handdator

Visa fullständig version : Deff eller inte?


Kimpa
2011-08-30, 20:51
Hej!

Lite uppgifter:
23 år
194 cm
87 kg


Nu är det så att jag gärna vill ha era råd!
I dagsläget ligger jag på ca 500 kcal underskott och tränar tung styrketräning -alla muskelgrupper förutom tung benträning då jag för tillfället har ont i ett knä, +30 min crosstrainer på ca 80% puls 5 dagar i veckan

Anledningen till min kcal- är för att få fram mer konturer.
Frågan är, har jag tillräckligt med muskler för att det ska se någorlunda bra ut? eller kommer jag se allmänt fjantig ut ifall jag tappar runt 5kg fett?

Kan jag möjligtvis få en snyggare kropp ifall jag ligger i balans och styrketränar hårt? snygg för mig är Justin Hartley liknande, med ytterst lite mer massa -ifall ni nu orkar googla ;)


Försöker äta bra och nyttigt, mycket kött och kolhydrater efter träning, ca 2g protein per kg/dag.

Så till frågan, skulle ni köra på:
1.balans+hård styrketräning?
2.underskott+hård styrketräning?
3. Inget dera? förklara


Lite bilder på mig:
(Ursäktar vinklarna)
Alla bilderna är ca 30 min efter träning.

Tack på förhand!



http://img825.imageshack.us/img825/5701/dsc0353zw.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/825/dsc0353zw.jpg/)

http://img831.imageshack.us/img831/1797/dsc0354b.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/831/dsc0354b.jpg/)

http://img820.imageshack.us/img820/962/08192011.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/820/08192011.jpg/)

http://img402.imageshack.us/img402/1521/dsc0355p.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/402/dsc0355p.jpg/)

willtjam
2011-08-30, 20:53
Deffa ner dig lite mer och se vad som händer vetja. Känner du att du är alldeles för smal så är det bara att bygga ett tag till.

daloatf
2011-08-30, 20:53
Deffa 5kg till, det är värt det!

Ponitus
2011-08-30, 20:54
Jag skulle kört på balans och hård träning. Bygga lite mera muskler.
Bygg över vintern nu och deffa fram lite form tills i sommar? :)

vicarious
2011-08-30, 20:56
Schyssta pecs. Jag hade deffat några kilo till och sen försökt öka långsamt och kvalitativt.

Jokester
2011-08-30, 20:59
Du har tillräckligt lite muskelmassa för att fortfarande bör kunna öka på ett kaloriunderskott på 500 kcal imo. Fortsätt deffa, vill du sedan bli större så har du ett perfekt utgångsläge för att bygga sedan.

Kimpa
2011-08-30, 20:59
Tack för snabba svar!

Beslutsångest ;p


Postar även en bild på mig innan jag började träna.
Bilden är ungefär ett år gammal, men jag har endast tränat i 5 mån(2 mån seriöst med bra kost och regelbunden träning)

Hur tycker ni att jag har ökat, bra eller dåligt?

http://img705.imageshack.us/img705/7909/bild004anc.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/705/bild004anc.jpg/)

freaky
2011-08-30, 21:00
Deff!

Och skön ökning, verkligen!

Jokester
2011-08-30, 21:01
Omöjligt att säga med tanke på att man inte har en aning om hur dina pass osv ser ut. Sedan beror det mycket på gener, men du har ju definitivt gått framåt det syns tydligt.

Kimpa
2011-08-30, 21:03
Omöjligt att säga med tanke på att man inte har en aning om hur dina pass osv ser ut. Sedan beror det mycket på gener,


Ja just det, det är sant!

Kimpa
2011-08-30, 21:03
Deff!

Och skön ökning, verkligen!


Tack :)

Kimpa
2011-08-30, 21:06
Återigen- tack för alla snabba svar, uppskattas! Även på feedbacken av vad jag "uppnått" hittills!:)

lofito
2011-08-30, 22:02
Riktigt fin omvandling! Vad vägde du på före-bilden då?
Jag tror att, deffar du ner till 80 kg, så kommer du ha ett riktigt bra utgångsläge för fin definition under åren om du ligger på kaloribalans alternativt jättelitet överskott. Kan bli riktigt fint detta ju!

Kimpa
2011-08-30, 22:14
Riktigt fin omvandling! Vad vägde du på före-bilden då?
Jag tror att, deffar du ner till 80 kg, så kommer du ha ett riktigt bra utgångsläge för fin definition under åren om du ligger på kaloribalans alternativt jättelitet överskott. Kan bli riktigt fint detta ju!


Tack så mkt!:)
Jag vägde 91kg, alltså bara 4kg mer än i dagsläget. Utan styrketräning hade jag förmodligen vägt ett par kg mindre!

