handdator

Visa fullständig version : Vad är det hon säger?


lurre86
2011-08-31, 10:01
En arbetskollega kom till mig och sa "du kan sluta ta dina proteindrinkar efter träning"

då hade han läst den här artikeln

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33831&a=1389957&lid=aldreNyheter_363990&lpos=rubrik_1389957


Vad säger ni om det?

Hon verkar ha missat helt det här med att kroppen behöver protein efter träning!

Hur kan hon va dietist!

vicarious
2011-08-31, 10:06
Har man ätit innan man tränar så finns det tillgång till aminosyror ändå och äter man då även efter träningen så ja, då kanske det inte finns behov av proteindrinkar. Dock är det ju inget som skadar direkt :)

Det hon säger "äter man för mycket kan man börja lagra fett istället." beror ju på kaloribalansen. Protein lagras sällan direkt som fett.

Även stor skillnad på "behöver" och vad som ger "maximalt med muskeltillväxt".

Asdf
2011-08-31, 10:08
Läs vad hon skriver :)
Du behöver inte proteindrinkar om du äter tillräcklig protein från kosten och fyller ut proteinbehovet mha det

_Däremot_ är det behändigt med proteinpulver eftersom det har en rad fördelar ur bekvämlighetsynpunkt etc

lurre86
2011-08-31, 10:34
jo jag läser vad hon skriver=)

men hon nämner inget om att äta protein innan så du har kvar över.

Om det är någon som läser hennes artikel å köper de helt så finns de ju en chans att personen ifråga inte kommer få i sig proteinet man behöver efter träning!

Hon kunde ha sagt "om du har ätit tillräkligt med proteiner innan tränings krävs det inget efter"

hon säger rakt av att vi i sverige äter tillräkligt med protein för att bygga muskler.

Vi har ju forskningar som säger att musklerna är i akut behov av protein efter träning.

Jag tycker artikeln är skit. för lite info i den.

vicarious
2011-08-31, 10:38
hon säger rakt av att vi i sverige äter tillräkligt med protein för att bygga muskler.

Det gör vi men det är väl en tolkningsfråga. Det är skillnad på vad en individ behöver och vad som är optimalt för maximal muskeltillväxt :)

Men ja, inte är det väl någon toppenartikel eller något vidare bra uttalande. Protein är ju betydligt viktigare än kolhydrat efter träning och banan rekommenderar hon ju.

Jokester
2011-08-31, 11:02
"Det är en vanlig fälla för motionärer att tro att man behöver extra protein när man tränar."

apfel
2011-08-31, 11:03
I och med att ingen egentligen vet exakt hur mycket protein som behövs så kan hon ju göra antaganden som att vi svenskar får i oss nog med protein.
Om man lyssnar på någon som är erfaren av träning och som med säkerhet vet vad denne pratar om så får man svar som "minst 2g/kg kv, helst mer" eller liknande.
Jag bryr mig inte om vad hon säger och det tycker jag inte ska göra

Ondskapelsen
2011-08-31, 11:45
Rolig artikel. Hon hade vunnit mycket i mina ögon om hon hade formulerat sig ordentligt istället för att slarva med orden sådär.

Kurash
2011-08-31, 12:08
Maria Röjteg, legitimerad dietist. LoL. Röjteg är det Gotländska för Rötägg?

lurre86
2011-08-31, 12:19
Det gör vi men det är väl en tolkningsfråga. Det är skillnad på vad en individ behöver och vad som är optimalt för maximal muskeltillväxt :)

Jo precis, därför är det galet att säga de hon säger i en sådan kort artikel.

Men ja, inte är det väl någon toppenartikel eller något vidare bra uttalande. Protein är ju betydligt viktigare än kolhydrat efter träning och banan rekommenderar hon ju.

Exakt, så det hon säger är idioti tycker jag=)

"Det är en vanlig fälla för motionärer att tro att man behöver extra protein när man tränar."

galet att säga det! Hon tränar kanske inte för att bygga muskler.

Rolig artikel. Hon hade vunnit mycket i mina ögon om hon hade formulerat sig ordentligt istället för att slarva med orden sådär.

håller med dig. Men frågan är om hon hade kunnat säga något vettigt.


