handdator

Visa fullständig version : "nyttigt" godis?!


Renner
2011-08-30, 15:02
Jag är ute efter något "nyttigt godis" som inte innehåller massa socker o annan skit, jag vill inte heller ha natur godis för de e dyrt.

har nå några tips på vad som kan vara gott att småäta på när man e sugen på något litet och gott?

Tacksam för seriösa svar! =):thumbup:

Åsberg
2011-08-30, 15:04
Beef jerky? Aldrig provat dock så kan inte säga om det är gott eller inte.

Spridis
2011-08-30, 15:05
Morotsstavar och dipp!

Jokester
2011-08-30, 15:06
Beef jerky? Aldrig provat dock så kan inte säga om det är gott eller inte.

Ja, det är gott, men det är hutlöst dyrt också.

Crocker
2011-08-30, 15:08
Beef Jerky(Sjukt jävla gott men dyrt.)/Fluff

Rickard
2011-08-30, 15:25
Jag är ute efter något "nyttigt godis" som inte innehåller massa socker o annan skit, jag vill inte heller ha natur godis för de e dyrt.

har nå några tips på vad som kan vara gott att småäta på när man e sugen på något litet och gott?

Tacksam för seriösa svar! =):thumbup:

Äter du bara lite så torde vad du nu än äter inte vara något problem.

Och bara för att något har natur i namnet innebär det inte att det blir bättre/nyttigare.

Jippyboy
2011-08-30, 15:28
Indiana Jerky som finns att köpa på MM-Sports. Enbart torkat kött från bland annat kalkon, nötkreatur och kyckling. Grymt god konsistens, riktigt gott kryddat och enbart protein.

Naturgodis är inget annat än just godis.. En nöt eller en frukt är inte det minsta bra med en youghurt/socker/choklad/e-ämnen/saltblandning på. Rena skiten som man längst in i mitten kan hitta en valnöt på i princip.

Snuffe
2011-08-30, 15:30
Själv gillar jag att knapra på riskakor ifall det skulle krisa och jag vill småäta något :thumbup:

z_bumbi
2011-08-30, 16:00
Indiana Jerky som finns att köpa på MM-Sports. Enbart torkat kött från bland annat kalkon, nötkreatur och kyckling. Grymt god konsistens, riktigt gott kryddat och enbart protein.

Jag hoppas att de har tillagat fåglarna på ett annat sätt än att bara torka dem.

Holabandola
2011-08-30, 16:40
Vattenpoppade popcorn.

0,5kcal styck. Du kan äta hur många som helst, det går nästan åt mer energi att smälta de än vad du får ut av dem.

Lägg popcorn i en värmetålig burk, fyll på med lite vatten typ 0,5dl, precis så halva popcornen täcks med vatten, på med et tlock, som dock EJ är tätslutande. Kör full effekt i micron tills de poppat klart.

Krydda och salta vattnet innan. Annars fäster itne saltet och kryddan på popcornen.

Det blir superspröda popcorn med typ noll kalorier.

Scratch89
2011-08-30, 17:19
Frukt.

1684_
2011-08-30, 17:52
sockerfria digestive kex!!! Goott.

joker560
2011-08-30, 17:54
MM sports päronsplit protein, vassle eller kassein. Kan du göra pudding, smothies m.m.

Jokester
2011-08-30, 17:55
sockerfria digestive kex!!! Goott.

Fast det lär ju inte skilja särskilt mycket i kalorier jämfört med de vanliga? Är väl mest fettet som gör att de blir så kaloritäta?

joker560
2011-08-30, 18:21
Fast det lär ju inte skilja särskilt mycket i kalorier jämfört med de vanliga? Är väl mest fettet som gör att de blir så kaloritäta?

440kcal/100g för sockerfria mot 460kcal/100g för dom vanliga.

Visste ni att digestivekex vanliga är en utgående produkt? Kommer bara finnas oliv,ekologisk,sockerfri och extra fullkorn

Magnus N
2011-08-30, 18:21
Fast det lär ju inte skilja särskilt mycket i kalorier jämfört med de vanliga? Är väl mest fettet som gör att de blir så kaloritäta?

Mjo, inte någon speciell skillnad

http://www.goteborgskex.se/produktinfo/smorgaskex/digestive-1

Kanske finns någon annan produkt med lägre men skulle inte tro det skiljer mycket.