Fru_Flisa
2011-08-30, 22:15
Ja du har gjort framsteg, verkligen! Deffa tycker jag... ser ut att ha bra grund (om du inte vill se kraftig/muskulös ut med lågt bf).

ps. Bättre att lägga konditionen för sig om du vill träna syresättningsförmågan så får du mer ut av styrketräningen.

Kimpa
2011-08-30, 22:15
En annan fråga:

Vad tror ni om kreatin? skulle det få mig att se pluffsigare ut, eller större muskelmässigt?

Kimpa
2011-08-30, 22:18
Ja du har gjort framsteg, verkligen! Deffa tycker jag... ser ut att ha bra grund (om du inte vill se kraftig/muskulös ut med lågt bf).

ps. Bättre att lägga konditionen för sig om du vill träna syresättningsförmågan så får du mer ut av styrketräningen.


Tack.

Har tänkt på det, men med mitt schema och mina jobbtider just nu kan det bli klurigt att få in. Hade jag haft möjlighet antar jag att det hade varit bättre att t.ex köra kondition på morgonen, och styrke ca 8 timmar senare?

ngog
2011-08-30, 22:18
Jag tror jag liknar dig innan du började träna.

Hur har du lagt upp träning och kost? Du har inget schema eller så att dela med dig av?

Fru_Flisa
2011-08-30, 22:26
Tack.

Har tänkt på det, men med mitt schema och mina jobbtider just nu kan det bli klurigt att få in. Hade jag haft möjlighet antar jag att det hade varit bättre att t.ex köra kondition på morgonen, och styrke ca 8 timmar senare?

Ja. Annars kanske du köra längre cardio när du väl gör det men färre pass alltså.

nifo6
2011-08-30, 22:27
Jag skulle välja alt 2: Det har du igen senare i form av längre uppbyggnadsperiod innan du ska deffa igen. Överskott nu så är det snart dags för deff igen el en jäkla lång deff senare. Beroende på hur mycket överskott du tänkt ligga på iofs. Och nej, du kommer inte se fjantig ut om du deffar ner dig en sisådär 5 kilo...Och riktigt bra byggt på den korta tiden, du har helt klart förutsättningar för att bygga muskler.

Kimpa
2011-08-30, 22:30
Jag tror jag liknar dig innan du började träna.

Hur har du lagt upp träning och kost? Du har inget schema eller så att dela med dig av?

Träningen har faktiskt varit ganska random.
Som det ser ut nu, och gjort den senaste mån är följande:

Mån:rygg&Bicep
Tis:mage
Ons:bröst&tricep
Tors:Axlar
Fre: Ben -tills jag skadade ena.
Lör&Sön ofta vilodagar/utgång med alldeles för mkt öl!

Kör oftast 8rep 3-5set på muskelgruppen för utsatt dag, eller tills jag är totalt slut.
Brukar avsluta med armhävningar tills kroppen vägrar en sista. Olika då, från brett grepp till smalt.


Kosten består för det mesta utav fläskkarré, fläskkotletter, pasta, sallad, creme fraiche såser.

Äter även Berzerk och nån slags muskelpump-tablett innan träning, och en proteinshake direkt efter(och utspridda under dagen).

Är inte så noga med tidpunkter då jag äter efter kl 12, vilket är min sista måltid på jobbet.

Räknar inte kalorier speciellt noga, vet ungefär vad mitt basalbehov ligger på, sen sneakar jag lite på förteckningen på mina matvaror.

Kimpa
2011-08-30, 22:31
Jag skulle välja alt 2: Det har du igen senare i form av längre uppbyggnadsperiod innan du ska deffa igen. Överskott nu så är det snart dags för deff igen el en jäkla lång deff senare. Beroende på hur mycket överskott du tänkt ligga på iofs. Och nej, du kommer inte se fjantig ut om du deffar ner dig en sisådär 5 kilo...Och riktigt bra byggt på den korta tiden, du har helt klart förutsättningar för att bygga muskler.


Okej! De flesta säger att jag ska fortsätta deffa ett tag till, så det får bli så!

Kul att höra, tack för feedbacken!:)

Kimpa
2011-08-30, 22:44
Ja. Annars kanske du köra längre cardio när du väl gör det men färre pass alltså.

Alright!

ngog
2011-08-30, 23:17
Träningen har faktiskt varit ganska random.
Som det ser ut nu, och gjort den senaste mån är följande:

Mån:rygg&Bicep
Tis:mage
Ons:bröst&tricep
Tors:Axlar
Fre: Ben -tills jag skadade ena.
Lör&Sön ofta vilodagar/utgång med alldeles för mkt öl!

Kör oftast 8rep 3-5set på muskelgruppen för utsatt dag, eller tills jag är totalt slut.
Brukar avsluta med armhävningar tills kroppen vägrar en sista. Olika då, från brett grepp till smalt.


