handdator

Visa fullständig version : Vill se "biffigare" ut? Tips?


t0bbz
2011-09-01, 18:28
Hejsan.

Är 17 år och har tränat ett år till och från, men det är förens nu jag har tagit det seriöst och tycker verkligen om att träna. Jag tycker att jag har fått hyffsad resultat men jag vill även se lite mer grövre/biffigare ut och då menar jag inte tjock.

Innan jag tog tränandet seriöst så tränade jag i princip nästan bara överkropp men nu har jag mognat till och insett hur VIKTIGT det är att träna ben + så tycker jag att det roligt när jag väl hade kommit igång med det.

Kosttillskott:
Whey-80
Super Gainer Pro
Performance Matrix (Pre-workout)

Ålder: 17
Vikt: 65
Längd: 177 cm

Har läst fler liknande trådar som denna men jag söker lite mer specifika svar som uppfyller mina krav lite mer.

Runt 7.45 Frukost:
Till frukost brukar jag ta Whey-80 protein samt en eller två grova mackor. Räcker detta? Eller ska jag ta fler mackor eller äta havregrynsgröt istället?
Saken är det att jag blir hungrig VÄLDIGT snabbt, antar att det beror på att jag fortfarande växer? och även tränar intensivt 4 dagar /veckan.

Vad ska jag äta mellan frukosten och lunchen? En gainer? protein?

Lunch 12.30:
Äter oftast vanlig hemlagad mat, försöker äta så mycket jag bara kan av det nyttiga. Bör jag även här ta en gainer eller protein? Eller räcker maten gott och väl?

Vad tycker ni jag ska ta för mellanmål? protein? och ungefär vilken tid bör jag ta mellanmålet?

16.00 brukar jag dra och träna och runt 20-30 minuter innan så tar jag pre-workout. Är hemma efter en timme ungefär och då tar jag direkt Super Gainer Pro och brukar även äta lite mat ifall det serveras hemma.

Sedan går tiden och en stund innan jag går och lägger mig tar jag mig Whey-80.

Jag försöker alltid att sträva efter att lyfta tyngre och jag brukar jag med tyngre vikter med färre reps.



Utöver detta så tränar jag väldigt strikt och gör övningarna utförligt. Men mitt mål som sagt att bli "biffigare" dvs se lite grövre ut. Ser mitt upplägg bra ut? bör jag ändra/lägga till något? Jag är väldigt öppen för tips!


MVH.

Fugly
2011-09-01, 18:36
Gå till gymmet regelbundet och ät någorlunda bra i några år så kommer du dit. Kroppsbyggning tar extremt lång tid, så förvänta dig inget drastiskt. En snabbtitt på ditt mat schema säger mig att du äter för lite, vad brukar du göra på dagarna? Kanske dags att börja lära sig att räkna kalorier? Behöver inte vara exakt om du inte vill, men bara så att du får ett hum över hur mycket du behöver äta.

t0bbz
2011-09-01, 18:39
Gå till gymmet regelbundet och ät någorlunda bra i några år så kommer du dit. Kroppsbyggning tar extremt lång tid, så förvänta dig inget drastiskt. En snabbtitt på ditt mat schema säger mig att du äter för lite, vad brukar du göra på dagarna? Kanske dags att börja lära sig att räkna kalorier? Behöver inte vara exakt om du inte vill, men bara så att du får ett hum över hur mycket du behöver äta.

Gör inte alls mycket om dagarna förutom träningen då som är dagens aktivitet har ingen idrott eller liknande i skolan. Sitter mest still under skoltid.

Tack för snabbt svar.

Proxy
2011-09-01, 19:11
Hemligheten är avsaknaden av hemligheter, särskilt för dig som nybörjare. Att nöta 5:or, 10:or eller 12:or är väldigt lågt på listan, så fortsätt bara att öka.

Det bästa råd jag kan ge dig är att inte vara rädd för att äta, och att äta mycket. 65kg på 177cm är verkligen inte mycket. Du är 17, du kan äta som en häst utan att bli fet. Utan mat så kommer du aldrig att bli grov, så ät! Börjar du bli lite fluffig så får du helt enkelt deffa en kortare period.

Gald
2011-09-01, 19:19
Sluta tänk så mycket och läs på lite om Kosten, Träningen så du får bra kunskaper det viktigaste är att du äter rätt mängd mat för vad du söker, om du ska gå upp så blir de kaloriöverskott, om du ska deffa så blir de underskott lär dig dessa och läs på lite. Sen är det ba gå till gymet och kötta, med tiden bygger du upp dig och blir "biffigare"

Sov rätt, ät rätt, träna rätt så du ej lägger på dig skador


Edit: Kör med saker som du vet fungerar, så som proteinpulver, kreatin kanske en bra PWO för att bli piggare på gymet och prestera bättre.

