handdator

Visa fullständig version : Hur många reps?


Metal_boy_
2003-12-22, 02:22
Hur ska man veta hur många reps ens egna kropp växer och ökar i vikt bäst av??de flesta säger 8-12 reps..andra säger att man växer bäst av tunga och några repititioner som 4-6..man kan ju inte testa hela tiden det tar ju ett tag som ren byggare och veta vilket man bäst växer av..min fråga är : jag kör 4-6 repititioner när jag tränar men kan jag i en period välja ut en muskelgrupp där jag kör 8-12 repititioner o märka om mina muskler växer bättre av det?? man borde ju inte behöva köra 8-12 på hela kroppen? snälla nån som seriöst kan det här jag vill veta om jag kan köra så...I need help

Überbiffen
2003-12-22, 03:08
Originally posted by Metal_boy_
man kan ju inte testa hela tiden det tar ju ett tag som ren byggare och veta vilket man bäst växer av
Jo, det är enda sättet.

Originally posted by Metal_boy_
man borde ju inte behöva köra 8-12 på hela kroppen?
Det har du helt rätt i.

shirunai
2003-12-22, 10:20
sen kanske det är såhär att olika muskelgrupper växer mer av olika reps, oj jag är nyvaken blev lite konstigt men ni förstår

om biceps behöver kanske 8-10reps och bröst 4-7reps exempelvis, jag tycker inte mina biceps växer tex av 4-6reps, men bröst gör det

shirunai
2003-12-22, 10:55
Jag förstår inte problemet med att prova olika grejjer, du stannar inte i tillväxten av att prova, du kanske bara inte ökar lika mycket

och varför skulle du testa nya saker om de inte var nödvändiga, växer du bra och är nöjd, kör samma sak tills det börjar gå sämre, då försöker man hitta problemen.

JAM
2003-12-22, 22:21
Jag har bara tränat i ungefär 1,5 år, så jag kan verkligen INTE säga vilken träning jag växer bäst av. Jag tycker att de som knappt har tränat i ett halvår har gjort det väldigt bra om de redan kommit fram till exakt vilken träning de växer bäst av... :rolleyes:
Till er som ger sådana tips; tänk på att det är en enorm skillnad på vad ni växer bra av och vad ni växer BÄST av!

z_bumbi
2003-12-22, 23:12
Att välja ut en muskelgrupp som man sänker eller höjer antalet repetioner på torde ju funka som en fingervisning på vad man för tillfället växer bäst av men så mycket mer ger det nog inte.

Det är ju ganska svårt att säga vad man växer bäst av då det är så många faktorer som spelar in när det gäller att få mer volym. Vissa muskler svarar dock i genomsnitt bättre på lägre repetioner och vissa på lite högre, vilket beror på andelen långsamma och snabba muskelfibrer.
Om man ser till hur kroppen är uppbyggd så är det "flyktmusklerna" som gillar lågreps då de består av en högre andel snabba muskelfibrer än de musklerna som man använde i sitt dagliga liv och de senare svarar bättre på högre reps. I alla fall till en början sen blir det krångligare.
Förenklat så är soleus i vaden en långsam muskel bara för att den används hela tiden när man går medans gastrokenmius är snabbare då den används mer vid snabb löpning undan en fara. (Gäller hur vi fungerade under tidig stenålder så klart.)

Om man nu ska träna sina långsamma muskler för att få ut maximalt av volym så förespråkar en del att man ska träna dem med högre reps då de ju har en högre andel långsamma fibrer vilka är uthålliga och därför tar längre tid att stimulera så mycket att de växer. Men om man tränar dem med ett fåtal repetioner och tung vikt så går med tiden en del av de långsamma fibrerna över i något som liknar snabba fibrer då man inte har något större behov av de långsamma musklerna men man tvingar på kroppen ett behov av snabba fibrer. Man får då bättre förutsättningar för att få upp volymen ytterligare vilket skulle innebära att man istället borde träna de långsamma musklerna väldigt tungt med få reps för att dra maximal nytta av detta faktum.
Vilket som funkar bäst i praktiken vet nog ingen annan en den som tränar en muskel med olika reptionsantal för olika sidor av kroppen samt håller på med detta hela sitt liv.
Vilket låter lätt suspekt oavsett om det för forskningens skull eller inte. :)

Det går att krångla till det ytterligare om man vill men det självklara valet är att variera sig under perioder eller under varje pass och ju längre man tränar desto mer lär man känna sin kropp och hur den fungerar och vilket typ av träning man gillar vilket nog är den viktigaste faktor för att lyckats på gymet.

De första 2-5 åren brukar dessutom allt detta med reptionsantal, ideala antalet set, speciella styrkeprogram osv osv vara överkurs då det räcker att träna på med en normal variation och man växer i alla fall. Det finns så mycket annat som är viktigare för resultatet i början som t ex teknik, kost och framför allt att man lyfter tunga vikter regelbundet.
Vid närmare eftertanke stämmer det nog in de nästföljande 20 åren också.. :D