handdator

Visa fullständig version : Zlatan 100 kg! Vilken procent har han i kroppsfett?


MagnusJ
2011-08-31, 17:02
Att Zlatan har en "väldeffad" kropp är det inget snack om. Men 100 kg? Tycker han inte ser ut att väga så mycket. "Han har minst kroppsfett" i laget står det i media med. Kanske är det hans benmuskler som väger mycket? Vilken procent kroppsfett tror ni Zlatan har? Han är ju väldigt lång med. Lite märkligt att han kan behålla så mycket muskler när han sysslar med en sport som fotboll. Han måste äta stora mängder med mat varje dag.

Jokester
2011-08-31, 17:06
Han är 195 cm lång, så jag tycker inte alls att det är konstigt att han väger 100 kg med den kroppen. Skulle gissa på runt 10% i BF.

lofito
2011-08-31, 17:08
För 10 år sen vägde han ungefär 84 kg, så han har dragit på sig en hel del kvalitativ muskelmassa kan man ju garanterat säga.

Sniggel
2011-08-31, 17:09
Läste det i tidningen, verkar som han tränat mer på gym på sistone. Det är ingen som luskat fram någon bild?

SiSenior
2011-08-31, 17:16
Senast han vägde 95kg+ var han än sämre fotbollsspelare än var han var på 85kg~ pga. förlorad snabbhet, teknik och förlorad balans. Hoppas inte detta händer igen. Om han nu skulle väga 100kg+.

(Off-topic, förlåt)

Löpsko
2011-08-31, 17:18
Läste det i tidningen, verkar som han tränat mer på gym på sistone. Det är ingen som luskat fram någon bild?


http://img153.imageshack.us/img153/6205/zlatan100.gif (http://imageshack.us/photo/my-images/153/zlatan100.gif/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

polat
2011-08-31, 17:22
ZLATAN ÄR KUNG!!!:hbang:

Sniggel
2011-08-31, 17:33
Nu är jag inte fotbollsintresserad men tycker det är konstigt om man förlorar snabbhet av att få mer muskler. Visst om man går upp i vikt kan jag förstå men om det är kvalitativt (låg eller ingen mängd extra fett) och man tränar snabbhet kontinuerligt bör den relativa styrkan och explosiviteten gå upp, vilket borde öka snabbheten.

Det kan inte ha varit något annat som gjorde att han var sämre? Motorik, ålder, svacka?

spoon
2011-08-31, 17:35
Det är väl bara att titta på boxning eller valfri kampsport. Tyngre utövare=långsammare.

Messi liten och snabb

Zlatan stor (långsam) och målskytt mot Ungern på fredag

Jokester
2011-08-31, 17:35
Nej, han har faktiskt blivit snabbare och mer explosiv ju mer muskler han lagt på sig, det finns det tester på. Den stora skillnaden gentemot förr då han var lättare är att han inte alls är lika rörlig, han orkade väl antagligen springa mer då.

MagnusJ
2011-08-31, 17:38
Alla fotbollspelare har ju olika kroppar, olika spelstilar. Messi spelar ju till exempel inte på samma sett som Zlatan. Det skulle ju inte fungera. Zlatan är mycket i straffområdet med storväxta backar, och vinner mer med sin fysik och teknik. Messi är underbarnet med oerhört kvicka fötter och givetvis också mästerlig teknik. Kanske är Zlatan framtidens fotbollspelare. Mer muskler och tyngre att spela emot. Men att Zlatan måste äta mycket för att behålla sin muskelmassa råder dock ingen tvekan om, med en konditionssport som fotboll. Läste någonstans att simmaren Michael Phelps käkade för 10000 kcal vissa dagar, men då var han i bassängen och simmade 5-6 timmar med.

Jokester
2011-08-31, 17:44
Alla fotbollspelare har ju olika kroppar, olika spelstilar. Messi spelar ju till exempel inte på samma sett som Zlatan. Det skulle ju inte fungera. Zlatan är mycket i straffområdet med storväxta backar, och vinner mer med sin fysik och teknik. Messi är underbarnet med oerhört kvicka fötter och givetvis också mästerlig teknik. Kanske är Zlatan framtidens fotbollspelare. Mer muskler och tyngre att spela emot.

Nej, inte som trenden ser ut nu. Sedan UEFA och FIFA till viss del för några år sedan bestämde sig för att "skydda stjärnorna" i större utsträckning så är det inte längre en nackdel att vara liten och lätt. Hade det varit gamla regler har jag svårt att se Barca dominera lika mycket som de faktiskt gör just nu.

hehelol
2011-08-31, 18:34
Hans näsa måste ju väga minst 20 kg.

BALADEVA
2011-08-31, 20:14
Det är väl bara att titta på boxning eller valfri kampsport. Tyngre utövare=långsammare.

