handdator

Visa fullständig version : Jobbannonser och Excelkunskap


O.W.
2011-08-31, 19:07
Tittar på jobbannonser inom ekonomi och då står det som vanligt olika krav på excel. De kan väl ungefär sammanfattas till dessa 3 nivåer.

- Grundläggande excelkunskap
- God vana i excel
- Mycket goda kunskaper i excel

Det känns godtyckligt vad detta innebär, jag har åtminstone inte sett någon definition vad de nivåerna innebär för verklig kunskap i excel.

Vad skulle ni säga att man måste ha för specifik kunskap i excel för att ingå i de olika nivåerna?

Torwald
2011-08-31, 19:24
Det beror nog lite på vad man har för uppfattning av vad jobbet kommer att innebära. Det är ju en skillnad på en roll där man främst är "användare" och en där man själv skapar sina modeller och whatnot.

Jag uppfattar mig själv som att jag har "mycket goda kunskaper", då jag har bättre koll än de flesta på mitt jobb och jag jobbar i en ganska excelintensiv bransch. För att få kalla sig det tycker jag man ska ha:


En bra allmänbildning kring ett stort antal formler, eller åtminstone tillräckligt bra insikt att man enkelt kan hitta det man söker med Google. Tillräcklig kunskap för att med intuition kunna lösa lite mer avancerade problem.
Bra koll på "good practice" när det kommer till att bygga excelmodeller.
Åtminstone grundläggande VBA-kunskaper.
Heltäckande kunskap om grafer/formatering.
Hyfsad kunskap om kortkommandon som snabbar upp arbetet.
Gärna lite insikt i hur arrayformulas fungerar.


För en medelnivå bör man väl kunna allt ovan men lite mindre flytande. Om man måste fråga vad en pivottabell är, hur en ifsats fungerar, vad &-tecken i formler betyder eller har användarinputs utspridda på alla worksheets - då har man inte god vana i excel.

Ondskapelsen
2011-08-31, 21:40
- Grundläggande excelkunskap
Hantera filter.
- God vana i excel
Hantera filter, grundläggande pivotering,
- Mycket goda kunskaper i excel
Pivotering, bra insikt i hur man BÖR strukturera en mindre databas, kunskap om dataimport, förstår de flesta formlerna, kan de vanligaste kortkommandon,

Själv är jag en konstig blandning, jag kan det mesta utom att presentera data på ett grafiskt tilltalande vis. Duktig på databasbyggnad men att göra idiotsäkra presentationer är inte min grej.

Kan du filterfunktionen, pivotering, =left/right, =concatenate, datumformlerna och =vlookup så är du safe.
Resten kan man lösa med google.

Ondskapelsen
2011-08-31, 21:41
Påstår att grundläggande vana är att kunna läsa ett exceldokument medans de högre tiers är att kunna skapa vettiga exceldokument.

Ondskapelsen
2011-08-31, 21:43
Tillägg: Kan man formlerna på engelska istället för Svenska så får man pluspoäng i större/internationella företag.

Larsson85
2011-08-31, 21:55
Om det efterfrågas kunskaper i Excel så brukar jag ta väldigt lätt på det, ungefär i stil med att man ska kunna klicka runt och skapa lite diagram och enklare formler.

Excel kan bli hur komplicerat som helst, men om man vill ha någon som sitter och skriver macron och VB-script så bör man skriva ut det eftersom man är på en helt annan planhalva då. Det tillhör inte Excel, utan det är en feature att man kan programmera vb i Excel.

The_RobRoy
2011-08-31, 23:23
Man börjar bli ganska äcklig på Excel faktiskt :). Första 4 månaderna på jobbet spenderades kodande i VBA, sen har jag knåpat i Excel dagligen i 4 år efter det.

Nästa steg för min del, skulle vara att skriva egna add-ins i C++. Men det har inte så mycket med Excel att göra längre.

Larsson85
2011-09-01, 06:54
Man börjar bli ganska äcklig på Excel faktiskt :). Första 4 månaderna på jobbet spenderades kodande i VBA, sen har jag knåpat i Excel dagligen i 4 år efter det.

Nästa steg för min del, skulle vara att skriva egna add-ins i C++. Men det har inte så mycket med Excel att göra längre.

Om jag inte minns fel så jobbar du som kvant-analytiker? Är det Excel ni använder som verktyg då?