handdator

Visa fullständig version : Att gå från 200g protein till 300g per dag, märker ni skillnad?


lanzal
2011-08-30, 19:17
Jag har käkat 200g protein varje dag sedan i Mars och detta gör ju att kosten blir "lite konstig" minst sagt, speciellt när man bor hemma.

Jag funderar nu på att försöka nå 300g per dag istället bara för att se om det gör någon skillnad.

Ni som ökat proteinintaget från en redan hög dos till en högre, märker ni någon skillnad? Vore kul om folk verkligen märker att det händer saker då jag isånafall direkt börjar med detta.

samsung
2011-08-30, 19:22
Upplever bättre mättnadskänsla vid högre protein-intag samt att formen känns lättare att hålla, men de är väl 2 grundläggande saker vid högre protein-intag

lanzal
2011-08-30, 19:23
Upplever bättre mättnadskänsla vid högre protein-intag samt att formen känns lättare att hålla, men de är väl 2 grundläggande saker vid högre protein-intag

Du kände inte att träningen gick mycket bättre också? Dvs du ökar snabbare och märker att du återhämtar dig osv bättre än förr.

SiSenior
2011-08-30, 19:25
På mina 88kg märker jag ingen skillnad på 180g~ och 280g~ protein/ dag. Detta på kcalbalans året om.

samsung
2011-08-30, 19:28
Du kände inte att träningen gick mycket bättre också? Dvs du ökar snabbare och märker att du återhämtar dig osv bättre än förr.

Nej inte märkbart, visst gör man ökningar men det är svårt att säga om man ökat mer / mindre om man sänkt / högt intaget. Tror absolut 2-3 gram / kg räcker

Ristretto
2011-08-30, 19:39
Jag har inte märkt någon skillnad, men det är godare med mer protein och man blir mättare.

bulletin
2011-08-30, 19:46
Jag har inte märkt någon skillnad, men det är godare med mer protein och man blir mättare.

God protein? Hur smakar proteiner? :D

Ristretto
2011-08-30, 19:53
God protein? Hur smakar proteiner? :D

http://3.bp.blogspot.com/_gWQaU40PH24/TSOSVuF5fvI/AAAAAAAAKBo/FzxUm6ozKNo/s1600/facepalm111.jpg

Eddie Vedder
2011-08-30, 20:57
God protein? Hur smakar proteiner? :D

Glutamat sägs vara det närmaste man kommer av "smaken av protein". Så frågan är relevant och inte alls någon facepalm på det.

J.V
2011-08-30, 21:00
Eller. Så kan man anta att han menar kött och andra proteinrika livsmedel. Om man vill.

Ristretto
2011-08-30, 21:07
Eller. Så kan man anta att han menar kött och andra proteinrika livsmedel. Om man vill.

Möjligen var det det jag syftade på. Men, tydligen så är det glutamat jag gillar.

mattilainen
2011-08-30, 21:10
man luktar ammoniak. Den skillnaden kännerj ag :)

Eddie Vedder
2011-08-30, 21:13
Möjligen var det det jag syftade på. Men, tydligen så är det glutamat jag gillar.

Ja det är förmodligen det som ger vissaproteinrika livsmedel dess karaktäristiska smak. Smaken kallas umami och anses vara den femte grundsmaken. Rikligt i sardiner, parmesanost, upphettade tomater och champinjoner. Rikligt med glutamin och asparaginsyra ger smaken om jag inte minns fel.

astrodog
2011-08-30, 21:22
Har fan i mig aldrig kopplat ihop glutamat med proteinsmak. Varken kött, vassle, torsk eller kyckling. Då är jag även en expert på att direkt märka ifall ett livsmedel innehåller msg eller jästextrakt. Känner det på första tuggan.

Eddie Vedder
2011-08-30, 21:26
Har fan i mig aldrig kopplat ihop glutamat med proteinsmak. Varken kött, vassle, torsk eller kyckling. Då är jag även en expert på att direkt märka ifall ett livsmedel innehåller msg eller jästextrakt. Känner det på första tuggan.

MSG är ju en förstärkt variant av umami. Tillagat kött och kyckling har definitivt en smak av umami, kanske mindre i torsk. När det gäller mjölkproteinet kanske det mer är från kaseinet eftersom smaken karaktäriserar flera ostsorter som sagt.

Ristretto
2011-08-30, 21:27
Ja det är förmodligen det som ger vissaproteinrika livsmedel dess karaktäristiska smak. Smaken kallas umami och anses vara den femte grundsmaken. Rikligt i sardiner, parmesanost, upphettade tomater och champinjoner. Rikligt med glutamin och asparaginsyra ger smaken om jag inte minns fel.

Jo, har för mig att Martin Berkhan länkade till nån artikel ang. detta på Facebook för några veckor sedan.

astrodog
2011-08-30, 21:47
MSG är ju en förstärkt variant av umami. Tillagat kött och kyckling har definitivt en smak av umami, kanske mindre i torsk. När det gäller mjölkproteinet kanske det mer är från kaseinet eftersom smaken karaktäriserar flera ostsorter som sagt.