Maria Röjteg, legitimerad dietist. LoL. Röjteg är det Gotländska för Rötägg?

=)

Ondskapelsen
2011-08-31, 13:10
[QUOTE=lurre86;5257889]
håller med dig. Men frågan är om hon hade kunnat säga något vettigt.
[QUOTE]

Det är en fråga vi behöver lite mer data på för att kunna ge ett svar.
Men jag tror ju att hon faller i samma kategori som de flesta andra "experter" som uttalar sig i media.

Dreas
2011-08-31, 13:14
Övertro på protein här inne? Fast jag vette tusan vad hon baserar sitt uttalande på. Den lilla koll jag gjort på "vanliga" personers kost pekar inte på att de får i sig några större mängder protein. Inte snack om 1,5-2g protein/kg kroppsvikt inte.

lurre86
2011-08-31, 13:24
Övertro på protein här inne? Fast jag vette tusan vad hon baserar sitt uttalande på. Den lilla koll jag gjort på "vanliga" personers kost pekar inte på att de får i sig några större mängder protein. Inte snack om 1,5-2g protein/kg kroppsvikt inte.


övetro på protein tror jag inte folk har eller iallfall inte jag. Men sen kanske "folk" väljer att lägga sig lite högre för att vara på den säkra sidan.

Men de som jag mest störde mig på är att man bara behöver vatten och en banan efter träning!

Dreas
2011-08-31, 13:38
övetro på protein tror jag inte folk har eller iallfall inte jag. Men sen kanske "folk" väljer att lägga sig lite högre för att vara på den säkra sidan.

Men de som jag mest störde mig på är att man bara behöver vatten och en banan efter träning!Vad mer behöver du direkt efter träning som genomsnittlig gymråtta? Speciellt om du äter inom rimlig tid.

lurre86
2011-08-31, 13:41
Vad mer behöver du direkt efter träning som genomsnittlig gymråtta? Speciellt om du äter inom rimlig tid.


om jag ser till mig själv så äter jag lunch klockan 12.00 och tränar sedan ca 16:00.. och ja då behöver jag snabbt protein efter.

eftersom jag ska åka hem och laga mat. så tar lite tid.

Pernam
2011-08-31, 14:07
Jamen, inte fan behöver man proteinpulver för att bygga muskler. Det har hon väl alldeles rätt i? Jag är helt övertygad av att det finns en viss hysteri kring tillskott. Visserligen skadar det väl inte heller, och äter man för lite "riktigt" käk så visst. Sedan, om man inte är lyckligt lottat som jag och har frysen full av prima och relativt billigt protein efter varje höst, så kan det ju tom vara en billigare proteinkälla än kött av god kvalite. Men, som sagt, för en vanlig motionär behövs knappast tillskott.

Zorgus
2011-08-31, 14:15
Rolig artikel. Hon hade vunnit mycket i mina ögon om hon hade formulerat sig ordentligt istället för att slarva med orden sådär.

Det var skrämmande dålig svenska, jag hittar minst 4 grammatiska fel/stavfel vid en första genomläsning. Det tar faktiskt ner trovärdigheten rejält på artikeln.

lurre86
2011-08-31, 14:30
Jamen, inte fan behöver man proteinpulver för att bygga muskler. Det har hon väl alldeles rätt i? Jag är helt övertygad av att det finns en viss hysteri kring tillskott. Visserligen skadar det väl inte heller, och äter man för lite "riktigt" käk så visst. Sedan, om man inte är lyckligt lottat som jag och har frysen full av prima och relativt billigt protein efter varje höst, så kan det ju tom vara en billigare proteinkälla än kött av god kvalite. Men, som sagt, för en vanlig motionär behövs knappast tillskott.


men nu är du lite utanför ämnet tycker JAG. jag säger inte att man måste ha tillskott för att bygga muskler.

Jag säger att man måste ha protein. Det vi talar om är att hon anser att man inte behöver fylla på med protein efter träning.

Självklart som du säger så är inte tillskott något mirakel.

Jag skrev bara proteinpulver för att de är de jag tar efter träning.

Men vi kan säga 1 liter mjölk istället.

Hon säger fortfarande att en banan och vatten är bra nog.

