handdator

Visa fullständig version : Pushdowns


Metal_boy_
2003-12-21, 22:05
Hur är det igentligen som bäst..ska man hålla armarna fixerade jäms sidan av kroppen och bara köra upp och ner med underarmen ..eller ska man följa med hela vägen upp till pannan så man får lyfta på överarmarna me??!! vilket e bäst?? tycker att jag får svinga ner magasinet i början av fasen när jag kör ända upp till pannan..help!

shirunai
2003-12-21, 22:09
Stå parallellt med fötterna. Övningen startas med att
överarmarna hänger lodräta och armbågarna är maximalt böjda så att de
dorsalflexerade händerna helst når bröstet. Var noga med att hålla
skulderpartiet avslappnat så att axlarna ej dras upp och spänningar
uppstår. Överkroppen skall vara lätt framåtlutad. Från detta läge sträcks
armarna ut fullständigt. Obs! pressa ej ned handlederna utan håll dessa
dorsalflexerade. Tips: Testa även att köra övningen med rep. Detta är ett
utmärkt sätt att avlasta såväl underarmsmuskler som handleder. När man
behärskar övningen i strikt stil så kan man i de sista repsen lägga in ett
något lösare utförande, genom att lyfta upp överarmarna något vid övningens
start. När dessa sedan sänks under nedpressningen uppnås en ökad effekt
även på det långa huvudet.

skrivet av våran Arne Persson HAIL ARNE
:bow:

Metal_boy_
2003-12-21, 22:26
Originally posted by shirunai
Stå parallellt med fötterna. Övningen startas med att
överarmarna hänger lodräta och armbågarna är maximalt böjda så att de
dorsalflexerade händerna helst når bröstet. Var noga med att hålla
skulderpartiet avslappnat så att axlarna ej dras upp och spänningar
uppstår. Överkroppen skall vara lätt framåtlutad. Från detta läge sträcks
armarna ut fullständigt. Obs! pressa ej ned handlederna utan håll dessa
dorsalflexerade. Tips: Testa även att köra övningen med rep. Detta är ett
utmärkt sätt att avlasta såväl underarmsmuskler som handleder. När man
behärskar övningen i strikt stil så kan man i de sista repsen lägga in ett
något lösare utförande, genom att lyfta upp överarmarna något vid övningens
start. När dessa sedan sänks under nedpressningen uppnås en ökad effekt
även på det långa huvudet.

skrivet av våran Arne Persson HAIL ARNE
:bow:


aha ok men är det samma ställning när man kör tungt?? ..jag kör aldrig lätt.bara tungt med viloveckor

shirunai
2003-12-21, 22:36
svingar du missar du ju mycket spänning i tricepsen och använder hjälpmusklerna mer. Pushdown tycker jag är en övning man ska ha på slutet och köra strikt.

Metal_boy_
2003-12-21, 23:17
Originally posted by shirunai
svingar du missar du ju mycket spänning i tricepsen och använder hjälpmusklerna mer. Pushdown tycker jag är en övning man ska ha på slutet och köra strikt.

jo det kan man ju men den går ju köra tungt o ge bra?

shirunai
2003-12-21, 23:41
kan det säkert har inte provat, testa det du och utvärdera, jag tror mer på att utveckla sig i de första basövningarna tex smalbänkpress, dips, tricepspress etc

AdrenalineRush
2003-12-22, 00:01
Kevin Levrone är bla. känd för sina "fina" triceps, o hans favorit övning är Kabel Pushdowns... i hans träningsvideo kan man se hur han utför den övningen.
Han låser inte överarmarna intill kroppen, utan dom pekar utåt när han gör de. :thumbup:
Tränar själv såhär och det ger mig bättre kontakt + att ja kan ha mer vikt! :bpump:

shirunai
2003-12-22, 10:52
man behöver inte bli starkare av att cheata, därimot blir du lite bättre på att fuska :D

Ankarby
2003-12-22, 13:54
Kör så som det känns bäst, sedan kan armbågarna peka rakt upp om det är så :D

davve
2003-12-22, 15:22
Originally posted by boFFen
Varför känner du att det är nödvändigt att "fuska" när du tränar?
Om det är styrkan du är ute efter är det väl helt okej men annars växer du bäst om du kör så tungt och strikt du kan.
Rörelsen är viktigare än vikten

Hur vet du vad han växer bäst av?
Du har väl knappast flera års egen träninserfarenhet bakom det där uttalandet...