Kosten består för det mesta utav fläskkarré, fläskkotletter, pasta, sallad, creme fraiche såser.

Äter även Berzerk och nån slags muskelpump-tablett innan träning, och en proteinshake direkt efter(och utspridda under dagen).

Är inte så noga med tidpunkter då jag äter efter kl 12, vilket är min sista måltid på jobbet.

Räknar inte kalorier speciellt noga, vet ungefär vad mitt basalbehov ligger på, sen sneakar jag lite på förteckningen på mina matvaror.

Tack! Jag har blivit så jävla otränad och fet över sista året då jag inte gjort något vettigt. Jag har haft perioder tidigare då jag tränade 5-6 gånger i veckan och var riktigt vältränad, även perioder då jag sprang 5 dagar i veckan. Det gör ju att jag vet endel om träning för man har snappat upp ett och annat genom åren.

Men jag försöker få till en nytändning och inget funkar ju som före och efter bilder på någon som lyckas! Ska använda ditt schema för att komma in i matchen igen! :thumbup: :hbang:

Kimpa
2011-08-30, 23:36
Tack! Jag har blivit så jävla otränad och fet över sista året då jag inte gjort något vettigt. Jag har haft perioder tidigare då jag tränade 5-6 gånger i veckan och var riktigt vältränad, även perioder då jag sprang 5 dagar i veckan. Det gör ju att jag vet endel om träning för man har snappat upp ett och annat genom åren.

Men jag försöker få till en nytändning och inget funkar ju som före och efter bilder på någon som lyckas! Ska använda ditt schema för att komma in i matchen igen! :thumbup: :hbang:



Hehe, förstår precis vad du menar!

Känns roligt att kunna motivera folk, har själv blivit motiverad på exakt samma sätt utav andra. Lycka till med träningen och ge dig fan på att fullfölja ditt mål!:)

lofito
2011-08-30, 23:56
Kul är det när man kommer in till gymmet idag och en ur personalen plötsligt frågar: "hur mycket har du gått ner?" Då kände man sig glad inombords :)

Kimpa
2011-08-31, 00:11
Kul är det när man kommer in till gymmet idag och en ur personalen plötsligt frågar: "hur mycket har du gått ner?" Då kände man sig glad inombords :)

Den lät verkligen peppande!:D :thumbup:

daloatf
2011-08-31, 06:27
Kul är det när man kommer in till gymmet idag och en ur personalen plötsligt frågar: "hur mycket har du gått ner?" Då kände man sig glad inombords :)

Får tvärtom, 'fan vad du har biffat till dig' när man egentligen har gått ner 20kg. :)

vicarious
2011-08-31, 06:43
Att gå ner i kroppsfettprocent ger ju ofta den effekten att man ser större ut. Det ser ut som att man har lagt på sig massa muskler när det enda som har hänt är att de syns tydligare.

Mell
2011-08-31, 07:32
Att gå ner i kroppsfettprocent ger ju ofta den effekten att man ser större ut. Det ser ut som att man har lagt på sig massa muskler när det enda som har hänt är att de syns tydligare.

Nja, har man kläder på sig så tycker jag man kan se ut som en liten skolflicka när man är nerdeffad. Med kläder på när man är lite bulkig tycker jag man kan se väldigt grov ut trots att man kanske inte riktigt har nått så långt.

Utan eller med lite kläder när man deffat ner sig så kan det däremot se pretty nice ut :)

Kimpa
2011-08-31, 10:12
Nja, har man kläder på sig så tycker jag man kan se ut som en liten skolflicka när man är nerdeffad. Med kläder på när man är lite bulkig tycker jag man kan se väldigt grov ut trots att man kanske inte riktigt har nått så långt.

Utan eller med lite kläder när man deffat ner sig så kan det däremot se pretty nice ut :)

Väldigt sant. Jag är dock linne, tajta t-shirt typen, så nerdeffad är nog att föreslå då. Man vill ju helst inte visa tecken på lovehandles :-)

Mell
2011-09-01, 20:57
Väldigt sant. Jag är dock linne, tajta t-shirt typen,)

Låter lite kallt om vintern :). På tal om det skulle jag nog behöva köpa en helt ny klädkollektion. Inte ett jäkla plagg sitter bra längre nu när man är nerdeffad :/.

Kimpa
2011-09-01, 21:01
Låter lite kallt om vintern :). På tal om det skulle jag nog behöva köpa en helt ny klädkollektion. Inte ett jäkla plagg sitter bra längre nu när man är nerdeffad :/.

It's expensive!!


Hehe, jo, sant! Men inte så många tillställningar som hålls ute på vintern, så ska försöka hålla mig inne så mkt som möjligt;)

Själv behöver jag nya jobbar-byxor, härlig känsla att köra utan skärp till att köra på 3;e hålet med skärp.

Skärpet=bästa måttbandet!