handdator

Visa fullständig version : Överträning eller platå?


napoleon123
2011-08-29, 16:39
Jag har tränat Stronglifts 5x5 i snart tio veckor. Programmet är 12 veckor långt. Jag har de sista passen failat i alla övningar. Har därför tagit av 10% av vikterna och fortsatt uppåt. Det har dock inte gett resultat. Kör på 80/60/125.

Jag har alltså två veckor kvar av programmet. Jag har hört att man ska akta sig för överträning, eftersom man kan få börja om från början efter att man övertränat. Dock är det så att jag kör på väldigt små vikter och jag känner mig inte utsliten fysiskt. Inte mentalt heller egentligen, även om det förstås är tråkigt när jag inte når mina mål. Det kanske gör risken för, eller faran med, överträning mindre?

Så,
1: Vad tror ni, är det överträning, eller bara en platå?
2: Ska jag bryta cykeln redan efter tio veckor, eller ska jag fortsätta och genomföra den elfte och tolfte?

apfel
2011-08-29, 16:43
1)vad var dina startvikter?
2)går du upp i vikt?
3)hur många timmar sover du per natt?
4)och har du gjort några ändringar till programmet?

Ronn
2011-08-29, 17:04
Stronglifts 5x5 är inte ett 12veckors program, det är ett upplägg du kan följa så länge du känner för det och tycker det ger något, det finns inga ska och måsten vilka vikter du bör ha uppnått efter 10 veckor det är individuellt. Jag tvivlar starkt på att du nått din potential på 10 veckor så du har säkert mycket kvar att hämta, se över tekniken och kosten. Överträning har jag också svårt att tro på eftersom man bara tränar 3 gånger i veckan med SL5x5.

apfel
2011-08-29, 17:11
Överträning har jag också svårt att tro på eftersom man bara tränar 3 gånger i veckan med SL5x5.

större faktorer som kan bidra till överträning är dålig kost( ex grovt underskott), dålig sömn och hög stressfaktor.

Pungis
2011-08-29, 19:45
Mår du bra både fysiskt och psykiskt så är du inte ens nära överträning

Man märker det.. kraftigt

napoleon123
2011-08-30, 07:25
1)vad var dina startvikter?
2)går du upp i vikt?
3)hur många timmar sover du per natt?
4)och har du gjort några ändringar till programmet?

1) Började på 40/30/65 vecka 1. Kom upp i mina normalvikter 70/45/95 efter fyra veckor.
2) Gått upp från 69 till 71 kg i kroppsvikt.
3) Har sovit 9 timmar per natt
4) Inga ändringar förutom crunches utan vikt sist i programmet.

Pjotor
2011-08-30, 08:10
2) Gått upp från 69 till 71 kg i kroppsvikt.


Viktuppgången är helt klart i underkant för ett program som Stronglifts med förhållandevis hög volym. Om du äter mer och lägger på dig några kilo så kommer du nästan garanterat att kunna fortsätta öka vikterna ett tag till, åtminstone om du inte är överviktig.

BALADEVA
2011-08-30, 08:30
Ät mer. Alternativt lasta av vikt och börja jobba dig uppåt igen till exempel om du gjorde fem femmor på 80 kg i bänkpress så går du ner till 60 och och börjar om med att lägga på 5 kilo/vecka.

Pretorian
2011-08-30, 08:55
Men är inte ca ett kilo per månad en ganska bra takt på viktuppgång för att inte lägga på sig för mycket fett? Jag kan ha fel men på senare tid verkar många tycka att viktuppgången ska vara som deffen - långsam (vilket jag tycker låter sunt).

Pjotor
2011-08-30, 09:04
Men är inte ca ett kilo per månad en ganska bra takt på viktuppgång för att inte lägga på sig för mycket fett? Jag kan ha fel men på senare tid verkar många tycka att viktuppgången ska vara som deffen - långsam (vilket jag tycker låter sunt).

Ju mer man optimerar uppgången, desto känsligare blir balansgången mellan att äta för mycket (mer fettmassa) och för lite (längre återhämtningstid och sämre fysiska prestationer). Jag föredrar att äta så att jag vet att återhämtning och prestanda gynnas, d.v.s. lite för mycket -- åtminstone tills jag tycker att magen börjar bli för stor...

Men om man har lust, tid och möjlighet att optimera sin gymträning så går det förstås bra. Jag har det inte.

apfel
2011-08-30, 09:08
1) Började på 40/30/65 vecka 1. Kom upp i mina normalvikter 70/45/95 efter fyra veckor.
2) Gått upp från 69 till 71 kg i kroppsvikt.
3) Har sovit 9 timmar per natt
4) Inga ändringar förutom crunches utan vikt sist i programmet.

svaret är med allra största sannolikhet att du äter för lite.
ett större kcal överskott är lösningen på dina problem