Artikeln i sig handlar om mängden protein vi behöver, sen om det kommer via pulver eller riktig mat hör inte till ämnet.

vicarious
2011-08-31, 14:39
Det vi talar om är att hon anser att man inte behöver fylla på med protein efter träning.

Nej det säger hon ju inte :) Hon säger knappast mot att man bör hem och äta efter man har tränat.


Artikeln i sig handlar om mängden protein vi behöver, sen om det kommer via pulver eller riktig mat hör inte till ämnet.

Ja och den mängden är inte särskilt stor. Detta är nu tredje gången jag skriver detta: du får skilja på vad som behövs och vad som ger maximal muskeltillväxt.

Sniggel
2011-08-31, 14:45
om jag ser till mig själv så äter jag lunch klockan 12.00 och tränar sedan ca 16:00.. och ja då behöver jag snabbt protein efter.

eftersom jag ska åka hem och laga mat. så tar lite tid.

Försök vara noggrann med hur du uttrycker dig. du behöver inte protein efter träning i det fallet. Träningen ger effekt ändå även om du väntar med att äta tills att maten är klar (2 timmar senare?). Men om du menar "behöver för att eftersträva maximala muskeluppbyggande resultat" så är det en annan femma.

lurre86
2011-08-31, 14:49
Nej det säger hon ju inte :) Hon säger knappast mot att man bör hem och äta efter man har tränat.


nej det har du rätt i! men hon säger inte heller att man bör göra det.
Om man ska ha en sådan artikel borde det framgå mer information. Eller hur?


Ja och den mängden är inte särskilt stor. Detta är nu tredje gången jag skriver detta: du får skilja på vad som behövs och vad som ger maximal muskeltillväxt.

Jo jag vet att du sagt det. Men som jag skrev så säger hon ju inte att man ska äta efter träning och att det är viktigt. Om hon hade lagt till det så hade det varit en annan sak.

En person som läser den där texten kanske tänker att vafan jag kan äta middag 3 timmar efter passet.

Och då har vi ju faktiskt forskningar som säger att träningen ur "muskeluppbyggnad" sett kan gå förlorad om man inte fyller på med protein efter träning.

Men jag förstår och köper det du säger. Men det jag menar är att det blir fel att säga som hon gör när det är en sådan kort artikel.

Hon kunde ha sagt ungefär såhär " Den normala svensken äter tillräkligt med protein, sen beroende på person så kanske man har olika mål i träningen. Men något som är viktigt är att äta mat nära inpå sin träning för att få ut så mkt som möjligt"

inte bara säga "vi äter tillräkligt med protein, ät en banan och drick vatten"
proteinpulver kan göra dig tjock och kan vara kontraproduktivt"

lurre86
2011-08-31, 14:50
Försök vara noggrann med hur du uttrycker dig. du behöver inte protein efter träning i det fallet. Träningen ger effekt ändå även om du väntar med att äta tills att maten är klar (2 timmar senare?). Men om du menar "behöver för att eftersträva maximala muskeluppbyggande resultat" så är det en annan femma.

okej, förlåt för att jag inte var tydlig.
Men självklart så strävar man efter bästa resultat.

Jag känner flera som tränar och sen äter middag drygt 3 timmar senare. Då hade protein direkt efter träning varit bra för dom.

Dreas
2011-08-31, 14:50
om jag ser till mig själv så äter jag lunch klockan 12.00 och tränar sedan ca 16:00.. och ja då behöver jag snabbt protein efter.

eftersom jag ska åka hem och laga mat. så tar lite tid.Nej, det behöver du inte.

Snigggel var snabbare.

Hon uttrycker sig som jag väntar mig att en dietist ska göra, lite ur kontext och med någon typ av genomsnittsperson i åtanke.

okej, förlåt för att jag inte var tydlig.
Men självklart så strävar man efter bästa resultat.

Jag känner flera som tränar och sen äter middag drygt 3 timmar senare. Då hade protein direkt efter träning varit bra för dom.Bättre än att vänta i 3h ja. Värt en eventuell uppoffring för dom, det vet vi inte.

lurre86
2011-08-31, 14:52
Nej, det behöver du inte.

Snigggel var snabbare.

Hon uttrycker sig som jag väntar mig att en dietist ska göra, lite ur kontext och med någon typ av genomsnittsperson i åtanke.

