handdator

Visa fullständig version : Läxa upp en trafikant!


Sidor : [1] 2

shadowfire
2011-08-29, 19:32
Tillhör du de som svär bakom ratten, hytter näven åt medtrafikanten, gör obscena gester eller rentav tar till handgemäng för att lösa konflikter i trafiken? Eller sitter du mest på fikarasten och beklagar dig över hur dåliga andra är i trafiken med vetskapen om att du själv givetvis gör allt rätt? Vi som växte upp med Televinken vet minsann hur det borde gå till!

NU är tråden här! Tråden där alla vi som är mästare i trafiken kan passa på att läxa upp andra trafikanter; cyklister, mopedister, fotgängare - eller bilister, you name it!

Vad stör du dig på? Vad borde de andra trafikanterna lära sig? Finns det något tillfälle där det är OK att bryta mot regler för att trafiken ska flyta bättre?

Ta chansen att känna dig som en trafikskollärare eller trafikpolis för en dag. Spit it out!

shadowfire
2011-08-29, 19:35
Jag går ut starkt med förslaget om att förbjuda mopedbilar mellan 15-18 i storstäder, dvs rusningstrafik. Detta efter att ha sett hur mer eller mindre fyra bilister försökte preja en sådan i diket i göteborgs fredagsrusning för inte så länge sedan.

Lite komiskt, skulle googla på en bild på en mopedbil och hittade denna... kanske fler som slagits av tanken ;)

http://www.marsta.nu/multimedia/articleImages/2009/Maj/Mopedbild%20dumpad%20vid%20idungatan_448f26a2-0164-4d42-aefd-e4ff9e8f3dfa.jpg

Mitosis
2011-08-29, 19:36
Folk som inte blinkar och de som inte förstår begreppet "Högerregeln".

mangemani
2011-08-29, 19:37
vet ej vad trafikanterna borde lära sig, men en sak som jag tycker att fotgängarna borde lära sig(syftar på mammor med barnvagnar) är att INTE ställa barnvagnarna i mitten utav själva övergångsstället för att sedan lämna barnvagnen där medans de går och trycker på stop knappen(och nej, ingen broms på barnvagnen är i lagd).
en liten rullning och, tja...

Kappman
2011-08-29, 19:38
Göteborg är en rätt så stor stad. I Stockholm kan man släppa in bilar framför sig i köerna enligt "kugghjulsprincipen"....

shadowfire
2011-08-29, 19:42
En annan frustrerande grej är när det är 90-väg och 2/1-väg, dvs med mitträcke/stängsel och växelvis 2 eller 1 fil - och så kommer man ikapp en långtradare som bara får köra 80 km/h och ligger och tuffar bakom denne när det är enfiligt.

Sedan blir det plötsligt tvåfiligt och bilisten längst fram går ut för omkörning - och kör om i 90 km/h! Laglydigt till punkt och pricka, ingen överträdelse här inte - vilket också medför att den billisten blev den ende som tog sig förbi långtradaren och övriga nio bilar bakom får glatt vänta på nästa tvåfilsöppning...

Det borde vara lagligt att temporärt få överskrida hastighetsgränser vid omkörningar i inhägnade filer eller något. Alternativt att få knuffa på bilen framför och med våld öka dennes hastighet.

Olegh
2011-08-29, 19:42
När man lämnar accelerationsfältet vid påfart till en större väg är det lämpligt att åtminstone se efter om det finns andra bilar i körfältet. Rimligtvis anpassar man sin fartökning efter detta också.

hahavaffan
2011-08-29, 19:45
Det borde vara lagligt att temporärt få överskrida hastighetsgränser vid omkörningar i inhägnade filer eller något. Alternativt att få knuffa på bilen framför och med våld öka dennes hastighet.Först o främst håller jag med dig fullständigt. Kör ofta 2+1-vägar, och det är fan så irriterande. Däremot vet jag inte om det är olagligt att öka farten tillräckligt (över gällande hastighetsbegränsning) för att kunna utföra en "säker omkörning". Det sa iaf min körskolelärare till mig för 8-ish år sedan (att det är OK att köra för fort vid omkörning). Bullshit? Hur som helst är egoistiska människor i trafiken både irriterande och farliga.

shadowfire
2011-08-29, 20:02
När man lämnar accelerationsfältet vid påfart till en större väg är det lämpligt att åtminstone se efter om det finns andra bilar i körfältet. Rimligtvis anpassar man sin fartökning efter detta också.

... och att man faktiskt använder gaspedalen i påfarten också, inte håller rondellhastighet hela vägen ut tills man trängt sig ut på vägen.

Blev själv instängd bakom en bilist igår som körde 50-blås i accelerationsfältet och närmade sig 60-65 km/h när han gick ut i huvudfil (motorväg, tvåfilig)... det i sin tur resulterade i att ett helt gäng bilister bakom honom fick bromsa/försöka panikbyta fil och jag i min tur blev instängd och fastnade intill hela karavanen som uppstod och kom inte ens ut i huvudfilen alls, utan fick parkera där påfarten slutade.

Jag såg nog ut som en typisk brittisk huligan efter gårdagens Arsenalförlust, när jag strax efteråt körde om denne förare...

Mart|n
2011-08-29, 20:09
Jag har aldrig stött på några medtrafikanter... Mottrafikanter däremot...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Trashcan
2011-08-29, 20:36
Folk som ligger i ytterfilen och småputtrar. Ytterfilen är för omkörning, inget annat, såvida det inte är proppfullt i innerfilen.

Också irriterande är folks beteende vid påfarter. Vi tar en 110-väg som exempel. Man ser väldigt ofta folk som gasar upp på påfarten till 90 kmh. Sedan stannar det liksom av där, och de sista 20 kmh tar flera kilometer! Vad fan är grejen? Gasa upp till 110 direkt och sen håll farten!

Men värst av alla är de förbannade jävla k*khuvudena som ligger för nära bakom. Blir så jävla förbannad då. Det är under inga omständigheter okej att ligga 10 meter bakom om det inte är kö eller går under 30 kmh. Blir fan arg av att bara tänka på det. *grr* Brukar släppa helt på gasen och låta farten sjunka tills dom kör om. Var på väg att ringa till en som låg bakom och fråga vad fan idioten höll på med, men jag hann inte läsa regnumret innan han åkte av vid en avfart... Blir extra förbannad om det är natt eftersom man då dessutom blir bländad...

Fettecke
2011-08-29, 20:38
Jag är bara en förbannad motorist när jag är ute med motorcykeln, bilister är F*n blind och dum i hela j*vla huvudet när de gäller motorcyklar.

Det har hänt en handfull gånger att jag klivit av hojen och bara skrikit och hyttat åt den bilist som var NÄRA att orsaka en olycka bara för att denne inte la märke till mig och ignorerade högerregel eller liknande. det har mest hänt pga adrenalinet och rädslan att det KUNDE ha inneburit en olycka och att Jag drabbats hårdast... =/

I bil är jag kolugn däremot =)

willtjam
2011-08-29, 20:55
Folk som inte blinkar är överst på min hata-lista. Hur jävla svårt är det? Spaken är precis där bredvid ratten!

För ett tag sen så var det en notis i det lokala bladet "hur man kör i en rondell" bara för att ingen jävel gör rätt.

Angel
2011-08-29, 20:56
Läste "läxa upp en trekant" :(

Carolinew
2011-08-29, 20:57
Folk som tränger sig i köerna. För det första är det just detta som skapar ännu långsammare och längre köer och för det andra gör det att man inte vågar hålla ett vettigt avstånd till bilen framför eftersom det då bara trycker sig in en massa lata bilister.

Yxel
2011-08-29, 21:00
Finns inget värre än folk som kör 80km/h på 100km/h 2-1 körfältsvägar. Det hade varit ok om de kört 80 när det blir 2filigt också, men nä då jävlar ska dom gasa upp i 110-120. *mini. De verkar rädda för att köra för fort när det blir smalt eller nåt jag vet inte, eller så vill dom känna sig lite viktiga för att ingen kan köra om dem.

ceejay
2011-08-29, 21:06
dessa jävla runkhuvuden som kör under hastighetsbegränsningen på en vanlig 90väg och vägrar svänga ut i vägrenen för att släppa förbi, när det är mycket trafik och man inte kan köra om. Slynor!

Upptaget
2011-08-29, 21:06
När jag åker 06.55 hemifrån och jag ska vara på jobbet 07.00 senast, då är det många man blir vansinnig på (konstigt nog).. Till råga på allt så brukar man ofta då hamna bakom en gammal seg kärring/gubbe som väntar på att varenda bil på 1 km avstånd ska köra förbi innan hon kan köra ut i korsningen.. Ofta hornet ligger nära till hands vid sådana tillfällen!

Eller om man har några mil till hemorten kl 16.00 och det bildas en lååång kö för att det finns någon idiot längst fram som ligger i 65-70 km/h på 90 väg, då börjar det snabbt krypa i kroppen, något av det värsta jag vet!

Helgon1
2011-08-29, 21:10
Jag kan också bli jädrigt irriterad när jag är ute på hojen, respektlösa j*vla idioter! Själv försöker man vara förutseende, ta rätt fil i tid, blinka för att inte vara ivägen, gasa upp i rätt fart osv. Men av någon anledning tycker folk att det är ok att bete sig som idioter mot mc- förare? Man får ofta folk som flyttar rakt in i ens fil trots att man har ögonkontakt. (händer ofta när man ska ner i södra länken från nynäsvägen eftersom folk byter fil i sista sekund) Eller väljer att köra ut i en rondell trots att man är mitt framför dom. Jag har hamnat bakom en gubbe på en 70- sträcka där han körde i 50 och pendlade ibland upp till 60km/h, så jag fick en bra omkörningsmöjlighet på en raktsträcka- då GASAR han som en idiot (jag var uppe i kanske 90 under tiden jag körde om) och han väjer med flit in mot mig? Han blev uppenbart irriterad, och då undrar jag varför? Är det bättre att jag ligger bakom och "stressar" honom?

Sen kan jag tycka att folk i allmänhet är dåliga på att hjälpa varandra. Och som ni säger på 2/1 vägar så tycker jag att många kör långsamt när det är en- filigt och gasar som om det vore autobahn när det blir 2- filigt? Man segkör i 86km/h på 90 väg och helt plötsligt är man uppe i 130 och kör inte om någon? Och så fort det blir en fil igen så går det ssaaakta. Märks väldigt tydligt om man ligger på farthållare.

Och "mittfilsraggare" Är det tre-filigt så är det bråttom som FAN att ta sig in i mittenfilen. Du kör inte fortare än någon annan, och ändå måste du ligga i mittenfilen. VEM ska använda den högraste filen, om inte du, som kör långsammast? Man blir trött.

Sen är jag mycket medveten om att jag inte är perfekt själv, jag gör också misstag, men jag försöker vara lite ödmjuk när det händer. Det händer väl alla att man känner "shit, det där gjorde jag inte bra" eller vad som helst. Man byter fil, stressad och ser inte bilen i döda vinkeln. Och den som säger att det ALDRIG händer ljuger. Man kan sätta upp en ursäktande hand, inte peka finger...

Uh, jag gick igång på det här ämnet. Bäst jag slutar nu innan jag anses vara en sur trafikant. =)

Cilia
2011-08-29, 21:11
Tillhör du de som svär bakom ratten, hytter näven åt medtrafikanten, gör obscena gester
Absolut




Läste "läxa upp en trekant" :(
:thumbup:



snygg bild btw

Pepparkakssmurfen
2011-08-29, 21:13
UlzoL-wQwio

Helgon1
2011-08-29, 21:14
Folk som inte blinkar är överst på min hata-lista. Hur jävla svårt är det? Spaken är precis där bredvid ratten!

För ett tag sen så var det en notis i det lokala bladet "hur man kör i en rondell" bara för att ingen jävel gör rätt.

Precis! Man står och ska köra ut i rondellen, ser en bilist komma i hög fart så man stannar till för att låta den passera- då väljer den att svänga av istället, utan att blinka. Jag har alltså stannat helt i onödan för att någon slö jäkel väljer att inte blinka...

O_Wao
2011-08-29, 21:20
Jag hatar nästan alla människor när jag kör bil. :em: Jag är långt ifrån någon stjärna själv i vissa situationer, det ska jag villigt erkänna.

Men det här att blinka i rondeller eller typ generellt visa vart man vill åka är ju inte helt underskattat som kommunikationsprincip. Att hålla anpassad hastighet vare sig det gäller låg eller hög hastighet är sånt jag blir galen på.

Och folk som inte gasar på motorvägspåfarter. Kan jag komma upp i 110 med min 20 år gamla 740 kan du garanterat göra det också. *rolleyes*

vicarious
2011-08-29, 21:24
En sak som är ganska irriterande och EXTREMT vanligt är folk som inte blinkar när de kör ut ur rondeller. Det segar ner trafiken ganska mycket ändå med tanke på att man blir tvungen att vänta och se om bilen ska fortsätta vidare i rondellen eller faktiskt svänga ut.

Finns ju inte så mycket man kan göra annat än att svära åt dom tyvärr :D

Angel
2011-08-29, 21:26
:thumbup:



snygg bild btw

Nämen tack :naughty:

Lellan
2011-08-29, 21:36
Jag vill klaga på alla inte förstår att de kan tycka båda dessa saker: "Du borde skaffa körkort" + "Vissa borde inte ha körkort".

Jag är en av de senare, folk vägrar tro på det. Och så måste jag ha ngn "körkortsaura", för folk kastar nycklar till mig, räknar kallt med att jag ska framföra fordon (en kille tog priset "jag råkade ta mig en ganska rejäl grogg, så det blir du som kör oss tillbaks).. Lite som en jag känner som är straight men alltid blir uppraggad av bögar. Ngt fel i utstrålningen där.

Är alltså en sån där som inte borde vara i trafiken. Vet inte om det är för att jag är uppvuxen bakom en sten, men cyklar jag så har jag inget minne av resan förrän jag är framme (bara "glider med") så av rädsla att dö under tiden jag zoomar ut så har jag låtit min cykel (30 år present, motvillig, cyklade 5 ggr på den) stå i förrådet i 3 år nu. När jag "trafikerar" kan jag inte prata samtidigt nästan, det kräver full fokus att ha koll på att inte vara ivägen el dö. Och jag VET hur man ska göra, jag gillar bara inte att alla bilar + cyklar + etc är så snabba och hårda. :MrT:

Hatar att åka bil med andra, föredrar tåg el flyg om man nu ska tvingas välja färdmedel utöver fötterna. Mest hatar jag när folk sms:ar, pratar och tittar på mig el passar barn, sminkar sig, pratar i telefon el letar efter grejer, äter, tappar saker, lagar nåt när de kör. Sånt kan JAG som sitter bredvid göra, det är den enda "bredvidfunktion" jag gärna tar på mig. Skulle aldrig falla mig in att säga ngt om körsätt, körning el trafikanter när jag inte har körkort. Kartläsning sker på egen risk.

Hm. Med andra ord tror jag alla ni som läser nog hatar mig i trafiken.. :D Förutom den där saken att jag inte lägger mig i själva körningen när jag åker med någon. Åkte en gång med en kille som började köra fort, jag brydde mig inte, han bad mig kolla hur mkt vi var uppe i (240), för han fick lov att "hålla ögonen på vägen". Det tyckte jag var onödigt, vi hade varken bråttom, jag blir inte impad, rädd el vad han ville uppnå - det är trafik = bryyyr mig inte. Men när det gäller trafik är jag en diplomatisk nickedocka, säger nada, lyssnar och nickar o ler.

stevebc
2011-08-29, 21:41
Folk som kör om i riskfyllda lägen. Hände senast i lördags. Jag var inte många sekunder från att väja. Jävla idiot som riskerar mer än bara mitt liv.

Jag har blivit mer riskmedveten i trafiken sedan jag såg en väldigt bra bild på en trafiksäkerhetskurs på jobbet. Bilden visar två scenarion: ett där folk korsar gator trafikerade med bilar, och ett där folk går på smala plankor över djupa stup. Den ena bilden ser helt normal och ofarlig ut, medan den andra ser helt livsfarlig ut. Men följderna av en miss blir lika stora, om man räknar på vad det innebär att bli påkörd i ~70 km/h. När man då sitter i framsätet på en bil modell äldre och möter ett fordon med den relativa hastigheten 200 km/h bara någon sekund från frontalkrock, ja, då inser man nog inte förrän i efterhand att det faktiskt handlar om liv och död på grund av ett fullständigt idiotiskt och totalt onödigt beslut från medtrafikanten.


När jag åker 06.55 hemifrån och jag ska vara på jobbet 07.00 senast, då är det många man blir vansinnig på (konstigt nog).. Till råga på allt så brukar man ofta då hamna bakom en gammal seg kärring/gubbe som väntar på att varenda bil på 1 km avstånd ska köra förbi innan hon kan köra ut i korsningen.. Ofta hornet ligger nära till hands vid sådana tillfällen!

Eller om man har några mil till hemorten kl 16.00 och det bildas en lååång kö för att det finns någon idiot längst fram som ligger i 65-70 km/h på 90 väg, då börjar det snabbt krypa i kroppen, något av det värsta jag vet!Åk hemifrån tidigare. Det löser problemet och ev följdproblem som uppstår av stressen/irritationen.

Olegh
2011-08-29, 21:53
Jag vill klaga på alla inte förstår att de kan tycka båda dessa saker: "Du borde skaffa körkort" + "Vissa borde inte ha körkort".

Jag är en av de senare, folk vägrar tro på det. Och så måste jag ha ngn "körkortsaura", för folk kastar nycklar till mig, räknar kallt med att jag ska framföra fordon (en kille tog priset "jag råkade ta mig en ganska rejäl grogg, så det blir du som kör oss tillbaks).. Lite som en jag känner som är straight men alltid blir uppraggad av bögar. Ngt fel i utstrålningen där.

Är alltså en sån där som inte borde vara i trafiken. Vet inte om det är för att jag är uppvuxen bakom en sten, men cyklar jag så har jag inget minne av resan förrän jag är framme (bara "glider med") så av rädsla att dö under tiden jag zoomar ut så har jag låtit min cykel (30 år present, motvillig, cyklade 5 ggr på den) stå i förrådet i 3 år nu. När jag "trafikerar" kan jag inte prata samtidigt nästan, det kräver full fokus att ha koll på att inte vara ivägen el dö. Och jag VET hur man ska göra, jag gillar bara inte att alla bilar + cyklar + etc är så snabba och hårda. :MrT:

Hatar att åka bil med andra, föredrar tåg el flyg om man nu ska tvingas välja färdmedel utöver fötterna. Mest hatar jag när folk sms:ar, pratar och tittar på mig el passar barn, sminkar sig, pratar i telefon el letar efter grejer, äter, tappar saker, lagar nåt när de kör. Sånt kan JAG som sitter bredvid göra, det är den enda "bredvidfunktion" jag gärna tar på mig. Skulle aldrig falla mig in att säga ngt om körsätt, körning el trafikanter när jag inte har körkort. Kartläsning sker på egen risk.

Hm. Med andra ord tror jag alla ni som läser nog hatar mig i trafiken.. :D Förutom den där saken att jag inte lägger mig i själva körningen när jag åker med någon. Åkte en gång med en kille som började köra fort, jag brydde mig inte, han bad mig kolla hur mkt vi var uppe i (240), för han fick lov att "hålla ögonen på vägen". Det tyckte jag var onödigt, vi hade varken bråttom, jag blir inte impad, rädd el vad han ville uppnå - det är trafik = bryyyr mig inte. Men när det gäller trafik är jag en diplomatisk nickedocka, säger nada, lyssnar och nickar o ler.

GOG2eGhLzdM

shadowfire
2011-08-29, 22:01
hehe så härlig roidrage det är i denna tråd, gillar't!

Herr Oberst
2011-08-29, 22:07
En annan frustrerande grej är när det är 90-väg och 2/1-väg, dvs med mitträcke/stängsel och växelvis 2 eller 1 fil - och så kommer man ikapp en långtradare som bara får köra 80 km/h och ligger och tuffar bakom denne när det är enfiligt.

Sedan blir det plötsligt tvåfiligt och bilisten längst fram går ut för omkörning - och kör om i 90 km/h! Laglydigt till punkt och pricka, ingen överträdelse här inte - vilket också medför att den billisten blev den ende som tog sig förbi långtradaren och övriga nio bilar bakom får glatt vänta på nästa tvåfilsöppning...