Marxama
2011-08-30, 19:48
Vad som är nyttigt/onyttigt kan folk såklart vara väldigt oense om. När jag vill ha "nyttigt" godis brukar jag äta brieost, mörk choklad (85-90%), sockerfri pannacotta med lite nötter, rostade salta mandlar (svindyrt dock), hemmagjord sockerfri glass om man orkar... Mums!

bear.flowertwig
2011-08-30, 22:13
skumbananer

Mell
2011-08-31, 07:18
Svårt att svara på vad som är "nyttigt" men försöker man hålla sig inom någon slags kalorirestriktion så tycker jag det kan vara vettigt och godare att äta 'godis' som innehåller en del fett eftersom man då inte fyller lika mycket av kalorierna med socker och därav fruktos. Tycker också att fettrikare sötsaker inte ger lika stor 'vill-ha-mer' känsla när man väl tagit någon bit.

Alltså istället för gelégodis så äter man mer sötsaker såsom choklad, mörk choklad (antioxidanter ett plus här), glass, kladdkaka, paj, bakelser osv.

carrot
2011-08-31, 11:48
Kvarg med funlight(funlight kanske inte är det nyttigaste i världen men enligt mig blir det bättre än godis, mycket bättre :D)

Onåd
2011-08-31, 12:00
Tolkar "nyttigt" som kalorisnålt i första hand:
- Läkerol
- Isglass av FunLight
- "Glass" av proteinpulvermix/-fluff

Min erfarenhet säger dock att "nyttigt godis" är kontraproduktivt i det långa loppet. Fixering vid vad man inte får äta --> ökat sug efter just det förbjudna --> ökad fixering --> överätning när man väl får äta/inte kan motstå. Att käka "nyttigt godis" när det är egentligen är något annat man vill ha gör att man aldrig känner sig tillfredsställd. Enkel psykologi.

Reaper123
2011-08-31, 14:46
Tolkar "nyttigt" som kalorisnålt i första hand:
- Läkerol
- Isglass av FunLight
- "Glass" av proteinpulvermix/-fluff

Min erfarenhet säger dock att "nyttigt godis" är kontraproduktivt i det långa loppet. Fixering vid vad man inte får äta --> ökat sug efter just det förbjudna --> ökad fixering --> överätning när man väl får äta/inte kan motstå. Att käka "nyttigt godis" när det är egentligen är något annat man vill ha gör att man aldrig känner sig tillfredsställd. Enkel psykologi.Kunde inte sagt det bättre själv, får erfara just detta gång på gång jag försöker leva "opti". Slutar så gott som alltid med att jag överäter när jag får chansen på the real deal.

Då har jag trots allt ganska god karaktär generellt då jag bantat/deffat i 2,5 år av och till!

Nej, bättre att äta en "lagom" mängd av sin favorit godis/sötsak utefter vad kcal-budget erbjuder! :D

Jokester
2011-08-31, 15:22
Eller bara vänja sig av vid det helt, det är det enda som funkar för mig. För mig funkar det inte alls med att bara ta en chokladbit eller bara lite godis. För mig är det viktigare att bryta beteendet som gör att man vill ha något för att man är sugen och inte hungrig.

Hannya
2011-08-31, 15:29
vaniljkesella & grannysmith äpplen :thumbup:

Pansartax
2011-08-31, 15:45
http://shop.kolozzeum.com/shop/20441/art41/h6234/6936234-origpic-226cbd.jpg

lofito
2011-08-31, 15:47
vaniljkesella & grannysmith äpplen :thumbup:

Testade vanilj-kesellan för första gången i veckan. Helt ok, men tycker den var lite för söt.

Hannya
2011-08-31, 16:32
Testade vanilj-kesellan för första gången i veckan. Helt ok, men tycker den var lite för söt.

mjo, får rätt sträv eftersmak efteråt också. men den går allt ner utan problem

Pompere
2011-08-31, 20:39
Sparar hellre ~200 kcal i min kaloribudget till saker som jag anser onyttigt (snickers/kakor osv) än att sträva efter "nyttigt" godis.
Länkade en bra artikel här på brädan förut, kom inte ihåg vart den länken kan vara nu dock..

Mell
2011-09-01, 20:31
Sparar hellre ~200 kcal i min kaloribudget till saker som jag anser onyttigt (snickers/kakor osv) än att sträva efter "nyttigt" godis.
Länkade en bra artikel här på brädan förut, kom inte ihåg vart den länken kan vara nu dock..

