handdator

Visa fullständig version : Ni som kör Crossfit! Titta hit, ge er syn på saken


andnel
2011-08-31, 18:37
Jag har harvat i gymmet ett par år och fått förhållandevis bra resultat.
Dock kan jag i omgångar tycka att det är aningen tråkigt med det "vanliga" upplägget med 4x10, 4 övn som jag brukar köra. Jag har precis börjat studera på universitetet, där jag träffat en kille som kör Crossfit, vilket verkar otroligt roligt! Speciellt då jag länge gått och funderat på om jag borde gå över till denna träningsform eftersom jag gillar att ta ut mig rejält.

Därmed har jag ett par funderingar:

Om jag skulle gå över till Crossfit - vad är för/nackdelarna om vi ser till ren råstyrka? Tappar jag mycket styrka i de olika basövningarna?

Tränar Crossfit igenom kroppen på en veckan, lika mycket som ett standardschema gör?

Jag kommer i framtiden jobba med ett fysiskt krävande yrke, som gör att jag måste handskas med personer och objekt på olika sätt genom att använda kroppen. För/nackdelar med Crossfit?

Borde jag köra en mix av "vanlig" träning på gym, och köra Crossfit upptill?

För mig som inbiten gymmare, så förstår jag fördelarna med Crossfit rent uthållighets- och syreupptagningsmässigt. Dock kan jag inte se det rent styrke/(volym)mässigt.

Frågorna kan vara dumma, men det får ni helt enkelt ta. Förklara och ge gärna tips och råd till en som funderar på att ge sig in i Crossfitvärlden!

kalajset
2011-08-31, 21:16
Jag har tyvärr inte kört CF själv tillräckligt länge för att kunna göra en rättvis bedömning av träningsformen, men här kanske du kan få svar på lite tankar och funderingar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112746&highlight=Crossfit - stora tråden på kolozzeum om just CrossFit.

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_investigative/the_truth_about_crossfit - tycker jag själv är en väldigt bra och förhållandevis opartisk artikel om CF. (Är annars rätt mycket "älska/hata" över upplägget vilket kan vara tröttsamt om man bara söker någorlunda objektiv information).

http://www.crossfit.com/cf-info/faq.html - på den officiella FAQ:en finns faktiskt svar på några av dina frågor, men då bör man ha i åtanke att de just vill s as "sälja in" sin produkt.

Rent allmänt kan man ändå säga att även om det i många fall t om är rekommenderat att endast hålla sig till de WODs som finns, ("tar ut sig tillräckligt hårt, etc etc"), så är det många, jag skulle t om vilja hävda de allra flesta av de jag sett, som visserligen kör CF seriöst men som ändå i olika grader komplementerar med andra träningsformer. Kampsport är väldigt vanligt men också mer traditionell gymträning och/eller löpning. Finns t om folk som kombinerar CF med både kroppsbyggning och styrkelyft, så det mesta bör fungera med ett genomtänkt upplägg.

Johan O
2011-09-01, 06:31
Kolla runt på olika sidor för det skiljer en hel del i "programmering".

CrossfitFootball vet jag att en del "biffar" som är oroliga för att tappa styrka följer. Fast meningen är väl att man ska öka i dom stora lyften oavsett program, men en del har mer skivstångsträning och andra mindre.
Kolla även in http://uscrossfit.com/
Kommer du ha ett fysiskt yrke kommer du bara ha nytta av crossfit.

Testa en period med enbart Crossfit och se hur det känns, tror du blir positivt överraskad!

martikainen
2011-09-01, 07:06
Jag började med mer crossfitinspirerad träning i våras och har kört en period med endast crossfit, känner dock att jag nu vill köra en mix av både vanlig styrketräning och crossfit.
Dels för att inte tappa maxstyrkan, och dels för att det kan vara skönt att inte behöva prestera fullt ös hela tiden. Med det menar jag inte att man inte behöver ta i vid styrketräning, men att man inte behöver göra det på tid.

Maod
2011-09-01, 07:25
Hade du enbart tänkt köra WODs eller vad? Annars kan du ju variera dina egna pass i oändlighet. Mer basövningar vissa dagar och mer uthållighet/kondition andra dagar.

Din målsättning med träningen tycker jag är lite oklar. Om du vill bli stor och stark ska du inte träna CrossFit.

espeto
2011-09-01, 09:28
Om jag skulle gå över till Crossfit - vad är för/nackdelarna om vi ser till ren råstyrka? Tappar jag mycket styrka i de olika basövningarna?

Det bör du inte göra om du följer en ordentlig CF-programmering.. I CF bör man lägga ganska många pass på ren styrka och inte bara Metcon-delen (cirkeltränings liknande) som många fått för sig.

Tränar Crossfit igenom kroppen på en veckan, lika mycket som ett standardschema gör?

Det gör du nästan i varje pass :D Cf fokuserar dock inte på att träna "musklerna".. Det går ut att bli så bra som möjligt på själva övningen/rörelsen.. Sen tränar du så klart musklerna också, men det är inte där du skall ha din fokus.

Jag kommer i framtiden jobba med ett fysiskt krävande yrke, som gör att jag måste handskas med personer och objekt på olika sätt genom att använda kroppen. För/nackdelar med Crossfit?

Fördel.. Du blir mer allroundtränad vilket måste ses som en fördel om du inte enbart kommer jobba med tunga lyft eller likande.

Borde jag köra en mix av "vanlig" träning på gym, och köra Crossfit upptill?

Vad menar du med vanlig träning på gym? CF innehåller som sagt mkt ren styrketräning. Dock enbart grundövningar som mark, böj, frivändning, ryck, press mm samt olika varianter på dessa som tex frontböj.

För mig som inbiten gymmare, så förstår jag fördelarna med Crossfit rent uthållighets- och syreupptagningsmässigt. Dock kan jag inte se det rent styrke/(volym)mässigt.

Beror på utgångsläget.. Är du liten och spinkig kommer du att växa och bli starkare.. Är du stor och tung kommer du bli mindre och ev lite svagare.. Målet är ju att anpassa kroppen för att bli så bra som möjligt på alla områden som inkluderar CF.

Frågorna kan vara dumma, men det får ni helt enkelt ta. Förklara och ge gärna tips och råd till en som funderar på att ge sig in i Crossfitvärlden!

Hellre "dumma" frågor än folk som bildar sig en uppfattning om CF utan att orka sätta sig in i vad det är :D
Börja med crossfit nordics programmering.. Den är bra och enkel att följa då det står på svenska och alla övningarna är förklarade.. Dock skulle jag delat upp passen som träning på mån,tis,ons,fre,lör och inte mån-fre som dom dyker upp som där :thumbup:

tobake75
2011-09-01, 10:14
CF Football tycker jag är har en bra programmering. En Styrke WOD + en vanlig, oftast kortare, WOD.

Kolla även in crossfitnordic.se eller crossfituppsala.se, båda de kör också oftast ett styrkemoment + någon typ av metcon.