handdator

Visa fullständig version : Falukorv utan E250


Crocker
2011-08-31, 21:11
Nå, finns det? :)

Hannya
2011-08-31, 21:12
har sett falukorv utan E-medel på bl.a COOP

edit: eller så var det så att det var väldigt hög kötthalt + e-medel. minns ej säkert

Crocker
2011-08-31, 21:16
Det är endast E250 jag vill skippa, resten bryr jag mig inte om. :)

Eddie Vedder
2011-08-31, 21:16
Nej det kan jag inte tänka mig. Möjligtvis om du tar dig till någon gård som tillverkar sin egen chark för egenbruk. Annars är det nog helt kört och förmodligen lagstadgat.

Crocker
2011-08-31, 21:17
Nej det kan jag inte tänka mig. Möjligtvis om du tar dig till någon gård som tillverkar sin egen chark för egenbruk. Annars är det nog helt kört och förmodligen lagstadgat.
Juste, den dödar väl toxid eller vad det hette? Om man kan köpa från gård(Vilket säkert är möjligt för mig.), finns det några risker då utan e250, har helt glömt den aspekten.

Eddie Vedder
2011-08-31, 21:22
Juste, den dödar väl toxid eller vad det hette?

Clostridium botulinum.

Crocker
2011-08-31, 21:28
Undrar vad som är värst. :D
Någon annan som har koll på frågan om gårdar?

King Grub
2011-08-31, 21:31
Botulismbakterien är definitivt värst. En kaffekopp toxin är nog för att döda hela Sveriges befolkning knall och fall.

gujan
2011-09-01, 00:03
Det finns men lär inte vara särskilt vanligt nej.. Läste detta på en sida dock
"Lars Sandström med butiker i Söderhallarna, Nacka och Älvsjö tillverkade i julas en nitritfri julskinka. Nu går det också att köpa nitritfri kokt och rökt skinka, en färsk salsicchia och en nitritfri falukorv som Sandström kallar Gråfalu."

Bjern
2011-09-01, 05:22
Om du utesluter dom flesta livsmedel med E250, men käkar falukorv, så kommer du med största sannolikhet ändå äta mindre än genomsnitts-svensken. :)

Sverker
2011-09-01, 05:52
Nej det kan jag inte tänka mig. Möjligtvis om du tar dig till någon gård som tillverkar sin egen chark för egenbruk. Annars är det nog helt kört och förmodligen lagstadgat.


Visst är det lagstadgat. Mat ska vara säkert.
Falukorv är ett typexempel på en produkt där Clostridium botulinum skulle kunna växa till. Värmebehandlad, inte för salt och tillräckligt tjock för att centrum ska bli syrefritt.

Genom kortare hållbarhet och know-how har tillverkaren lyckats hitta en lösning på att förhindra Clostridium botulinum. Vilket är bra gjort:thumbup:

Pretorian
2011-09-01, 07:14
Ursäkta min nybörjarfråga men är det antingen E250 i korven eller risk för Clostridium botulinum?

Åt för övrigt falukorv igår... sååå gott!

Eddie Vedder
2011-09-01, 08:07
Genom kortare hållbarhet och know-how har tillverkaren lyckats hitta en lösning på att förhindra Clostridium botulinum. Vilket är bra gjort:thumbup:

Ja och i samma veva kan man ju peta i extra mycket E250 enbart av kosmetiska skäl. Vilket är dåligt gjort.

Ursäkta min nybörjarfråga men är det antingen E250 i korven eller risk för Clostridium botulinum?

Det är ju det vi skrivit. E250 är det alltid, finns ingen falukorv utan. C. botulinum är emellertid en väldigt liten risk och den dör vid en viss temperatur. Men falukorv äts ju inte helt sällan rått som pålägg och framför allt gäller ju det andra liknande livsmedel som skinka, leverpastej och rökt lax. Man steker ju inte direkt skinkan eller kalkonen innan den läggs på mackan.

Torwald
2011-09-01, 08:24
Man steker ju inte direkt skinkan eller kalkonen innan den läggs på mackan.

Ponera att man skulle göra det, vid vilken temperatur blir sådana livsmedel "säkra"? (Om vi låtsas att det inte är nitrit i.)

Eddie Vedder
2011-09-01, 08:25
Ponera att man skulle göra det, vid vilken temperatur blir sådana livsmedel "säkra"? (Om vi låtsas att det inte är nitrit i.)

Det står förmodligen på Livsmedelsverkets hemsida. De har bra info om matförgiftningsbakterier där.

Torwald
2011-09-01, 08:31
Det står förmodligen på Livsmedelsverkets hemsida. De har bra info om matförgiftningsbakterier där.