Jag tyckte den var så pass bra att jag skrev ett blogginlägg om den :)

http://deffamedpizza.blogspot.com/2011/08/skrapmat-och-bra-mat.html

benacii
2011-09-01, 20:33
nötter.

naturella cashew nötter etc. bra fetter och protein.

annars är vanliljkvarg lite som godis tycker jag.

Dreas
2011-09-01, 20:36
nötter.

naturella cashew nötter etc. bra fetter och protein.

annars är vanliljkvarg lite som godis tycker jag.Bra fetter? Fördelningen av omega-3 och -6 tycker du är bra? Protein bra i nötter?

Beror ju självklart på vad man äter i övrigt, och nötter kan absolut passa in i en balanserad kost. Personligen tycker jag det är extremt överskattat som "nyttigt".

benacii
2011-09-01, 20:43
Bra fetter? Fördelningen av omega-3 och -6 tycker du är bra? Protein bra i nötter?

Beror ju självklart på vad man äter i övrigt, och nötter kan absolut passa in i en balanserad kost. Personligen tycker jag det är extremt överskattat som "nyttigt".

jag är inte speciellt intresserad av att nojja runt på micro fördelning mellan omega 3 och 6.

Jag jämnförde mer nötter och godis. vad bidrar godis med? snabb sockerkick och färgämnen.

Dreas
2011-09-01, 20:52
jag är inte speciellt intresserad av att nojja runt på micro fördelning mellan omega 3 och 6.

Jag jämnförde mer nötter och godis. vad bidrar godis med? snabb sockerkick och färgämnen.Godis är gott. Vill man äta godis så skadar det ju inte att unna sig lite då och då. Vad bidrar nötter med?

Eddie Vedder
2011-09-01, 20:54
Vad bidrar nötter med?

Nåja, nog vet du att det finns både mikro- och makronäringsämnen som godiset inte kan mäta sig med. ;) Jag kan hålla med om att just den eviga motiveringen med just fettkvalitet i nötter känns lite fel, det finns ju annat som är bra och just fettsammansättningen är väl i vissa fall lite av vad jag tycker är till nötternas nackdel.

Men man behöver ju inte överdriva åt andra hållet heller. ;)

benacii
2011-09-01, 20:55
Godis är gott. Vill man äta godis så skadar det ju inte att unna sig lite då och då. Vad bidrar nötter med?

jag har självklart inte sagt att du ska trycka nötter varje gång. och att unna sig godis ibland var inte ens frågan på ämnet. frågan var "nyttigt godis".

vad bidrar nötter med? jag har redan lagt upp mina argument för vad jag tycker det bidrar med, samma sak med godis.

z_bumbi
2011-09-01, 20:56
vad bidrar godis med? snabb sockerkick och färgämnen.

C-vitamin. Fast inte i alla sorter. :D

eiri
2011-09-01, 20:59
Eldorados musslor omomom!

Dreas
2011-09-01, 21:17
jag har självklart inte sagt att du ska trycka nötter varje gång. och att unna sig godis ibland var inte ens frågan på ämnet. frågan var "nyttigt godis".

vad bidrar nötter med? jag har redan lagt upp mina argument för vad jag tycker det bidrar med, samma sak med godis.Fast dina argument verkar ju inte bygga på fakta utan något som aftonbladet har slängt ur sig.

Nåja, nog vet du att det finns både mikro- och makronäringsämnen som godiset inte kan mäta sig med. ;) Jag kan hålla med om att just den eviga motiveringen med just fettkvalitet i nötter känns lite fel, det finns ju annat som är bra och just fettsammansättningen är väl i vissa fall lite av vad jag tycker är till nötternas nackdel.

Men man behöver ju inte överdriva åt andra hållet heller. ;)Ja, jag vet det.

Nej, det är väl dumt att överdriva åt andra hållet, men om jag gör det så kanske diskussionen blir lite neutralare än "OMG NÖTTER FOR THE WIN" :)

Kan ju alltid hoppas iaf...

Lellan
2011-09-02, 00:06
När jag betalade för kostupplägg fick jag på min lista 40 g sötmandlar/dag... :D Gissa om jag var glad elle!! DET är vad jag äter till godis, även när jag liksom.. ska äta godis!

