handdator

Visa fullständig version : Förslag skulle varmt välkommnas :)


Adrian
2003-12-21, 23:16
Hejsan på er alla glada människor. måste bara börja säga att jag diggar verkligen detta forum så många glada och hjälpsamma människor på ett och samma ställe :) och GOD JUL och gott nytt år på er

Iaf nu till min ämnet..

så här är det. jag har gått ner ca 45-50kg på ett år ÄR SÅ J*VLA Glad att jag klarat av det,, nu har jag börjat ett Nästan normalt liv. väger idag ca 65kg och är ca 185cm lång.. JAG VET JAG VÄGER FÖR LITE

MEN tänk er. Detta har varit min dröm under hela mitt (är 17år) liv att bli kallad tex, smalis osv (har varit överviktig sedan 3-5år ÄNTLIGEN NU ÄR JAG typ normal:)

PS om ni vill läsa lite mer om mig själv så har jag skrivit detta på Pauluns hemsida
[URL=http://www.paulun.se/forum/forum_posts.asp?TID=107&PN=5]

iaf här är mina frågor..

eftersom jag har gått ner såpass mycket så finns det överskotts hud kvar på min mage.. jag undrar går det att träna bort det eller måste man typ operera bort det..för att jag vet att det döljer sig en Riktig fin strykbräda där under.. OKI ska inte överdriva de e inte så att det hämger men man kan se lite hud när man tex sitter

Och om man nu kan träna bort det. vad är den effektivaste sättet.. just nu så är jag Mycket aktiv går ca 2h varje dag(beror på om jag har skola eller inte. brukar gå till och från skolan,, så nui under lovet är det nästan endast simning) och så simmar jag Nästan varje dag ca 45min-1h. räcker det? om inte så skulle det helst passa med Övningar som man kan utföra hemma

God jul och gott nytt år

MVH Adrian :)

Wiiking
2003-12-21, 23:23
Måste säga att jag är grymt imponerad!
I princip alla som är överviktiga som barn fortsätter att vara det resten av livet. Du har visat att det inte måste vara så:thumbup:

Vet inte riktigt hur du ska göra med ditt så kallade problem. Antagligen blir det väl bättre med tiden men varför inte börja styrketräna lite så att musklerna töjer ut huden igen...

Solle
2003-12-21, 23:27
Först och främst creds för viktnedgången! Starkt jobbat!

Här är några med samma problem som du :

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=14981&highlight=%F6verskottshud

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=14792&highlight=%F6verskottshud

JAM
2003-12-21, 23:36
Originally posted by Wiiking
Måste säga att jag är grymt imponerad!
I princip alla som är överviktiga som barn fortsätter att vara det resten av livet. Du har visat att det inte måste vara så:thumbup: Precis! Hur ofta hör man inte att "om du är fet som ung kommer du att vara fet som vuxen"? Uppenbarligen behöver det inte alls vara så och alla tjockisar där ute kan inte skylla på annat än lathet eller att de inte bryr sig...

Slutsats: Bra jobbat! :thumbup:
Lite tränings och mer nyttig mat på det här så ska du se att det bli alldeles utmärkt. Bara att :eating: , :bpump: och :sleep: !

Überbiffen
2003-12-22, 00:01
Starkt jobbat ! :thumbup:

Känner allt för många som klagar över sin vikt utan att göra något åt d.

Dipshit
2003-12-22, 00:55
Du är ju hyfsat ung, så huden borde väl tightas till av sig självt efter ett tag!
Annars är det bara att bygga upp musklerna, så de kan fylla ut huden!
Grattis till din viktnedgång! :hbang:

RealElwood
2003-12-22, 09:54
Du har ju åldern med dig, bara att härda ut huden kommer att fixa till sig. Kanske tar ett halvår innan du är nöjd. Men kom oxå ihåg att det finns ingen som ser det antagligen förutom du.

Var inte rädd för mat bara. Jag vet av egen erfarenhet att efter en diet, gick ner 14 kg på 12 veckor. Så kommer testoproduktionen få hjärnsläpp för man gör tokökningar.

shirunai
2003-12-22, 10:34
har du tur dras huden ihop, har du otur får du operera :(

z_bumbi
2003-12-22, 16:44
Originally posted by Adrian
eftersom jag har gått ner såpass mycket så finns det överskotts hud kvar på min mage.. jag undrar går det att träna bort det eller måste man typ operera bort det..för att jag vet att det döljer sig en Riktig fin strykbräda där under.. OKI ska inte överdriva de e inte så att det hämger men man kan se lite hud när man tex sitter

Och om man nu kan träna bort det. vad är den effektivaste sättet.. just nu så är jag Mycket aktiv går ca 2h varje dag(beror på om jag har skola eller inte. brukar gå till och från skolan,, så nui under lovet är det nästan endast simning) och så simmar jag Nästan varje dag ca 45min-1h. räcker det? om inte så skulle det helst passa med Övningar som man kan utföra hemma

God jul och gott nytt år

MVH Adrian :)

Den lilla mängden hud du ser när du sitter borde försvinna efter ett tag, du planerar väl förövrigt inte att väga så lite som du gör nu hela livet så om du t ex styrketränar lite samt börjar äta lite mer fyller du ju ut "kostymen."

Om du simmar 45-60 min varje dag så räcker det väldigt långt, har du gått 2 timmar plus simningen hoppas jag för din skull att skött kosten bra så du har några muskler kvar också...

