handdator

Visa fullständig version : Näringstiming A och O?


TommieS
2011-09-01, 13:32
Hej! Jag har en liten fråga bara angående näringstiming.. Hur viktig är den egentligen? Måste man vara precis med klockslagen eller? Om vi tar ett exempel;
Om jag ska få i mig 200 gram proteiner/dag, måste jag slå ut den summan på t.e.x. 7 olika måltider eller går det bra att äta kanske 50 gram proteiner per måltid 4 ggr/dag? Hoppas att ni förstår vad jag menar med exemplet :O

vicarious
2011-09-01, 13:39
Det är definitivt inte så viktigt som A och O. Måltidsfrekvensen spelar liten roll. Dygnets totala energi och proteinintag väger betydligt tyngre.

Dock tror jag att det är positivt att lägga mycket av dagens energi efter eller i samband med träning (om man utför någon sådan).

Hannya
2011-09-01, 13:41
du pratar om frekvens, ej timing

timing, som i näring efter träning är däremot i min mening a och o

Reaper123
2011-09-01, 15:22
Jag äter nästan inget protein (30g) till lunch (som är mitt enda mål mat innan träning) och trycker sen 200g efter träning uppdelat på två mål inom 1-1,5 timme. Inbillar mig att jag får bättre resultat, men inga som helst belägg för det! :D

Hur som helst så ska man köra på ett upplägg man trivs med, det ger fan så mycket mer att må bra än att nojja över om man fått i sig för mycket/för lite protein när kl är 13.23 och man kom hem från gymmet för 47 minuter sen!

www.leangains.com är en bra sida för lite tankar kring just tajmingen! :)

TommieS
2011-09-01, 16:45
Okej, jag visste inte att det hette frekvens, tack för tillrättavisningen :)

Tack för tipset på hemsidan :) Riktigt bra!

Just nu äter jag Frukost (ca 45 g protein) och sedan tränar jag, sedan efter träningen resten av dagen trycker jag i mig 125 gram proteiner så jag få i mig 2 g protein/kg kroppsvikt. Men alltså.. Jag kan alltså först äta frukost (runt 50 g protein) och sedan träna, sedan trycka i mig resten av den andel proteiner jag behöver per dag uppdelat på så många/få måltider som jag själv vill?

krubkungen
2011-09-01, 18:30
Du kan ju också äta mer än 2g/kv protein om du vill.

TommieS
2011-09-01, 20:08
Hm.. Det där är också en fråga jag har. Vissa hävdar att man ska äta 2-2,5 gram protein per kg kroppsvikt vid bulk och 3 gram protein per kg kroppsvikt vid deff. Hur mycket protein tycker ni att man ska få i sig per kg kroppsvikt? :O

Eddie Vedder
2011-09-01, 20:12
Hm.. Det där är också en fråga jag har. Vissa hävdar att man ska äta 2-2,5 gram protein per kg kroppsvikt vid bulk och 3 gram protein per kg kroppsvikt vid deff. Hur mycket protein tycker ni att man ska få i sig per kg kroppsvikt? :O

Ska och ska. Du äter ju inte samma sak varje dag så ena dagen blir det mer och andra dagen mindre. Men satsa på att aldrig vara under 2 gram/kg i alla fall.

TommieS
2011-09-01, 20:13
Jag förstår att det varierar från person till person men det måste ju finnas något riktmärke man ska försöka sikta på?

Eddie Vedder
2011-09-01, 20:15
Jag förstår att det varierar från person till person men det måste ju finnas något riktmärke man ska försöka sikta på?

Det sa ja ju.