)

Surkål
Syrade morötter (utan socker)
Nyponpulver
Blåbärspulver
Brännässlepulver
Havsalt
Örtsalt
Örtkryddor (färska och torkade)

Övrigt
Majsstärkelse
E-medel
Smakförstärkare
Monosodiumglutamat (MSG)
Alla former av Glutamat
Ej 100% örtbaserade kryddor
Chips
Ostbågar
Popcorn
Godis
All friterad mat
Kakor
Tårtor
Bakelser
Jordnötssmör
Jordnötter
Mat på konservburk

Sedan är jag inte överhuvudtaget intresserad av att höra om era teorier hit och dit. Bryr mig inte alls! Jag tror mycket på sidan och dess innehåll. Det krävs inte mycket för mig att se att jag håller mig mycket på den röda sidan, i viss utsträckning iallafall. Men jag vill få någonting utav träningen också, annars finns där ingen vits med att fortsätta.

Min fråga är vad jag ska ersätta livsmedel så som fullkornspasta, potatis, jordnötssmör, havregryn och bröd med? Vill utvinna så mycket som möjligt av träningen samtidigt:( Skulle någon kunnig kunna rekommendera nått för mig? =)

Tacksam för svar! <3

Pasta ersätter du med Blomkålsmos, Potatis ersätter du med blomkål, Bröd? Ja skivad squash? LOL Jordnötter vette fan, Riven kokos?

IggaN
2011-09-06, 16:04
Det finns väl inga belägg på att maten kan påverka akne? Har väl pratats om men ingen riktig studie har kommit med att vet verkligen påverkas av vad sorts mat du äter?

Även om det kanske är lite off-topic så har bra hudprodukter hjälpt mig med min akne. Värt att notera är att 95%+ av hudprodukterna på marknaderna är inte så bra eller till och med dåliga för huden.

Användare22004
2011-09-06, 16:24
Det finns väl inga belägg på att maten kan påverka akne? Har väl pratats om men ingen riktig studie har kommit med att vet verkligen påverkas av vad sorts mat du äter?

Även om det kanske är lite off-topic så har bra hudprodukter hjälpt mig med min akne. Värt att notera är att 95%+ av hudprodukterna på marknaderna är inte så bra eller till och med dåliga för huden.

En hudläkare sa till mig för några årsedan att det inte fanns det. Men efter de många patienterna han hade haft som visst påpekade att "onyttigheter" så som mjölk, chips och godis visst hade en negativ påverkan på deras hud så hade han skaffat sig en egen uppfattning om saken.

En kombination av en Tetralysalkur+epiduo+dricka mycket vatten och sluta äta skit i allt vad det innebär har i alla fall hjälpt mig väldigt mycket.

Lance Uppercut
2011-09-06, 17:03
Jag har under perioder ätit stora mängder av allt rött på din lista dagligen och verkligen inte märkt någon skillnad på huden med perioder där jag inte gjort det så jag skulle inte oroa mig så mycket för kosten om jag var du.

Olaaa
2011-09-07, 15:30
Om jag personligen skulle utesluta allt det som är rött på den listan kunde jag lika gärna sluta äta helt och bara dö, hade i alla fall varit en trevligare upplevelse än att följa det där.

Mat kan förmodligen påverka till viss del när det gäller acne och det är ofta individuellt vad som triggar igång det. Snabba kolhydrater i större mängder (socker) har jag läst, det inkluderar ju allt godis och choklad. Sen kan man förmodligen inte utesluta det för alltid utan bara dra ner på det. Vissa får också acne av proteinpulver.

Sedan finns det medicin och behandlingar tillgängliga om du har svåra problem med acne så gå iväg till vårdcentralen.

Micke1990
2011-09-08, 16:10
Hallå igen...biffar! ;D

Tänkte komma med en liten uppdatering om hur saker och ting har gått. Listan ger er egentligen bara en uppfattning om vad DU bör undvika. Finns otroligt bra förklaringar till varför vissa livsmedel helt och hållet måste tas bort, för "optimala" resultat, om vi uttrycker det så! :) Det krävs lite uppoffringar om man vill ligga på topp, precis som med träning.

Kan rakt av säga att träningen blir aningen drabbad, men huden har blivit riktigt snygg. Aldrig förut har den varit såhär fin! (10 år sedan sist...?) Man kan nästan säga att det blir en variant av LCHF-kosten. För övrigt tog jag tillfället i akt och märkte att både unga som gamla har fått otroligt fin hud genom att sortera bort kolhydrater från sin kost.

Snabba kolhydrater är en riktig skurk i sammanhanget. Kan rekommendera alla att undvika det (fast tillåt dig själv snabba kolhydrater efter träningen som undantag).

Sedan riktar sig denna listan speciellt till dem som vill hålla huden i topp, inte för muskelbygge eller för njutningens skull. Det fattar väl vem som helst som kollar igenom listan att detta verkligen inte är nått man vill leva efter, men man kan alltid sträva efter den för resultaten i slutändan. Det avgör man helt enkelt själv.

Frågan lyder: är det värt det i slutändan?
Både Ja och Nej. Man ska kunna roa sig ibland, någon gång i helgen eller några gånger i månaden. Att totalt begränsa sig med kosten i den utsträckningen är inte kul i längden. Fast vill du vara den som sticker ut i mängden...då får du se till att prioritera rätt! :)

Alexww
2011-09-12, 13:42
Hej, var tvungen att gå med för att svara till dig Micke 1990. Programmet är helt klockrent. Har själv fått perfekt hy med det men visst riskerar man att gå ner i vikt. Lägg till en måltid extra per dag; det funkade för mig utan att jag gick ner i vikt. Programmet är också klockrent för deff...har aldrig varit i så bra form som under det, inga stora pluffsmuskler och ingen J*vla svullen mage för att man äter 7 gånger per dag och lever på pulver. Det var nån som snackade om sin läkare sa att akne och kost inte har koppling...glöm det. Läs här varför läkare har noll koll: http://www.akneakuten.se/program/kost/. Jag, och jag vet många andra också som är ett levande exempel på det!