handdator

Visa fullständig version : Kesellatårta


Nate
2003-12-21, 20:43
Hittade ett underbart recept på exhale som jag provade igår. Blev riktigt gott! Tänkte att det kanske var nån här som kunde ha nytta av det ;)


Du behöver till 4-6 pers :
>
> 4 Burkar kesella
> 1-2 dl Minimjölk
> 200g frysta hallon
> 100 g hasselnötter
> Kakao
> 1 Vaniljstång
> sötningsmedel
>
> Så här gör du >
> koka upp minimjölken med vaniljstången i , låt sjuda ca 5 min .
> Låt mjölken svalna något.
>
> Blanda ner hälfen utav mjölken med 2 st kesella och dom frysta hallonen ,
> smaka av med sötningsmedel , tills det e så sött som du vill ha det .
> Häll ner röran i tårtformen , eller vart du nu vill ha den =0)
> Ställ den i frysen för att stelna lite .
>
> Medans den e i kylen så börjar du med den andra delen utav tårtan.
> Ta resten utav mjölken o blanda med dom 2 sista kesellorna
> rör ihop med kakao o sötningsmedel , så att du har en chokladkräm lixom.
>
> Krossa hasselnötterna ( tips: Lägg nötterna i en handuk o slå på dom med
> nått tungt)
>
> Häll choklad smeten över det andra som står i frysen o strö över nötterna
.
> lägg på plast film o låt va i frysen i en timme . Sedans kan du ha den i
> kylen tills den ska serveras ...

Halib
2003-12-21, 21:15
Så här i bulk-tider verkar den vara lite för mycket "light"... Men smaskig är den nog iaf.!

Überbiffen
2003-12-22, 03:00
När jag läser sånt här trivs jag inte med att vara så förbannat lat. :smash:

Arwen
2003-12-22, 08:28
Originally posted by Halib
Så här i bulk-tider verkar den vara lite för mycket "light"... Men smaskig är den nog iaf.!

Dubbla portioner?:eating::eating:

Mr Pink
2003-12-22, 10:05
riktig rippar mat det där... men blir det inte lite väl sött? man måste ju "söta" på som bara den för att få bort den där kräk smaken från kesellan

Nate
2003-12-22, 15:46
Originally posted by Mr Pink
riktig rippar mat det där... men blir det inte lite väl sött? man måste ju "söta" på som bara den för att få bort den där kräk smaken från kesellan

Nope, tyckte inte att den blev för söt. Fick iof slänga i rätt mkt sötningsmedel i chokladsmeten innan den sura smaken gick bort.... men riktigt god blev den i slutändan! :eating:

Pecca
2003-12-22, 17:24
när får man komma upp till Umeå o gå på matlagnings kurs med Nate då? Sen så måste jag ju förstårs nypa Castro i rumpan och grilla med övriga kolozzeum-människor däruppe...:thumbup:

Mr Pink
2003-12-24, 11:03
Originally posted by Nate


Nope, tyckte inte att den blev för söt. Fick iof slänga i rätt mkt sötningsmedel i chokladsmeten innan den sura smaken gick bort.... men riktigt god blev den i slutändan! :eating:

Ok får testa den efter helgerna.. För nu ska det ätas annat..

Diana
2003-12-26, 10:45
aaaaah ja älskar kesellarecept!:bow:

Fok
2003-12-28, 21:52
Ska testa den här i veckan. Jag provade kladdkakan som någon postat här tidigare och det vart ju ett gigantiskt fiasko för mig. Smakade inget vidare alls och sjönk ihop och såg patetisk ut.

Så det finns ingen risk att det blir sämre iallafall :thumbup:

/Fok

PS; Med det inte sagt att inte kladdkakan inte är god om man lyckas göra den på rätt sätt DS.

Metal_boy_
2003-12-29, 19:44
Originally posted by Halib
Så här i bulk-tider verkar den vara lite för mycket "light"... Men smaskig är den nog iaf.!

varför ska man vräka i sig massa socker och fett för att man bulkar ..det e väl bra att äta nyttigt även då..bulka kan man göra ändå med mycke mat och många måltider

King Grub
2003-12-29, 19:53
Originally posted by Metal_boy_


varför ska man vräka i sig massa socker och fett för att man bulkar ..det e väl bra att äta nyttigt även då..bulka kan man göra ändå med mycke mat och många måltider

Jag tror inte kladdkakan var menad som något att basera hela kostupplägget på, utan något "extra". :)

lliB lliK
2003-12-30, 01:11
Testade den idag, smakar finfint, även om stelningen gick väldigt segt i min skruttiga frys :insane:

Körde med fruktos som sötningsmedel, ca 1-2 msk kakao i chokladlagret.