Bättre än att vänta i 3h ja. Värt en eventuell uppoffring för dom, det vet vi inte.


kan vi släppa det här "behöver". det kan vi säga om det mesta, du "behöver" inte.

men det är bra mycket bättre att få i sig protein snabbt efter träning emot att vänta 3 timmar, eller hur?

hertzman
2011-08-31, 15:27
kan vi släppa det här "behöver". det kan vi säga om det mesta, du "behöver" inte.

men det är bra mycket bättre att få i sig protein snabbt efter träning emot att vänta 3 timmar, eller hur?

Ja. Att kategoriskt säga, nej du behöver inte ta någon proteindrink efter träningen känns lite snett. Givetvis "behöver" man inte det, i den mening att träningen fortfarande har en positiv effekt. Den muskeluppbyggande effekten blir dock större med tillförsel av ett snabbt protein direkt efter passet, möjligen även före. Om man med motionär menar någon som kör 2-3 gånger i veckan så är det ju fortfarande fördelaktigt att ta en shake. Vill man ha mer kalorier är ju mjölk likvärdigt.

Dreas
2011-08-31, 15:30
kan vi släppa det här "behöver". det kan vi säga om det mesta, du "behöver" inte.

men det är bra mycket bättre att få i sig protein snabbt efter träning emot att vänta 3 timmar, eller hur?Det vet jag inte om det är. Vet du?

Ska random motionär göra allt som är fördelaktigt efter ett gympass så har vi ju helt plötsligt random koloit ;)

lurre86
2011-08-31, 15:57
Det vet jag inte om det är. Vet du?

Ska random motionär göra allt som är fördelaktigt efter ett gympass så har vi ju helt plötsligt random koloit ;)

men vafan seriöst, ibland tycker jag att alla "kunniga" svar här på kolo blir så svävande.

Forskning visar på att det gör skillnad på att få i sig protein inom 30 minuter eller 3 timmar efter...

Men om vi inte kan lite på forskning å tester och erfarenheter från folk så kan vi fan inte lyssna på något!

vicarious
2011-08-31, 16:01
Lurre jag tycker också det Maria säger är är ganska dåligt, men hon har en poäng med tanke på all den hype som finns runt tillskott just nu. Det ska vara protein hit och dit, aminosyror och fjårtan andra tillskott och pillerburkar.

Det löjliga är att hon tycker det är bättre med en banan än protein.

kettlebellGuden
2011-08-31, 16:08
Helt fantastiskt rolig tråd. Hon pratar uttryckligen om vanliga motionnärstränande och då kan det kvitta med protteshejk efter eller inte.

Oxe
2011-08-31, 16:32
Vad definerar en vanlig motionstränande ? Jag anser mig att vara en vanlig motionstränande, måste jag ha extra protein tillskott absolut inte, är det att föredra att kompletera kosten med proteinpulvet så absolut. Skulle jag nåt dit jag har varit utan tillskott absolut inte, skulle jag kunna vara där jag är i dag utan tveksamt

En två barns mamma som tränar för att hålla formen är och en vanlig motionstränande är hon i behov av protein tillskott nej, är det nåt som skulle kunna hjälpa henna absolut.

Anledningen att svaren blir svävande är för det finns ingen exakt vetenskap för hur alla gör för att få maximal effekt finns för mycket parametrar och inviduella förutsättningar.

Sniggel
2011-08-31, 17:21
En person som läser den där texten kanske tänker att vafan jag kan äta middag 3 timmar efter passet.


Det är helt klart inget fel med att vänta 3 timmar med att äta, som en generell rekommendation till någon som inte har mer specifika mål med träningen annat än att förbättra sin hälsa.

okej, förlåt för att jag inte var tydlig.
Men självklart så strävar man efter bästa resultat.

Gör man? Du kanske gör, men råden kanske inte är riktade till dig?
De flesta som tränar har kanske inte samma mål som dig.

Forskning visar på att det gör skillnad på att få i sig protein inom 30 minuter eller 3 timmar efter...

Men om vi inte kan lite på forskning å tester och erfarenheter från folk så kan vi fan inte lyssna på något!
Klart det gör skillnad, men behövs det?