... och att man faktiskt använder gaspedalen i påfarten också, inte håller rondellhastighet hela vägen ut tills man trängt sig ut på vägen.


Finns inget värre än folk som kör 80km/h på 100km/h 2-1 körfältsvägar. Det hade varit ok om de kört 80 när det blir 2filigt också, men nä då jävlar ska dom gasa upp i 110-120. *mini.

dessa jävla runkhuvuden som kör under hastighetsbegränsningen på en vanlig 90väg och vägrar svänga ut i vägrenen för att släppa förbi, när det är mycket trafik och man inte kan köra om. Slynor!

Såg trådnamnet och tänkte äntligen. Denna tråden har jag tänkt skapa i flera år nu. Gick in här med all min samlade vrede och tänkte skriva ett monstruöst jävla inlägg om alla värdelösa människor som finns där ute på vägarna, men såg att allt det jag ville ha sagt redan tagits upp.

Shadowfire, Yxsel och ceejay. Ni har alla min fulla förståelse. Slår ni någon gång ihjäl någon i trafiken skall jag ställa upp och vittna till er fördel i tingsrätten

PowPow
2011-08-29, 22:11
Folk som tränger sig i köerna. För det första är det just detta som skapar ännu långsammare och längre köer och för det andra gör det att man inte vågar hålla ett vettigt avstånd till bilen framför eftersom det då bara trycker sig in en massa lata bilister.

Menar du exempelvis när det längre fram på vägen går från 2 filer till 1 fil och majoriteten väljer att lägga sig i samma fil långt innan det går ihop till en fil? I så fall stör jag mig på dig :D

Folk måste lära sig hantera blixlåstekniken. Att det går ihop till enkelfiligt 8 mil längre fram betyder inte att vi måste ligga i en enda långsamtgående fil ändå fram tills dess.

Herr Oberst
2011-08-29, 22:12
UlzoL-wQwio

Åhh precis så känner jag.
Hade jag haft en James Bond-knapp i min bil som gjorde så att alla mina vägmotståndare bara förångades och försvann från denna planeter så skulle jag nog använt den ett par hundra gånger om dagen. Och jag hade inte haft ett uns dåligt samvete för alla dom barn och anhöriga som genom mitt handlande förlorade någon närstående.

När jag kommer ur bilen efter dagens slut är jag dock en rätt snäll snubbe

Osten80
2011-08-29, 22:16
Folk som av olika orsaker sabbar flytet och rytmen i trafiken gör mig totalt vansinnig, och senast idag fick jag ett bra exempel på det. Nu var jag bara passagerare den här gången, men det kokade i mig ändå.
När vi närmar oss en korsning svänger en gubbe och kärring ut precis framför oss på ett idiotiskt sätt, förmodligen utan att ens ha sett oss och lägger sig i bekväma 25 km/h på en 50-sträcka, vilket bara det är en bedrift. När vi kommer fram till ett övergångsställe med trafikljus som lyser grönt, stannar gubbfan och vinkar till de tre personerna som står vid övergångstället att de nu minsann kan korsa vägen utan risk för liv och lem. Precis när de kommit över till andra sidan slår det givetvis om till rött, vi får sitta och vänta på grönt ljus igen och därefter fortsätter han och kärringen i 25 km/h.

Det finns extremt mycket som gör mig förbannad i trafiken, men de där människorna som ska vara "snälla och hjälpsamma", som gubbskrället i exemplet ovan, retar mig något oerhört. Istället för att vara hjälpsamma ställer de bara till med oreda, oordning och irrationellt beteende.

Jokester
2011-08-29, 22:17
Alla som ligger och cruisar under hastighetsgränsen i vänster körfält, DÖ!

Alla nonchalanta idioter som inte i alla fall kan anstränga sig lite till att fickparkera ordentligt istället för att ta upp så mycket jävla plats det bara är möjligt.

Degpekka
2011-08-29, 22:21
Folk som kör en bra bit över tillåten hastighet retar mig, främst på vägar under 90km/h. Och folk som inte kan hålla avstånd.

Mitosis
2011-08-29, 22:23
Kom på en till!
När folk ska köra upp i röven på en, när man faktiskt kör i rätt hastighet.
Jag tänker fan inte gasa på för att du är stressad, åk hemifrån tidigare istället.

Birkharju
2011-08-29, 22:24
Folk som byter fil på motorvägen under köer, stör hela samspelet i trafiken och har varit nära krock flera gånger.
Folk som inte blinkar när de ska ut ur en rondell.

Jokester
2011-08-29, 22:25
Kom på en till!
När folk ska köra upp i röven på en, när man faktiskt kör i rätt hastighet.
Jag tänker fan inte gasa på för att du är stressad, åk hemifrån tidigare istället.

Ligg inte i vänster körfält då.

Mitosis
2011-08-29, 22:27
Ligg inte i vänster körfält då.

Ligger i höger tills jag måste köra om.

Carolinew
2011-08-29, 22:36
Menar du exempelvis när det längre fram på vägen går från 2 filer till 1 fil och majoriteten väljer att lägga sig i samma fil långt innan det går ihop till en fil? I så fall stör jag mig på dig :D

Folk måste lära sig hantera blixlåstekniken. Att det går ihop till enkelfiligt 8 mil längre fram betyder inte att vi måste ligga i en enda långsamtgående fil ändå fram tills dess.

Jag menar där det långt i förväg finns anvisningar i vilken fil man skall ligga i om man vill till t.ex. hisingen eller centrum. Menar speciellt de filer där det är tjocka streck som betyder att "NU är det dags att byta fil, inte panikbyta vid sista strecket". Blir så irriterad när dessa bilister kör ända fram tills den heldragna linjen kommer och sedan trycker de sig in där och förväntar sig att bilen bredvid snällt skall stanna, samtidigt som han i det läget bildar en kö bakom i sin egen fil för att han står still och väntar på att bli insläppt.

PowPow
2011-08-29, 22:41
Jag menar där det långt i förväg finns anvisningar i vilken fil man skall ligga i om man vill till t.ex. hisingen eller centrum. Menar speciellt de filer där det är tjocka streck som betyder att "NU är det dags att byta fil, inte panikbyta vid sista strecket". Blir så irriterad när dessa bilister kör ända fram tills den heldragna linjen kommer och sedan trycker de sig in där och förväntar sig att bilen bredvid snällt skall stanna, samtidigt som han i det läget bildar en kö bakom i sin egen fil för att han står still och väntar på att bli insläppt.

Ah ok, då kan vi raga tillsammans istället :)

shadowfire
2011-08-29, 22:46
Åhh precis så känner jag.
Hade jag haft en James Bond-knapp i min bil som gjorde så att alla mina vägmotståndare bara förångades och försvann från denna planeter så skulle jag nog använt den ett par hundra gånger om dagen. Och jag hade inte haft ett uns dåligt samvete för alla dom barn och anhöriga som genom mitt handlande förlorade någon närstående.

När jag kommer ur bilen efter dagens slut är jag dock en rätt snäll snubbe

hahahah... from som ett lamm när man kliver ur, glorian lysande ovanför pannbenet... och kramp i fuckfingret samt rosslig i halsen ;)

wo0ord
2011-08-29, 23:11
Stör mig på folk som:

- Inte gasar på ordentligt på motorvägspåfarter.
- Såna som byter 2 filer på motorvägspåfarter, helst över heldragen linje. Tätt inpå mig.
- Såna som inte blinkar av och på igen om de ska byta 2 filer.
- Inte håller hastigheten, köra långsamt är värst.
- Inte blinkar i rondeller, så man inte hinner ut.
- Folk som tränger sig i köer.

Äh, det var det jag kom på just nu.

Tillägg: Cyklister som tror de är övermänskliga och skiter fullständigt i och lämna företräde, jävla nötter.

Fartman
2011-08-29, 23:14
Idioter som ligger i röven på en och idioter som kör fort / accelererar fort (alltså såpass att man lägger märke till det) i tätbebyggda områden. Den gemensamma nämnaren är att dom är någon form av köra-fort-bögar som anser sig ha jävligt bråttom, och förmodligen anser sig vara jävligt grymma på att köra bil. Stryk ska dom ha.
Annars så stör man ju sig såklart på alla mongon som inte klarar av det här med att det faktiskt måste ske ett samspel i trafiken och dit faller ju alla åldringar och icke-blinkare osv in men där blir jag inte riktigt lika arg utan mer att man blir jävligt less.

krappen
2011-08-30, 00:32
För det första så anser jag att omkörning för långtradare (se tungt lastade fordon) bör vara förbjudet, många gånger så är det en långtradare som får för sig att på en tvåfilig väg köra om en annan långtradare, de skäms heller inte för att göra det i uppförsbacke såsom kallebäcksbacken i Göteborg och det tar då fruktansvärt lång tid och bör anses som en trafikfara.

Mitt andra lilla klagomål går ut till de som lägger sig i mittenfilen på trefilig motorväg och med mycket möda lyckas gasa upp sin lilla fiat punto till 5 km /h under hastighetsbegränsningen och sedan vägrar flytta på sig.
Stötte på en sådan häromdagen som dessutom hade släp, snubbe satt och käkade på ett äpple och verkade inte bry sig om att folk körde om honom på insidan.

Som någon sade innan också, personer som inte accelerar på påfart till motorväg och som dessutom SKALL köra i påfartsfilen HELA vägen ut tills den tar slut.

Oxe
2011-08-30, 00:38
folk som sitter och lever röjare i sina bilar tutar och hytter med näven trots att man inte gjort nånting fel, sen att dom låser dörrarna ifall man stannar bilen och går ut för att fråga vad deras problem är

Perra.S
2011-08-30, 00:44
Folk som kör en bra bit över tillåten hastighet retar mig, främst på vägar under 90km/h. Och folk som inte kan hålla avstånd.

Hur kan du störa dig på att folk kör för fort? *gah!* Man måste ju för bövfelen komma fram, orkar ju inte ligga och söla på vägen när det utan problem går att köra bra mkt fortare än vad som tillåts.

Hobbes
2011-08-30, 02:21
Undrar om hon fick det personliga meddelandet?

Personligt Meddelande (http://fredrik.cafe.se/personligt-meddelande-2/)

Utdrag ur meddelandet:

Till den ganska stressade blonda kvinna i grön Volkswagen Golf, årsmodell 2004, som låg efter mig på Skälbyvägen mellan Hässelby och Barkarby och vidare mot Kista norr om Stockholm strax innan klockan 12 idag.

Jag förstår att du fann det här med att jag höll hastighetsgränsen på alla 30- och 50-sträckor oerhört provocerande. Du gjorde det ganska klart genom att köra uppskattningsvis 15 centimeter bakom min bil i närmare fyra kilometer, försöka köra om mig vid ett rödljus (innan du i sista sekund upptäckte den där Volvon och insåg att vi inte körde på en enkelriktad väg), för att sedan slutligen argt accelerera in till höger om mig när vi nådde en 70-väg och köra om mig på insidan. I drygt 100 kilometer i timmen. I bussfil.

Jag ska inte ta upp din tid i onödan, jag förstår att den är väldigt värdefull för dig. Så jag vill bara i all hast passa på att berätta för dig att för ett drygt år sedan blev jag pappa till en liten pojke. Han heter Nicholas. Han har stora bruna ögon och sin mammas ögonfransar. Han älskar bröd men är inte så förtjust i smultron. Han gömmer fjärrkontroller och tyglejon i facket under sätet på sin leksaksbil, och fnittrar så han kiknar när jag hittar dem. Det låter sådär som man tänker sig att champagnebubblor hade låtit om de fnittrat....

thenut
2011-08-30, 08:01
Hur kan du störa dig på att folk kör för fort? *gah!* Man måste ju för bövfelen komma fram, orkar ju inte ligga och söla på vägen när det utan problem går att köra bra mkt fortare än vad som tillåts.

Sådana, helt klart. Folk som kör fort som fan och tycker att det går bra att köra bra mycket fortare än vad som tillåts.

Förutom det folk som inte tycker om att slita på blinkersen...

shadowfire
2011-08-30, 08:11
folk som sitter och lever röjare i sina bilar tutar och hytter med näven trots att man inte gjort nånting fel, sen att dom låser dörrarna ifall man stannar bilen och går ut för att fråga vad deras problem är

:laugh::laugh:
tror fan de låser dörrarna när du kliver ut oxe! :D

Onigiri
2011-08-30, 08:13
Stör mig inte på mycket då jag anser att det gnälls för mycket överlag i onödan.. MEN när jag har tokbråttom/är sen/whatev i trafiken blev alla instant 120 år och kör som idioter och sniglar och jag går roidrage i bilen jag kör och glömmer nästan bort alla trafikregler i de minuter jag är så frustrerad. Jag har dåligt tålamod. :(

shadowfire
2011-08-30, 08:18
Sedan är inte backspegeln till för att kolla sminket (enbart). Jag som faktiskt kör lite för fort på motorväg kommer ofta ikapp bilister som ligger i ytterfil (utan att det finns en enda bil i innerfil) och ligger och såsar... då blir jag en av dem som kör upp för nära. Fungerar inte den taktiken så kör jag om på insidan.

Hade en dispyt med en taxichaffis som började ljustuta o ha sig förra veckan i ett sådant scenario. Vafan är inte innerfilen fullproppad så ligger man inte i ytterifilen o såsar. Punkt.

Ademius
2011-08-30, 08:27
Stör mig på bilister som stannar när de inte ska stanna. Ser detta hela tiden på flertalet rent olämpliga ställen. Det är smidigare för alla om reglerna för väjningsplikt följs istället.
Särskilt tydligt är det som fotgängare eller cyklist. Det gäller att låtsas som att man inte ska över, undvika ögonkontakt för att få det att flyta på smidigare. Det är jobbigare, osäkrare och tar längre tid att vänta på att folk ska stanna än att de bara åker förbi.

Rahf
2011-08-30, 08:28
Stör mig på bilister som stannar när de inte ska stanna. Ser detta hela tiden på flertalet rent olämpliga ställen. Det är smidigare för alla om reglerna för väjningsplikt följs istället.
Särskilt tydligt är det som fotgängare eller cyklist. Det gäller att låtsas som att man inte ska över, undvika ögonkontakt för att få det att flyta på smidigare. Det är jobbigare, osäkrare och tar längre tid att vänta på att folk ska stanna än att de bara åker förbi.

Känner igen det där!

För övrigt är svenska bilister sjukt mycket bättre än de som jag stött på i L.A.

Bakra
2011-08-30, 08:44
Stör mig på bilister som stannar när de inte ska stanna. Ser detta hela tiden på flertalet rent olämpliga ställen. Det är smidigare för alla om reglerna för väjningsplikt följs istället.
Särskilt tydligt är det som fotgängare eller cyklist. Det gäller att låtsas som att man inte ska över, undvika ögonkontakt för att få det att flyta på smidigare. Det är jobbigare, osäkrare och tar längre tid att vänta på att folk ska stanna än att de bara åker förbi.

+1 !

Det och alla som inte accellererar till rätt hastighet till motorvägen och tvångt MÅSTE svänga ut från accellerationsfältet direkt det blir sträckat.. Undrar just varför det heter accellerationsfält....

koffein_beroende
2011-08-30, 08:47
Finns inget värre än folk som kör 80km/h på 100km/h 2-1 körfältsvägar. Det hade varit ok om de kört 80 när det blir 2filigt också, men nä då jävlar ska dom gasa upp i 110-120. *mini. De verkar rädda för att köra för fort när det blir smalt eller nåt jag vet inte, eller så vill dom känna sig lite viktiga för att ingen kan köra om dem.

Plus ettar denna. Så jävla sant.
Postat via en mobil enhet

raQblad
2011-08-30, 08:57
Kør mest korta stræckor, så hinner inte irritera mig på mycket - men: Folk som i en trevægskorsning och ska till vænster stæller sig mitt i vægen (och inte mot vænster) vilket bildar en megakø då alla som ska till høger måste vænta på att idioten får køra. Hænder varje jævla gång jag ska køra.

Och så sjælvklart de idioter som aldrig blinkar i rondeller. Jag visar fingret varje gång.

Asdf
2011-08-30, 09:26
Hur resonerar personer som inte blinkar vänster i en liten rondell? Det är ju upplagt för krock direkt!
Ofta kör dessa mycket långsamt iaf så man kan nästan förutse att de kommer svänga, men man blir ju lite angelägen ändå!

Loke
2011-08-30, 09:26
Stör mig på bilister som stannar när de inte ska stanna. Ser detta hela tiden på flertalet rent olämpliga ställen. Det är smidigare för alla om reglerna för väjningsplikt följs istället.
Särskilt tydligt är det som fotgängare eller cyklist. Det gäller att låtsas som att man inte ska över, undvika ögonkontakt för att få det att flyta på smidigare. Det är jobbigare, osäkrare och tar längre tid att vänta på att folk ska stanna än att de bara åker förbi.

Håller med, det stör mig nästan mer än nar bilister ser mig i sista stund i rondeller. Det finns inget snällt med att i onödan släppa fram cyklister. Bilister bör också vara medvetna om att det är betydligt svårare för cyklisten att se vad bilisten tänker än vice versa, på grund av att det inte alltid går att se bilisten innanför framrutan. Det gör att en bilist som sakta kör mot cykelbanan är väldigt svårtolkad.

mattepatte
2011-08-30, 09:34
Brukar inte bli så irriterad, ser nog bilarna som bilar och utan förare, så det är mer som ett datorspel, och jag kan inte ändra hur bilarna ska köra, så gör mitt bästa bara och är uppmärksam på allt som händer.

Dock blir jag bara jävligt förbryllad på alla gångare som går över alla övergångsställen utan att slänga ens en blick åt hållet där bilarna kommer ifrån, likadant när det blir rött, visst fan har man företräde, men klart som FAN man tittar för man vet endå inte om det kommer en idiot i 100 km/h i timmen!
"Jag blev påkörd, men det var det värt, jag hade ju företräde!"
:S:S

Ademius
2011-08-30, 09:55
Håller med, det stör mig nästan mer än när bilister ser mig i sista stund i rondeller. Det finns inget snällt med att i onödan släppa fram cyklister. Bilister bör också vara medvetna om att det är betydligt svårare för cyklisten att se vad bilisten tänker än vice versa, på grund av att det inte alltid går att se bilisten innanför framrutan. Det gör att en bilist som sakta kör mot cykelbanan är väldigt svårtolkad. Bilister har stannat för mig i korsningar, i rondeller, på huvudleder utan övergångsställen, ställen där de blockerar övrig trafik och liknande :confused:

Det värsta som finns är ju samma idioter som stannar mitt i vägen och sen ivrigt börjar vinka fram en. Om du har bråttom, varför stannar du ens? Att vinka minskar ju också säkerheten eftersom det manar en att gå över utan att först kolla att kusten är klar. Dumsnälla personer i trafiken är fan livsfarliga.

Degpekka
2011-08-30, 09:59
Hur resonerar personer som inte blinkar vänster i en liten rondell? Det är ju upplagt för krock direkt!
Ofta kör dessa mycket långsamt iaf så man kan nästan förutse att de kommer svänga, men man blir ju lite angelägen ändå!

Är cirkulationsplatsen utmärkt med cirkulationsplats-skylten finns det ju ingen skyldighet att blinka vänster. Däremot brukar polisen vilja att man blinkar när man svänger ut ur cirkulationsplatsen. Däremot är det många bilister som verkar ha väldigt brottom in i cirkulationsplatser.

Asdf
2011-08-30, 10:17
Är cirkulationsplatsen utmärkt med cirkulationsplats-skylten finns det ju ingen skyldighet att blinka vänster. Däremot brukar polisen vilja att man blinkar när man svänger ut ur cirkulationsplatsen. Däremot är det många bilister som verkar ha väldigt brottom in i cirkulationsplatser.

Nej det har jag hört med, men om man kör bil överhuvudtaget vet man ju vilka regler som är nyttiga för att förhindra olyckor. Att blinka vänster när man ska vänster i en rondell är lika givet som när man ska göra en vänstersväng så att inte mötande trafik behöver tvärnita

Men detta gäller givetvis små rondeller, de gamla stora rondellerna som 40talisterna är vana vid ( och antagligen lärde sig i början) är svåra att applicera på små samt tvärtom

BigSpawn
2011-08-30, 10:31
Det mesta jag retar mig på har redan tagits upp, men finns en ytterligare som jag har råkat ut för och det är de som lägger sig i höger fil i en rondell och sen svänger vänster:smash:
Nu pratar jag inte om de fåtal rondeller där det är markerat att man får göra så, utan de där man ska ligga i högerfil om man ska rakt fram eller till höger.

