handdator

Visa fullständig version : Träna upp fotlederna


Pungis
2011-08-30, 11:19
Jag stukade foten för 4-6 veckor sedan. Den blev aldrig svullen, och gjorde bara ont i ett par dagar. Det har dock gjort lite ont när man vridit på foten på nåt onaturligt sätt. Igår stukade jag den igen, på kullersten.
Det känns som denna stukning inte hade skett om jag inte stukat den första gången.

Jag tänker mig att det kan vara bra att träna upp foten (fötterna) för att förhindra framtida stukningar.
Hur gör man detta?

Jag tränar tung benträning och löpning, men det kanske inte räcker..

zeusden1
2011-08-30, 12:09
Ett tips kan vara att tejpa den några dagar/veckor efter senaste stukningen så den hinner stabilisera. Sen kan mycket vadträning säkert hjälpa!

Magganyo
2011-08-30, 12:11
Balansplatta, införskaffa en. Tar väldigt lång tid att rehabträna fotleder, fotleder fungerar även som ett resorband kan man säga, att när du väl har stukat den så har du lättare att stuka den igen.

Pungis
2011-08-30, 13:29
Balansplatta, införskaffa en. Tar väldigt lång tid att rehabträna fotleder, fotleder fungerar även som ett resorband kan man säga, att när du väl har stukat den så har du lättare att stuka den igen.

Exakt vad ska man göra på balansplattan? Bara stå och vicka långsamt framåt/bakåt och åt sidorna?

Pungis
2011-08-30, 13:29
Ett tips kan vara att tejpa den några dagar/veckor efter senaste stukningen så den hinner stabilisera. Sen kan mycket vadträning säkert hjälpa!

Vadträning ska det bli

Du menar tejpa i samband med träning?

Pungis
2011-08-30, 13:34
Jag hittade den här länken http://traningslara.se/fotledsskador-del-ii-ett-traningsprogram/

Magganyo
2011-09-01, 16:07
Länken du hittade är bra :). Beroende på din balans kan du göra olika saker, du kan stå på ett ben och leka runt med det andra benet så att säga. Du kan även ta en 5 kilos vikt och föra den runt kroppen, finns massa saker man kan göra för att utveckla. Lycka till med din fotledsträning :).

mattilainen
2011-09-01, 16:31
stå på ett ben och balansera. När det blir för lätt så blundar du och görsamma sak.

SkyA
2011-09-01, 16:54
Draken är en bra övning, och dessutom lite träning för ryggen

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/382