handdator

Visa fullständig version : Vad gör egentligen maltodextrinet för en gainer?


Yardbird
2011-08-29, 13:19
Tjena

Jag har sökt lite men icke funnit svaret på detta som förbryllar mig något:

Om jag dricker en proteinshake efter träningen bestående av 3 dl standardmjölk och 50 g vassleprotein så får jag i mig:

Kcal: 380

Om jag istället blandar 3 dl mjölk med blandningen 25g vassle och 25g maltodextrin (50/50 alltså, för att få en s.k. gainer om jag fattat det rätt) blir resultatet:

Kcal: 370

Har kolhydrater någon särskild förmåga att hjälpa en att öka i vikt? Annars begriper jag inte varför man inte bara ökar mängden vasslepulver då det ger mer kilokalorier...

vicarious
2011-08-29, 13:26
Har kolhydrater någon särskild förmåga att hjälpa en att öka i vikt? Annars begriper jag inte varför man inte bara ökar mängden vasslepulver då det ger mer kilokalorier...

Nej. Anledningarna tror jag är bland annat

1. Man vill ha kolhydrater för att fylla på glykogenlagren.
2. Maltodextrin är billigare.
3. Det krävs endast ungefär 20g protein för att ge muskelproteinsyntesen maximal stimulans.
4. För mycket proteinpulver på en gång kan göra vissa magar risiga.
5. Det spekuleras i att tarmarna endast kan ta upp en viss mängd vassleprotein under en begränsad tidsperiod eftersom det är såpass snabbt. Därför vore det isåfall dumt att dosera för mycket vid ett och samma tillfälle.

Yardbird
2011-08-29, 13:30
Så, allt detta prat om att "Vill du gå upp i vikt, drick en gainer efter passet" är egentligen mest nys? Det var intressant. Jag förstår förvisso att de punkter du radar upp har betydelse men det är ju inte det man förknippar en gainer med eller hur?

King Grub
2011-08-29, 13:33
Att gå upp i vikt handlar om total kaloribalans. Att man äter mer kalorier totalt sett än man förbrukar. Drickbar energi i form av gainer är ett enkelt sett att öka kaloriintaget, men har ingen större effekt på kroppsvikten än samma mängd energi från något annat. Hade du tagit 600 kcal från Nutrilett bantningspulver så hade du ökat mer i kroppsvikt än av 500 kcal från en gainer (förutsatt att du överhuvudtaget hamnade på kaloriplus totalt sett i båda fallen).

vicarious
2011-08-29, 13:34
Så, allt detta prat om att "Vill du gå upp i vikt, drick en gainer efter passet" är egentligen mest nys? Det var intressant. Jag förstår förvisso att de punkter du radar upp har betydelse men det är ju inte det man förknippar en gainer med eller hur?

Det kan vara väldigt olika från gainer till gainer. Gainer innehåller nog i regel något mer energi per dosering än vassle. Vissa ger mer energi än andra men visst har du en poäng.

Yardbird
2011-08-29, 13:50
Att gå upp i vikt handlar om total kaloribalans. Att man äter mer kalorier totalt sett än man förbrukar. Drickbar energi i form av gainer är ett enkelt sett att öka kaloriintaget, men har ingen större effekt på kroppsvikten än samma mängd energi från något annat. Hade du tagit 600 kcal från Nutrilett bantningspulver så hade du ökat mer i kroppsvikt än av 500 kcal från en gainer (förutsatt att du överhuvudtaget hamnade på kaloriplus totalt sett i båda fallen).

Jo jag känner till på ett ungefär hur det fungerar med viktuppgång. Här menade jag själva begreppet gainer som ju är en blandning av kolhydrater och protein som i allmänhet påstås hjälpa viktuppgången och marknadsförs för just det ändamålet.

Saxat från Kolos egen webshop (Optimum Pro Complex):
De personer som har extremt svårt att öka i vikt kräver rejäla gainers med så mycket som 1500 kalorier, men för de flesta räcker det med mindre för att öka i kvalitativ vikt dvs. muskelmassa, förutsatt att de följer grundreglerna för att öka muskelmassa:

Detta marknadsförs som en viktökningsprodukt om jag förstått det rätt. Men det gör ju aldrig ett proteinpulver trots att det alltså genererar MER kcal och därmed mer viktökning. Frågan är varför det är upplagt på det sättet.