Har vart relativt nära på att smälla i ett sånt senario dock så började personen blinka vänster trots att han låg i högerfil så jag anade oråd.

Sen de som trots massiva köer på en väg som pendlar mellan 1 och 2 filer absolut ska köra om så långt det bara går för att försöka ta sig tillbaka in i filen i absolut sista sekund(tänk E18 från Norrtälje på söndagar under sommaren) vilket medför att hela bilkön avstannar totalt. Detta ger att då det är enfiligt så flyter trafiken på fint men sen då det blir tvåfiligt så går det långsammare.

Alltid lika kul då jag sett långtradare som lessnat på detta och såfort det blir 2filigt lägger sig mitt i vägbanan så att ingen tar sig förbi.

Hardrocker
2011-08-30, 10:32
Nej det har jag hört med, men om man kör bil överhuvudtaget vet man ju vilka regler som är nyttiga för att förhindra olyckor. Att blinka vänster när man ska vänster i en rondell är lika givet som när man ska göra en vänstersväng så att inte mötande trafik behöver tvärnita

Men detta gäller givetvis små rondeller, de gamla stora rondellerna som 40talisterna är vana vid ( och antagligen lärde sig i början) är svåra att applicera på små samt tvärtom

Om det är riktigt lite rondell som egentligen knappt kan betecknas som rondell blinkar jag vänster men annars är det ju rätt uppenbart för alla att så länge man inte blinkar höger så kommer man att fortsätta i rondellen.
Därför är det spöstraff på alla som inte blinkar höger när de svänger ut från rondellen så att man har stått och väntat i onödan.
Det är även spöstraff på de som inte blinkar i en vanlig korsning eller tar med sig blinkersspaken när de vrider på ratten för att svänga i nämnda korsning.

PowPow
2011-08-30, 10:57
Kan störa mig på folk som ska ta ut svängar. Tänk att man kör rakt fram på en 50-väg och ska svänga höger in på någon mindre tvärgata. Förstår itne varför vissa envisas med att först ta ut svängen till vänster.

Drömmer ni om att köra f1? Tror ni att ni kör långtradare? Försöker ni spara däck?

von huff
2011-08-30, 11:35
När jag parkerar bilen så brukar jag ibland ta upp registernr på grannbilarna ifall jag råkar se några märken på bilen när jag kommer tillbaka, då folk är idioter och inte klarar av ens att öppna en bildörr försiktigt i många fall:)

Asdf
2011-08-30, 11:41
Kan störa mig på folk som ska ta ut svängar. Tänk att man kör rakt fram på en 50-väg och ska svänga höger in på någon mindre tvärgata. Förstår itne varför vissa envisas med att först ta ut svängen till vänster.

Drömmer ni om att köra f1? Tror ni att ni kör långtradare? Försöker ni spara däck?

Haha sicken grej!
Det har jag aldrig sett innan!

Mer udda saker ni sett folk göra i trafiken!

Herr Oberst
2011-08-30, 12:23
Kan störa mig på folk som ska ta ut svängar. Tänk att man kör rakt fram på en 50-väg och ska svänga höger in på någon mindre tvärgata. Förstår itne varför vissa envisas med att först ta ut svängen till vänster.

Drömmer ni om att köra f1?

Självklart. F1 rockar. Sen kan man hålla högre hastighet om man tar ut svängarna. Skulle dock inte svänga så om jag hindrade någon annan.

Gabriel Forslund
2011-08-30, 12:56
Stör mig inte på speciellt mycket förutom när någon kör extremt långsamt på enfiligt. Eller när två bilar kör precis lika långsamt på en tvåfilig väg så att man inte kan köra emellan och förbi.

Men det jag absolut stör mig på är personer som alltid snyltar skjuts överallt. Hoppas någon känner sig träffad.

Gabriel Forslund
2011-08-30, 13:02
brukar inte bli så irriterad, ser nog bilarna som bilar och utan förare, så det är mer som ett datorspel, och jag kan inte ändra hur bilarna ska köra, så gör mitt bästa bara och är uppmärksam på allt som händer.


+1

Madame
2011-08-30, 13:11
jag som cyklar blir tokig på andra cyklister som inte håller högertrafik. Likaså de som plötsligt övergår till vänstertrafik när de ska svänga vänster, trots att de ser att det kommer mötande cyklister. Vart ska man ta vägen då då? Har många gånger fått tvärnita vid hörnor och svängar trots att jag håller mig på rätt sida.
Det finns en cykelkorsning som är rätt hårt trafikerad av cyklar, där blir det alltid kaos, oflyt och tvärnitar eftersom en del inte fattar var de ska cykla när de svänger.

shadowfire
2011-08-30, 15:21
Självklart. F1 rockar. Sen kan man hålla högre hastighet om man tar ut svängarna. Skulle dock inte svänga så om jag hindrade någon annan.

Är jag ensam på vägen så går jag allt ut lite i andra filen och tar ut svängen för att bibehålla hastighet och slippa växla ner och accelerera upp så väldans efteråt... känner mig miljösmart då ;)

Rikard Jansson
2011-08-30, 15:53
+1 på 2+1-filgrejen med att folk ligger i vad som känns 30km/h och sedan 110 på 2-filigt. Om jag har min vanliga bil så gör det inte så herrans mycket, men om jag har pickupen blir jag helt vansinnig för då kan jag inte köra om dem när de kör 110...

Ponitus
2011-08-30, 16:13
är jag ensam på vägen så går jag allt ut lite i andra filen och tar ut svängen för att bibehålla hastighet och slippa växla ner och accelerera upp så väldans efteråt... Känner mig miljösmart då ;)

Så brukar jag tänka mig, hehe.

shadowfire
2011-08-30, 16:27
En annan störig sak är bilister som inte törs eller vill köra om en långtradare, men som inte håller avståndet utan packar upp sig med decimeters lucka från varandra.... så när jag kommer och vill köra om, så måste jag göra en fan så mkt mer riskfylld omkörning då jag måste plocka långtradaren OCH tre bilar i ett svep, istället för att kunna ta bil för bil och sedan tradaren.

Vid något tillfälle har jag varit sjukt sugen på att köra om och sedan tränga mig in mellan två bilar bara för att markera att de måste hålla avståndet.

Yes
2011-08-30, 16:44
Miljöbilar och folk som kör sakta stör jag mig på.

1684_
2011-08-30, 17:29
Som långtradarschaufför när jag kommer med min 21 eller 25,25metare så HAAAATAAAAR jag små bilisthelbetenn som alltid ska liksom gasa på utav helvete för att hinna före, tillexempel rondeller eller köra suuuuper sakta så man får stanna, fatta vilka problem ni stället till de med för en som ska behöva stanna? Inte så jävla lätt alltid att komma igång med såna här ekipage! Sen snackar vi om att köra miljövä'nligt!

Tillexempel igår:
Jag kom och skulle svänga höger i en korsning, då kommer en gamal gubbe i sin splitter nya V70 och kör fort som fan för att svänga vänster (korsa vägen och hinna före mig in till höger) och sen preeecis när de e dags för mig att svänga, ja då bromsar han å kör super sakta ocgh TITTAR upp och liksom: ååh en liten tjej.. Så jag var ju tvungen att stanna.... detta var också i en liten uppförsbacke!!!

Jag vet fler schaufförer som upplever samma sak; Är bilister rädda för lastbilar eller vill ni jävlas?

Stör mig också som vanlig bilist, när folk ska köra om , köra om i köer för att hinna fortare fram men kommer aldrig fortare fram ändå.
Folk som kör i fel filer och byter utan att titta sig för eller ge tecken, minst sagt på motorvägar eller riksvägar det går fort!
Folk som inte använder blinkers

1684_
2011-08-30, 17:32
Föresten, bra tråd! Bra att veta vad andra inte tycker om å så vidare liksom.

fiskebulle
2011-08-30, 18:40
Ni som kör mycket motorväg kommer antagligen att känna igen er... Folk som kör om med farthållare. Jag menar, hur helig är den knappen för vissa personer i egentligen? Ska man behöva stoppa upp trafiken med en 2 minuter lång omkörning på en jäfla motorväg?

Igår var jag passagerare i en bil från Jönköping till Linköping, det regnade satan. Trots det så envisas hon som kör bilen att sätta farthållaren på 120 och formligen klistra sig i omkörningsfilen. Jomen visst, jag vill gärna få vattenplaning och dö på väg hem från jobbet. Skitkul. Verkligen. Samt att hon inte använt sig utav blinkers en enda gång på hela dagen. Det är fan bra jobbat.

regus
2011-08-30, 19:18
Stör mig på:

bilister som prompt ska ligga precis på hastighetsgränsen eller över när det 0-gradigt, 30cm nysnö på vägarna och snöstorm.

Bilister som gör korkade omkörningar. Speciellt pellen-i-botten omkörningar i stadsmiljö för att senare svänga in på Willys 400 meter senare

Granatgiraffen
2011-08-30, 19:34
Som långtradarschaufför när jag kommer med min 21 eller 25,25metare så HAAAATAAAAR jag små bilisthelbetenn som alltid ska liksom gasa på utav helvete för att hinna före, tillexempel rondeller eller köra suuuuper sakta så man får stanna, fatta vilka problem ni stället till de med för en som ska behöva stanna? Inte så jävla lätt alltid att komma igång med såna här ekipage! Sen snackar vi om att köra miljövä'nligt!

Tillexempel igår:
Jag kom och skulle svänga höger i en korsning, då kommer en gamal gubbe i sin splitter nya V70 och kör fort som fan för att svänga vänster (korsa vägen och hinna före mig in till höger) och sen preeecis när de e dags för mig att svänga, ja då bromsar han å kör super sakta ocgh TITTAR upp och liksom: ååh en liten tjej.. Så jag var ju tvungen att stanna.... detta var också i en liten uppförsbacke!!!

Jag vet fler schaufförer som upplever samma sak; Är bilister rädda för lastbilar eller vill ni jävlas?

Stör mig också som vanlig bilist, när folk ska köra om , köra om i köer för att hinna fortare fram men kommer aldrig fortare fram ändå.
Folk som kör i fel filer och byter utan att titta sig för eller ge tecken, minst sagt på motorvägar eller riksvägar det går fort!
Folk som inte använder blinkers

Vem vill stå och vänta på en sunkig lastbil liksom.

Fartman
2011-08-30, 23:11
Något jag dock gillar är när tradare (för det är oftast dom som fattar sånt här med att underlätta för sina medtrafikanter) ser till att blinka fram en när det är läge för omkörning. Hatar däremot ffa husvagnar som aldrig någonsin verkar förstå att man kan göra så och slippa ha någon som sitter bakom och "svajar" mellan mitten och sidlinjen i jakt på att kunna få ordentlig sikt för att kunna köra om.

shadowfire
2011-08-30, 23:27
Stör mig på:

bilister som prompt ska ligga precis på hastighetsgränsen eller över när det 0-gradigt, 30cm nysnö på vägarna och snöstorm.

På ett sätt håller jag med, man ska köra med förnuft, samtidigt som jag fick vansinnesköra på riktigt (på isbana) med S3an jag hade och det var stört jäkla omöjligt att få det minsta kast med den tack vare bra däck och superb fyrhjulsdrift. Jag kommer att prova min nuvarande A4a quattro på samma sätt, men det är verkligen kopiös skillnad att köra med bra/dåliga däck, med bakhjulsdrift kontra fyrhjulsdrift, med eller utan antisladd och antispinn osv.

M3an jag hade kunde jag inte ens peta på gasen innan bakänden vek ut sig. Fick bland annat totalt bredställ då jag skulle köra om en långtradare i 90 med M3an.. det gick bara inte, den bilen var det bara o parkera och ställa av tills det blev sommar.

Överlag förstår jag inte varför inte fler kör med fyrhjulsdrift dock, det är helt överlägset på vinterväglag.

1684_
2011-08-31, 04:31
Vem vill stå och vänta på en sunkig lastbil liksom.

Nä precis, därför tänker nog fler å fler yrkesschuafförer på tunga fordon som också e något lääängre än fjuttbilar att ge fan i att vara så "snälla" i trafiken.
De e som min gamle körlärare sa;: Sara, du atr för dig som fan i trafiken nu, du e störst och går först. Små bilisterna viker ner sig.

Smäller de, ja då smäller det.

Föresten, sunkiga? Tycker många lastbilar e jävligt välvårdade och snygga, dom flesta (OBS! Inte utländska lastbilar ifrån Polen) e nya!

Yes
2011-08-31, 11:52
Stör mig på:

bilister som prompt ska ligga precis på hastighetsgränsen eller över när det 0-gradigt, 30cm nysnö på vägarna och snöstorm.

Jag stör mig mer på motsatsen. Bilister som så fort det är lite kallt och halt prompt ska krypköra. Lär er för böfvelen att bedöma hur mycket grepp det finns. Ytterst sällan behöver man ligga under hastighetsgränserna om man har okej däck och anpassar avstånden.

MasterChief
2011-08-31, 13:41
Jag stör mig väl egentligen på alla som inte kör Ferrari.

regus
2011-08-31, 14:20
Jag stör mig mer på motsatsen. Bilister som så fort det är lite kallt och halt prompt ska krypköra. Lär er för böfvelen att bedöma hur mycket grepp det finns. Ytterst sällan behöver man ligga under hastighetsgränserna om man har okej däck och anpassar avstånden.

Det håller jag med om. Men stör mig inte lika mycket på dessa.

Hannya
2011-08-31, 14:36
Stör mig på alla som med enkelhet kan välja cykel/promenad/buss istället för bil

Yes
2011-08-31, 14:42
Stör mig på alla som med enkelhet kan välja cykel/promenad/buss istället för bil
Cykel/promenad/buss är aldrig enkelt.

LoveMachine
2011-08-31, 14:47
Som långtradarschaufför när jag kommer med min 21 eller 25,25metare så HAAAATAAAAR jag små bilisthelbetenn som alltid ska liksom gasa på utav helvete för att hinna före, tillexempel rondeller eller köra suuuuper sakta så man får stanna, fatta vilka problem ni stället till de med för en som ska behöva stanna? Inte så jävla lätt alltid att komma igång med såna här ekipage! Sen snackar vi om att köra miljövä'nligt!

...

Jag har i och för sig bara C-kort så några 25.25 m har det aldrig varit frågan om, men man får en helt annan bild av trafik och förare när man kör lastbil. Man har inte samma manöverförmåga och acceleration och får vara lite förutseende. Det var först då jag insåg hur mycket hänsyn som många yrkeschaufförer faktiskt visade i form av att hålla ut och underlätta omkörningar när läget fanns. Numer svär jag mer åt "civilister" än åt lastbilen som jag inte kommer förbi. Att man inte kommer förbi brukar ändå mest bero på bilen som ligger tät bakom och varken kör om eller lämnar en lucka åt andra.

1684_
2011-08-31, 15:38
Jag har i och för sig bara C-kort så några 25.25 m har det aldrig varit frågan om, men man får en helt annan bild av trafik och förare när man kör lastbil. Man har inte samma manöverförmåga och acceleration och får vara lite förutseende. Det var först då jag insåg hur mycket hänsyn som många yrkeschaufförer faktiskt visade i form av att hålla ut och underlätta omkörningar när läget fanns. Numer svär jag mer åt "civilister" än åt lastbilen som jag inte kommer förbi. Att man inte kommer förbi brukar ändå mest bero på bilen som ligger tät bakom och varken kör om eller lämnar en lucka åt andra.

precis

Smml
2011-08-31, 16:00
Folk som ligger i ytterfilen och småputtrar. Ytterfilen är för omkörning, inget annat, såvida det inte är proppfullt i innerfilen.

Också irriterande är folks beteende vid påfarter. Vi tar en 110-väg som exempel. Man ser väldigt ofta folk som gasar upp på påfarten till 90 kmh. Sedan stannar det liksom av där, och de sista 20 kmh tar flera kilometer! Vad fan är grejen? Gasa upp till 110 direkt och sen håll farten!

Men värst av alla är de förbannade jävla k*khuvudena som ligger för nära bakom. Blir så jävla förbannad då. Det är under inga omständigheter okej att ligga 10 meter bakom om det inte är kö eller går under 30 kmh. Blir fan arg av att bara tänka på det. *grr* Brukar släppa helt på gasen och låta farten sjunka tills dom kör om. Var på väg att ringa till en som låg bakom och fråga vad fan idioten höll på med, men jag hann inte läsa regnumret innan han åkte av vid en avfart... Blir extra förbannad om det är natt eftersom man då dessutom blir bländad...

Va? Innerfilen är den vänstra, omkörningsfilen är den vänstra av dom två körfälten i samma riktning. Eller kör du om på högersidan på motorvägen också?

Du verkar inte heller vara medveten om att alla bilar inte gör 0-110 på några sekunder. Tar man t ex en gammal Volvo 240/740 (spelar inte så stor roll) så tar det en liten stund extra att komma upp i 110 km/h.

shadowfire
2011-09-07, 18:50
Va? Innerfilen är den vänstra, omkörningsfilen är den vänstra av dom två körfälten i samma riktning. Eller kör du om på högersidan på motorvägen också?

Du verkar inte heller vara medveten om att alla bilar inte gör 0-110 på några sekunder. Tar man t ex en gammal Volvo 240/740 (spelar inte så stor roll) så tar det en liten stund extra att komma upp i 110 km/h.

Det där var nästan förnedrande mot alla volvoägare.
Jag har själv haft en Volvo 244 GLE -77, duktigt pimpad med raggartärningar, miljarder med wunderbaums så man doftade både gelehallon och granbarr när man klev ut - samt givetvis en så tung baslåda och stereo i bagaget att kärran borde ha krävt C-körkort...

Men några problem med att gasa upp till påbuden fart hade jag aldrig.

thenut
2011-09-07, 20:10
Det där var nästan förnedrande mot alla volvoägare.
Jag har själv haft en Volvo 244 GLE -77, duktigt pimpad med raggartärningar, miljarder med wunderbaums så man doftade både gelehallon och granbarr när man klev ut - samt givetvis en så tung baslåda och stereo i bagaget att kärran borde ha krävt C-körkort...

Men några problem med att gasa upp till påbuden fart hade jag aldrig.

Hahaha, det där låter som varannan bil i den lilla håla där jag växte upp :)

För övrigt tror jag att vår reservbil (Skoda Octavia -00) upger 0-100 till 18.4 sekunder i boken, bara på tal om accelaration :P

ceejay
2011-09-07, 20:12
körde nästan på en idag som inte ville följa högerregeln. Jag har i princip en väldigt svag högersväng och han kom från vänster och fick svänga bra mycket mer för att komma in på vägen. Vad gör han? Jo han kör in framför mig 20 m från korsningen när jag kommer i 50.

Jag hänger mig givetvis på tutan, som man ska göra!

Osten80
2011-09-07, 20:15
körde nästan på en idag som inte ville följa högerregeln. Jag har i princip en väldigt svag högersväng och han kom från vänster och fick svänga bra mycket mer för att komma in på vägen. Vad gör han? Jo han kör in framför mig 20 m från korsningen när jag kommer i 50.

Jag hänger mig givetvis på tutan, som man ska göra!

Högerregeln är ett jävla otyg som gärna får försvinna.

Olegh
2011-09-07, 20:26
Högerregeln är ett jävla otyg som gärna får försvinna.

Istället för vi in "störst går först" i lagboken, som företrädesregel. Det är hög tid nu tycker jag.

ceejay
2011-09-07, 20:41
Högerregeln är skitbra. Jag får tuta på fler människor som gör fel då som inte följer den.

Men sedan hade ju han typ mer än en 90 graders sväng vänster för att komma in på vägen, medan jag bara behövde styra lite åt höger.

Osten80
2011-09-07, 21:05
Istället för vi in "störst går först" i lagboken, som företrädesregel. Det är hög tid nu tycker jag.

Jag såg rött när jag läste ordet högerregel, läste inte mer och blev otydlig i min post. Jag syftar på högerregeln så som den används i till exempel bostadsområden, där det i stället för att göra det enkelt med väjningsplikt för anslutande gator, ofta går efter högerregeln.
Blandningen av väjningsplikt på en del ställen i trafiken och högerregel på andra verkar vara för mycket för många människor att hantera. Korsningar med högerregel tolkas märkligt nog som väjningsplikt, trots avsaknad av skylt och vägmarkering.
Resultatet blir att man inte riktigt vet hur personen som närmar sig korsningen ska bete sig, och det skapar en poentiellt farlig situation som egentligen är helt onödig. Jag vet inte hur många gånger, förmodligen flera tusen, jag har varit med om att förare är helt förvirrade och stannar när de har förkörsrätt och därmed skapar en massa osäkerhet och oreda i onödan.
Inför väjningsplikt på dessa ställen i enhetlighetens och konsekvensens namn.