Drick proteinshakes mellan målen för att få i dig den mängd protein du behöver dvs ca 2g per kg.


Mvh.

daloatf
2011-09-01, 19:54
Mackor och whey som frukost är inte så mättande. Testa att käka havregrynsgröt med whey-80 i och två mackor med ägg. Till mellanmål kan du dra en shake. Lunchen försöker du äta så mycket som möjligt. Drick en shake till det med. Samma sak med middag. Försök att äta mera efter träningen.

Eddie Vedder
2011-09-01, 20:08
Mindre fokus på drinkar och mer på mat. Ta din drink till frukost och gainern efter passet men nöj dig med det. Mellanmål är inte nödvändigt o du bara äter tillräckligt mycket på frukost, lunch och middag. Vad menar du med "det nyttiga" förresten?

Sniggel
2011-09-02, 06:18
Förslag:

Runt 7.45 Frukost:
Till frukost brukar jag ta Whey-80 protein samt en eller två grova mackor. Räcker detta? Eller ska jag ta fler mackor eller äta havregrynsgröt istället?
Saken är det att jag blir hungrig VÄLDIGT snabbt, antar att det beror på att jag fortfarande växer? och även tränar intensivt 4 dagar /veckan.

Lägg på 8 skivor ost på varje macka

Vad ska jag äta mellan frukosten och lunchen? En gainer? protein?
Du behöver inte äta något här. Speciellt inte om du äter mer till frukost, vilket du gör om du lägger på 8 skivor ost per macka

Lunch 12.30:
Äter oftast vanlig hemlagad mat, försöker äta så mycket jag bara kan av det nyttiga. Bör jag även här ta en gainer eller protein? Eller räcker maten gott och väl?

Det beror på om du går upp i vikt på sikt eller inte. Du kan ta en proteindrink om du vill öka proteinintaget men det är svårt att säga om du "bör" göra det eller inte.

Vad tycker ni jag ska ta för mellanmål? protein? och ungefär vilken tid bör jag ta mellanmålet?
Du behöver inget mellanmål om du inte vill. Om du tar ett så är tid rätt oväsentligt för helheten.

16.00 brukar jag dra och träna och runt 20-30 minuter innan så tar jag pre-workout. Är hemma efter en timme ungefär och då tar jag direkt Super Gainer Pro och brukar även äta lite mat ifall det serveras hemma.
Här tycker jag du gör största "felet". Så du äter mat ibland och när du gör det så är det "lite". Många anser, inklusive jag, att man ska ha det största målet på dagen efter träningen. Här kan du helt klart bli duktigare. Hur du löser problemet är upp till dig.

Sedan går tiden och en stund innan jag går och lägger mig tar jag mig Whey-80.
Helt ok att göra så.

HulkH
2011-09-02, 14:22
mindre fokus på drinkar och mer på mat. ta din drink till frukost och gainern efter passet men nöj dig med det. Mellanmål är inte nödvändigt o du bara äter tillräckligt mycket på frukost, lunch och middag. Vad menar du med "det nyttiga" förresten?

1+

KalleTeodor
2011-09-02, 17:53
Börja ät mat så kan det hända grejjer. NU käkar du typ bara kosttillskott iprincip :S

1684_
2011-09-02, 17:54
å inga nojor, njut också!!!

Pansartax
2011-09-02, 17:59
Köp mindre t-shirts.

paatrik
2011-09-02, 19:03
Köp mindre t-shirts.

Haha, ta mig fan det bästa tipset :D

bulletin
2011-09-02, 20:38
Sjukt bra som mellanmål är att äta en tonfiskburk som du sköljer ner med 6dl mjölk. Det blir ~45 g protein per mellanmål. Käka två såna mellanmål om dagen och du har med än 50% av protein-intaget täckt ;)

Ska faktiskt gå o ta mig en burk nu bara för det :)

cryx
2011-09-02, 23:00
Vad är det för fel om han tar drinkar istället för mellanmål? Protein är fortfarande protein. Perfekt om man har ont om tid, bara hiva i sig en grogg. Visst, inte så billigt, men vad gör man inte.

lofito
2011-09-02, 23:50
Vad är det för fel om han tar drinkar istället för mellanmål? Protein är fortfarande protein. Perfekt om man har ont om tid, bara hiva i sig en grogg. Visst, inte så billigt, men vad gör man inte.