Inget ont om produkten ovan. Den är säkert jättebra.

King Grub
2011-08-29, 13:52
Ett gram kolhydrat eller protein ger 4 kcal. Det går inte att pressa in mer. Enda sättet att öka kalorimängden är att öka den "rekommenderade dosen" pulver.

Yardbird
2011-08-29, 13:56
Ett gram kolhydrat eller protein ger 4 kcal. Det går inte att pressa in mer. Enda sättet att öka kalorimängden är att öka den "rekommenderade dosen" pulver.

Sir yes sir...jag hajjar. Men det var inte det jag ville diskutera riktigt :) Utan varför gainers innehåller både kolhydrater och protein när det uppenbarligen gått lika bra med bara protein?

vicarious
2011-08-29, 13:57
Sir yes sir...jag hajjar. Men det var inte det jag ville diskutera riktigt :) Utan varför gainers innehåller både kolhydrater och protein när det uppenbarligen gått lika bra med bara protein?

Jag gav 5 anledningar till varför jag tror det är så.

Maod
2011-08-29, 14:08
Jag gav 5 anledningar till varför jag tror det är så.

Tycker det var ett bra svar. Inget magiskt med kolhydraterna i gainer.

Yardbird
2011-08-29, 14:12
Jag gav 5 anledningar till varför jag tror det är så.

Ok, jag omformulerar med risk för att framstå som överdrivet envis. Dina 5 svar är ju helt korrekta men gainer marknadsförs inte primärt (om alls) med de egenskaperna utan med viktökning som huvudegenskap. Det verkar lite överflödigt enligt mig om nu en ren proteindrink ger en lika stor eller större viktökning. Då borde ju gainer marknadsföras med just dina 5 motiveringar inte sant?

De som köper en gainer-produkt gör det helt enkelt för att det ska hjälpa dom att gå upp i vikt (vilket det i och för sig gör men inte mer än en vassleprodukt då)... Tittar man på forumet i trådar där folk vill ha tips om hur de ska gå upp i vikt föreslås i regel en gainer, inte en ren vassleprodukt...

WHITEFOLKS
2011-08-29, 14:14
Det är billigare med gainer för samma antal kcal och smakar oftast godare. Därför är det ett "bättre" alternativ att föreslå.

Asdf
2011-08-29, 14:18
Om jag uppfattat yardbird rätt marknadsförs de på det viset eftersom man gör antagandet att personer vanligtvis ligger på kaloribalans.

Men det blir såklart ingen skillnad om man tar bort en måltid och ersätter denna med en gainer

Pepz
2011-08-29, 14:27
Ok, jag omformulerar med risk för att framstå som överdrivet envis. Dina 5 svar är ju helt korrekta men gainer marknadsförs inte primärt (om alls) med de egenskaperna utan med viktökning som huvudegenskap. Det verkar lite överflödigt enligt mig om nu en ren proteindrink ger en lika stor eller större viktökning. Då borde ju gainer marknadsföras med just dina 5 motiveringar inte sant?

De som köper en gainer-produkt gör det helt enkelt för att det ska hjälpa dom att gå upp i vikt (vilket det i och för sig gör men inte mer än en vassleprodukt då)... Tittar man på forumet i trådar där folk vill ha tips om hur de ska gå upp i vikt föreslås i regel en gainer, inte en ren vassleprodukt...

hur ofta tar du 100-150g vassleprotein efter träning?
en gainerportion ligger därikring. en portion vassle mellan 20-30g

skillnad i kalorier per portion är markant. alltså går du upp mer i vikt av en portion gainer än en portion vassle. sålunda är det korrekt marknadsföring imho.

vill du gnälla på hur kosttillskott marknadsförs så är det kanske inte gainern som du ska hoppa på. finns rena lögner om du letar lite.. detta är ju bara hårklyverier