Rahf
2011-09-07, 21:09
Jaa gör som USA! Stora bokstäver på alla skyltar som säger EXAKT vad du ska göra i korsningen...

Högerregeln saktar på sin höjd ner mig med ett par sekunder. Inga problem alls. Lite kommunikation och kallt huvud mellan bilister så ordnar det sig.

Robbmeister
2011-09-08, 08:09
En gång var jag nära att bli påkörd av en idiot när jag skulle cykla över ett övergångsställ och döm min förvåning när gubben som nästan körde över mig hade mage nog att stanna upp , gå ut ur bilen och börja läxa upp mig ! Ångrar stort att jag inte tog regnumret , skulle lätt kunnat anmäla han dels för olaga hot och för kränkning , sen att han inte ens använde blinkers skulle inte gjort saken bättre för han.

När jag övningskört har jag också blivit ganska arg på vissa bilister som inte verkar fatta hur man slår på blinkersen , epatraktorer som kör hur söligt som helst och absolut måste köra precis i mitten av vägen och småungar som bara cyklar rakt över vägen (måste erkänna att jag inte är totalt säker i trafiken , och jag har inte någon större lust att köra över någon , särskilt inte en unge.)

ceejay
2011-09-08, 09:12
du kunde ju ha repat hans bil robbmeister. Vart skedde det ens? Vanligt övergångsställe?
Som cyklist får du tänka på vad som är värst. Bli påkörd eller inte påkörd.

BigSpawn
2011-09-08, 09:16
Fast om det var ett vanligt övergångsställe får du inte cykla över hur som helst.
Sen är det ganska lustigt med många cyklister i Stockholm som verka tycka att dom verkligen inte behöver bry sig om gångtrafikanter som går över på ett övergångsställe, sen grinar de över att bilister inte stannar för dom när de ska över.

Har varit nära att blivit påcyklad flera gånger på Östermalm när cyklister kommer i full fart vid ett övergångsställe då bilarna har stannat:smash:

Piranha
2011-09-08, 09:17
Fast om det var ett vanligt övergångsställe får du inte cykla över hur som helst.
Sen är det ganska lustigt med många cyklister i Stockholm som verka tycka att dom verkligen inte behöver bry sig om gångtrafikanter som går över på ett övergångsställe, sen grinar de över att bilister inte stannar för dom när de ska över.

Har varit nära att blivit påcyklad flera gånger på Östermalm när cyklister kommer i full fart vid ett övergångsställe då bilarna har stannat:smash:


Känns som det vore mest synd om cyklisten i det läget fetknopp :D

oracas
2011-09-08, 09:17
Folk som inte fattar högerregeln borde inte få ha körkort.... finns en 4vägs korsning där jag bor där folk tror att dom har företräde oavsett vilket håll dom kommer ifrån!

Samt idiothelvetesjävladårarna som inte bländar av alternativt slår på helljuset 2meter innan mötet!

BigSpawn
2011-09-08, 09:19
För att inte tala om alla som kör med halvljus + dimljus för att det ser tufft ut, särskilt vid regn

oracas
2011-09-08, 09:30
För att inte tala om alla som kör med halvljus + dimljus för att det ser tufft ut, särskilt vid regn

Brukar kunna identifiera en nybliven körkortstagare bakom ratten, begriper inte varför alla ska ha det där förbannade dimljuset på!

Robbmeister
2011-09-08, 16:56
du kunde ju ha repat hans bil robbmeister. Vart skedde det ens? Vanligt övergångsställe?
Som cyklist får du tänka på vad som är värst. Bli påkörd eller inte påkörd.

Det var ett helt vanligt övergångsställe på en ganska hårt trafikerad väg men jag hade till och med grönt ljus och då tycker man ju inte att man ska behöva gå av cykeln för att ta sig över :)

Trashcan
2011-09-08, 17:36
För att inte tala om alla som kör med halvljus + dimljus för att det ser tufft ut, särskilt vid regn

Jag har aldrig fattat varför man inte får ha halvljus + dimljus? Om du stör dig på det kanske du kan förklara varför du tycker man inte bör ha det. =) Blir man bländad?

Rumsren
2011-09-08, 18:57
Är en ganska lugn trafikant, men det finns en sak som får mig att bli blodtrörstig... Förvuxna översittare/brats i dyra bilar som tror att de har företräde överallt och tränger sig, kör för fort på småvägar, skiter i att stanna vid övergångsställen osv. Må ni köra av vägen och brinna upp tillsammans med era 2000 kronors pikétröjor!

BigSpawn
2011-09-08, 20:23
Jag har aldrig fattat varför man inte får ha halvljus + dimljus? Om du stör dig på det kanske du kan förklara varför du tycker man inte bör ha det. =) Blir man bländad?

Det stör ju inte vid en ljus kväll tex, men när det är mörkt med blöta vägbanor så blir man bländad ja. Det är till och med lag på att man inte få ha båda på samtidigt och har en kompis som blev stoppad av polisen när han hade det.

shadowfire
2011-09-08, 21:02
Det stör ju inte vid en ljus kväll tex, men när det är mörkt med blöta vägbanor så blir man bländad ja. Det är till och med lag på att man inte få ha båda på samtidigt och har en kompis som blev stoppad av polisen när han hade det.

+1
Sedan är det skillnad från bil till bil med, men en pimpad Volvo 740 med egenditsatta dimljus från Biltema osv som kör med det och halvljus är ungefär som att få helljus rätt i nyllet en mörk kväll.

Lellan
2011-09-08, 21:28
+1
Sedan är det skillnad från bil till bil med, men en pimpad Volvo 740 med egenditsatta dimljus från Biltema osv som kör med det och halvljus är ungefär som att få helljus rätt i nyllet en mörk kväll.

Jag fattar inte varför folk inte blir störda av de där blå ljusen (nej jag har inte körkort.. :D). Ni vet, plötsligt kommer det ngn jävla rymdbil och gör att man får ont i ögonen bara av att titta framåt på vägen för att den har ngn frikking blålampa på? :MrT:

(jag tittar bort, hade varit svårare att vara chaufför och störa sig på detta tror jag)

shadowfire
2011-09-08, 21:30
...Ni vet, plötsligt kommer det ngn jävla rymdbil och gör att man får ont i ögonen bara av att titta framåt på vägen för att den har ngn frikking blålampa på? :MrT:


hmm, ambulans? :MrT::D

jokem
2011-09-08, 22:17
Stör mig på gammeljävla folket som kör 20 saktare än angivet på alla vägar (inkl 30 vägar där de maskar fram i 10km/h) samt att de inte har nån koll på bilar i närheten, de kan bara byta fil när som helst som om dom var ensam kvar på jorden.

Det är även lite irriterande när folk ska ha så otroligt jävla brådis så dom måste köra om med släp på fel sida för att sen hinna klämma sig in mellan min bil och den jag är på väg att köra om med mina 115 vilda hästar.

Doctor Snuggles
2011-09-08, 22:25
Var det bara jag som lyckades läsa "lära upp en trekant" när jag läste titeln?

Herr Oberst
2011-09-09, 07:01
Dimljus plus halvljus är klockrent på kvällarna. Man får mycket bättre koll på ev djur och annat som kan röra sig ute vid sidorna. Sen bländar man inte mottrafikanterna ett jävla skit. Trots det ska alla man möter reagera som om jag körde runt med en femårig flicka släpandes i ett rep efter bilen. Jävla kräk

Jag kräver lagändring

Lellan
2011-09-09, 23:01
hmm, ambulans? :MrT::D

Och DÄR sprutade vi funlight apelsin över datorn... :laugh: Kan riktigt se framför mig hur man tolkar mig så, utifrån att jag beskrivit mig som en komplett trafiknoob.. :D

Nja, vetekatten vad det är, kanske inte ens finns kvar, eftersom det var en massa massa år sedan jag faktiskt åkte med folk och satt "shot gun". Blått sken var det iaf, men det blinkade o lät icke.. :P

Bear grillz
2011-09-10, 00:17
Och DÄR sprutade vi funlight apelsin över datorn... :laugh: Kan riktigt se framför mig hur man tolkar mig så, utifrån att jag beskrivit mig som en komplett trafiknoob.. :D

Nja, vetekatten vad det är, kanske inte ens finns kvar, eftersom det var en massa massa år sedan jag faktiskt åkte med folk och satt "shot gun". Blått sken var det iaf, men det blinkade o lät icke.. :P

Kan vara Xenon-lampor som du menar, lyser med ett ljusblått sken?

Lellan
2011-09-10, 00:22
Kan vara Xenon-lampor som du menar, lyser med ett ljusblått sken?

Jaaa! SATAN vad störande, fattar inte att bilister står ut. El så har jag känsliga ögon, men om jag vore chaufför skulle jag åka av vägen och DÖÖ om jag mötte en. *gah!*

Bear grillz
2011-09-10, 00:25
Jaaa! SATAN vad störande, fattar inte att bilister står ut. El så har jag känsliga ögon, men om jag vore chaufför skulle jag åka av vägen och DÖÖ om jag mötte en. *gah!*

Haha, du har helt enkelt känsliga ögon!;)

Gabriel Forslund
2011-09-10, 02:36
En gång var jag nära att bli påkörd av en idiot när jag skulle cykla över ett övergångsställ och döm min förvåning när gubben som nästan körde över mig hade mage nog att stanna upp , gå ut ur bilen och börja läxa upp mig ! Ångrar stort att jag inte tog regnumret , skulle lätt kunnat anmäla han dels för olaga hot och för kränkning , sen att han inte ens använde blinkers skulle inte gjort saken bättre för han.
)
Du vet om att man inte måste släppa fram cyklister vid ett vanligt övergångsställe?
Är det däremot en cykelöverfart är det en annan femma.

ceejay
2011-10-03, 18:31
Isch. Folk som inte kan högerregeln borde dö.

Scenario 1: En 60plussare kommer från vänster på en grusväg in på "den stora vägen". Grusvägen går lite längs med så man behöver inte direkt bromsa om man ska in på asfaltsvägen.
Snubben kommer i 60 på den grusvägen där det är 50 och kör rakt ut framför mig utan att ens kolla till höger om det kom någon, var kanske halvmetern ifrån att bumpa in i honom.
Reaktion: Hänga sig på tutan i 10 sek samt flip the bird

Scenario 2: Korsning, jag ska svänga vänster. Det är inte skyltat så givetvis är det högerregeln som gäller.
På håll ser jag en porsche boxster eller liknande, relativ ny, komma farandes. Den verkar inte ge sken av att vilja bromsa ned trots att den garanterat kan se mig. Jag svänger ut och i och med att mottrafikanten(:)) inte bromsat något får denna bromsa rätt kraftigt. En ung tjej kollar mig på och undrar genom sitt minspel om jag är helt dum i huvet. Jag mimar " JUST DET " tillbaka.
Om personen, när denne sett mig, släppt på gasen, hade mötet inte varit något problem.

begt
2011-10-03, 18:38
I morse skulle jag göra en sväng med cykeln och så kommer det en idiot och ser mig komma men vrider huvudet åt ett helt annat håll så vi nästan krockar.

Ett nästan identiskt scenario var jag med om för någon dag sedan när jag åkte rullskidor, fast då var det en bil inblandad.

shadowfire
2011-10-03, 18:39
Du vet om att man inte måste släppa fram cyklister vid ett vanligt övergångsställe?
Är det däremot en cykelöverfart är det en annan femma.

Det där är min uppfattning att många cyklister inte känner till. En cyklist har inte företräde vid ett vanligt övergångsställe så till vida människan inte kliver av sitt fordon och leder cykeln över vägen.

shadowfire
2011-10-03, 18:45
Isch. Folk som inte kan högerregeln borde dö.

Här i stan finns det otaligt många korsningar där man bör bryta mot högerregeln snarare för att inte sabba stadstrafiken helt. Nu ska man inte bryta mot regler generellt i trafiken, men gör man det inte här så blir resultatet vid t.ex. högerregel till en liten gata direkt efter en större flerfilig trafikljuskorsning att man stockar upp hela rusningstrafiken. Bilarna blir fast i stora korsningen tillsammans med spårvagnar och trafikljusen hinner slå till rött + grönt för korsande väg, vilket blir fullständig kalabalik i stora korsningen.

Tack och lov så förstår de flesta som är vana o köra bil här i stan det och således så vinkar de som borde få företräde från höger fram övriga bilister och väntar tills trafikljusen slår om från "påfyllande väg" innan de rullar ut och då fortsätter den stora korsningen att fungera.

Spinkis
2011-10-03, 19:16
Dessa saker har jag upplevt som cyklist!
1. Bilister som inte tycker att man behöver använda blinkers om det inte är andra bilar bakom!

2. Bilister som totalt ignorerar utfartsregler från parkeringar och kommer i ca 40-50km/h(dvs för snabbt). Det gäller alltså även när det är en cykel/gångbana närmast parkeringen, vårdslösa jävla svin.

ceejay
2011-10-03, 19:25
Här i stan finns det otaligt många korsningar där man bör bryta mot högerregeln snarare för att inte sabba stadstrafiken helt. Nu ska man inte bryta mot regler generellt i trafiken, men gör man det inte här så blir resultatet vid t.ex. högerregel till en liten gata direkt efter en större flerfilig trafikljuskorsning att man stockar upp hela rusningstrafiken. Bilarna blir fast i stora korsningen tillsammans med spårvagnar och trafikljusen hinner slå till rött + grönt för korsande väg, vilket blir fullständig kalabalik i stora korsningen.

Tack och lov så förstår de flesta som är vana o köra bil här i stan det och således så vinkar de som borde få företräde från höger fram övriga bilister och väntar tills trafikljusen slår om från "påfyllande väg" innan de rullar ut och då fortsätter den stora korsningen att fungera.

Då borde det gå att lösa med bättre skyltar etc men givetvis blir det annorlunda om det är tjockt mycket bilar

Detta var dock ute på landet, 2 bilar, inget mer

begt
2011-10-03, 19:26
Dessa saker har jag upplevt som cyklist!
1. Bilister som inte tycker att man behöver använda blinkers om det inte är andra bilar bakom!

2. Bilister som totalt ignorerar utfartsregler från parkeringar och kommer i ca 40-50km/h(dvs för snabbt). Det gäller alltså även när det är en cykel/gångbana närmast parkeringen, vårdslösa jävla svin.

Håller med. Det var också otäckt en gång när jag körde rullskidor (skate) i 25 knyck eller så i stan och så kom det nån förbaskad företagsbil med ett ryck ut mot korsningen (död vinkel så vi såg inte varann). Fick slänga mig i gräset...

Sen dess så har jag tagit det jäkligt försiktigt när jag ens är i närheten av bebyggelse...

shadowfire
2012-02-10, 15:25
På förekommen anledning, om man ligger i innerfil på motorväg och närmar sig en lastbil som alla vet inte kör mer än 80, så bör bilen som kommer i högre fart bakom i ytterfil antingen gasa på aningen mer eller släppa på gasen och markera att den som ligger i innerfil kan köra om långtradaren.

Jag blir skogstokig när jag tittar i backspegeln, märker att bilen bakom har för hög fart, så går jag ut i ytterfil så måste denne tokbromsa. Å andra sidan gör billisten bakom inget för att underlätta för mig, så därför blir det istället jag som får tokbromsa bakom långtradaren. Hade billisten bakom tryckt till lite lätt på gaspedalen och ökat 10km/h temporärt så hade allt flytit på.

shadowfire
2012-02-10, 15:29
På förekommen anledning nr2, så här i storstaden så blir det inte helt otippat trafikköer vid rusningstrafik, sådär mellan 15:30-18:00 på eftermiddagar. Ofta blir det en innerfil som det går lite långsamt i, men intill den filen så finns det t.ex. en avfartsfil (och längre bort en påfart igen).

Då lägger sig ett antal egotrippade satans billister i den filen och kör av motorvägen för att vinna 100m och längre fram köra på samma motorväg igen. Det som händer då är ju att kön blir ännu långsammare eftersom man måste göra plats i kön för att släppa in och blixtlåsa in dessa ligister igen.

De skapar alltså själva en långsammare bilkö än om alla hållt sig i sin fil, sluppit alla påfartsinläpp. Gnn!!

hahavaffan
2012-02-10, 15:36
Har inte kört bil på sjukt länge, så jag vill varna allmänheten inför kommande trip mellan Göteborg - Malmö på torsdag nästa vecka, runt midnatt. Håll till höger alla jävla lastbilar, annars kommer Proppen gå varm.

z_bumbi
2012-02-10, 16:02
På förekommen anledning, om man ligger i innerfil på motorväg och närmar sig en lastbil som alla vet inte kör mer än 80, så bör bilen som kommer i högre fart bakom i ytterfil antingen gasa på aningen mer eller släppa på gasen och markera att den som ligger i innerfil kan köra om långtradaren.

Jag blir skogstokig när jag tittar i backspegeln, märker att bilen bakom har för hög fart, så går jag ut i ytterfil så måste denne tokbromsa. Å andra sidan gör billisten bakom inget för att underlätta för mig, så därför blir det istället jag som får tokbromsa bakom långtradaren. Hade billisten bakom tryckt till lite lätt på gaspedalen och ökat 10km/h temporärt så hade allt flytit på.

Att du inte anpassar farten är väl ingen annans fel?

hahavaffan
2012-02-10, 16:05
På förekommen anledning, om man ligger i innerfil på motorväg och närmar sig en lastbil som alla vet inte kör mer än 80, så bör bilen som kommer i högre fart bakom i ytterfil antingen gasa på aningen mer eller släppa på gasen och markera att den som ligger i innerfil kan köra om långtradaren.

Jag blir skogstokig när jag tittar i backspegeln, märker att bilen bakom har för hög fart, så går jag ut i ytterfil så måste denne tokbromsa. Å andra sidan gör billisten bakom inget för att underlätta för mig, så därför blir det istället jag som får tokbromsa bakom långtradaren. Hade billisten bakom tryckt till lite lätt på gaspedalen och ökat 10km/h temporärt så hade allt flytit på.Varför skulle bilisten som kommer i ett högre tempo i vänsterfilen underlätta för puckot som ligger i högerfilen bakom en långtradare? Man ser ju i god tid om man kommer komma ifatt en långtradare de gånger man ligger i högerfilen, och kan då parera mellan bilar i vänsterfilen för att situationen som du beskriver inte skall uppstå. Svordomarna haglar när folk som kommer ifatt lastbilar i högerfilen bestämmer sig för att köra om den JUST PRECIS när jag kommer i vänsterfilen, och således bara blinkar två blink och svänger ut, och jag tvingas panikbromsa. Kör du en motorstark bil finns ju inte problemet alls för dig, för då är det ju bara att kasta sig ut och ge gas. Dessvärre verkar det vara praxis bland rövhålen i högerfilen att vilja passera långtradaren i 81km/h.

xodd
2012-02-10, 16:06
På förekommen anledning, om man ligger i innerfil på motorväg och närmar sig en lastbil som alla vet inte kör mer än 80, så bör bilen som kommer i högre fart bakom i ytterfil antingen gasa på aningen mer eller släppa på gasen och markera att den som ligger i innerfil kan köra om långtradaren.

Jag blir skogstokig när jag tittar i backspegeln, märker att bilen bakom har för hög fart, så går jag ut i ytterfil så måste denne tokbromsa. Å andra sidan gör billisten bakom inget för att underlätta för mig, så därför blir det istället jag som får tokbromsa bakom långtradaren. Hade billisten bakom tryckt till lite lätt på gaspedalen och ökat 10km/h temporärt så hade allt flytit på.

Det där hade du ju faktiskt kunnat undvika genom att planera din körning :P

On topic: Hur jävla illa folk parkerar i stockholm. Det är ju ett jävla skämt. Ta gärna upp tre parkeringsplatser så får fler folk plats.

Chrillee
2012-02-10, 16:56
Kan störa mig på folk som inte är observanta när högerregeln gäller, man kör ut lite försiktigt och de har god tid på sig att stanna och så börjar de tuta och göra obscena gestulikationer.