Det optimala är att få det från mat, pulver är bara ett kosttillskott och inget annat. Det bästa vore om man fick all sin protein via mat, men för vissa
går det inte och då får man köra pulver som ett hjälpmedel, men tycker att man
borde köra pulver så lite som möjligt som det går. Själv drar jag bara i mig proteinet i pulverform precis efter träningen så att musklerna får lite utav det de vill ha, sen är jag hemma på 20 min och drar i mig resten i matform.

Ronn
2011-09-03, 07:01
Vad optimalt och bäst det spelar ingen roll.

Eddie Vedder
2011-09-03, 08:04
Vad är det för fel om han tar drinkar istället för mellanmål? Protein är fortfarande protein. Perfekt om man har ont om tid, bara hiva i sig en grogg. Visst, inte så billigt, men vad gör man inte.

Det är visst billigt. Men som du kanske märker har inte direkt rådskaparen särskilt bra koll på mat och det kan vara bra att lära sig de grunderna innan man tror att allt fixas med hundra proteindrinkar om dagen.

cryx
2011-09-04, 17:37
Det är visst billigt. Men som du kanske märker har inte direkt rådskaparen särskilt bra koll på mat och det kan vara bra att lära sig de grunderna innan man tror att allt fixas med hundra proteindrinkar om dagen.

Aa, det kan jag hålla med om.

proteinsynthesis
2011-09-04, 18:16
Mat är överlägset pulver då man får i sig en massa näring, inte bara rena makronutrienter.

Redhaad
2011-09-04, 18:22
Felet i din kost ?

avsaknad på... ja, just mat.
Jag var likadan som dig förut, jag åt Diet-Pro som frukost, Super Gainer Pro före och efter träning, Gainer Pro som tillskott till maten, Whey-80 som kvällsmål.

Du behöver:
Mer potatis, Mer Pasta, Mer Ris, Mer Bacon, Mer Kyckling, Mer Havregryn, ... MER MAT!!!!

t0bbz
2011-11-13, 23:41
Hejsan alla!

Ville bara dra en update om hur jag ligger till just nu...

Ligger just nu runt 70kg (+/-) och har ökat både vikter på gymmet samt ökat väldigt mycket på maten och dragit ner lite på pulvret. Har dock börja märka att fettet gillar att lägga sig runt de s.k. "kärlekshandtagen" så just nu finns det ungefär en näve fett som man kan dallra med runt kaggen. Jag är ju inte direkt tjock direkt jag har ju LITE smått snyliga magrutor.

Vad tycker ni att jag ska köra? köra på fram till januari och börja deffa då eller börja deffa redan nu?

Scratch89
2011-11-15, 07:33
Hejsan alla!

Ville bara dra en update om hur jag ligger till just nu...

Ligger just nu runt 70kg (+/-) och har ökat både vikter på gymmet samt ökat väldigt mycket på maten och dragit ner lite på pulvret. Har dock börja märka att fettet gillar att lägga sig runt de s.k. "kärlekshandtagen" så just nu finns det ungefär en näve fett som man kan dallra med runt kaggen. Jag är ju inte direkt tjock direkt jag har ju LITE smått snyliga magrutor.

Vad tycker ni att jag ska köra? köra på fram till januari och börja deffa då eller börja deffa redan nu?

Men inte kan du vara fet om du väger 70 kg på 177 cm. Jag tycker du kan fortsätta som du gör nu. Fem kilo på två månader låter som en rätt så bra takt om du varit smal innan. Om du håller uppe samma nivå kommer viktökningen att avta så smått fram till i vår. Vill du bli grövre får du se till att ligga på energibalans eller strax över.

stridis
2011-11-15, 08:16
Mindre fokus på drinkar och mer på mat. Ta din drink till frukost och gainern efter passet men nöj dig med det. Mellanmål är inte nödvändigt o du bara äter tillräckligt mycket på frukost, lunch och middag. Vad menar du med "det nyttiga" förresten?

Varför inte frukost, lunch,middag, kvällsmål? 4 stora måltider istället för mellanmål eller 3 jättemål.

Men inte kan du vara fet om du väger 70 kg på 177 cm.

Skynda långsamt för kvalitet.

Eddie Vedder
2011-11-15, 10:03
Varför inte frukost, lunch,middag, kvällsmål?

Ja varför inte 28 måltider? :) Jag menade inte att alternativet är sämre, jag gav bara ett förslag helt enkelt. Ett kvällsmål kan ju vara toppen men jag tänkte inte på det just då.