handdator

Visa fullständig version : Varför görs det inte "vanligt" godis med sötningsmedel?


Pretorian
2011-09-01, 07:18
Är det en omöjlighet att göra, enligt mig, riktigt godis men utan socker? Jag vill ha tex Bilar, cola-nappar, sura nappar och bridgeblandning (jag är numera 30+).

Det görs ju tuggummi och halstabletter med sötningsmedel.

King Grub
2011-09-01, 07:55
Finns väl i varenda lösgodisavdelning.

Beelz
2011-09-01, 08:06
Han menat väl helt kalorifritt?

King Grub
2011-09-01, 08:08
Det går väl inte, vad skall det då vara gjort av? Knappast en klump aspartam. Det kalorifria sötningsmedlet utgör en väldigt blygsam del av vikten.

paatrik
2011-09-01, 08:43
Läsk görs väl med vatten, aspartam och en del annat? Problemet med godis blir då vad som ska ersätta vattnet, vad ska man spetsa med aspartam? Svårt att finna någon kalorifri massa och smaksätta.

Eddie Vedder
2011-09-01, 08:48
Svårt att finna någon kalorifri massa och smaksätta.

Och även om man rent kemiskt skulle kunna åstadkomma något näraliggande, typ någon nästan kalorifri gelé så skulle ju inte direkt försäljningssiffrorna gå i höjden om man säger så. :D

Pretorian
2011-09-01, 08:52
Men vad är då alla olika Läkerol gjorda av? De finns ju i mängder av smaker.

King Grub
2011-09-01, 08:53
Dom är ju inte kalorifria på långa vägar.

Eddie Vedder
2011-09-01, 08:53
Men vad är då alla olika Läkerol gjorda av? De finns ju i mängder av smaker.

Läs på förpackningarna. Sockeralkoholer. Plus att flera godissorter utöver det har olika mängder av exempelvis aspartam.

Rickard
2011-09-01, 08:55
Är det en omöjlighet att göra, enligt mig, riktigt godis men utan socker? Jag vill ha tex Bilar, cola-nappar, sura nappar och bridgeblandning (jag är numera 30+).

Det görs ju tuggummi och halstabletter med sötningsmedel.

För att det skulle smaka skit?
För att socker fungerar som bindmedel?
För att stora mängder sockeralkoholer ställer till det för magen?

Jagax
2011-09-01, 08:58
Finns en del godis som väl i stort sett består av gelatin, smakämne och något sötningsmedel ? Det ger ju inte så många kalorier.
Jag tror inte de riktigt kan ersätta "vanligt" godis mer att de är något att tugga på om man försöker sluta med godis.
Dessutom är de väl mycket dyrare pga att de säljer i betydligt mindre volymer.

King Grub
2011-09-01, 09:01
Finns en del godis som väl i stort sett består av gelatin, smakämne och något sötningsmedel ? Det ger ju inte så många kalorier.
Jag tror inte de riktigt kan ersätta "vanligt" godis mer att de är något att tugga på om man försöker sluta med godis.
Dessutom är de väl mycket dyrare pga att de säljer i betydligt mindre volymer.

Gelatin är protein och ger kalorier därefter. Inte lika mycket som t ex mjölkprotein eftersom det innehåller mindre av dom mest energigivande essentiella aminosyrorna, men runt 350 kcal per 100 gram.

Pretorian
2011-09-01, 09:15
Okey okey... jag jämförde nog med Cola och Cola Light/Zero (som smakar bra) med att man gör samma sak med godis. Men det är väl skillnad på dryck och fast form.

Inge Enveten
2011-09-01, 09:15
Hur ser framtiden ut vad gäller potentialen för att skapa något sånt här?

Eddie Vedder
2011-09-01, 09:19
Hur ser framtiden ut vad gäller potentialen för att skapa något sånt här?

Den diskussionen har förekommit titt som tätt på Kolo, frågan dyker upp med jämna mellanrum. :) Och jag tror, nu som då, att problemet inte ligger i kunskaperna rent livsmedelstekniskt utan att det helt enkelt ännu inte kan göras i en tillräckligt sensoriskt acceptabel form för en stor marknad.

Det skulle inte bli gott nog helt enkelt. För livsmedelstekniskt kan man nog få fram väldigt energisnåla sötsaker. Men om "godiset" inte ens blir likt riktigt godis är det ju inget substitut egentligen. Om lightläsk var en sörja med sirapskonsistens hade nog ingen köpt det även om smaken var densamma.

I den här studien testade man chokladkakor av olika energimängder, sötningsmedel och sockernivåer:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0950329308001195

Den visar ju att tekniken finns för ganska kalorisnåla chokladkakor. Men vill tillräckligt många äta dom?

Löpsko
2011-09-01, 11:24
Kanske blir något nu när EU börjar släppa förbjudet på stevia, Stevia är de vanligaste förekommande sötningsmedlet i Japan och Sydkorea.

Sverker
2011-09-01, 18:35
Du behöver fortfarande något att sätta tänderna i. Sedan ska smaken och sötman komma ut i en jämn ström. Stevia är sött som aspartam.

Fugly
2011-09-01, 18:41
Om du någonsin är i Turkiet finns det lågkalori kakor som är förvånansvärt goda. :)

stridis
2011-09-01, 18:47
Den visar ju att tekniken finns för ganska kalorisnåla chokladkakor. Men vill tillräckligt många äta dom?

Om man börjar kalla dem bars istället för chokladkakor så lär ju det gå åt.:D
Kanske dra på en gnutta protein också.

Kischen
2011-09-01, 19:01
Finns ju nästan kalorifria nudlar, smaksätt med sötningsmedel och rulla till bollar ;)

Silencer
2011-09-01, 19:34
Jello utan kalorier finns, men det smakar ingenting och ger noll tillfredsställelse. Kul att titta på dock.

Niveus
2011-09-01, 19:52
Men vad är då alla olika Läkerol gjorda av? De finns ju i mängder av smaker.

Tror det är över 90 % kolhydrater i läkerol. Sett en tablettask med 99 %. Är sockeralkoholerna som gör det.

Beelz
2011-09-16, 08:16
Ifall man skulle komma på lösgodis som är helt kalorifritt som smakar som vanligt, så tror jag ändå inte man skulle tillfredsställa sitt sug som om man äter "riktigt" godis, det skulle bara dämpas lite tillfälligt... Det är nog en psykisk faktor som spelar in, tror jag iaf :)

Ristretto
2011-09-16, 08:20
tror jag ändå inte man skulle tillfredsställa sitt sug som om man äter "riktigt" godis, det skulle bara dämpas lite tillfälligt...

Som med vanligt godis då..

Beelz
2011-09-16, 09:59
Som med vanligt godis då..

Dämpa och tillfredsställa är helt olika saker för mig :) Om jag äter godis och gott utspritt över veckan får jag aldrig sådana där "hetsätningar" på tex en specifik ätardag... Jag har lite slappare inställning på mina träningsdagar eftersom då kanske det används till något vettigt ;) Så är jag funtad iaf!

beckman88
2011-09-16, 10:35
Tror vi behöver kolla över begreppen - Kalorifri och sockerfri.

mattilainen
2011-09-16, 10:45
får hoppas att det löser sig :) Tänk kalorisnåla polly eller något. Herreguuuud!