handdator

Visa fullständig version : FN fredsbevarare?


Axeaman
2011-08-30, 23:07
Hejsan, finns det någon här som varit med i FNs fredsbevararstyrkor här? Skulle vara intresserad av att höra lite eftersom jag har funderat på att nångång i framtiden försöka bli en :)

Tack!

Exdiaq
2011-08-30, 23:26
Det är väl FN som "hyr in" enskilda staters försvarsgrenar, främst från Indien samt Pakistan, och sätter en blå basker på dem. FN har inga egna beväpnande styrkor.

Axeaman
2011-08-31, 08:30
Det är väl FN som "hyr in" enskilda staters försvarsgrenar, främst från Indien samt Pakistan, och sätter en blå basker på dem. FN har inga egna beväpnande styrkor.

Hmm, okej, för jag har en släkting som är en FN fredsbevarare men det kanske handlar om ett översättningsfel eller nåt då :)

Rahf
2011-08-31, 08:35
Jag tror att termen för svenska militärer är "utlandsstyrkan". Rätt eller fel? För finnar vet jag ej.

Axeaman
2011-08-31, 08:43
Jag tror att termen för svenska militärer är "utlandsstyrkan". Rätt eller fel? För finnar vet jag ej.

Kan vara så, men har någon här varit med där då?

z_bumbi
2011-08-31, 17:21
Fredsbevarande är ett av de uppdrag/inriktningar FN-trupp kan få, uppdraget är alltså att om möjligt bevara freden och det har varit huvudinriktningen för svenska trupper under FN-befäl sedan FN bildades.