Inte kanske, säkert. Finns inte ett uns umami i torsk.

Eddie Vedder
2011-08-30, 21:49
Inte kanske, säkert. Finns inte ett uns umami i torsk.

Nej jag anade det. För det smakar inte det minsta i alla fall. :) Här hittade jag en bok där några livsmedel listats, sida 424 och 425:

http://www.google.com/books?hl=sv&lr=&id=P3AggY-dWikC&oi=fnd&pg=PA423&dq=umami&ots=O40HusaU8h&sig=98kS3umS3ZFkAnJOB9ZxgiMI7Vs#v=onepage&q=umami&f=false

Sverker
2011-08-31, 05:57
Jag är tveksam till att hela proteiner har någon smak alls. De är alldeles för stora och rör sig för trögt för att nå våra smaklökar.

Alla som ätit aminosyror vet att de har stark smak.
Smaken av umami är smaken av buljong, vilket är fermenterade / hydrolyserade protein där aminosyrorna finns som korta peptider eller som fria aminosyror.

Livsmedel som lagras, typ ost, bryts långsamt ned till peptider och kan alltså få smak av umami.

Ristretto
2011-08-31, 07:49
Jag är tveksam till att hela proteiner har någon smak alls. De är alldeles för stora och rör sig för trögt för att nå våra smaklökar.

Alla som ätit aminosyror vet att de har stark smak.
Smaken av umami är smaken av buljong, vilket är fermenterade / hydrolyserade protein där aminosyrorna finns som korta peptider eller som fria aminosyror.

Livsmedel som lagras, typ ost, bryts långsamt ned till peptider och kan alltså få smak av umami.

Då är det alltså aminosyrorna som ger umamismak i proteinrika livsmedel?

Moe Lestor
2011-08-31, 09:36
Glutamat sägs vara det närmaste man kommer av "smaken av protein". Så frågan är relevant och inte alls någon facepalm på det.

Är inte 100% whey ganska nära smaken av protein? :P

Naturell EAA kanske.

Eddie Vedder
2011-08-31, 09:41
Då är det alltså aminosyrorna som ger umamismak i proteinrika livsmedel?

Ja jag skrev det högre upp. Och det framgår av länken också.

Ristretto
2011-08-31, 09:44
Ja jag skrev det högre upp. Och det framgår av länken också.

Jaså. Jag tyckte du bara nämnde protein...

Eddie Vedder
2011-08-31, 09:46
Jaså. Jag tyckte du bara nämnde protein...

I ditt inlägg #16 citerar du ju till och med inlägget där jag nämner aminosyror. ;)

Ristretto
2011-08-31, 09:48
I ditt inlägg #16 citerar du ju till och med inlägget där jag nämner aminosyror. ;)

Där ser man. Inte bara ful, jag är blind också! :)

Ondskapelsen
2011-08-31, 11:21
Vi måste fan döpa om det här jävla Umami. Så kan de ju inte heta!

Birkharju
2011-08-31, 11:26
man luktar ammoniak. Den skillnaden kännerj ag :)

samma här *gah!*

carrot
2011-08-31, 11:33
Kul att denna tråden gick från ,att handla om skillnader vid ökning av högt protein intag till ännu högre, till att handla om hur protein smakar :D

Själv kan jag inte svara på din fråga TS, då jag aldrig gått upp mot så höga intag, men jag antar att det ger bättre mättnadskänsla iaf :P

lanzal
2011-08-31, 16:09
Kul att denna tråden gick från ,att handla om skillnader vid ökning av högt protein intag till ännu högre, till att handla om hur protein smakar :D

Själv kan jag inte svara på din fråga TS, då jag aldrig gått upp mot så höga intag, men jag antar att det ger bättre mättnadskänsla iaf :P

Yeah det var inte något jag räknat med direkt men antar att inte så många har testat att gå från höga till skyhöga proteinintag per dag (relativt såklart).

vicarious
2011-08-31, 16:14
Sånt här är rätt svårt att utvärdera själv som hobbytränande. Det kräver ju att man äter likadant under längre perioder, mäter sina resultat och progression noggrant, samt är kritisk och tänker på eventuella felkällor.

Det enda jag märker skillnad på är mättnad, den blir bättre med mer protein. Annars vet jag inte. Det känns ju dock inte omöjligt att mer protein är bättre och att t ex 3g är bättre än 2g. Hur mycket bättre det blir är en annan femma, skillnaderna kanske är så små att det inte är värt det.