Adrian
2003-12-22, 19:44
hehe roligt å läsa alla dessa kommentarer, jag tackar och bugar :bow: själv så är man stolt dels för att man har lyckats att prestera med att gå ner såpass mycket och dels för att man nu kan SÅÅÅÅ HILMA MYCKET om kosten,träningen, maten GI osv, man har lärt sig en hel del på ett år av allt kollandet på artiklar/webbsidor/böcker m,m om kost och träning.


.. men igentligen så tycker jag att själva vägen ner var INTE så svår utan tycker det svåra har börjat nu .. att behålla vikten, figuren. Men men det är ju Jul nu så det blir oftast lite smått och gott, som sagt julen är ju bara en gång om året. Apropå nyttig mat.. så här kan en dag se ut för mig.

Före morgon promenaden (ca 7-8)
antingen ett glas vatten med vitamin C, kopp kaffe eller Te

Efter Promenaden(ca 8-9)
1,5 portion havregrynsgröt med 1msk krossade linfrön, 2dlminimjölk, Massa kanel+ en frukt

Träning(Simning)

Direkt efter träningen (ca11-12)
1-2 bananer blandade med kesella eller keso+massa kanel och lite vanilj socker

Lunch (ca 30-50min efter träningen)
pasta med Massa tonfisk/sill/räkor/Nötkött/fågel
eller en speciel sallad som jag gör med Tonfisk, MEN framför allt MASSA Grönsaker,, Älskar det kan verkligen frossa i mig dom

Om jag är lite små hungrig så tillkommer ett mellanmål (ca 14-15)
olika frukter,keso,kesella,macka osv

Middag Oftast mellan 17,18

samma sak som vid lunch fast mindre portion, Efter middagen äter jag ingenting, utan lägger mig fastande mage,, så nu kommer vi till min(a) nästa fråga(or)

gör jag rätt i att jag inte äter NÅTT efter 18,00, asså det är inte så att jag tvingar mig själv att inte äta efter kl 18, utan det känns bra att sova sen på fastande mage

undrar om dessa är LÄMPLIGA Frukost alternativ?
Nr1

2st fullkornsbröd med surdeg av råg,(schuldstad,skovmand) ca 75g tonfisk, lite salt gurka, ca30g fettfri majo, och sist men inte minst 4 skivor västan 5% ost på allt sen in i micron SUPER GOTT

Nr2

bröd, samma som ovan,, 1kokt hackat ägg, ca 75g räkor, ca 50g fettfri majo, halv tomat och en massa isbergsallad, och så blanda allt sen lägga på macka.

utöver dessa saker så kan jag berätta att min månads peng försvinner ofta på att köpa Keso/kesella/tonfisk/bananer ÄLSKAR DESSA4 livsmedel. kan tillkomma ett par st till men orkar inte skriva upp dom :em:

apropå träning så glömde jag skriva att jag tränar ocjkså rätt så mycket hemma, mestadels SITUPS(kan bli upp till 300st per dag), armhävningar m,m

PS om jag har glömt att skriva om nått så säg till,, samma sak om ni har frågor, undrar över nått så kan ni gärna ställa dom

MVH Adrian

King Grub
2003-12-22, 19:55
Efter Promenaden(ca 8-9)
1,5 portion havregrynsgröt med 1msk krossade linfrön, 2dlminimjölk, Massa kanel+ en frukt

Mer protein! Du har inte ätit på hela natten, plus att du har varit ute och gått = massor av timmar utan protein.

gör jag rätt i att jag inte äter NÅTT efter 18,00, asså det är inte så att jag tvingar mig själv att inte äta efter kl 18, utan det känns bra att sova sen på fastande mage

Nej, det gör du nog inte. När på dygnet du äter spelar mindre roll - det är det totala energiintaget som gör det. När du inte äter kolhydrater på så lång tid utsöndras glukagon för att tvinga upp blodsockret, och det är kraftigt muskelnedbrytande. Och protein kan du ju inte lagra för framtida behov, utan det behöver du tillföra med jämna mellanrum.

undrar om dessa är LÄMPLIGA Frukost alternativ?

Det är ingen skillnad på frukost och andra mål. Bra mat är alltid bra mat, oavsett vad klockans visare pekar på. De där alternativen ser helt okej ut näringsmässigt, bara de täcker ditt energibehov på morgonen.

Adrian
2003-12-22, 20:17
OK tack för svaren King grub glömde skriva att vid frukosten brukar jag också käka ett ägg eller keso/kesella... så det borde vara nog???

efter kl 18,, vad är det då jag ska käka?mesta dels proteiner eller kolhydrater? .. stort ska det ju inte vara det vet jag. men VAd?

MVH Adrian

King Grub
2003-12-22, 20:46
Originally posted by Adrian
OK tack för svaren King grub glömde skriva att vid frukosten brukar jag också käka ett ägg eller keso/kesella... så det borde vara nog???

efter kl 18,, vad är det då jag ska käka?mesta dels proteiner eller kolhydrater? .. stort ska det ju inte vara det vet jag. men VAd?

MVH Adrian

Samma sak igen. Bra mat är alltid bra mat. Långsamma kolhydrater, fullvärdigt protein och bra fett. Bara att välja och vraka.

Adrian
2003-12-22, 22:24
hehe det vet jag. men kan inte du eller någon annan ge några goda "NYTTIGA" förslag till lite sena skrov mål så att man klarar sig tills nästa morgon

MVH Adrian

owster
2003-12-22, 22:58
Lax och potatis
Kyckling och ris + nyttigt fett
fullkornsbröd med skinka, 3-4 ägg
m.m

Samma nyttiga mat som du äter under resten av dagen helt enkelt

Edit: Du kan ju annars kolla i receptforumet.