Herr Oberst
2012-02-10, 17:19
På förekommen anledning, om man ligger i innerfil på motorväg och närmar sig en lastbil som alla vet inte kör mer än 80, så bör bilen som kommer i högre fart bakom i ytterfil antingen gasa på aningen mer eller släppa på gasen och markera att den som ligger i innerfil kan köra om långtradaren.

Jag blir skogstokig när jag tittar i backspegeln, märker att bilen bakom har för hög fart, så går jag ut i ytterfil så måste denne tokbromsa. Å andra sidan gör billisten bakom inget för att underlätta för mig, så därför blir det istället jag som får tokbromsa bakom långtradaren. Hade billisten bakom tryckt till lite lätt på gaspedalen och ökat 10km/h temporärt så hade allt flytit på.

Som många andra redan nämnt så är det du som gör fel. Håll bra hastighet, planera och använd hjärnan så blir det nog bra.

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

shadowfire
2012-02-10, 18:30
Varför skulle bilisten som kommer i ett högre tempo i vänsterfilen underlätta för puckot som ligger i högerfilen bakom en långtradare? Man ser ju i god tid om man kommer komma ifatt en långtradare de gånger man ligger i högerfilen, och kan då parera mellan bilar i vänsterfilen för att situationen som du beskriver inte skall uppstå. Svordomarna haglar när folk som kommer ifatt lastbilar i högerfilen bestämmer sig för att köra om den JUST PRECIS när jag kommer i vänsterfilen, och således bara blinkar två blink och svänger ut, och jag tvingas panikbromsa. Kör du en motorstark bil finns ju inte problemet alls för dig, för då är det ju bara att kasta sig ut och ge gas. Dessvärre verkar det vara praxis bland rövhålen i högerfilen att vilja passera långtradaren i 81km/h.

Fast ytterfilen är ingen standardfil, det är innerfilen. Ytterfilen är en omkörningsfil. Undantaget är väl kanske i central stadstrafik där man fördelar trafiken mellan filerna, men ute på en fri motorväg så lägger du dig i ytterfilen för att göra en omkörning. Man ligger inte där och såsar och om man nu gör det så får man anpassa sin omkörning för att undvika precis den situationen du beskrev.

Den som befinner sig i innerfil väntar ju på att den som ligger i omkörning ska bli färdig någon gång. EXTREMT irriterande är det om det är 120-väg, jag ligger i 130 och bilen i ytterfil ligger i 135 km/h, klassisk farthållekörning.

Den som ligger i innerfil ska ju underlätta för den som kör om oavsett det är motorväg eller inte, men man kan ju inte lägga allt ansvar på den som ligger i innerfilen vid en omkörning.

shadowfire
2012-02-10, 18:32
Gör man en omkörning så oavsett väg så får man se till att gasa på, alternativ gå tillbaka i innerfil och visa att den som ligger före kan göra sin omkörning först.

Fredriiik
2012-02-10, 19:23
Klockren tråd!
Drar in det jag skrev i andra tråden också.
1. Lär er blinka i rondellhelvettet! Underlättar så in i benet för oss alla andra som ser vart du ska ta vägen.
2. Lägg dig för helvette inte i mitten av två filer om du ska svänga höger vid ett rödlyse, gör plats för de som ska svänga vänster.
3. Håll vänstefilen fri om du inte kan hålla MINST hastigheten.
4. Lär er parkera förfan, att ställa hjulen över andra rutan förstör bara mer än det ger för dig.
5. sammanfattning: Kan ni inte köra bil ordentlig så åk tåg!

Samt folk som inte underlättar för andra medtrafikanter. Finns miljoner saker folk skulle kunna tänka och göra bättre. Men det är väll bara deras bil och att de tar sig fram som är viktigast.

hahavaffan
2012-02-10, 19:35
Fast ytterfilen är ingen standardfil, det är innerfilen. Ytterfilen är en omkörningsfil. Undantaget är väl kanske i central stadstrafik där man fördelar trafiken mellan filerna, men ute på en fri motorväg så lägger du dig i ytterfilen för att göra en omkörning. Man ligger inte där och såsar och om man nu gör det så får man anpassa sin omkörning för att undvika precis den situationen du beskrev.

Den som befinner sig i innerfil väntar ju på att den som ligger i omkörning ska bli färdig någon gång. EXTREMT irriterande är det om det är 120-väg, jag ligger i 130 och bilen i ytterfil ligger i 135 km/h, klassisk farthållekörning.

Den som ligger i innerfil ska ju underlätta för den som kör om oavsett det är motorväg eller inte, men man kan ju inte lägga allt ansvar på den som ligger i innerfilen vid en omkörning.Det märks att du passerat 30 när du anser att innerfilen är standard på motorvägen :D Förstår din tankegång, men jag håller inte med. Man planerar sin körning, a.k.a. kör i ytterfilen 99 % av tiden, för att slippa inlåsningsproblem :)

Dennis93
2012-02-10, 19:38
En sak förstår jag inte alls. Folk som blinkar att att de ska fortsätta runt i rondellen och sen när de ska ut så byter de inte blinkers, vafan skit i att blinka om man inte vet hur man ska göra !?

Simon
2012-02-10, 20:21
Det märks att du passerat 30 när du anser att innerfilen är standard på motorvägen :D Förstår din tankegång, men jag håller inte med. Man planerar sin körning, a.k.a. kör i ytterfilen 99 % av tiden, för att slippa inlåsningsproblem :)

Fast du vet väl att du inte får ligga i ytterfilen "konstant" om det är över 70km/h på sträckan? Därav får man heller inte köra om på insidan på vägar över 70km/h

Fredriiik
2012-02-10, 20:42
Fast du vet väl att du inte får ligga i ytterfilen "konstant" om det är över 70km/h på sträckan? Därav får man heller inte köra om på insidan på vägar över 70km/h

Nej man svänger ju in i höger om det är fritt fram i båda för att underlätta för medtrafikanter som eventuellt kommer i en nedra fart i vänsterfil :)

Fredriiik
2012-02-10, 20:43
En sak förstår jag inte alls. Folk som blinkar att att de ska fortsätta runt i rondellen och sen när de ska ut så byter de inte blinkers, vafan skit i att blinka om man inte vet hur man ska göra !?

redigt efterblivet, då tror ju vi som står och väntar på att köra ut att personen i fråga ska köra vidare och vi står snällt och väntar och det blir ännu mer kö bakom. *gah!*

dream_theater_
2012-02-10, 20:49
Det märks att du passerat 30 när du anser att innerfilen är standard på motorvägen :D Förstår din tankegång, men jag håller inte med. Man planerar sin körning, a.k.a. kör i ytterfilen 99 % av tiden, för att slippa inlåsningsproblem :)

Det märks att han har körkort, för att han har rätt, skulle jag säga. Fy fan för folk som ligger i ytterfilen i "rätt" hastighet.

awesomooo
2012-02-10, 20:52
Alla som parkerar utanför parkeringshuset där jag bor. Står klart och tydligt att parkering är förbjuden med ändå ska alla stå där och det blir kaos. Jag får ett hysteriska utbrott varje dag när jag kommer hem och får inte ens köra ner min bil i mitt egna garage. Jävlar vad jag använder tutan flitligt. Dagen är nära då jag flippar och kommer köra sönder varenda bil som står parkerad där.

Dom blockerar helt enkelt parkeringshuset som tillhör fastigheten jag bor i.

Tolkia
2012-02-10, 20:55
Jag kan addera en sak till störandet kring i vilken fil man bör köra: Kan folk lära sig se skillnad mellan två filer och en fil plus en vägren? Vägrenen är inte något slags fil för långsamma förare, ekipage med släp etc. och det är ett oskick att försöka tvinga (mer eller mindre diskret) ut i ens eget tycke långsamma förare dit.

dream_theater_
2012-02-10, 21:01
Jag kan addera en sak till störandet kring i vilken fil man bör köra: Kan folk lära sig se skillnad mellan två filer och en fil plus en vägren? Vägrenen är inte något slags fil för långsamma förare, ekipage med släp etc. och det är ett oskick att försöka tvinga (mer eller mindre diskret) ut i ens eget tycke långsamma förare dit.

Det är aldrig okej att tvinga ut någon där, kör man långsamt av någon anledning så ska man hålla sig där utan tvång.

dream_theater_
2012-02-10, 21:01
Alla som parkerar utanför parkeringshuset där jag bor. Står klart och tydligt att parkering är förbjuden med ändå ska alla stå där och det blir kaos. Jag får ett hysteriska utbrott varje dag när jag kommer hem och får inte ens köra ner min bil i mitt egna garage. Jävlar vad jag använder tutan flitligt. Dagen är nära då jag flippar och kommer köra sönder varenda bil som står parkerad där.

Dom blockerar helt enkelt parkeringshuset som tillhör fastigheten jag bor i.

Du får väl kasta mammas Visakort på dem annars :)

Tolkia
2012-02-10, 21:05
Det är aldrig okej att tvinga ut någon där, kör man långsamt av någon anledning så ska man hålla sig där utan tvång.
Då snackar vi "långsamt" som i cyklistlångsamt, eller traktor-i-trettio-långsamt.

ARMSTARK
2012-02-10, 21:06
Det borde vara körkortsprov var 10:e år! Oavsett om man är stadsminister eller gatsopare, svart eller vit, nobelpristagare eller mongo, klarar man inte en uppkörning ska man inte vara ute i trafiken! Punkt! Det finns inga förmildrande omständigheter när det gäller de andras säkerhet!

tntballe
2012-02-10, 21:07
Då snackar vi "långsamt" som i cyklistlångsamt, eller traktor-i-trettio-långsamt.

Eller så långsamt att det stör övrig trafik.
Postat via en mobil enhet

Tolkia
2012-02-10, 21:12
Eller så långsamt att det stör övrig trafik.
Postat via en mobil enhet
Problemet med det där är ju när man stör. Man behöver inte prata med så många för att få intrycket att "så långsamt att det stör" kan vara att man faktiskt håller sig inom hastighetsgränsen. Skall man köra på vägrenen om man kör i åttio på en nittioväg, där åtskilliga tycker att mer än nittio är "trafikrytmen"?

Den primära anledningen till att jag stör mig på när man vill ha ut alla möjliga självutnämnda "störobjekt" på vägrenen är att den ju används av gångare, cyklister, när man bogserar eller fått stopp. Rätt vad det är kommer man runt en kurva och oooops. Inte helt opti. Men jag är den första att erkänna att min syn på vad som är vettigt framförande av fordon, och lagom hastighet, är så kärringaktigt som man kan vänta sig av en kärring.

dream_theater_
2012-02-10, 21:16
Problemet med det där är ju när man stör. Man behöver inte prata med så många för att få intrycket att "så långsamt att det stör" kan vara att man faktiskt håller sig inom hastighetsgränsen. Skall man köra på vägrenen om man kör i åttio på en nittioväg, där åtskilliga tycker att mer än nittio är "trafikrytmen"?

Den primära anledningen till att jag stör mig på när man vill ha ut alla möjliga självutnämnda "störobjekt" på vägrenen är att den ju används av gångare, cyklister, när man bogserar eller fått stopp. Rätt vad det är kommer man runt en kurva och oooops. Inte helt opti. Men jag är den första att erkänna att min syn på vad som är vettigt framförande av fordon, och lagom hastighet, är så kärringaktigt som man kan vänta sig av en kärring.

Men varför ska man ligga i 80 km/h på en 90-sträcka? Nu antar vi att underlaget är fint och att vädret är bra.

Tolkia
2012-02-10, 21:19
Men varför ska man ligga i 80 km/h på en 90-sträcka? Nu antar vi att underlaget är fint och att vädret är bra.
Man har släp.

Rahf
2012-02-10, 21:20
Men varför ska man ligga i 80 km/h på en 90-sträcka? Nu antar vi att underlaget är fint och att vädret är bra.

För att man är osäker på sin körning och vill motverka den känslan med att åka lite långsammare.

dream_theater_
2012-02-10, 21:21
Man har släp.

Det är också ett bra argument, men hur ställer du dig till dem som verkligen ligger i 80 km/h, bara för att de kan?

Tolkia
2012-02-10, 21:24
Det är också ett bra argument, men hur ställer du dig till dem som verkligen ligger i 80 km/h, bara för att de kan?
Det finns inget förbud mot att köra åttio på nittiosträcka (se även Rahfs svar, vilket är en mycket bra anledning). Hastighetsgränsen är en övre gräns, inte en påbjuden hastighet. Det finns ju en miljard anledningar till varför man inte skulle köra exakt maxhastighet. (Däremot finns det ganska få vettiga anledningar till varför man skulle köra mer än maxhastighet, men den diskussionen skall vi nog inte dra igång, för att inte tråden skall balla ur.)

dream_theater_
2012-02-10, 21:27
Det finns inget förbud mot att köra åttio på nittiosträcka (se även Rahfs svar, vilket är en mycket bra anledning). Hastighetsgränsen är en övre gräns, inte en påbjuden hastighet. Det finns ju en miljard anledningar till varför man inte skulle köra exakt maxhastighet. (Däremot finns det ganska få vettiga anledningar till varför man skulle köra mer än maxhastighet, men den diskussionen skall vi nog inte dra igång, för att inte tråden skall balla ur.)

Det är det trots allt lag på, att inte köra över hastighetsbegränsningen. Det är väl just därför det heter hastighetsbegränsning. Men för sjutton, är man så osäker att man inte kan hålla i närheten av 90 då borde man stanna hemma.

Tolkia
2012-02-10, 21:30
En fråga: Upplever ni att det är vanligt att folk kör långsamt "bara för att de kan"? Jag tycker inte själv att jag ser det (eller vad jag tolkar som det) ofta, så jag blev lite förvånad över kommentaren.

dream_theater_
2012-02-10, 21:32
En fråga: Upplever ni att det är vanligt att folk kör långsamt "bara för att de kan"? Jag tycker inte själv att jag ser det (eller vad jag tolkar som det) ofta, så jag blev lite förvånad över kommentaren.

Du behöver inte säga Ni, snälla du. Men ja. Idag låg jag bakom en karl som körde i 65 km/h på en 100-sträcka. Naturligtvis 2+1-väg. Vägen är perfekt, solen i ryggen etc etc..

tntballe
2012-02-10, 21:36
Jag menade inte störande för enskild trafikant, utan det du nämner om trafikrytmen. Blir det långa köer så får man se till att dessa försvinner på något sätt.
Postat via en mobil enhet

hahavaffan
2012-02-11, 09:02
Det märks att han har körkort, för att han har rätt, skulle jag säga. Fy fan för folk som ligger i ytterfilen i "rätt" hastighet.Sista meningen håller jag med om. Kör man sakta håller man sig till högerfilen, helt enkelt. Vad "rätt" hastighet är beror ju helt klart på situationen, men det är ju inte särskilt ofta man blir omkörd även om man bara ligger 5-10km/h över rådande hastighetsgräns.

awesomooo
2012-02-11, 11:58
Du får väl kasta mammas Visakort på dem annars :)

OkQ8 kortet :) Ja det är ju morsans bil så inte fan bryr jag mig om jag kvaddar sönder den lol. Ne men alla som bor här har pratat med fastighetsägaren och han lovade att det skulle bli en ändring :thumbup:

rajjan_dammit
2012-02-11, 14:03
En fråga: Upplever ni att det är vanligt att folk kör långsamt "bara för att de kan"? Jag tycker inte själv att jag ser det (eller vad jag tolkar som det) ofta, så jag blev lite förvånad över kommentaren.

Varenda jävla dag. Har en mil 2+1 väg, 100 km/h, lik förbannat är det alltid nån som ska ner i 70 så fort det blir bara ett körfält.

shadowfire
2016-06-15, 23:14
Jag begriper inte varför det ska vara så svårt att förstå syftet med avfart och påfart på motorväg och jag begriper ännu mindre att bilister inte märker vilka konsekvenser det får om de börjar bromsa ner till 60 km/h ute på motorvägen bara för att de ska svänga av en bit framför. Bilister som kommer bakom och som också ska svänga av tvingas att bromsa in rejält, eller oftare så gör de omkörning istället för att sedan omedelbart kasta sig in på avfarten.

Det blir sådan störd trafikrytm, inte minst i rusningstrafik, bara för att en enda fåntratt inte kan hålla tillåten hastighet fram tills att man åtminstone flyttat sig in till avfartsfilen och påbörjat avfarten.

MackeJuve
2016-06-16, 10:09
Jag begriper inte varför det ska vara så svårt att förstå syftet med avfart och påfart på motorväg och jag begriper ännu mindre att bilister inte märker vilka konsekvenser det får om de börjar bromsa ner till 60 km/h ute på motorvägen bara för att de ska svänga av en bit framför. Bilister som kommer bakom och som också ska svänga av tvingas att bromsa in rejält, eller oftare så gör de omkörning istället för att sedan omedelbart kasta sig in på avfarten.

Det blir sådan störd trafikrytm, inte minst i rusningstrafik, bara för att en enda fåntratt inte kan hålla tillåten hastighet fram tills att man åtminstone flyttat sig in till avfartsfilen och påbörjat avfarten.

Ja, det är farligt. Gjorde nog det i början av min förarkarriär. Av vad jag har förstått genom troget läsande av din journal så är du ingen ängel i trafiken du heller. Föredrar nog viss inbromsning vid avfart framför någon som kör som en blådåre ;) Det är det värsta jag vet, folk som kör utav bara helvete. Värst är det så klart om de är stressade men det är nästan lika jävligt när de gör det "bara för att". Har några kompisar som har ovanan att gasa på rejält. De är inte roliga att bli skjutsade av. Litar verkligen inte på gemene mans körförmåga i hög hastighet.

perl
2016-06-16, 12:12
Ja, det är farligt. Gjorde nog det i början av min förarkarriär. Av vad jag har förstått genom troget läsande av din journal så är du ingen ängel i trafiken du heller. Föredrar nog viss inbromsning vid avfart framför någon som kör som en blådåre ;) Det är det värsta jag vet, folk som kör utav bara helvete. Värst är det så klart om de är stressade men det är nästan lika jävligt när de gör det "bara för att". Har några kompisar som har ovanan att gasa på rejält. De är inte roliga att bli skjutsade av. Litar verkligen inte på gemene mans körförmåga i hög hastighet.

Tycker den snabbe är värre men den slöe är hemsk den med :)

Finns ingen anledning på en motorväg att bromsa innan avfarterna rent generellt. Man har gott om tid på sig att få ner farten när man väl flyttat sig till avfarten.
Samma sak gäller påfarter, ingen modern bil har svårt att komma upp i 110 innan det är dags att svänga in på motorvägen, ändå kommer det in bilar som ligger runt 70 och det skapar bara massa onödiga omkörningar och irritation i trafiken.

Men visst hetsiga manliga förare runt 20 år(rent generellt) som har övertro till sin körförmåga är definitivt en av de farligaste förarna vi har på våra vägar.

MackeJuve
2016-06-16, 12:16
Tycker den snabbe är värre men den slöe är hemsk den med :)

Finns ingen anledning på en motorväg att bromsa innan avfarterna rent generellt. Man har gott om tid på sig att få ner farten när man väl flyttat sig till avfarten.
Samma sak gäller påfarter, ingen modern bil har svårt att komma upp i 110 innan det är dags att svänga in på motorvägen, ändå kommer det in bilar som ligger runt 70 och det skapar bara massa onödiga omkörningar och irritation i trafiken.

Men visst hetsiga manliga förare runt 20 år(rent generellt) som har övertro till sin körförmåga är definitivt en av de farligaste förarna vi har på våra vägar.

Du har givetvis helt rätt :) Enda gången inbromsning innan avfart är acceptabelt är väl om föraren precis har fått körkort och är lite osäker på avfartens längd eller något liknande. Ett beteende man borde bli av med ganska snart när man har blivit varm i kläderna.

blåvitt
2016-06-16, 12:31
Människor som kör sakta bara för att öka farten så fort någon försöker köra om dem kan dra åt helvete. Barnsligt beteende som gör alla i trafiken en otjänst.

shadowfire
2016-06-16, 12:40
Ja, det är farligt. Gjorde nog det i början av min förarkarriär. Av vad jag har förstått genom troget läsande av din journal så är du ingen ängel i trafiken du heller. Föredrar nog viss inbromsning vid avfart framför någon som kör som en blådåre ;) Det är det värsta jag vet, folk som kör utav bara helvete. Värst är det så klart om de är stressade men det är nästan lika jävligt när de gör det "bara för att". Har några kompisar som har ovanan att gasa på rejält. De är inte roliga att bli skjutsade av. Litar verkligen inte på gemene mans körförmåga i hög hastighet.