LillaGubben
2011-08-31, 18:52
Hej !
Känner mig starkare då jag ökar proteinet från 2 ggr kroppsvikt till 3 ggr men kan vara placeboeffekt tycker också att jag blir fastare i hullet. Men tvivlar att man måste äta så mycket är inte direkt så att man lyfter flera 100 kg mer direkt mer en kännsla av styrka. Men som sagt ingen expert, 4 ggr kroppsvikt i protein gjorde mina toabesök besvärliga å kladdiga :(

Hannya
2011-08-31, 18:59
Ingen påtaglig skillnad.

placebo är ett roligt fenomen

Anders The Peak
2011-08-31, 19:04
Om man höjer proteinintaget kraftigt så ställer sig kroppen in och ökar fraktionshastigheten och om man råkar hamna i ett läge då man inte kan äta så mycket protein blir muskelförlusten radikalt större jämfört med ett adekvat intag av protein. Adekvat intag lite beroende på hur man ligger till energimässigt i energibalans (+) 0,9gr/kg energiminus(-) upp till 2,5gr/kg

young_george
2011-08-31, 19:07
Om man höjer proteinintaget kraftigt så ställer sig kroppen in och ökar fraktionshastigheten och om man råkar hamna i ett läge då man inte kan äta så mycket protein blir muskelförlusten radikalt större jämfört med adekvat intag av protein. Adekvat intag lite beroende på hur man ligger till energimässigt i energibalans (+) 0,9gr/kg energiminus(-) upp till 2,5gr/kg

Källa på detta?

Anders The Peak
2011-08-31, 20:24
Källa på detta?

Rennie MJ 1999. Physical exertion, amino acid and protein metabolism and protein requriments (http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=9620&page=243)

And (http://belezadocorpo.com.br/versao_ingles/news/proteina.pdf)

Sverker
2011-09-01, 05:55
Vad är fraktionshastighet ?

Anders The Peak
2011-09-01, 07:02
Vad är fraktionshastighet ?

Human muscle protein synthesis and breakdown(Mixed)

Pompere
2011-09-03, 10:22
Märker en ganska bra skillnad från att gå från 2g/kg till 3g/kg nu vid balans/överskott. Tycker mig ökat mycket bättre både styrkemässigt samt muskelvolym (spegel-analysen bro).

pwnyou
2011-09-03, 10:39
Det blir ingen märkbar skillnad (förutom mättnad osv).

Tänk dig om man nu ökar typ 2-3kg muskelmassa per år eller nåt sånt som halvavancerad styrketränande. Då ger ju en månad typ 0.2kg muskelmassa. Att man ökar från 2g till 3g protein lär knappast dubbla detta eller nåt sånt, kanske inte ens ger 10% bättre ökning. Tror det finns studier som tyder på att allt över 2g är relativt onödigt.

Men även OM det skulle ge 10% mer ökning. Hur upplever man det? Ni ökade 0.02kg mer muskelmassa den månaden? Det kan man varken se på styrkan eller på vågen.

Nej, det är bara bullshit och placebo isåfall.

cero
2011-09-03, 18:57
Det blir ingen märkbar skillnad (förutom mättnad osv).

Tänk dig om man nu ökar typ 2-3kg muskelmassa per år eller nåt sånt som halvavancerad styrketränande. Då ger ju en månad typ 0.2kg muskelmassa. Att man ökar från 2g till 3g protein lär knappast dubbla detta eller nåt sånt, kanske inte ens ger 10% bättre ökning. Tror det finns studier som tyder på att allt över 2g är relativt onödigt.

Men även OM det skulle ge 10% mer ökning. Hur upplever man det? Ni ökade 0.02kg mer muskelmassa den månaden? Det kan man varken se på styrkan eller på vågen.

Nej, det är bara bullshit och placebo isåfall.

Det är nog svårt att peka på en enskild faktor (höjt proteinintag i detta fallet) när man utvärderar sina resultat. Möjligtvis om man är nybörjare. Men ditt resonemang om att man 'endå' bara ökar 3kg per år och att 100 g extra protein inte skulle tillföra särskilt mycket relativt sett håller inte riktigt. Små detaljer kan göra skillnad i längden.

Vilka studier är det du pratar om?

Slartibartfast
2011-09-04, 11:40
Om man höjer proteinintaget kraftigt så ställer sig kroppen in och ökar fraktionshastigheten och om man råkar hamna i ett läge då man inte kan äta så mycket protein blir muskelförlusten radikalt större jämfört med ett adekvat intag av protein. Adekvat intag lite beroende på hur man ligger till energimässigt i energibalans (+) 0,9gr/kg energiminus(-) upp till 2,5gr/kg

Betyder det att ifall man en gång börjat köra 3g/kg, och konsterat att det inte ger någon fördel, så kan man inte bara gå tillbaka till 2g/kg, för då ryker musklerna? :(

Eddie Vedder
2011-09-04, 11:50
Vilka studier är det du pratar om?

Det är ju i princip hela den samlade evidensen för proteinbehov hos muskelbyggare. Vissa antyder fördelar av ännu högre men sammantaget är det ännu inte så.

cero
2011-09-04, 14:24
Fler kommentarer på det Anders skriver? Det var något helt nytt!