Ordet behov är ett väldigt starkt ord. Jag tror du läser in följande (i rött):

"Med ett vanligt gympass på en timma behövs inget annat än vatten för att få ut maximal effekt av passet, förklarar Maria Röjete"

Men det säger hon inte. Hon säger att det inte finns nåt behov för nåt annat än vatten och jag håller helt klart med om man läser det i kontexten. Man ska inte känna att "nu har jag tränat, nu måste jag få i mig proteinpulver annars är passet bortkastat". Jag läser in att det är underförstått att personen som tränar i övrigt håller en vettig kost (äter mat nån gång efter gymmet) och får i sig sitt proteinbehov + en del till (proteinbehovet ligger på ungefär 50-75g beroende på vad man väger). Givetvis, är inte detta för maximal muskeluppbyggnad, men jag kan ju inte påstå att en motionär har maximal muskeluppbyggnad som mål.

Sen håller jag med om att mycket i texten är klumpigt uttryckt och väldigt opedagogiskt.

stridis
2011-08-31, 17:29
Vad definerar en vanlig motionstränande ? Jag anser mig att vara en vanlig motionstränande

Hursomhelst så har hon inte dig i tankarna som tänkt målgrupp och är du representativ för Tvärsnytt/Västmanlandsnytts läsekrets? Njet.

Doctor Snuggles
2011-08-31, 17:52
Övertro på protein här inne? Fast jag vette tusan vad hon baserar sitt uttalande på. Den lilla koll jag gjort på "vanliga" personers kost pekar inte på att de får i sig några större mängder protein. Inte snack om 1,5-2g protein/kg kroppsvikt inte.

Stämmer. Jag har bökigt att få i mig ens 1.5x per dag, och då är det med vassle efter träning och i övrigt försöka äta proteinrikt. Skulle jag inte tänka på det, utan äta som jag gillar, så skulle jag snarare ligga på runt 0.6-1x.

Oxe
2011-08-31, 18:05
Hursomhelst så har hon inte dig i tankarna som tänkt målgrupp och är du representativ för Tvärsnytt/Västmanlandsnytts läsekrets? Njet.

Där av mitt andra andra exempel vilket troligen passar mer in i den gruppen som jag misstänker att hon skriver emot...

Och jag kan ju inte det här med att multikvota, men även ifall man plockar ut få ut maximalt av passet, maximalt vad ? Hon har fortfarande inte gjord nåt riktigt fel.

Och den seriöst tränande som läser en sådan artikel och tar åt sig bör snarare fundera själv vad den pysslar med. Läser ni Aftonbladet eller expressens tappa 14 kg på 3 månader bantningstips när ni skall dieta...

Det är skillnad mellan folk och folk, och för dessa som läser artiklarna så ser jag inte vad felet med det vad hon skriver är

stridis
2011-08-31, 18:25
Stämmer. Jag har bökigt att få i mig ens 1.5x per dag, och då är det med vassle efter träning och i övrigt försöka äta proteinrikt. Skulle jag inte tänka på det, utan äta som jag gillar, så skulle jag snarare ligga på runt 0.6-1x.

:laugh: Rör på dig mer, sedan är det lätt att komma upp i 1.8g/kg kv.

Dreas
2011-08-31, 21:16
men vafan seriöst, ibland tycker jag att alla "kunniga" svar här på kolo blir så svävande.

Forskning visar på att det gör skillnad på att få i sig protein inom 30 minuter eller 3 timmar efter...

Men om vi inte kan lite på forskning å tester och erfarenheter från folk så kan vi fan inte lyssna på något!Visa mig gärna dessa rapporter.

Var på det klara med att vi inte diskuterar akut effekt nu utan ur ett långsiktigt perspektiv.

Eddie Vedder
2011-08-31, 21:18
En person som läser den där texten kanske tänker att vafan jag kan äta middag 3 timmar efter passet.

Och då har vi ju faktiskt forskningar som säger att träningen ur "muskeluppbyggnad" sett kan gå förlorad om man inte fyller på med protein efter träning.

Om man äter efter fyller man ju på med protein. Och vad händer om någon tror det då? Är det en katastrof? Kommer du bli lidande av att någon annan äter tre timmar efter istället för en timme?