Yardbird
2011-08-29, 14:37
hur ofta tar du 100-150g vassleprotein efter träning?
en gainerportion ligger därikring. en portion vassle mellan 20-30g

skillnad i kalorier per portion är markant. alltså går du upp mer i vikt av en portion gainer än en portion vassle. sålunda är det korrekt marknadsföring imho.

vill du gnälla på hur kosttillskott marknadsförs så är det kanske inte gainern som du ska hoppa på. finns rena lögner om du letar lite.. detta är ju bara hårklyverier


Man kan väl inte använda som argument att portionen vanligtvis är större. Då skulle man teoretiskt kunna köra 100 g proteinpulver och få bättre effekt eller hur?

Jag har inget specifikt intresse av att gnälla på kosttillskott. Men jag är en tänkande individ som ifrågasätter när något verkar lite knäppt, dessutom verkar jag ha rätt i sak då ingen har kunnat leverera några konkreta svar på varför gainer marknadsförs som viktökande framför proteinpulver. Jag tycker det blir mer och mer intressant ju längre tråden blir faktiskt. Inte minst pga det du själv säger om industrin.

spoon
2011-08-29, 14:39
100 g vassle i en portion hade inte min mage klarat av. Gasatack deluxe.

Yardbird
2011-08-29, 14:40
Det är billigare med gainer för samma antal kcal och smakar oftast godare. Därför är det ett "bättre" alternativ att föreslå.

Om det nu är så som Pepz påstår, att en portion gainer är 100-150 gram så blir det knappast billigare / portion i alla fall. Snarare tvärtom.

Edit: Såg nu att du skrev "för samma antal kcal" och drar härmed tillbaka mitt påstående :)

Maod
2011-08-29, 15:04
Om målet är viktuppgång är gainer det bättre alternativet på grund utav redan nämnda anledningar. Frågor på det?

Förresten så marknadsförs proteinpulver också som "viktökande" ibland.

Trashcan
2011-08-29, 15:48
För att sammanfatta: Maltodextrin/kolhydrater är billigt. Protein är dyrt. Protein och kolhydrater innehåller lika mycket kalorier. Du behöver bara en viss mängd protein om dagen, sen är det lugnt. Har du uppfyllt ditt proteinbehov, men inte ditt kaloribehov kan du med fördel därför fylla på med kolhydrater istället för protein, eftersom det blir billigast så.

Dessutom finns det risk för att din mage inte kan hantera så mycket vassleprotein på en gång. Maltodextrin är dock sannolikt inga problem.

Till sist så ger kolhydrater ett bra tryck i musklerna. Dom blir laddade till nästa pass och du kan ge mer när du tränar.

Pepz
2011-08-29, 16:31
Då skulle man teoretiskt kunna köra 100 g proteinpulver och få bättre effekt eller hur?



absolut inte.

du behöver läsa näringslära
protein och kolhydrater omsätts inte likadant i kroppen.
kolhydrater är bränsle och protein är byggstenar.

Sniggel
2011-08-30, 06:44
Man kan väl inte använda som argument att portionen vanligtvis är större. Då skulle man teoretiskt kunna köra 100 g proteinpulver och få bättre effekt eller hur?

Jag har inget specifikt intresse av att gnälla på kosttillskott. Men jag är en tänkande individ som ifrågasätter när något verkar lite knäppt, dessutom verkar jag ha rätt i sak då ingen har kunnat leverera några konkreta svar på varför gainer marknadsförs som viktökande framför proteinpulver. Jag tycker det blir mer och mer intressant ju längre tråden blir faktiskt. Inte minst pga det du själv säger om industrin.


2. Maltodextrin är billigare.
5. Det spekuleras i att tarmarna endast kan ta upp en viss mängd vassleprotein (25-30g) under en begränsad tidsperiod eftersom det är såpass snabbt. Därför vore det isåfall dumt att dosera för mycket vid ett och samma tillfälle.

Man brukar inte ha i mer än cirka 30g vassle eftersom mer än så förmodligen inte hinner tas upp om man har tom mage, vilket är vanligt efter träning.