Nja, jag ska inte säga att jag alltid kör laglydigt, men jag kör inte som en fartdåre heller. Jag nöter det mesta av mina bilresor på motorväg och på 110-120-vägar.

Vad jag är ute efter här är att man genom egoistiskt tänk, i det här fallet bromsar för tidigt, i sin tur skapar ett trafikkaos bakom och runt sig som är så onödigt. Att lätta på gasen från 110 till 90 är inte samma sak som att bromsa ner till 60 km/h. Det gör att en långtradare bakom t.ex. väljer att göra en omkörning som är helt onödig - och kan vara farlig.

Så även om denne bilförare tycker att hen framför sitt fordon på ett säkert sätt, så skapar den låga hastigheten en risk i sig för övriga trafikanter oavsett de är laglydiga eller ej. Håller alla avståndet så minskas risken och de flesta kan nog parera 60 km/h-bilisten, men det avståndet som krävs kan jag säga hålls inte i rusningstrafik. Det är för många bilar på vägen samtidigt för att avstånden ska kunna hållas på ett bra sätt. Därav ökar risken ännu mer med ett sådant agerande.

F Ultra
2016-06-16, 12:40
Människor som kör sakta bara för att öka farten så fort någon försöker köra om dem kan dra åt helvete. Barnsligt beteende som gör alla i trafiken en otjänst.

Tror det är samma personer som är "förföljarna", dvs de där som ligger i arslet på en när man ligger i vänsterfilen på motorvägen och när du då upptäcker dem och svänger in i högerfilen så dyker de också direkt in i högerfilen. Så man kör ut i vänsterfilen igen för att köra förbi den framförvarande bilarna eftersom den bakom ju uppenbarligen inte ville köra om dig och vipps så ligger den jäkeln klistrad bakom dig igen.

Råkade ut för det mängder med gånger när jag pendlade mellan Trelleborg och Göteborg för några år sedan.

Sen har vi de som tänkte köra om en bil men upptäcker att du kommer ganska snabbt i vänsterfilen så man ser att de svänger in bilen lite till höger igen, sedan ångrar de sig och svänger lite till vänster, tänker om igen och svänger tillbaka för att sedan slutligen bestämma sig, slänger sig ut i vänsterfilen fast nu alldeles försent pga deras tidigare velning vilket nu gör att du måste stå på bromsen.

MackeJuve
2016-06-16, 12:43
Nja, jag ska inte säga att jag alltid kör laglydigt, men jag kör inte som en fartdåre heller. Jag nöter det mesta av mina bilresor på motorväg och på 110-120-vägar.

Okej :) Man får lätt intrycket i din journal av att det är 150+ mest hela tiden i.o.m. att du lever ett ganska(situationstecken där kanske?) stressigt liv. Det är fartdåre-beteendet som skrämmer mig, inte att man då och då kliver över hastighetsgräsen. Det gör givetvis även jag.

shadowfire
2016-06-16, 12:46
Den trafikläraren jag hade en gång i tiden poängterade även att påfart på motorväg är en accelerationssträcka och avser att du ska nå i den mån det går motorvägens hastighet innan du svänger ut på motorvägen. Detta för att bilister på motorvägen ska slippa gå ut i ytterfil eller bromsa in (här ser jag ofta att folk blir osäkra på vem som måste lämna företräde för vem dessutom).

Händer titt som tätt att bilister rullar ut från påfarten i 60 km/h också och samma fenomen här.

r1kkie
2016-06-16, 12:56
Den trafikläraren jag hade en gång i tiden poängterade även att påfart på motorväg är en accelerationssträcka och avser att du ska nå i den mån det går motorvägens hastighet innan du svänger ut på motorvägen. Detta för att bilister på motorvägen ska slippa gå ut i ytterfil eller bromsa in (här ser jag ofta att folk blir osäkra på vem som måste lämna företräde för vem dessutom).

Händer titt som tätt att bilister rullar ut från påfarten i 60 km/h också och samma fenomen här.

This! När man kör in på en påfart och man lyckas köra ikapp någon så man får bromsa ner +20km/h under hastighetsgränsen som är på motorvägen... *mini
Fan använda gasen för bövelen å accelerera inte 0-100 på en kalendermånad.

shadowfire
2016-06-16, 13:26
Okej :) Man får lätt intrycket i din journal av att det är 150+ mest hela tiden i.o.m. att du lever ett ganska(situationstecken där kanske?) stressigt liv. Det är fartdåre-beteendet som skrämmer mig, inte att man då och då kliver över hastighetsgräsen. Det gör givetvis även jag.

Detta är snarare jag ;)

"i feel preettyyyyy"

9LZ35Ar3r2k

KalleBalik
2016-06-16, 13:49
Idioter som ligger och kör i typ 50 km/h på motorvägspåfarter, död åt dessa as!

Raschmus
2016-06-16, 14:12
Jag är gó & glá kexchoklad förutom i trafiken. Humöret är sällan kanon när jag kör bil. Kör ändå nästan 4 tusen mil om året, så rätt mycket tid jag skall behöva bli arg. :(

Fukc alla er som;

* inte blinkar ut ur rondellen. Ni tvingade mig att bromsa min inkörning i rondellen onödigt mycket.
* inte släpper in mig i vänsterfilen när vi båda står i köer (bajsgöteborgarna är svin i trafiken, får tvinga sig in varenda gång)
* inte kör om mig tillräckligt fort så att jag får bromsa för lastbilen framför mig.
* ligger framför mig i motorvägspåfarten i 70km/h (och accelererar på en kalendermånad som någon skrev ovan).
* accelererar när jag skall köra om.
* promenerar över vägen när jag stannat för er fastän det inte är övergångsställe OCH INTE GÖR ETT TACKANDE NICKANDE/LEENDE/GER EN HÄLSANDE NÄVE.
* kör om i 100km/h när det fordon ni _BARA_MÅSTE_ köra om ligger i 99,8km/h och låter mig ligga bakom dig i röven. Gasa på de sekunderna du skall köra om för fan.
* bromsar framför mig i ett rödljus när det precis slår på gult.
* kör i snigelfart framför mig så att det precis hinner slå rött för mig (gärna att snigelröven framför mig skall precis på snöret hinna köra på gult)
* kör upp 1 meter i röven på mig under pågående omkörning FASTÄN jag kör åt helvete för fort. Ge mig 2 meter till så jag hinner köra in i högerfilen.
* kör om på två tusen mil innan de lägger sig i högerfilen.

Stor puss på er få förare som kan köra.

shadowfire
2016-06-16, 14:27
Jag är gó & glá kexchoklad förutom i trafiken. Humöret är sällan kanon när jag kör bil. Kör ändå nästan 4 tusen mil om året, så rätt mycket tid jag skall behöva bli arg. :(

Fukc alla er som;

* inte blinkar ut ur rondellen. Ni tvingade mig att bromsa min inkörning i rondellen onödigt mycket.
* inte släpper in mig i vänsterfilen när vi båda står i köer (bajsgöteborgarna är svin i trafiken, får tvinga sig in varenda gång)
* inte kör om mig tillräckligt fort så att jag får bromsa för lastbilen framför mig.
* ligger framför mig i motorvägspåfarten i 70km/h (och accelererar på en kalendermånad som någon skrev ovan).
* accelererar när jag skall köra om.
* promenerar över vägen när jag stannat för er fastän det inte är övergångsställe OCH INTE GÖR ETT TACKANDE NICKANDE/LEENDE/GER EN HÄLSANDE NÄVE.
* kör om i 100km/h när det fordon ni _BARA_MÅSTE_ köra om ligger i 99,8km/h och låter mig ligga bakom dig i röven. Gasa på de sekunderna du skall köra om för fan.
* bromsar framför mig i ett rödljus när det precis slår på gult.
* kör i snigelfart framför mig så att det precis hinner slå rött för mig (gärna att snigelröven framför mig skall precis på snöret hinna köra på gult)
* kör upp 1 meter i röven på mig under pågående omkörning FASTÄN jag kör åt helvete för fort. Ge mig 2 meter till så jag hinner köra in i högerfilen.
* kör om på två tusen mil innan de lägger sig i högerfilen.

Stor puss på er få förare som kan köra.

hahaha i praktiken så måste jag sjunga "i feel preeettyyyyyyy" på alla punkterna ovan :D

hultman
2016-06-16, 16:53
Jag är gó & glá kexchoklad förutom i trafiken. Humöret är sällan kanon när jag kör bil. Kör ändå nästan 4 tusen mil om året, så rätt mycket tid jag skall behöva bli arg. :(

Fukc alla er som;

* inte blinkar ut ur rondellen. Ni tvingade mig att bromsa min inkörning i rondellen onödigt mycket.
* inte släpper in mig i vänsterfilen när vi båda står i köer (bajsgöteborgarna är svin i trafiken, får tvinga sig in varenda gång)
* inte kör om mig tillräckligt fort så att jag får bromsa för lastbilen framför mig.
* ligger framför mig i motorvägspåfarten i 70km/h (och accelererar på en kalendermånad som någon skrev ovan).
* accelererar när jag skall köra om.
* promenerar över vägen när jag stannat för er fastän det inte är övergångsställe OCH INTE GÖR ETT TACKANDE NICKANDE/LEENDE/GER EN HÄLSANDE NÄVE.
* kör om i 100km/h när det fordon ni _BARA_MÅSTE_ köra om ligger i 99,8km/h och låter mig ligga bakom dig i röven. Gasa på de sekunderna du skall köra om för fan.
* bromsar framför mig i ett rödljus när det precis slår på gult.
* kör i snigelfart framför mig så att det precis hinner slå rött för mig (gärna att snigelröven framför mig skall precis på snöret hinna köra på gult)
* kör upp 1 meter i röven på mig under pågående omkörning FASTÄN jag kör åt helvete för fort. Ge mig 2 meter till så jag hinner köra in i högerfilen.
* kör om på två tusen mil innan de lägger sig i högerfilen.

Stor puss på er få förare som kan köra.

Du fick med det mesta 👍🏿

Tree Fiddy
2016-06-16, 17:05
Jag är gó & glá kexchoklad förutom i trafiken. Humöret är sällan kanon när jag kör bil. Kör ändå nästan 4 tusen mil om året, så rätt mycket tid jag skall behöva bli arg. :(

Fukc alla er som;

* inte blinkar ut ur rondellen. Ni tvingade mig att bromsa min inkörning i rondellen onödigt mycket.
* inte släpper in mig i vänsterfilen när vi båda står i köer (bajsgöteborgarna är svin i trafiken, får tvinga sig in varenda gång)
* inte kör om mig tillräckligt fort så att jag får bromsa för lastbilen framför mig.
* ligger framför mig i motorvägspåfarten i 70km/h (och accelererar på en kalendermånad som någon skrev ovan).
* accelererar när jag skall köra om.
* promenerar över vägen när jag stannat för er fastän det inte är övergångsställe OCH INTE GÖR ETT TACKANDE NICKANDE/LEENDE/GER EN HÄLSANDE NÄVE.
* kör om i 100km/h när det fordon ni _BARA_MÅSTE_ köra om ligger i 99,8km/h och låter mig ligga bakom dig i röven. Gasa på de sekunderna du skall köra om för fan.
* bromsar framför mig i ett rödljus när det precis slår på gult.
* kör i snigelfart framför mig så att det precis hinner slå rött för mig (gärna att snigelröven framför mig skall precis på snöret hinna köra på gult)
* kör upp 1 meter i röven på mig under pågående omkörning FASTÄN jag kör åt helvete för fort. Ge mig 2 meter till så jag hinner köra in i högerfilen.
* kör om på två tusen mil innan de lägger sig i högerfilen.

Stor puss på er få förare som kan köra.

Mycket omkörningar här. Kör du ofta för fort?

Det som irriterar mig mest är folk som blinkar vänster i rondeller. Hur svårt är det att bara blinka höger när man ska lämna? Det som dessutom gör det ännu värre med vänsterblink är att det extremt ofta är på BEKOSTNAD av högerblink. Det är det absolut värsta. :insane:

Kryss
2016-06-16, 17:24
Mycket omkörningar här. Kör du ofta för fort?

Det som irriterar mig mest är folk som blinkar vänster i rondeller. Hur svårt är det att bara blinka höger när man ska lämna? Det som dessutom gör det ännu värre med vänsterblink är att det extremt ofta är på BEKOSTNAD av högerblink. Det är det absolut värsta. :insane:

Verkar allt för vanligt att körskolelärare lär ut denna styggelse också. Hade alla endast blinkat när man lämnar rondellen - som man bör - hade det varit enklare att instinktivt koppla blinkers till just det.

MasterChief
2016-06-16, 17:36
Jag är gó & glá kexchoklad förutom i trafiken. Humöret är sällan kanon när jag kör bil. Kör ändå nästan 4 tusen mil om året, så rätt mycket tid jag skall behöva bli arg. :(

Fukc alla er som;

* inte blinkar ut ur rondellen. Ni tvingade mig att bromsa min inkörning i rondellen onödigt mycket.
* inte släpper in mig i vänsterfilen när vi båda står i köer (bajsgöteborgarna är svin i trafiken, får tvinga sig in varenda gång)
* inte kör om mig tillräckligt fort så att jag får bromsa för lastbilen framför mig.
* ligger framför mig i motorvägspåfarten i 70km/h (och accelererar på en kalendermånad som någon skrev ovan).
* accelererar när jag skall köra om.
* promenerar över vägen när jag stannat för er fastän det inte är övergångsställe OCH INTE GÖR ETT TACKANDE NICKANDE/LEENDE/GER EN HÄLSANDE NÄVE.
* kör om i 100km/h när det fordon ni _BARA_MÅSTE_ köra om ligger i 99,8km/h och låter mig ligga bakom dig i röven. Gasa på de sekunderna du skall köra om för fan.
* bromsar framför mig i ett rödljus när det precis slår på gult.
* kör i snigelfart framför mig så att det precis hinner slå rött för mig (gärna att snigelröven framför mig skall precis på snöret hinna köra på gult)
* kör upp 1 meter i röven på mig under pågående omkörning FASTÄN jag kör åt helvete för fort. Ge mig 2 meter till så jag hinner köra in i högerfilen.
* kör om på två tusen mil innan de lägger sig i högerfilen.

Stor puss på er få förare som kan köra.

Inte skyldig till nåt. Jag är en mästare att planera mina omkörningar för minsta problem för mina medtrafikanter. Jag vill även tillägga att de som mesar vid omkörningen på en 2+1-väg borde ha en speciell plats i helvetet.

Bärsärk
2016-06-16, 17:40
Jag stör mig på folk som kör för fort, förutom att det är olagligt så förstör det även mycket av trafikrytmen speciellt i rondeller. Normalt ska man hinna köra ut när en bil är halvvägs i rondellen med tack vare att 9/10 kör i 70km/h eller mer i rondeller så hinner man knappt sticka ut nosen.

Extra roligt är det med folk som kör för fort som kör om en och sen glider man upp bredvid sen vid näsa rödljus i alla fall.

shadowfire
2016-06-16, 19:58
Mycket omkörningar här. Kör du ofta för fort?

Det som irriterar mig mest är folk som blinkar vänster i rondeller. Hur svårt är det att bara blinka höger när man ska lämna? Det som dessutom gör det ännu värre med vänsterblink är att det extremt ofta är på BEKOSTNAD av högerblink. Det är det absolut värsta. :insane:

Jag blinkar alltid vänster i några rondeller här i närheten där jag vet att trafiken oftast inte går åt det hållet, utan där bilister från nästa infart nästan alltid förutsätter att jag ska av på första utfarten från rondellen och inte runt. Sedan jag började med det så har jag sluppit sätta hjärtat i halsgropen av bilar som i praktiken kommit i 80 blås och varit nära på att ramma rätt in i sidan på min bil.

Jag tycker regeln borde vara att man ska blinka vänster så länge man inte ska ut ur rondellen och när man ska ut så ska man blinka höger. Det blir ju tydligare än att man förutsätter att bilen i rondellen faktiskt ska hela varvet runt bara för att denne INTE blinkar höger.

Tree Fiddy
2016-06-16, 20:01
Jag blinkar alltid vänster i några rondeller här i närheten där jag vet att trafiken oftast inte går åt det hållet, utan där bilister från nästa infart nästan alltid förutsätter att jag ska av på första utfarten från rondellen och inte runt. Sedan jag började med det så har jag sluppit sätta hjärtat i halsgropen av bilar som i praktiken kommit i 80 blås och varit nära på att ramma rätt in i sidan på min bil.

Jag tycker regeln borde vara att man ska blinka vänster så länge man inte ska ut ur rondellen och när man ska ut så ska man blinka höger. Det blir ju tydligare än att man förutsätter att bilen i rondellen faktiskt ska hela varvet runt bara för att denne INTE blinkar höger.

Så klart kan det finnas specialfall där det kan vara fördelaktigt att blinka vänster om man t ex vet att 99% av trafiken åker rakt fram och man ska vänster. Men att blinka vänster i rondeller är fortfarande inte rätt. Man blinkar höger när man ska ut, annars blinkar man inte då det betyder samma sak som att blinka vänster - man ska inte ut.

Det stora problemet med vänsterblink är ju som sagt att det väldigt ofta är på bekostnad av högerblink, vilket är 100 gånger värre än att låta bli att blinka vänster, vilket man ändå inte ska göra.

Tolkia
2016-06-16, 20:43
Stör mig enormt på folk som inte tar hänsyn till oskyddade trafikanter, t.ex. slickar sidan på cyklisterna på vägrenen, blåser förbi vägarbetare i hundra knyck, (vi har dödsolyckor, och det är för jävligt), duschar fotgängarna när det regnar, kör för fort inne i bostadsområdena. Fett dålig stil.

Kåtlett
2016-06-16, 20:45
Så klart kan det finnas specialfall där det kan vara fördelaktigt att blinka vänster om man t ex vet att 99% av trafiken åker rakt fram och man ska vänster. Men att blinka vänster i rondeller är fortfarande inte rätt. Man blinkar höger när man ska ut, annars blinkar man inte då det betyder samma sak som att blinka vänster - man ska inte ut.

Det stora problemet med vänsterblink är ju som sagt att det väldigt ofta är på bekostnad av högerblink, vilket är 100 gånger värre än att låta bli att blinka vänster, vilket man ändå inte ska göra.

Alltid bättre att både blinka vänster och höger. Skall du åka rakt fram i en rondell behöver du inte blinka höger, alltså kan de som kommer in efter dig tro att du ska fortsätta. Men att blinka vänster, och skippa höger är aldrig ok.

svenbanan
2016-06-16, 20:46
Jag fick lära mig att man ska se rondellen som en flervägskorsning. Ska man åt höger så blinkar man direkt höger då man åker in. Ska man rakt fram så blinkar man inte alls förrän man åkt förbi första avfarten, och sedan blinkar man ut. Ska man av åt vänster (tredje avfarten, eller möjligen fjärde, femte om det finns sjukt många avfarter) så skulle man blinka vänster innan man körde in och sedan behålla den tills det var dags att blinka ut.

Jag gör nog i princip så också. Även om jag ibalnd skiter i att blinka vänster. Jag har svårt att se vitsen med det där specialfallet om man ska av på andra avfarten (rakt fram) då man inte ska blinka in. Känns som ett upplägg för förvirring. Tror det är detta som gör att jag ibland "slarvar". Dock blinkar jag alltid ut, eftersom jag anser detta vara det viktigaste.

svenbanan
2016-06-16, 20:49
Stör mig enormt på folk som inte tar hänsyn till oskyddade trafikanter, t.ex. slickar sidan på cyklisterna på vägrenen, blåser förbi vägarbetare i hundra knyck, (vi har dödsolyckor, och det är för jävligt), duschar fotgängarna när det regnar, kör för fort inne i bostadsområdena. Fett dålig stil.

Det värsta jag vet då jag är på cykel är bilister som kör in framför mig strax innan korsning och sedan hastigt bromsar in och svänger höger och i princip tvingar mig att tvärnita för att inte köra in i sidan på bilen. Det är hur vanligt som helst. Jävla idioter!!!

svenbanan
2016-06-16, 20:51
Alltid bättre att både blinka vänster och höger. Skall du åka rakt fram i en rondell behöver du inte blinka höger, alltså kan de som kommer in efter dig tro att du ska fortsätta. Men att blinka vänster, och skippa höger är aldrig ok.

Man måste ju alltid blinka ut ur rondellen, även om man ska rakt fram. I alla fall var det den allra viktigaste regeln då jag tog körkort i början av nittiotalet nån gång.