Messi liten och snabb

Zlatan stor (långsam) och målskytt mot Ungern på fredag


Mike Tyson var väl inte långsam och han vägde 100 kg på 180~cm. Så länge du tränar fart och explosivitet regelbundet så bör ökad muskelmassa göra dig snabbare till en viss gräns. Sprintare i världsklass är inte direkt små heller. Fast ifs fotboll är ju mer en sport där uthållighet spelare en större roll en korta intensiva burster av fart. Mycket muskelmassa skulle bli tungt att bära omkring på efter ett tag.

StarkaUlf
2011-08-31, 20:48
Han nämner ju det själv mr zlatan, att hans kondition inte är/har varit på topp senaste tiden. Förmodligen för att han prioriterar styrketräning före.
Tur att han inte gör alltför många löpmetrar per match :)

+1 Jokester, hans rörlighet har ju blivit lite sämre, men han har ju ändrat spelstil totalt sen han spelade i malmö/ajax.
När han kom till italien blev han ju mer av en targetplayer.

delta_mats
2011-08-31, 20:54
Mike Tyson var väl inte långsam och han vägde 100 kg på 180~cm. Så länge du tränar fart och explosivitet regelbundet så bör ökad muskelmassa göra dig snabbare till en viss gräns. Sprintare i världsklass är inte direkt små heller. Fast ifs fotboll är ju mer en sport där uthållighet spelare en större roll en korta intensiva burster av fart. Mycket muskelmassa skulle bli tungt att bära omkring på efter ett tag.

Generellt är sprinters ganska lätta i kroppen. Usain Bolt väger väl drygt 90 kg men så är han 195 cm lång också.

BALADEVA
2011-08-31, 21:26
Generellt är sprinters ganska lätta i kroppen. Usain Bolt väger väl drygt 90 kg men så är han 195 cm lång också.

Shawn Craford är ganska tung i överkroppen likaså Ben Johnson. Sen alla sprintare jag sett på tv har alltid haft förvånansvärt mycket överkropps massa för den sporten dom utövar. Men du har rätt dem väger i regel inte så mycket.

Klein
2011-08-31, 21:56
Det ni missar är det fysiska konceptet tröghet. Ju mer massa man har, desto högre tröghet. Högre tröghet gör det svårare att ändra riktning. Fotboll handlar väldigt mycket om att vara snabb i vändningarna. Att vara explosiv är en sak. Att vara snabb i vändningarna en annan. Det går inte att jämföra sprint med fotboll.

Gald
2011-09-01, 01:24
Ser inge fel med att han lagt på sig muskel, på det senaste tiden har jag sett oerhört mycket nyheter om Zlatan och hans framgångar, vilket jag inte såg för ett par år sedan.

Visst blir han segare med mer massa, men definitivt mer stabil.

muddler
2011-09-01, 02:19
Hans näsa måste ju väga minst 20 kg.

hahahahahahahaha

Sniggel
2011-09-01, 06:13
En sak till som gör att man kan se långsammare ut när man är större är att ens lemmar ser kortare ut (eftersom de är grövre) och därför ser de inte ut att röra sig lika snabbt. Visst blir det ett större tröghetsmoment som Klein säger men om styrkan utvecklats mer än vad massan gjort borde man kunna övervinna detta. Jag säger inte att det är så hos Zlatan, bara att det kan vara så :p

kalajset
2011-09-01, 07:38
Även om han är 195cm så är 100kg jäkligt, sjuhelsikes bra i den form han verkar vara i. Hatten av!.

daloatf
2011-09-01, 07:53
Att fiska framför mål behöver man inte mycket snabbhet till precis!

brutal
2011-09-01, 08:15
Kan komma med lite insider.

Då min syster jobbade hela förra säsongen med att bevaka Zlatan och Milan för expressens räkning så har jag lite fakta att dela med mig av.

För att förebygga skador så har Zlatan tillsammans med Milans fystränare kört stenhård styrketräning under försäsongen. Staben inom Milan är sjukt imponerade av Zlatans fysik och hur enkelt han bygger muskler och ökar i styrka.
Faktum är att ingen i Milans historia (så länge som de kört med fys och läkarkontroller) har haft bättre fysik än vad Zlatan hade när han kom från Milan från Barcelona.

Han ligger inne med en sjukt bra kondition och är råstark helt enkelt.
I år ville de som sagt förebygga skador, då han dragits med skavanker under förra året.
Fokus har legat på bålträning då hans ljumske inte är 100%. Zlatan har även gymmat en hel del själv.

Det man inte ser på TV är att Zlatan springer sjukt mycket under en match, men ser jävligt loj ut när motståndarna har bollen. Så fort Milan vinner tillbaka den så är han i konstant rörelse för att öppna upp ytor både för sig själv och andra.

Aja, enough med Zlatanfakta extravaganza, men nu vet ni iaf!

manekin
2011-09-01, 12:09
Generellt är sprinters ganska lätta i kroppen. Usain Bolt väger väl drygt 90 kg men så är han 195 cm lång också.

ehh va? trollning?