handdator

Visa fullständig version : Stora muskler vs. explosiv styrka


Frediksson
2011-09-01, 11:01
Det verkar som många som tränar tränar för att få stora muskler. Men om man inte är ute efter stora muskler utan bara efter styrka, ska man då träna annorlunda? Jag tänker främst på explosiv styrka. Som jag fattat det så är det få reps men tunga vikter som gäller både för att bygga stora muskler och för att få explosiv styrka. Så är det egentligen någon skillnad? Är det möjligt att bli explosivt stark utan att få stor muskelmassa?

ceejay
2011-09-01, 11:26
Få reps tunga vikter

kolla bara olympiska lyftare :]

nLNzd_FcThs

250kg böj i slutet av boevski 69kg kv

Brunfel
2011-09-01, 11:28
Samma sak kommer ju inte fungera likadant på två olika personer.
Vad jag har läst så är det bästa för styrka att köra ett schema med få repetitioner och tunga lyft. Siffror jag har läst är mellan 4-6 repetitioner.
För massa brukar det väl snarare vara 14-16 repetitioner som gäller.

Vad gäller explosivitet... Du kan väl se till att alltid försöka lyfta vikten så fort du kan. Föreställer mig att man inte blir speciellt explosiv av långsamma lyft. Men jag spekulerar bara.

Sen kommer du bygga muskler ändå, även om du kör få reps. Man har ju sett en hel del typer komma och gå på gymmet, och dessa har väl hundra olika upplägg på sin träning, men det är sällan man blir riktigt förvånad över hur stark en räka är.

Pernam
2011-09-01, 12:30
Samma sak kommer ju inte fungera likadant på två olika personer.


Nja, så är det väl ändå inte? Dom träningsprinciper som gör person A starkare lär ju fungera även för person B. Om man bortser från faktorer som bruk av droger, fysiska handikapp osv. Men jag tror inte man kan säga att alla är olika och svarar olika på träning, vi lever nog under samma grundlagar vad gäller muskeltillväxt ändå. Däremot så har man olika grundförutsättningar, men det är kanske det du syftar på och isf är det bara jag som skriver en onödig post. Igen... :Virro

HulkH
2011-09-01, 12:50
Få reps tunga vikter

kolla bara olympiska lyftare :]

nLNzd_FcThs

250kg böj i slutet av boevski 69kg kv

Jävlar, sista killen som böjer, hur lätt om helst. Fin styrka på dom där gossarna! :hbang:

Pjotor
2011-09-01, 13:26
Få reps (2-5) och fler set på en hög andel av din förmåga är det som gäller om du vill bli stark. Se också till att som Brunfel skriver förflytta vikten så snabbt du kan, eftersom du då rekryterar fler muskelfibrer. Att det sedan kan ta flera sekunder är en annan femma -- det viktiga är att du FÖRSÖKER flytta vikten snabbt.

L-Sami
2011-09-01, 13:58
Vad gäller explosivitet... Du kan väl se till att alltid försöka lyfta vikten så fort du kan. Föreställer mig att man inte blir speciellt explosiv av långsamma lyft. Men jag spekulerar bara.



Man kan utveckla kraft med tunga och långsamma lyft vilket påverkar powern, då handlar det mer om att det går långsamt för att det är så tungt, inte att man väljer att lyfta långsamt en lätt vikt. Flera högtröskliga motoriska enheter rekryteras vid det förstnämnda vilket är viktigt för explosiviteten.

killenigrillen
2011-09-01, 14:37
http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_hypertrophy

Jättegrovt kan man säga:

<8 reps = större del myofibrillär hypertrofi = mer styrka.
>8 reps = Större del sarkoplasmatisk hypertrofi = mer massa.

lofito
2011-09-01, 15:01
Om man vill åt en större volym på sina muskler - mer "kraftiga" på något sätt, vad gäller då, få reps också?

tumme
2011-09-01, 15:06
Westside-metoden består mycket av explosivträning. 50-60% av rm1, 3-4 rep, 30 sec vila, ganska många set om jag inte kommer ihåg fel. Dave Tate tjatar om det där hela tiden. Brukar kallas för "dynamic effort method" om du vill söka.

Pjotor
2011-09-01, 20:25
Om man vill åt en större volym på sina muskler - mer "kraftiga" på något sätt, vad gäller då, få reps också?

Vet inte vad du menar med "kraftiga" -- större volym är större volym. Hur formen faktiskt blir beror i slutänden huvudsakligen på dina gener.

BALADEVA
2011-09-02, 06:51
Om man vill åt en större volym på sina muskler - mer "kraftiga" på något sätt, vad gäller då, få reps också?

Myofribillar heter den typen av hypertrofi. Om jag förstår vad du menar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_hypertrophy

ARMSTARK
2011-09-02, 07:36
Om man vill åt en större volym på sina muskler - mer "kraftiga" på något sätt, vad gäller då, få reps också?