PureWhey
2016-06-16, 21:00
Det värsta jag vet då jag är på cykel är bilister som kör in framför mig strax innan korsning och sedan hastigt bromsar in och svänger höger och i princip tvingar mig att tvärnita för att inte köra in i sidan på bilen. Det är hur vanligt som helst. Jävla idioter!!!


Försök sväng in framför, gå av cykeln och lägg den framför bilen/luta den mot bilen & bli förbannad.

Och ja, man skall blinka ut även ifall man skall rakt igenom rondellen.

Tree Fiddy
2016-06-16, 22:56
Alltid bättre att både blinka vänster och höger. Skall du åka rakt fram i en rondell behöver du inte blinka höger, alltså kan de som kommer in efter dig tro att du ska fortsätta. Men att blinka vänster, och skippa höger är aldrig ok.

Wtf, inte blinka höger när man ska rakt fram? Om man inte blinkar höger när man ska rakt fram, då tror ju bilarna i motsatt riktning att du ska runt i rondellen. :Virro

Det bästa skulle vara om folk lärde sig hur man kör i rondeller. Om alla bara höll sig till den extremt enkla regeln att blinka höger när man lämnar rondellen, då skulle alla missförstånd försvinna.

svenbanan
2016-06-16, 22:57
Försök sväng in framför, gå av cykeln och lägg den framför bilen/luta den mot bilen & bli förbannad.

Och ja, man skall blinka ut även ifall man skall rakt igenom rondellen.

Jag brukar skrika och visa långfingret om det är tillräckligt nära. Och ja jag vet att det är barnsligt, och jag brukar ångra mig lite direkt efter, men jag blir så jävla sne på sånt.

PureWhey
2016-06-16, 22:58
Wtf, inte blinka höger när man ska rakt fram? Om man inte blinkar höger när man ska rakt fram, då tror ju bilarna i motsatt riktning att du ska runt i rondellen. :Virro



Det bästa skulle vara om folk lärde sig hur man kör i rondeller. Om alla bara höll sig till den extremt enkla regeln att blinka höger när man lämnar rondellen, då skulle alla missförstånd försvinna.



Förstår inte hur svårt det skall vara.

svenbanan
2016-06-16, 23:14
Jag tycker nog inte jag ser folk skita i att blinka ut ur rondeller särskilt ofta. Dvs inte mer ofta än folk som skiter i att blinka i vanliga korsningar.

Jag tror folk oftast skippar att blinka ifall de ska direkt höger i en rondell och det är tomt bakom dem. Då tänker de typ inte på att det är folk lite längre fram vid samma påfart som de åker ut på som står och väntar på att de ska åka förbi...

F Ultra
2016-06-17, 00:06
Alltid bättre att både blinka vänster och höger. Skall du åka rakt fram i en rondell behöver du inte blinka höger, alltså kan de som kommer in efter dig tro att du ska fortsätta. Men att blinka vänster, och skippa höger är aldrig ok.

Jo du ska blinka höger, kostar dig 500:- om polisen ser dig köra ut utan och är på bötläggande humör. Säger sig självt också att ingen annan ska behöva hålla koll på vid vilken infart som du körde in i. Bara dumheter som vissa körskolor lärde ut innan vi fick den nya trafikförordningen 1999.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20150316/undvik-boter-10-fakta-om-korning-i-rondell-du-maste-veta

feyin
2016-06-17, 06:07
Om det är 70 km/h på landsväg så ska väl inte jag behöva köra i vägrenen så att de som kör 80-90-100-110 på samma väg ska kunna komma förbi, va?

PureWhey
2016-06-17, 06:09
Jo


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tolkia
2016-06-17, 06:20
Om det är 70 km/h på landsväg så ska väl inte jag behöva köra i vägrenen så att de som kör 80-90-100-110 på samma väg ska kunna komma förbi, va?
Om du kör traktor i 30 km/tim, ja, men inte om du kör 70.

shadowfire
2016-06-17, 07:01
Om det är 70 km/h på landsväg så ska väl inte jag behöva köra i vägrenen så att de som kör 80-90-100-110 på samma väg ska kunna komma förbi, va?

Rent krasst ska du alltid underlätta för andra medtrafikanter och egentligen är det inte upp till dig att bortse från det även om någon kör för fort eller begår ett annat brott. Du har dock ingen skyldighet att gå ut på väggrenen.

Ser ofta hur trafikanter själva vill agera minipoliser och ska lägga sig i vägen, blockera eller på annat sätt störa trafiken för någon annan och det i sin tur kan också orsaka onödiga risker i trafiken. Påbörjar någon en idiotomkörning så bör man åtminstone hjälpa till att förhindra en ev. dödsolycka t.ex.

Något som är skönt är folk som faktiskt tackar. Om man nu hjälper en fortkörare förbi och får ett tack tillbaka t.ex.

svenbanan
2016-06-17, 11:10
Man ska inte hålla på och köra i vägrenen om man vill undvika att köra ihjäl cyklister och gående. Undantaget kortare sträckor ifall man behöver underlätta nån omkörning.

Rahf
2016-06-17, 11:23
Man ska inte hålla på och köra i vägrenen om man vill undvika att köra ihjäl cyklister och gående. Undantaget kortare sträckor ifall man behöver underlätta nån omkörning.

Cyklister och gående befinner sig förhoppningsvis inte på en motorväg.

svenbanan
2016-06-17, 11:25
Cyklister och gående befinner sig förhoppningsvis inte på en motorväg.

Fast nu var det ju snack om landsväg.

Rahf
2016-06-17, 11:29
Fast nu var det ju snack om landsväg.

Jag befinner mig i skamvrån om någon vill något.

shadowfire
2016-06-17, 11:57
Man ska inte hålla på och köra i vägrenen om man vill undvika att köra ihjäl cyklister och gående. Undantaget kortare sträckor ifall man behöver underlätta nån omkörning.

Får man inte poäng för det?
Eller det kanske bara är i GTA? :D

För övrigt så är cyklist också en trafikant och jag begriper inte varför man tror det är OK att cykla i 45 km/h på en gång- och cykelbana bara för att man har skaffat kolfiberhjul och tempohjälm. Det borde vara hastighetsbegränsning på cykelbanan eftersom på gångdelen går bland annat små barn och det krävs inte mer än att barnet hoppar ut lite i cykelbanedelen för att det ska bli fyra GTA-stjärnor tända...

VoDaresVins
2016-06-17, 11:59
Listan kan göras lång men de flesta har nyss diskuterats. Mest irriterande är ändå bilar som på lands/motorväg ligger klistrad i baken utan någon plan på att köra om. Har själv hunnit ställa till några farliga situationer när jag tappat humöret och bromsat in med flit. Sorry, men fatta vinken första gångerna bromsljuset lyser utan orsak.

J.V
2016-06-17, 12:24
Listan kan göras lång men de flesta har nyss diskuterats. Mest irriterande är ändå bilar som på lands/motorväg ligger klistrad i baken utan någon plan på att köra om. Har själv hunnit ställa till några farliga situationer när jag tappat humöret och bromsat in med flit. Sorry, men fatta vinken första gångerna bromsljuset lyser utan orsak.Jag har alltid fantiserat om att gora det. Ska bara ha rad att kopa en bil jag kan skrota direkt sa ska jag kopa en stodkrage och pallnita framfor nagon dare som ligger 2.5 meter bakom mig.

z_bumbi
2016-06-17, 12:58
Jag tycker nog inte jag ser folk skita i att blinka ut ur rondeller särskilt ofta.

Jag ser det varje dag jag kör bil och då inte bara något enstaka tillfälle per tur. Vissa specifika rondeller är totalt hopplösa och man får nästan alltid stanna för att se var de andra ska åka

Stuffer
2016-06-17, 13:26
Jag fick lära mig att man ska se rondellen som en flervägskorsning. Ska man åt höger så blinkar man direkt höger då man åker in. Ska man rakt fram så blinkar man inte alls förrän man åkt förbi första avfarten, och sedan blinkar man ut. Ska man av åt vänster (tredje avfarten, eller möjligen fjärde, femte om det finns sjukt många avfarter) så skulle man blinka vänster innan man körde in och sedan behålla den tills det var dags att blinka ut.

Jag gör nog i princip så också. Även om jag ibalnd skiter i att blinka vänster. Jag har svårt att se vitsen med det där specialfallet om man ska av på andra avfarten (rakt fram) då man inte ska blinka in. Känns som ett upplägg för förvirring. Tror det är detta som gör att jag ibland "slarvar". Dock blinkar jag alltid ut, eftersom jag anser detta vara det viktigaste.

Det är just alla försök att jämställa en rondell med en korsning som gör att det slår slint i huvudet på folk. Man kan ju egentligen inte ens åka rakt fram i en rondell även om vissa försöker och då genar över den inre filen.

Om man istället betraktar rondellen som en egen enkelriktad väg (som råkar svänga) så är alla tveksamheter borta. Då blinkar man bara när man ska svänga ut ut rondellen (alltid högerblink) eller när man ska byta fil (till höger eller till vänster).

VoDaresVins
2016-06-17, 13:28
Jag har alltid fantiserat om att gora det. Ska bara ha rad att kopa en bil jag kan skrota direkt sa ska jag kopa en stodkrage och pallnita framfor nagon dare som ligger 2.5 meter bakom mig.

Har aldrig varit så nån bil ens nuddat med dock säkert varit bra nära. En gång blev en bakom fullkomligt galen efter jag bromsade in. Tutade, skrek sig röd och gestikulerade att han skulle skär av halsen... Jag hade inte så lång bit kvar hem, bara en kort avstickare från landsvägen så var förberedd på att han skulle efter. Memorerade var i garaget jag hade järnspaden så jag skulle hinna springa och hämta till självförsvar. Han fortsatte dock vidare när jag svängde av. Jag hann i situation glömma att folk bara är psykopater när de sitter bakom ratten. :)

Exdiaq
2016-06-17, 19:58
Personer som kör om i högerfilen på motorvägar.
Personer som inte inser att det är en motorväg man håller på att köra på utan håller en sådär 70km/h när man kör ut på motorvägen.
Personer som kör nära när man tydligt kan se att det är nästkommande bil som sätter hastigheten och inte den direkt framför.
Personer som inte kan blinka vid avfarter och i rondeller.

F Ultra
2016-06-18, 03:42
Personer som fast att de ser att det är kö och de riskerar att fastna mitt i en korsning ändå kör fram och vipps så blir det rödljus utan att kön minskar och biljäveln är nu en stoppkloss för trafiken som ska gå i det andra håller i korsningen. Hela grönljusperioden förstörd och tro fan om inte en likadan dåre gör samma sak nästa period.

Rent krasst ska du alltid underlätta för andra medtrafikanter och egentligen är det inte upp till dig att bortse från det även om någon kör för fort eller begår ett annat brott. Du har dock ingen skyldighet att gå ut på väggrenen.

Ser ofta hur trafikanter själva vill agera minipoliser och ska lägga sig i vägen, blockera eller på annat sätt störa trafiken för någon annan och det i sin tur kan också orsaka onödiga risker i trafiken. Påbörjar någon en idiotomkörning så bör man åtminstone hjälpa till att förhindra en ev. dödsolycka t.ex.

Något som är skönt är folk som faktiskt tackar. Om man nu hjälper en fortkörare förbi och får ett tack tillbaka t.ex.

Ja dessa minipoliser kan ta sig någonstans, var själv tvungen att köra privatambulans en gång och antalet bilister som gjorde allt de kunde för att jag "den korkade fortköraren" inte skulle köra om var oräkneliga.

feyin
2016-06-18, 08:22
Personer som fast att de ser att det är kö och de riskerar att fastna mitt i en korsning ändå kör fram och vipps så blir det rödljus utan att kön minskar och biljäveln är nu en stoppkloss för trafiken som ska gå i det andra håller i korsningen. Hela grönljusperioden förstörd och tro fan om inte en likadan dåre gör samma sak nästa period.

+ Personer som, när det är köbildning i högerfilen, svänger ut i vänsterfilen för att tränga sig in i kön längre fram.

micke81
2016-06-18, 14:44
+ Personer som, när det är köbildning i högerfilen, svänger ut i vänsterfilen för att tränga sig in i kön längre fram.

1+ på denna. Essingeleden norrgående en eftermiddag kräver ett enormt tålamod om man avser svänga av mot bromma och därför placerar sin bil i avsedd fil så tidigt man kan så som man bör göra.

Paperbasket
2016-06-18, 17:18
Att folk inte förstår högerregeln. Seriöst, hur svårt kan det vara. Folk verkar tro att bredare väg=huvudled oavsett avsaknad av skyltar och dylikt.

exevision
2016-06-18, 18:43
Tycker det är tragiskt att det är så många som blir upprörda och på riktigt dåligt humör i trafiken. Skulle flyta bättre i trafiken och bli färre olyckor om folk kunde vara mer toleranta och försöka visa förståelse. Samt bättre hälsa ;)

F Ultra
2016-06-19, 23:16
Att folk inte förstår högerregeln. Seriöst, hur svårt kan det vara. Folk verkar tro att bredare väg=huvudled oavsett avsaknad av skyltar och dylikt.

Där tycker jag att vi som samhälle helt enkelt måste inse att det bara blir kaos och därmed avskaffa högerregeln samt införa skyltar överallt istället, för det är så många ställen där detta inte fungerar, och inte fan vågar man respektera högerregeln heller för då skulle man bli påkörd från vänster direkt. Dvs inget fel med högerregeln men den verkar för svårt för folk att komma ihåg/respektera.

shadowfire
2018-05-21, 18:13
Att det ska vara så omöjligt att få Sveriges befolkning att klara av rondellkörning. Vet inte hur många gånger nu som jag fått bromsa in bara senaste veckan för folk som blinkar vänster i rondellen utan att blinka ut höger när de ska svänga ut ur den. Det är liksom en spak att dra i för att tala om lite innan att man är på väg ut ur en rondell. Blinka uuuuuut ffs.

Undrar just hur mycket sådant här kostar utsläpp/bränsle etc överlag. Istället för att kunna rulla in i rondellen och ta min position, så får jag bromsa ner till stopp för att sekunden senare inse att kräket visst skulle svänga ur rondellen och får göra en acceleration igen för att snabbt komma in i position.

Sedan en sak jag inte förstår är varför man inte nyttjar båda körfält när det är två körfält ut från rondell. Givetvis borde vägarna också byggas med direktutfart för de som ska till höger. Det finns en rondell i Linköping som är ett praktexempel där det blir kö och trafikstockning när det är rusningstrafik. Jag som kommer från syd och ska svänga höger/öst direkt i rondellen, hamnar i kö för att det är massivt tryck med bilar från vänster/väst, där majoriteten byter till ytterfil innan de svänger av ur rondellen - vilket blockar ett körfält som annars hade kunnat nyttjas för mig. Alltså två utfarter ur en rondell nyttjas bara som en.

Gillar skarpt rondeller där man har gjort en egen fil innan rondellen till höger, så att ska man bara till höger så är det bara att glida på antingen in i högerfil eller till vävning.

Lite förkovring på temat;
M75DVzrVlZs

Nattljus
2018-05-21, 18:24
Eftersom rondellkörning kom upp; när man blir instängd i det inre, vänstra körfältet av bilar som kör i högerfältet och inte låter dig lämna rondellen, vad ska man göra? Stanna och svära över mänskligheten, eller köra ett varv till samtidigt som du svär över mänskligheten?

leo1
2018-05-21, 18:41
Folk som inte blinkar i rondeller när det är vinter och snorhalt i rondellen tar det ett steg till!

shadowfire
2018-05-21, 18:52
Eftersom rondellkörning kom upp; när man blir instängd i det inre, vänstra körfältet av bilar som kör i högerfältet och inte låter dig lämna rondellen, vad ska man göra? Stanna och svära över mänskligheten, eller köra ett varv till samtidigt som du svär över mänskligheten?

Av klippet jag länkade till ovan så ska den som ligger i inre fält lämna företräde för ytterfältet. Jag hade stått kvar med blinkers på och gjort obscena gester.

shadowfire
2018-05-21, 18:56
Folk som inte blinkar i rondeller när det är vinter och snorhalt i rondellen tar det ett steg till!

Där kan jag dock tycka att man borde sätta som regel att man SKA blinka vänster om man ska vänster (och sedan givetvis blinka ut när man ska ut). Som det är nu så finns det ingen sådan tydlighet, utan det är helt ok att ta en rondell helt utan blinkers förrän man ska köra ut. Tycker det borde vara krav på båda delarna, både att blinka vänster om man ska vänster och blinka ut för att köra ut.

Det jag inte begriper är varför det är så svårt att se att en rondell eller cirkulationsplats är en samlingsplats, dvs man kör in i något som går runt och då får man tala om hur och var man ska lämna karusellen. Det är så otroligt logiskt, ändå behandlar folket en rondell som om det är en korsning med trafikljus och man har grönt åt alla håll samtidigt eller ngt.

Melker2
2018-05-21, 19:19
Hamnade bakom en dåraktig lastbilschaufför som på motorvägen la sig mitt i för att blockera båda filerna. 6km längre fram var ett vägarbete där det blev enfiligt och han skulle leka polis och stoppa omflöde i filerna. Följden blev att kön blev dubbelt så lång som om båda filerna använts fram till vägarbetet och där blixtlåsat ihop sig. Den onödigt långa kön blockerade då flera motorvägsavfarter så bilister som inte alls skulle ha behövt bli inblandade i kön drabbades i onödan. Nedrans pucko och dessutom en yrkeschaufför.

Jag laddade för att tuta och ge fingret efter vägarbetet när jag kom om men den rackaren svängde av på sista avfarten före vägarbetet...

leo1
2018-05-21, 19:46
Något som irriterar mej men kanske inte är helt enkelt om man inte åkt på vägen innan.

När det kommer en påfart och det är 80-110 sedan lägger sig bilar i ytterfilen så bilar inte kan väja ut dit och lämna plats för bilar som kommer från påfarten. Kan bli jäkligt farligt också.

Edit:speciellt om påfartsfilen inte är så lång

svenbanan
2018-05-21, 22:00
Eftersom rondellkörning kom upp; när man blir instängd i det inre, vänstra körfältet av bilar som kör i högerfältet och inte låter dig lämna rondellen, vad ska man göra? Stanna och svära över mänskligheten, eller köra ett varv till samtidigt som du svär över mänskligheten?

Stå kvar tills du kan byta till höger körfält och sedan köra ut. Det är iaf vad jag brukar göra. Fast oftast brukar det räcka med att man saktar ner i god tid och blinkar höger så behöver man inte stå helt stilla. Fast ibland kommer det ju ett helt koppel totalidioter i ytterfilen och skiter i alla andra.

delta_mats
2018-05-21, 22:40
Stå kvar tills du kan byta till höger körfält och sedan köra ut. Det är iaf vad jag brukar göra. Fast oftast brukar det räcka med att man saktar ner i god tid och blinkar höger så behöver man inte stå helt stilla. Fast ibland kommer det ju ett helt koppel totalidioter i ytterfilen och skiter i alla andra.

Det där är alltid lika roligt att diskutera om. Grejen är ju den att en rondell inte klassas som en korsning, man kan nog närmast likna det vid av/påfart från en väg. En bilist har full rätt att köra i höger fil och ta tredje avfarten ur rondellen även om det är sjukt töntigt att köra så, exempelvis.
En bil i innefilen har aldrig rätt att tränga sig ut i höger körfält och svänga av om det ligger en bil där, även om man ligger före den så man i princip blir påkörd i sidan, det är alltid den som byter fil som ska lämna företräde. Man får köra ett varv till helt enkelt. Att stanna i en rondell är riktigt dåligt för flytet.

En klassiker är att bilar snikar in sig i rondellen framför en om man ligger i innerfilen och ska "rakt fram" Då tror dom liksom att det är lugnt att glida ut i ytterfilen framför en. Problemet är ju att man ska lämna företräde till allt i rondellen när man kör in, bägge filerna. Kör man in i dom blir de vållande.

Agitator
2018-05-21, 22:50
Eftersom rondellkörning kom upp; när man blir instängd i det inre, vänstra körfältet av bilar som kör i högerfältet och inte låter dig lämna rondellen, vad ska man göra? Stanna och svära över mänskligheten, eller köra ett varv till samtidigt som du svär över mänskligheten?

Av klippet jag länkade till ovan så ska den som ligger i inre fält lämna företräde för ytterfältet. Jag hade stått kvar med blinkers på och gjort obscena gester.