Antingen naturella, el så är det jättegott att mumsa de där 40 g med en sockerbit (låter skevt, men testa får ni se.. EN sockerbit + dem som redan "ska" ingå i dieten, och man är hemma...). Eller så kokas de med i gröt + bär till och prottedrink (om man som jag älskar gröt då), eller så rostar man med lite salt på, eller med kakao&chili.

Men bästa bantarlyxen tycker jag är chokladfondue efter en god middag.. satan i gatan! Mörk choklad, så doppar man frukt och bär och sötmandlar.. *drool* Om nom nom! Inte kalorifritt, men jävligt tillfredställande (till skillnad från kalorifritt som man skiter tarmarna ur sig av... Aldrig mer alltså! Huvva..).

Är man sugen på gele så funkar det att göra eget på gelatin och funlight men man behöver rätt mkt frukt och tycker inte man blir tillfredställd helt.

Kaffe med hasselnötssmak, el kanel el kardemumma i kan också va gott. Är man tillräckligt dietad kan man *vet* ha kardemumma på en ryggbiff och man får middag och efterrätt i ett (tror den fåniga lilla hjärnan). :thumbup:

Iaf min hjärna.. :em:

Äta en LITEN bit av ngt fungerar dåligt för mig på kcalunderskott, det ger bara sug - särskilt dagarna efter... Om jag bakar till fredagsmys så gör jag 1/2 sats kladdkaka (det HAR hänt att jag gjort 1/4 då jag vetat med mig att den kommer bli svår att motstå, då har jag vispat ägget och sparat andra halvan till annat). Och nej, ingen lightkaka (om man inte är jättedietad, då kan man ju även göra proteinmuffinsen som finns i receptdelen på forumet och smakar bajs men ser fina ut).

(Men hellre att baka 1/4 kladdkaka och njutningsfullt dela med sonen med ett glas iskall mjölk än att baka mer och våndas över att det "finns" och att man inte "borde" och sedan ev bli fixerad. Han kan tycka att det är synd att vi inte bakar och fryser in som vi gör med bröd, men jag skyller på att kladdkaka blir "dålig" så fort, därför den aldrig går att spara.. hellre göra lite.. :angel:).)

De här råden kan tyckas fåniga om man vill vråla "karaktäääär" men jösses, det är väl det jag inte har och inte orkar stångas med jämt, därför man har knep istället och håller sig go å gla.. :P

Iaf: jag röstar för ngt kompakt jättegott i liten mängd, el iaf ingredienser som tillfredställer söt (frukt) choklad (fonduen) el knaper (mandlar) behoven - för mig ger det mest tillfredställelse och minst "biverkningar".

Lellan
2011-09-02, 00:09
Nåja, nog vet du att det finns både mikro- och makronäringsämnen som godiset inte kan mäta sig med. ;) Jag kan hålla med om att just den eviga motiveringen med just fettkvalitet i nötter känns lite fel, det finns ju annat som är bra och just fettsammansättningen är väl i vissa fall lite av vad jag tycker är till nötternas nackdel.

Men man behöver ju inte överdriva åt andra hållet heller. ;)

Jag orkar aldrig hålla reda på vilka nötter som är bra el dåliga och ääälskar sötmandlar och nu vill jag bara dubbelkolla att de är manna från himlen så som jag upplever dem? *popcorn* :D Si?

Pansartax
2011-09-02, 00:17
men jag skyller på att kladdkaka blir "dålig" så fort, därför den aldrig går att spara.. hellre göra lite.. :angel:).)

Snacka om att ljuga för sig själv, alla vet ju att kladdkakan är som bäst efter 2-3 dagar då den blivit riktigt seg och kladdig.

Du har med andra ord missat något!

/ Legitimerad kladdkaksexpert.

Ronn
2011-09-02, 07:30
Proteinbars med låg sockerhalt? Finns ju alla möjliga härliga smaker, billigt jämfört med vanligt godis plus att du får protte på köpet. <3

daloatf
2011-09-02, 08:50
Blir mycket proteinbars för min del :)

StarkaUlf
2011-09-02, 09:27
Snacka om att ljuga för sig själv, alla vet ju att kladdkakan är som bäst efter 2-3 dagar då den blivit riktigt seg och kladdig.

Du har med andra ord missat något!

/ Legitimerad kladdkaksexpert.

Tror nog att hon/han menade att hon/han "ljög" för sin son, så att inte han blir ledsen/besviken när man inte fryser in den eller lämnar den i kylen :)