Fok
2003-12-30, 21:48
Originally posted by lliB lliK
Testade den idag, smakar finfint, även om stelningen gick väldigt segt i min skruttiga frys :insane:

Körde med fruktos som sötningsmedel, ca 1-2 msk kakao i chokladlagret.

Sötningsmedel vet Fok inte ett skit om. Är det något som är bättre/smakar bättre etc än något annat?

/Fok

Nate
2003-12-31, 00:43
Originally posted by Fok


Sötningsmedel vet Fok inte ett skit om. Är det något som är bättre/smakar bättre etc än något annat?

/Fok

Jag använde Hermesetas lättströ och det gick hur bra som helst. Annars tycker jag att hermesetas lätt får en äcklig bismak om man använder det i varma grejjer tex på gröten o liknande. Försökte mig på att göra maränger med det en gång... det blev verkligen ingen hit! Snarare bland det äckligaste jag smakat.... huuu! Fruktos är väl det som smakar som "vanligt" socker... men då tillkommer ju en massa extra kalorier i onödan...

Fok
2003-12-31, 12:53
Originally posted by Nate


Jag använde Hermesetas lättströ och det gick hur bra som helst. Annars tycker jag att hermesetas lätt får en äcklig bismak om man använder det i varma grejjer tex på gröten o liknande. Försökte mig på att göra maränger med det en gång... det blev verkligen ingen hit! Snarare bland det äckligaste jag smakat.... huuu! Fruktos är väl det som smakar som "vanligt" socker... men då tillkommer ju en massa extra kalorier i onödan...

Tack för tipsen, jag lallade runt i affären vid alla dom där hyllorna jag brukar undvika vilket resulterade i att jag fick med mig något paket suketter sötningsmedel. Har inte hunnit prova det ännu, men smakar det skit så testar jag nästa :thumbup:

Edit; Hermesetas lättströ har jag hört flera nämna men aldrig sett i någon av mina lokala affärer, kan ju va att jag letar på fel ställe, ska nog slå på stort och fråga någon som jobbar där.

Nate
2003-12-31, 16:38
Originally posted by Fok


Tack för tipsen, jag lallade runt i affären vid alla dom där hyllorna jag brukar undvika vilket resulterade i att jag fick med mig något paket suketter sötningsmedel. Har inte hunnit prova det ännu, men smakar det skit så testar jag nästa :thumbup:

Edit; Hermesetas lättströ har jag hört flera nämna men aldrig sett i någon av mina lokala affärer, kan ju va att jag letar på fel ställe, ska nog slå på stort och fråga någon som jobbar där.

Suketter är bland det äckligaste som finns. Yuck!

Förresten... hur hade du tänkt söta med dom. Är inte dom som små bitar? Tänkt mixa dom först eller? :MrT:

Fok
2004-01-01, 11:56
Originally posted by Nate


Suketter är bland det äckligaste som finns. Yuck!

Förresten... hur hade du tänkt söta med dom. Är inte dom som små bitar? Tänkt mixa dom först eller? :MrT:

Haha nej dom säljer det alltså "mixat" eller vad man nu ska säga det. Det är alltså pulverform när man köper det!

Nate
2004-01-02, 00:48
Smakar sukettpulver annorlunda än de där små minisockerbitarna? Provat suga på en sån nångång? huuuu.....

Fok
2004-01-02, 12:47
Originally posted by Nate


Smakar sukettpulver annorlunda än de där små minisockerbitarna? Provat suga på en sån nångång? huuuu.....

Haha det gjorde jag när jag var liten, och det var därför jag köpte det "pulvriserade" med visst vemod. Jag planerar att få arslet ur vagnen och testa den där tårtan till helgen, måste bara inhandla en vaniljstång :thumbup:

Metal_boy_
2004-01-07, 22:30
Originally posted by King Grub


Jag tror inte kladdkakan var menad som något att basera hela kostupplägget på, utan något "extra". :)

jag syftade inte på kakan utan på inlägg nr2 där han skrev att det va lite för mycke light över kakan eller tårtan ..då skrev jag att jag tycker att man behöver inte vara onyttig för att man bulkar
med det menar jag att man kan bulka upp sig på nyttig mat och mycke mat.:)