Doctor Snuggles
2011-08-31, 21:23
:laugh: Rör på dig mer, sedan är det lätt att komma upp i 1.8g/kg kv.

Lättare sagt än gjort när man har ett stillasittande jobb. Alla är inte byggarbetare.
Det enda som för övrigt sker när jag rör på mig mycket under dagen är att jag blir sömnig oftare. Kan t.o.m. bli mindre hungrig. Så pilutta dig.

lurre86
2011-08-31, 22:03
Om man äter efter fyller man ju på med protein. Och vad händer om någon tror det då? Är det en katastrof? Kommer du bli lidande av att någon annan äter tre timmar efter istället för en timme?

Men nu handlar inte tråden om mig. Nu handlar det om artikeln, att den är konstig. Å de är klart att de hon säger går att förklara på alla möjliga vis hon säger ju inte så mkt.

De kan ville få fram var att artikeln bara känns fel.

Handlar inget om mig själv. Tycker bara de är intressant att diskutera artikeln.

Sen att hon säger att proteinpulver kan lagras som fett e också konstigt att säga som dietist. De är ju inte själva pulvret som gör att man går upp i vikt.

Sen som nån annan så så säger hon behöver inte. Men de kan vi sägs om mycket.

Å när jag säger att de är mer ultimat att få i sig protein inom 30 min eller efter 3 timmar. Sen att man inte måste är en annan sak.

lurre86
2011-08-31, 22:17
Dessutom så säger hon att extra proteIn ÄR onödigt. Å så kan hon ju inte säga eftersom de finns ju dom som vill vara så optimala som möjligt.

Dreas
2011-08-31, 22:39
Dessutom så säger hon att extra proteIn ÄR onödigt. Å så kan hon ju inte säga eftersom de finns ju dom som vill vara så optimala som möjligt.De rapporter som har undersökt muskeltillväxt har ju visat ett max på vad, 1,7g per kg kroppsvikt? Eller ja, det är olika, tror en hade 2,3g som max också.

Du kom aldrig med några rapporter heller.

Hennes svar är knappast till de som vill leka optimala, vad nu det är, vad nu det ger.

Matsa
2011-09-01, 02:28
Jamen, inte fan behöver man proteinpulver för att bygga muskler. Det har hon väl alldeles rätt i? Jag är helt övertygad av att det finns en viss hysteri kring tillskott.

Lurre jag tycker också det Maria säger är är ganska dåligt, men hon har en poäng med tanke på all den hype som finns runt tillskott just nu. Det ska vara protein hit och dit, aminosyror och fjårtan andra tillskott och pillerburkar.

Det löjliga är att hon tycker det är bättre med en banan än protein.

Jag håller med er bägge, det finns en viss (stor) hysteri och hype kring kosttillskott men problemet är att fel saker angrips. Varför tjafsa om proteinpulver som är ett av de mest menlösa tillskotten? Ett tillskott som dessutom har fördelar ur en bekvämlighetssynpunkt, det kan rentav vara ekonomiskt försvarbart att använda. Om någon drack ett paket mjölk efter varje träningspass i samma syfte skulle ytterst få klaga, men proteinpulver uppmålas som dötsknark (ok, nu överdriver jag men det var inte jag som började!!1) i tid och otid.

Jag ser hellre att de hänger ut alla gråzonspreparat eller rena placeboprodukter, detta demoniserande av glorifierad torrmjölk blir tröttsamt.

vicarious
2011-09-01, 07:00
Jag ser hellre att de hänger ut alla gråzonspreparat eller rena placeboprodukter, detta demoniserande av glorifierad torrmjölk blir tröttsamt.

Eller alla dessa kolhydratsdrycker, frukter eller vitaminvatten. Nä men banan efter träningen är viktigt, proteinet kan man skippa :cool:

lurre86
2011-09-01, 07:27
Exakt:) så som jag tolkar det så skulle hon lika gärna kunna säga, dricka mjölk efter är onödigt. Eller att äta mat efter hjälper inte. De är ju ungefär de hon säger. Protein som protein.

Eddie Vedder
2011-09-01, 08:17
Exakt:) så som jag tolkar det så skulle hon lika gärna kunna säga, dricka mjölk efter är onödigt. Eller att äta mat efter hjälper inte. De är ju ungefär de hon säger. Protein som protein.