Bodybuildare kör 10-12:or och ibland så många som 15-20 på muskler som tål det. Så det är väl det du ska göra om jag förstått vad du menar med "kraftiga" muskler.

emi23j
2011-09-02, 08:01
Westside-metoden består mycket av explosivträning. 50-60% av rm1, 3-4 rep, 30 sec vila, ganska många set om jag inte kommer ihåg fel. Dave Tate tjatar om det där hela tiden. Brukar kallas för "dynamic effort method" om du vill söka.

Brukar dem inte ligga på 1-2 reps per set när de tränar explosivt?

Av vad jag kommer ihåg av det jag har läst är att 1-2 reps är bättre än 3-4 när det gäller explosiv styrka, och även att det första reppet är det allra viktigaste.

Hur som helst.

TS. Vad är målet med att bli explosiv, är det att lyfta vikter snabbt eller är det att öka t ex upphopp eller sprinthastighet?

Pjotor
2011-09-02, 08:58
Bodybuildare kör 10-12:or och ibland så många som 15-20 på muskler som tål det. Så det är väl det du ska göra om jag förstått vad du menar med "kraftiga" muskler.

Du kan få i princip lika stora muskler genom lågreps, men det är en annan typ av hypertrofi (myofibrillär). Inslagen av myofibrillär hypertrofi är högre vid träning för maximal styrka, medan inslagen av sarkoplasmisk hypertrofi är högre vid medelhöga och höga reps som kroppsbyggare gärna ägna sig åt.

Det tar mycket längre tid att bli grov genom lågrepsträning, d.v.s. genom myofibrillär hypertrofi. Pluset är att sådan hypertrofi också tar längre tid på sig att försvinna när träningen upphör eller minskar.

En bild på Mariusz Pudzianowski, femfaldig strongmanvärldsmästare, visar att det går att bli stor OCH stark:
http://www.tmuscle.com/avatar_images/5/7/57137-mariusz_pudzianowski.jpg

mikaelj
2011-09-02, 10:38
Tidigare tråd i ämnet: Myofibrillär vs sarkoplastisk hypertrofi (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164992)

Lord Humungus
2011-09-02, 11:48
Du kan få i princip lika stora muskler genom lågreps, men det är en annan typ av hypertrofi (myofibrillär). Inslagen av myofibrillär hypertrofi är högre vid träning för maximal styrka, medan inslagen av sarkoplasmisk hypertrofi är högre vid medelhöga och höga reps som kroppsbyggare gärna ägna sig åt.

Det tar mycket längre tid att bli grov genom lågrepsträning, d.v.s. genom myofibrillär hypertrofi. Pluset är att sådan hypertrofi också tar längre tid på sig att försvinna när träningen upphör eller minskar.

En bild på Mariusz Pudzianowski, femfaldig strongmanvärldsmästare, visar att det går att bli stor OCH stark:
http://www.tmuscle.com/avatar_images/5/7/57137-mariusz_pudzianowski.jpg

Tror inte nån tvivlar på att det går att bli både stor och stark, Mariusz Pudzianowski tränade ju dessutom väldigt varierat och inte bara lågreps

Pjotor
2011-09-02, 13:25
Tror inte nån tvivlar på att det går att bli både stor och stark

Vänta ett par, tre veckor så ska du se att någon (antagligen rätt ny) medlem undrar varför man skulle vilja träna som en tyngdlyftare om man vill bygga massa. Har vi tur så kommer det något om att tyngdlyftare antingen är små och spinkiga eller stora och feta.

Lord Humungus
2011-09-02, 14:36
Vänta ett par, tre veckor så ska du se att någon (antagligen rätt ny) medlem undrar varför man skulle vilja träna som en tyngdlyftare om man vill bygga massa. Har vi tur så kommer det något om att tyngdlyftare antingen är små och spinkiga eller stora och feta.

Okej ja det har ju hänt förut så det lär ju hända igen

lofito
2011-09-02, 16:20
Du kan få i princip lika stora muskler genom lågreps, men det är en annan typ av hypertrofi (myofibrillär). Inslagen av myofibrillär hypertrofi är högre vid träning för maximal styrka, medan inslagen av sarkoplasmisk hypertrofi är högre vid medelhöga och höga reps som kroppsbyggare gärna ägna sig åt.

Det tar mycket längre tid att bli grov genom lågrepsträning, d.v.s. genom myofibrillär hypertrofi. Pluset är att sådan hypertrofi också tar längre tid på sig att försvinna när träningen upphör eller minskar.

En bild på Mariusz Pudzianowski, femfaldig strongmanvärldsmästare, visar att det går att bli stor OCH stark:
http://www.tmuscle.com/avatar_images/5/7/57137-mariusz_pudzianowski.jpg

Så vad rekommenderar du i reps-väg? 6-10?