handdator

Visa fullständig version : 10+ ägg om dagen. vart går gränsen?


Hannya
2011-08-31, 20:57
I dessa tider höjs ägg till skyarna av bland annat LCHF-annhängare.

jag själv har länge ätit ägg för att det är ett väldigt optimalt livsmedel.

Vart går dock gränsen när det blir för mycket?

jag själv äter runt 10st hela nästan året om. ibland 15 t om.

Åsikter/erfarenheter/vetenskap välkommet

King Grub
2011-08-31, 20:58
Det finns inga studier på ev hälsopåverkan vid ett sådant extremt intag över lång tid.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165462&highlight=%E4gg

Hannya
2011-08-31, 20:59
Det finns inga studier på ev hälsopåverkan vid ett sådant extremt intag över lång tid.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165462&highlight=%E4gg

har du några personliga spekulationer?
(söker i tråden atm)

lofito
2011-08-31, 22:04
Blir det någon skillnad rent proteinmässigt eller liknande om man använder 10 ägg till en omelett istället? Visst blir det lite fetare eftersom man har olja eller margarin, men utöver det?

Masterpan
2011-08-31, 22:09
Blir det någon skillnad rent proteinmässigt eller liknande om man använder 10 ägg till en omelett istället? Visst blir det lite fetare eftersom man har olja eller margarin, men utöver det?

Ett ägg har alltid lika mycket protein i sig vare sig du äter det rått eller friterar det.. eller vad menar du ? *screwy*

MtotheM
2011-08-31, 23:49
Ett ägg har alltid lika mycket protein i sig vare sig du äter det rått eller friterar det.. eller vad menar du ? *screwy*

Du tar upp mindre protein från råa ägg en tex kokta.

begt
2011-09-01, 08:17
Ett ägg har alltid lika mycket protein i sig vare sig du äter det rått eller friterar det.. eller vad menar du ? *screwy*

Du tillgodogör dig bara hälften av proteinet (om ens det) i ett ägg om det inte är kokt eller stekt (det måste ha koagulerat).

För övrigt så ser jag till att få i mig ordentligt med fullkorn. En tallrik havregrynsgröt (2 dl) minskar kolesterolet relativt mycket då det innehåller ca 3 g betaglukan. Sen så brukar jag äta fullkornspasta eller fisk då jag äter ägg till lunch för att vara riktigt på den säkra sidan (dvs. om jag äter 3+ ägg en viss dag). Fast jag motionerar mycket så jag behöver nog inte bry mig så mycket.

Eddie Vedder
2011-09-01, 08:19
För övrigt så ser jag till att få i mig ordentligt med fullkorn. En tallrik havregrynsgröt (2 dl) minskar kolesterolet relativt mycket då det innehåller ca 3 g betaglukan. Sen så brukar jag äta fullkornspasta eller fisk då jag äter ägg till lunch för att vara riktigt på den säkra sidan (dvs. om jag äter 3+ ägg en viss dag). Fast jag motionerar mycket så jag behöver nog inte bry mig så mycket.

Vilket kolesterol är det viktigt att sänka då? Och är det viktigare än TG som ju höjs av kolhydratrika livsmedel? Och finns det beta-glukaner i vete?

Sniggel
2011-09-02, 06:20
Är det inte så att ägg kan bidra till att förbättra kolesterolration mellan LDL och HDL? Har för mig jag såg en sådan studie. Utan att gå in i detaljer på olika storlekar av LDL.