Stå kvar tills du kan byta till höger körfält och sedan köra ut. Det är iaf vad jag brukar göra. Fast oftast brukar det räcka med att man saktar ner i god tid och blinkar höger så behöver man inte stå helt stilla. Fast ibland kommer det ju ett helt koppel totalidioter i ytterfilen och skiter i alla andra.



TUUUT Nej.

Ni ska köra vidare runt i rondellen och på sin höjd tuta för att påskina uppmärksamhet över ditt missnöje om du känner för det.

Man ska aldrig stå still i en cirkulationsplats det förtar hela dess syfte.

Om du blir blockerad av ytterfältet när du ska köra ut så har du som förare med väjningsplikt vid filbyte inte anpassat farten för att placera dig rätt eller så är det extremfall och hela cirkulationsplatsen smockfull/krypkörandes för alla. Då är det blixtlåsprincipen mer eller mindre som gäller för att få igång trafiken ifall man ska utgå ifrån att alla ska vara hjälpsamma.

Man kan även hårddra det att om du inte kommer ut i högerfältet på grund av för högt flöde av bilar som bara kommer från närmaste förgrening och svänger av vid den du ska ut vid så ska de lämna företräde för de som redan är i rondellen. Men bara för att du inte släpps in i ytterfältet så så ska du inte själv hindra för trafiken som finns i innerfältet efter dig.

Kort och gott. Alla ska respektera väjningsplikt, underlätta för varandra, lämna företräde vid filbyte samt anpassa sin egna framfart för att hålla cirkulationen igång i cirkulationsplatsen. Ett fel gör inte två fel rätt.

Stanna upp trafiken med flit är aldrig bra och leka polis är det sista man ska göra.

Määng
2018-05-22, 09:33
Hamnade bakom en dåraktig lastbilschaufför som på motorvägen la sig mitt i för att blockera båda filerna. 6km längre fram var ett vägarbete där det blev enfiligt och han skulle leka polis och stoppa omflöde i filerna. Följden blev att kön blev dubbelt så lång som om båda filerna använts fram till vägarbetet och där blixtlåsat ihop sig. Den onödigt långa kön blockerade då flera motorvägsavfarter så bilister som inte alls skulle ha behövt bli inblandade i kön drabbades i onödan. Nedrans pucko och dessutom en yrkeschaufför.

Jag laddade för att tuta och ge fingret efter vägarbetet när jag kom om men den rackaren svängde av på sista avfarten före vägarbetet...

Jag har själv kört lastbil. Visst låter det ut bra i teorin att alla blixlåsar men när man kört ett antal hundratusenmil så vet man att i 9 fall av 10 är det någon idiot som för allt i världen ska ta sig om lastbilen bara för sakens skull vilket resulterar i att man får tvärnita. Är det halkigt är det än värre.

Jag har aldrig blockerat filer själv men jag förstår om de som kört lastbil väldigt länge blir less till slut och hellre tar ett pekfinger än att hålla på tvärnita pga alla idiotomkörningar.

r1kkie
2018-05-22, 11:02
Det där är alltid lika roligt att diskutera om. Grejen är ju den att en rondell inte klassas som en korsning, man kan nog närmast likna det vid av/påfart från en väg. En bilist har full rätt att köra i höger fil och ta tredje avfarten ur rondellen även om det är sjukt töntigt att köra så, exempelvis.
En bil i innefilen har aldrig rätt att tränga sig ut i höger körfält och svänga av om det ligger en bil där, även om man ligger före den så man i princip blir påkörd i sidan, det är alltid den som byter fil som ska lämna företräde. Man får köra ett varv till helt enkelt. Att stanna i en rondell är riktigt dåligt för flytet.

En klassiker är att bilar snikar in sig i rondellen framför en om man ligger i innerfilen och ska "rakt fram" Då tror dom liksom att det är lugnt att glida ut i ytterfilen framför en. Problemet är ju att man ska lämna företräde till allt i rondellen när man kör in, bägge filerna. Kör man in i dom blir de vållande.

Borde man göra till trafikbrott eller vad det nu kallas. :)
Beror ju på, har dem hunnit in i rondellen ska du lämna väjningsplikt då du byter fil, korsar fil. Bästa är att försöka byta fil när du passerat andra avfarten istället så du hamnar till höger när du ska ut. ;)

r1kkie
2018-05-22, 11:05
+ Personer som, när det är köbildning i högerfilen, svänger ut i vänsterfilen för att tränga sig in i kön längre fram.

När detta sker släppar man inte in den. Krockar men är det personen som byter körfält som får ta smällen. ;) Lägger mig alltid i baken på framförvarande bil för att ge så lite plats som möjligt till folk att tränga sig in när man gör på ovanstående sätt.

delta_mats
2018-05-22, 11:14
Borde man göra till trafikbrott eller vad det nu kallas. :)
Beror ju på, har dem hunnit in i rondellen ska du lämna väjningsplikt då du byter fil, korsar fil. Bästa är att försöka byta fil när du passerat andra avfarten istället så du hamnar till höger när du ska ut. ;)

Vad borde man göra till trafikbrott tycker du? Köra i högerfilen och "svänga vänster"?

Vad beror på? En bil som ska köra in i rondellen måste försäkra sig om att den kan köra in utan att vara i vägen för bilar som redan är inne i den.

Jag tycker det smidigaste vore, ifall rondellen har dubbla in och utfarter att ska man ut första avfarten ligger man i höger fil, ska man ut andra avfarten ligger man i höger eller vänster fil. Ska man tredje, fjärde osv ligger man i vänster och skiftar till höger före utfarten.

delta_mats
2018-05-22, 11:20
När detta sker släppar man inte in den. Krockar men är det personen som byter körfält som får ta smällen. ;) Lägger mig alltid i baken på framförvarande bil för att ge så lite plats som möjligt till folk att tränga sig in när man gör på ovanstående sätt.

Så där gör jag alltid, dvs lägger mig i vänsterfilen och kör senare in i högerfilen. Trafiken flyter på bättre om man kör så för det uppstår naturliga luckor ändå. Finns några ställen i stan där det alltid är betydligt längre kö i högerfilen för att man senare måste byta till just höger fil om man ska rakt fram. Har hittills aldrig misslyckats att glida in i högerfilen även om man märker att vissa bilar försöker stänga luckan.

delta_mats
2018-05-22, 11:27
Angående bilköer och motorcyklar så verkar kulturen i Sverige helt annorlunda mot andra länder. Utomlands är det betydligt vanligare att hojar kör mellan filerna vid trafikljus och placerar sig längst fram, för att sedan gasa iväg och lämna plats åt bilisterna. I en del länder är det tillåtet att använda vägrenen för att köra förbi bilköer osv.

I Sverige är bilisterna inte lika vänligt inställda till detta.
På något sätt tycker många att man tjuvar sig före, men inser inte att om man glider emellan och förbi alla bilköer lämnar mer plats till de långsamma, klumpiga bilarna.

r1kkie
2018-05-22, 11:37
Vad borde man göra till trafikbrott tycker du? Köra i högerfilen och "svänga vänster"?

Vad beror på? En bil som ska köra in i rondellen måste försäkra sig om att den kan köra in utan att vara i vägen för bilar som redan är inne i den.

Jag tycker det smidigaste vore, ifall rondellen har dubbla in och utfarter att ska man ut första avfarten ligger man i höger fil, ska man ut andra avfarten ligger man i höger eller vänster fil. Ska man tredje, fjärde osv ligger man i vänster och skiftar till höger före utfarten.

Ja.

Fast om du ligger i vänster är höger ledigt bara köra och befinner han sig sedan i det körfältet är det den bilen som ska lämna företräde till alla som befinner sig i den andra filen. Har du inte påbörjat filbyte ser jag inga hinder för regelmässigt köra in i rondellen.

Japp håller med, så borde man köra men så är det inte tyvärr. :(

Så där gör jag alltid, dvs lägger mig i vänsterfilen och kör senare in i högerfilen. Trafiken flyter på bättre om man kör så för det uppstår naturliga luckor ändå. Finns några ställen i stan där det alltid är betydligt längre kö i högerfilen för att man senare måste byta till just höger fil om man ska rakt fram. Har hittills aldrig misslyckats att glida in i högerfilen även om man märker att vissa bilar försöker stänga luckan.

Där håller jag inte med om, den kommer stanna upp mycket mer för bilar bakom än om alla skulle ställa sig sist i kön. I alla fall som det alltid ser ut vid köbildning, höger körfält är alltid 10ggr längre än vänster. Skulle dem va lika långa är det en annan femma.

shadowfire
2018-05-22, 14:23
Här i storstaden fungerar det sällan att ta extra varv runt i rondellen eftersom det oftast går spårvagnsspår rakt igenom rondellen. Det som stoppar upp trafiken i ytterfilen och blockar en bilist i innerfilen från att svänga ut är oftast fotgängare/cyklister som ska korsa och ofta i anslutningar till spårvagnar, som i sin tur stänger av rondellen med trafikljus. Det blir oftast att alla får snällt stå och vänta och sedan tillämpar man vävning om det behövs för att släppa förbi alla.

I Linköping så finns det två rondeller alldeles intill varandra där det också uppfinns egna trafikregler i samband med rusningstrafik. Folk från södergående håll fastnar i den nordliga rondellen (som jag beskrev tidigare) och det i sin tur gör att folk fastnar i kö i den sydliga rondellen. Den sydliga rondellen har dock folk som vill komma in från öst/höger, men de har inte en sportmössa eftersom trycket på bilister är högre söderifrån. Så vad som händer i denna rondell är att bilister stannar mellan avfarterna och försöker göra luckor, så rent krasst släpper bilar inne i rondellen in folk från högra infarten genom vävning. Helt galet ineffektivt överlag.

Lägga två rondeller precis intill varandra med 15 meters lucka mellan och dessutom mellan stad och centrumring/utfart från stad kan ju inte vara det mest genomtänkta trafikplaneringsbeslutet.

shadowfire
2018-05-22, 14:28
Vad borde man göra till trafikbrott tycker du? Köra i högerfilen och "svänga vänster"?

Vad beror på? En bil som ska köra in i rondellen måste försäkra sig om att den kan köra in utan att vara i vägen för bilar som redan är inne i den.

Jag tycker det smidigaste vore, ifall rondellen har dubbla in och utfarter att ska man ut första avfarten ligger man i höger fil, ska man ut andra avfarten ligger man i höger eller vänster fil. Ska man tredje, fjärde osv ligger man i vänster och skiftar till höger före utfarten.

Det mest effektiva i dubbla in och utfarter måste vara att den som ska vänster ligger i vänsterfil hela vägen och väljer sedan vänster körfält ut också. Det lämnar hela högerfilen fri och lämnar höger körfält fritt, så mötande trafik som kommer framifrån och som också ska åt samma håll direkt kan ta sin plats i en tom högerfil.

Jag kör så oftast och det är tillåtet, även om reglerna säger att man bör byta till högerfil om det går innan man svänger ut.

Bäst är helt klart de rondeller som har en separat fil direkt höger så man inte ens behöver in i rondellen om man ska höger.

Hemi
2018-05-22, 14:31
Angående bilköer och motorcyklar så verkar kulturen i Sverige helt annorlunda mot andra länder. Utomlands är det betydligt vanligare att hojar kör mellan filerna vid trafikljus och placerar sig längst fram, för att sedan gasa iväg och lämna plats åt bilisterna. I en del länder är det tillåtet att använda vägrenen för att köra förbi bilköer osv.

I Sverige är bilisterna inte lika vänligt inställda till detta.
På något sätt tycker många att man tjuvar sig före, men inser inte att om man glider emellan och förbi alla bilköer lämnar mer plats till de långsamma, klumpiga bilarna.

Samtidigt är det många hojåkare som dör på det viset. Har själv sett några blodiga MC olyckor så. I vissa länder där folk fått mer arbete i städerna och snabbt körkort har det blivit problem på kyrokogårdarna då det sknas gravplatse pga ökad MC trafik och hur de kör. Och väggrenen orsakar olyckor i bland då någon svänger ut där av vana i hög hastighet utan att se bilen som står parkerad där, pga bilarna framför som får en att just svänga ut. Sverige har en extremt återhållsam trafik men tror den är relativt säker.

svenbanan
2018-05-22, 14:35
TUUUT Nej.

Ni ska köra vidare runt i rondellen och på sin höjd tuta för att påskina uppmärksamhet över ditt missnöje om du känner för det.

Man ska aldrig stå still i en cirkulationsplats det förtar hela dess syfte.

Om du blir blockerad av ytterfältet när du ska köra ut så har du som förare med väjningsplikt vid filbyte inte anpassat farten för att placera dig rätt eller så är det extremfall och hela cirkulationsplatsen smockfull/krypkörandes för alla. Då är det blixtlåsprincipen mer eller mindre som gäller för att få igång trafiken ifall man ska utgå ifrån att alla ska vara hjälpsamma.

Man kan även hårddra det att om du inte kommer ut i högerfältet på grund av för högt flöde av bilar som bara kommer från närmaste förgrening och svänger av vid den du ska ut vid så ska de lämna företräde för de som redan är i rondellen. Men bara för att du inte släpps in i ytterfältet så så ska du inte själv hindra för trafiken som finns i innerfältet efter dig.

Kort och gott. Alla ska respektera väjningsplikt, underlätta för varandra, lämna företräde vid filbyte samt anpassa sin egna framfart för att hålla cirkulationen igång i cirkulationsplatsen. Ett fel gör inte två fel rätt.

Stanna upp trafiken med flit är aldrig bra och leka polis är det sista man ska göra.

Vad har krypkörning och i sista hand i princip stillastående strax innan avfart med att leka polis att göra?

Dessutom är det ju inte så att man stannar upp trafiken med flit heller. Att köra runt flera varv i vänsterfilen lär ju vara sämre. Dessutom kommer ju högerfilen flyta på fint som snus (eftersom hela problemet uppstår då folk fyller på bakifrån i en aldrig sinande ström).

Jag tror det är helt lagligt att köra hur sakta som helst i en rondell och då även 0km/h om det behövs för att kunna göra filbytet.

Det råder ju stoppförbud i rondeller, men stoppförbud innebär ju generellt att man faktiskt ändå får stanna om det krävs för att köra säkert.

Kör man mer än ett varv i en rondell riskerar man att bli av med körkortet rakt av om jag minns rätt. Tror inte snuten ens bryr sig om varför man kört flera varv.

Så rimligtvis betyder det att det är okej att stå still i vänsterfilen och vänta på sin tur att komma ut. Enda möjligheten att det blir såhär är att folk fyller på i bakifrån i högerfilen trots att man ligger i vänsterfilen och blinkar höger.

Hemi
2018-05-22, 14:37
Vad det gäller rondeller i Sverige så känns det som man kan ligga och snurra för evigt om man skulle vilja. UK är rondellernas paradis, fast där fokuserar man mer på filerna och infon som finns på asfalten, blir ju inte så mycket snö där. Vanligt med nästade rondeller och det skall inte gå att komma fel och gör någon det åstadkommer man passivt road rage.

svenbanan
2018-05-22, 14:40
Vad det gäller rondeller i Sverige så känns det som man kan ligga och snurra för evigt om man skulle vilja. UK är rondellernas paradis, fast där fokuserar man mer på filerna och infon som finns på asfalten, blir ju inte så mycket snö där. Vanligt med nästade rondeller och det skall inte gå att komma fel och gör någon det åstadkommer man passivt road rage.

Jag tror det finns nån regel om att man inte får köra onödigt många varv. Lite lagom svårtolkat. Dessutom har jag för mig att jag hört talas om att folk blivit av med körkortet direkt de påbörjat varv två.

Dreas
2018-05-22, 14:49
Åååh, jag har länge stört mig på folk som kör mot enkelriktat på en specifik gata men aldrig brytt mig. Sen en dag så var det ett gäng bilar som körde ut i fel riktning och den sista bilen fick stanna för mig. Började pekar på skyltar och gestikulera i farten. Föraren såg mig tack gode gud inte för tydligen hade dom stängt av en annan väg och dom körde rätt :em:

delta_mats
2018-05-22, 14:54
Ja.

Fast om du ligger i vänster är höger ledigt bara köra och befinner han sig sedan i det körfältet är det den bilen som ska lämna företräde till alla som befinner sig i den andra filen. Har du inte påbörjat filbyte ser jag inga hinder för regelmässigt köra in i rondellen.

Japp håller med, så borde man köra men så är det inte tyvärr. :(



Där håller jag inte med om, den kommer stanna upp mycket mer för bilar bakom än om alla skulle ställa sig sist i kön. I alla fall som det alltid ser ut vid köbildning, höger körfält är alltid 10ggr längre än vänster. Skulle dem va lika långa är det en annan femma.


Fast enligt trafikreglerna ska du lämna företräde åt allt som kommer i rondellen när du står och ska köra in. Så det spelar ingen roll att en bil ligger i vänster körfält och du glider ut i höger körfält. Krockar ni är du 100% vållande eftersom du inte lämnat företräde till bilen i rondellen.

För att svara på det sista stycket så finns det alltid ett gäng såskoppar som kör så segt så det kommer inte bildas längre köer bara för att någon kör om i vänster körfält för att sedan lägga sig i höger. Jag kan inte acceptera att köra bakom såna sega människor, jag måste ha bättre flyt i körningen så därför kör jag alltid där det går snabbast och smidigast att ta sig fram.

delta_mats
2018-05-22, 15:01
Det mest effektiva i dubbla in och utfarter måste vara att den som ska vänster ligger i vänsterfil hela vägen och väljer sedan vänster körfält ut också. Det lämnar hela högerfilen fri och lämnar höger körfält fritt, så mötande trafik som kommer framifrån och som också ska åt samma håll direkt kan ta sin plats i en tom högerfil.

Jag kör så oftast och det är tillåtet, även om reglerna säger att man bör byta till högerfil om det går innan man svänger ut.

Bäst är helt klart de rondeller som har en separat fil direkt höger så man inte ens behöver in i rondellen om man ska höger.

Jag kör också nästan alltid så. Problemet är då att nissarna som ligger i höger körfält och ska runt hela rondellen kan blocka en eller preja en. Nu löser man ju det genom avståndsbedömningen ändå. Men visst vore det smidigare att inte få ligga i höger fil runt rondellen för då kan man helt säkert köra i innerfilen in och ut utan att det ska bli problem.

delta_mats
2018-05-22, 15:06
Samtidigt är det många hojåkare som dör på det viset. Har själv sett några blodiga MC olyckor så. I vissa länder där folk fått mer arbete i städerna och snabbt körkort har det blivit problem på kyrokogårdarna då det sknas gravplatse pga ökad MC trafik och hur de kör. Och väggrenen orsakar olyckor i bland då någon svänger ut där av vana i hög hastighet utan att se bilen som står parkerad där, pga bilarna framför som får en att just svänga ut. Sverige har en extremt återhållsam trafik men tror den är relativt säker.

Fast stillastående bilköer är det ju lugnt att glida emellan, man får ju hålla en anpassad hastighet som med allt annat.
Jag skulle säga att det oftast är bristen på uppmärksamhet från bilister som orsakar olyckor med mc, enligt egen erfarenhet vet jag att bilister är ouppmärksamma många gånger. Efter det så är det oansvariga hojåkare som kör för fort eller på annat sätt framför sin mc på ett dumt sätt.

delta_mats
2018-05-22, 15:43
Jag tror det finns nån regel om att man inte får köra onödigt många varv. Lite lagom svårtolkat. Dessutom har jag för mig att jag hört talas om att folk blivit av med körkortet direkt de påbörjat varv två.

Du tror fel. Finns ingen sådan regel.

Hemi
2018-05-22, 15:49
Jag minns att om det var Vägverket som gick ut med annorlunda information än trafikskolorna i början av 2000 talet, om rondeller. Minns att trafikskolorna t ex uppmanade att blinka in och ut medan verket menade att åtminståne det ena inte behövdes. Trafikskolorna hade rätt anser jag. Samtidigt menade trafikskolorna att det inte spelade någon roll om man tog extravarv i rondellen, varför inte? Om man ligger i innerfilen, i stället för att trigga någonting annat om det skulle vara så.

delta_mats
2018-05-22, 15:57
Det är skillnad på vad du får göra och vad du ska göra. Du får blinka vänster för att förtydliga dina avsikter, men du måste inte. Däremot ska du blinka ut ur rondellen eftersom du lämnar din fil, på samma sätt som du blinkar höger när du svänger av en väg.