Då tolkar vi det helt olika. Det jag läser in är att de flesta motionärerna redan äter proteinrikt nog för att få mer muskler om de vill. Och det är korrekt. Men hon förefaller ha noll koll på träningsrekommendationer generellt och framför allt byggning, och det är min ringa erfarenhet att dietister överhuvudtaget sällan har koll på.

lurre86
2011-09-01, 11:01
Då tolkar vi det helt olika. Det jag läser in är att de flesta motionärerna redan äter proteinrikt nog för att få mer muskler om de vill. Och det är korrekt. Men hon förefaller ha noll koll på träningsrekommendationer generellt och framför allt byggning, och det är min ringa erfarenhet att dietister överhuvudtaget sällan har koll på.


okej, ber om ursäkt ifall jag kanske var otydlig.
Jag håller helt med dig.

Men hon har ju rätt som hon säger att om man äter rätt så behövs inte proteinpulver. Men själva artikeln känns så dum.

Men men=) Kul att att prata om det.

Det som stör mig är

"Det är inte bara onödigt, det kan vara kontraproduktivt."

Hur vet hon att det är onödigt, det beror ju på person till person.

krubkungen
2011-09-01, 11:16
En banan? Haha. 1liter mjölk istället så fall eller pucko*drool*

Jagax
2011-09-02, 18:34
Behöver en motionär verkligen äta något med kolhydrater (banan) efter träningen ? Vilken funktion skulle detta fylla som inte redan uppfylls genom normal föda ?
Det är väl ännu mindre troligt att en motionär skulle få i sig för lite kolhydrater genom kosten ?

Doctor Snuggles
2011-09-02, 18:48
okej, ber om ursäkt ifall jag kanske var otydlig.
Jag håller helt med dig.

Men hon har ju rätt som hon säger att om man äter rätt så behövs inte proteinpulver. Men själva artikeln känns så dum.

Men men=) Kul att att prata om det.

Det som stör mig är

"Det är inte bara onödigt, det kan vara kontraproduktivt."

Hur vet hon att det är onödigt, det beror ju på person till person.

"Onödigt" är det du stör dig på? Inte på vilket sätt det skulle kunna vara kontraproduktivt?

Doctor Snuggles
2011-09-02, 18:50
Jag håller med er bägge, det finns en viss (stor) hysteri och hype kring kosttillskott men problemet är att fel saker angrips. Varför tjafsa om proteinpulver som är ett av de mest menlösa tillskotten? Ett tillskott som dessutom har fördelar ur en bekvämlighetssynpunkt, det kan rentav vara ekonomiskt försvarbart att använda. Om någon drack ett paket mjölk efter varje träningspass i samma syfte skulle ytterst få klaga, men proteinpulver uppmålas som dötsknark (ok, nu överdriver jag men det var inte jag som började!!1) i tid och otid.

Jag ser hellre att de hänger ut alla gråzonspreparat eller rena placeboprodukter, detta demoniserande av glorifierad torrmjölk blir tröttsamt.

Det är inte bara ekonomiskt försvarbart, det är sannolikt ekologiskt försvarbart också. Angående tråden om LCHF:s miljöpåverkan så gissar jag på att 100 g protein från vassle har mycket mindre miljöpåverkan än 100g från kött.

Eddie Vedder
2011-09-02, 18:54
Behöver en motionär verkligen äta något med kolhydrater (banan) efter träningen ?

Nej verkligen inte. Det är inte sannolikt att det kommer vara negativt heller naturligtvis men att man skulle ha ett "behov" av snabba kolhydrater efter ett vanligt aerobicspass eller joggingrunda är ju förstås befängt att tro. :)

solari
2011-09-02, 22:34
Jag ser hellre att de hänger ut alla gråzonspreparat eller rena placeboprodukter, detta demoniserande av glorifierad torrmjölk blir tröttsamt.

Eller alla dessa kolhydratsdrycker, frukter eller vitaminvatten. Nä men banan efter träningen är viktigt, proteinet kan man skippa :cool:


+ 1miljon

Springer
2011-09-03, 10:40
Behöver för vadå? Man behöver väl inte träna över huvud taget egentligen.

Mala
2011-09-07, 21:39
FAN vad missvissande denna artikel är...