handdator

Visa fullständig version : UF-företag.


Mollestam
2011-08-30, 15:36
Hej!

Vi är fem killar i min klass som ska starta ett UF-företag och som nu söker idéer på vad vi ska göra. Det spelar ingen roll om det är ett tjänsteföretag eller om vi ska tillverka/köpa in och sälja produkter.

Alla seriösa idéer tas tacksamt emot. Vi har en väldigt begränsad budget som ligger på ca 5 000 kr. Detta är inget vi har bestämt utan så är det i alla fall på vår skola, så orealistiska förslag undanbedes.

Tack på förhand! :)

hidden
2011-08-30, 15:38
Är inte hela idén att ni ska komma på något själva? Förra året gjorde i alla fall vår UF grupp en dryck. Lemonad i flaska, både koncentrat och färdigblandat. Allt såg fint ut osv, MEN dumt tänkt då ingen dricker lemonad @ vintern -.-' Gör inte en sommardryck och försök verkligen inte sälja den under julmarknad :P

limenka
2011-08-30, 15:50
Vi hade ett tjänstföretag som erbjöd alla sorters hemtjänster. Gick inte direkt bra men vi behövde inget startkapital i alla fall :D

jimmyboy
2011-08-30, 16:08
UF...hemska minnen. Som jag lärde mig är ens UF-företag lite som det där barnet man inte riktigt planerade :D skämt å sido så välj någonting som DU tycker är intressant och roligt att arbeta med, kommer att hjälpa helt sjukt mycket på vägen!

Xtreme-G
2011-08-30, 16:18
Jag har aldrig sysslat med UF-företag men jag tycker det är helt meningslöst att producera något eftersom ni "aldrig" kommer uppnå någon effektiv produktion. Sikta in er på någon tjänst istället, om ni har lite koll på kost och träning skulle det ju kunna vara något.

jimmyboy
2011-08-30, 16:43
Jag har aldrig sysslat med UF-företag men jag tycker det är helt meningslöst att producera något eftersom ni "aldrig" kommer uppnå någon effektiv produktion. Sikta in er på någon tjänst istället, om ni har lite koll på kost och träning skulle det ju kunna vara något.

Det är helt fel. Målet är inte att uppnå en effektiv produktion utan att starta ett eget företag. Det räcker med att du kommer på en bra idé, utvecklar den och har en prototyp som du kan visa upp och sälja i förstkott/sälja till företag som vill ha det. Visserligen är det väldigt svårt men att säga att en produkt är underlägset en tjänst är fel. De flesta som vinner/går bäst för har gjort produkter :)

Xtreme-G
2011-08-30, 16:47
Jag har som sagt ingen erfarenhet men av det jag såg på min skola var jag inte imponerad. Folk som bakat bröd och stod och sålde. Har man en bra idé för en produkt är det ju bara att köra. Det känns som väldigt många stödköper kassa produkter från dessa UF-företag, har jag fel?

jimmyboy
2011-08-30, 16:55
Jag har som sagt ingen erfarenhet men av det jag såg på min skola var jag inte imponerad. Folk som bakat bröd och stod och sålde. Har man en bra idé för en produkt är det ju bara att köra. Det känns som väldigt många stödköper kassa produkter från dessa UF-företag, har jag fel?

I agree men tycker inte det är så pass illa att man måste döda kämparglöden för en bra produkt redan från början.

Jag själv gjorde en riktigt rutten bok (som hade potential att vara bra) och visst , klart jag ångrar det i efterhand och allt. Men fan så mycket bättre än en fönsterputsarfirma eller dylikt. Tycker att det är högre nivå på produkter än tjänster i allmänhet när det gäller UF.

petah
2011-08-30, 17:22
Vi sålde hemsidor, typ. Vi fick en kund, som aldrig fick sin produkt, jag fick MVG. :D

von huff
2011-08-30, 17:23
Sexleksaker.Hitta nån billig återfösäljare och sälj billigt dom kostar ju så förskräckligt...