Tack, så var det:

"Toxinet är tämligen värmelabilt och inaktiveras efter cirka sex minuter vid 80°C."

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Clostridium-botulinum/Clostridium-botulinum/

krubkungen
2011-09-01, 11:08
450g av det toxinet skulle troligen kunna utplåna mänskligheten. :eek:

King Grub
2011-09-01, 12:10
Teoretiskt. Det smittar ju dock inte.

rbn
2011-09-01, 12:23
Finns en falukorv från "Familjen Olsson Kött och Chark" som enligt förpackningen inte ska innehålla några E-nummer.

"Ingredienser: Griskött, vatten, nötkött, potatismjöl, koksalt, kryddor (bl a lök, vitpeppar, ingefära, paprika), druvsocker, acerolabärskoncentrat, jästextrakt, majs, kryddextrakt. Fetthalt 25 %."

Finns på ICA där jag bor, har aldrig köpt den dock.

Pretorian
2011-09-01, 13:22
Mälarchark tror jag har såna också. Dör man om man äter dem eller?

Crocker
2011-09-01, 15:16
Mälarchark tror jag har såna också. Dör man om man äter dem eller?
ICA säljer korv som utplånar Sverige. :)
Nä men det lät skumt.

Men risken för bakterien är väl ändå inte ens nämnvärd om man äter rå falukorv med E250? Missbrukar säkert 2 paket i veckan. :thumbup:
Falukorv+senap mm..

elArne
2011-09-01, 15:27
innehåller verkligen rökt lax nitrit?
Jag har läst det här på brädan och därför tittat extra noga på innehållsförteckningarna men aldrig sett någon rökt eller gravad lax som innehållit något annat än lax, vanligt salt, (kryddor och socker i gravad)
måste inte tillverkan skriva ut alla tillsatser i innehållsförteckningen?

elArne
2011-09-01, 15:31
Hur snabbt kan den där bakterien uppstå?
Jag brukar ibland laga egen leverpastej (just för att slippa E250) och frysa in i lagom stora bitar som jag tar fram en efter en och har i kylen i kanske 2-4dagar innan den går åt, det borde väl inte utgöra någon risk?

Ofta när jag lagar storkok har jag rester i 1v i kylen utan att det smakar aller luktar dåligt, jag antar att det inte föreligger några risker där heller när man väl tillagat det ordentligt innan?

Crocker
2011-09-01, 15:36
Toxinet inaktiveras efter 6 minuter över 80°, om det inträffar när man gör leverpastej vet jag inte.

elArne
2011-09-01, 15:57
Toxinet inaktiveras efter 6 minuter över 80°, om det inträffar när man gör leverpastej vet jag inte.

Jo jag bakar den i 200grader i en timme så det är nog ingen fara, men bakterierna kanske kan komma utifrån sedan? jag menar 99% av alla korvar som säljs i sverige är ju tillagade när man köper dem alltså måste ju bakterien kunna komma dit efteråt på något sätt?

King Grub
2011-09-01, 15:59
Eftersom vi har haft 10 inhemska fall på 42 år i Sverige är nog inte risken att din leverpastej blir en smitthärd överhängande.

elArne
2011-09-01, 16:04
innehåller verkligen rökt lax nitrit?
Jag har läst det här på brädan och därför tittat extra noga på innehållsförteckningarna men aldrig sett någon rökt eller gravad lax som innehållit något annat än lax, vanligt salt, (kryddor och socker i gravad)
måste inte tillverkan skriva ut alla tillsatser i innehållsförteckningen?

bumpar denna frågan

King Grub
2011-09-01, 16:05
Normalt inte, men det har hänt att importerad lax med nitrit har sålts i Sverige.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/norsk-nitritlax-har-salts-i-sverige_265009.svd

Endorah
2011-09-01, 18:07
Kan någon ge en väldigt snabb förklaring på riskerna med E250? Behöver ingen lång studie, utan vill mest veta vad den gör och hur stor risken är, och sedan kan jag kolla upp det mer om intresset finns.

King Grub
2011-09-01, 18:15
Ökad risk för mag- och tarmcancer.

Sverker
2011-09-01, 18:31
Toxinet inaktiveras efter 6 minuter över 80°, om det inträffar när man gör leverpastej vet jag inte.

Problemet är att Clostriudium är sporbildare och överlever upphettningen i ugnen. När pastejen är klar och nedkyld kan Clostridium börja växa til i antal. Falukorven kan du värma till 80°C men leverpastej ätes normalt kall på smörgås. Det är nog bara omlindad med bacon som man värmer leverpastejen.