Castro
2003-12-22, 15:26
Originally posted by boFFen
Varför känner du att det är nödvändigt att "fuska" när du tränar?
Om det är styrkan du är ute efter är det väl helt okej men annars växer du bäst om du kör så tungt och strikt du kan.
Rörelsen är viktigare än vikten

För mig är vikten mycket viktigare än rörelsen i alla fall. Det må vara mer skadebenäget att träna på det viset, men tungt för mig är att slita med tunga vikter. Har man bara hyffsad kontroll så går det fint. Har prövat i flera perioder att träna lättare och striktare, men det har inte gett mig så mycket alls faktiskt.

Alla fungerar olika.

Kallingen
2003-12-22, 15:39
Jag försöker hålla armbågarna så stilla som möjligt när jag göra mina pushdowns, kanske blir nån cheat på sista 2-3rep i sista set, men jag överlever och dom utvecklas mycket fint. :smokin:

Metal_boy_
2003-12-22, 18:39
tack för alla era svar jag körde tungt men jag höll imot mer på tillbaka vägen än förr..instruktören på gymet sa att det va det som gjorde att muskelfibrerna gick sönder om man håller imot ordentligt i negativa fasen vilket är det man strävar efter om man ska växa:bpump:

Toker
2003-12-22, 19:00
har för mig att man ska köra så pass strikt att man ska kunna stanna i mitt i övningen dvs på vägen upp,

tycker bara de är extremt fjolligt att se folk som fuskar upp hela magasinet, drar från huvudet och upp, lär ju koppla in bra nog mycket mer än tricpes.

själv kör jag på 65kg "10kg från fullt mag" och strikt,

därimot om man kör strikt först och kanske vill fuska lite på de sista 2-3repsen tycker jag de är okey, för att absolut ta ut de sista ur musklen..


men de e ju bara min åsikt :smokin:

PyToN
2003-12-22, 19:18
Är pushdowns med omvänt grepp (handflatorna uppåt) bra?
/C

Karl_alfred
2003-12-22, 19:19
Jag kör så strikt det bara går, tränar mest för styrka. Gör ständigt ökningar ändå. Tycker inte det ger så mycket att fuska. Man har ju ingen direkt koll på om man blivit starkare eller om man är bättre på att fuska.

Simson
2003-12-22, 21:09
Det finns ju en poäng med att "fuska" speciellt i fissa övningar. Ta tex bicepscurls med stång , om man kör väldigt strikt/preacer så är positionen med mest hävarm/vågrät underarm absolut tyngst och därmed begränsande. Med fusk så kan man klara av att överbelasta muskeln en större del av rörelsen genom att fuska lite vid den kritiska positionen, man överbelastar sådeles muskeln mer vilket vissa hävdar leder till större muskel stress & tillväxt. Sen är det ju inte sunt att stå & swinga för mycket men det går ju att hitta en medel väg. Förstår inte varför man inte skulle märka ökningar om man fuskar? det viktiga är väl att utförandet är lika från gång till gång, eller?

Med detta inte sagt att man inte ökar utan fusk

Karl_alfred
2003-12-22, 21:22
Originally posted by Simson
Förstår inte varför man inte skulle märka ökningar om man fuskar? det viktiga är väl att utförandet är lika från gång till gång, eller?


De flesta som fuskar kanske börjar med att studsa stången på bröstet i bänk. Sen tenderar de att fuska ännu mer t ex. inte gå hela vägen ner. Ja du förstår säkert vad jag menar. Eller att i stångcurlen först fuska genom att svinga sen går de över till att både svinga och trycka bak armbågarna för att få en kortare rörelse.

Hnke
2003-12-23, 05:15
Originally posted by PyToN
Är pushdowns med omvänt grepp (handflatorna uppåt) bra?
/C


Kanon!!!

Pez
2003-12-23, 05:30
Nu kan ju alla sådana här frågor i teorin besvaras med "kör precis som du själv känner funkar bäst för dig, dina förutsättningar och dina mål" då det inte finns en absolut sanning som stämmer in på alla..men det är få som har en sådan koll på sig själva och sin kropp samt tålamodet för att ett sådant förfarande skulle fungera - då är det praktiskt att ha ett "färdigt" övningsutförande att sträva efter och allteftersom man utvecklas ändra på det för att det ska passa en själv perfekt.

Så med hänsyn till oerfarna tränande skulle jag alltid rekommendera ett relativt strikt utförande med en lägre vikt än att dom ska försöka sig på att kreativt fuska med en högre vikt, även om resultatet i en del fall skulle vara bättre utveckling så skulle antagligen skaderisken öka markant med det senare upplägget. Har en del personlig erfarenhet av det så det är inte för att förringa någon utan snarare ett stillsamt råd - hellre 1 steg fram i lagom takt än 2 steg fram och 3 steg bak snabbt. Typ.

/pez