handdator

Visa fullständig version : 3g-dongle från jobbet


espeto
2011-08-29, 11:28
Säkert en dum fråga, men skadar inte att vara säker :)

Jag har fått en 3g-dongle (telia) från mitt jobb som jag undrar om man kan använda i sin privata dator utan att företaget ser att jag använder den till privatsurf?

shut teh face
2011-08-29, 11:39
Säkert en dum fråga, men skadar inte att vara säker :)

Jag har fått en 3g-dongle (telia) från mitt jobb som jag undrar om man kan använda i sin privata dator utan att företaget ser att jag använder den till privatsurf?
Det beror på vilket abonnemang det är.

martikainen
2011-08-29, 11:41
Jag skulle chansa på att ditt företag har fastpris abonnemang och kommer således ej betala något extra för att surfa (mer än månadskostnaden), så har vi i alla fall.

shut teh face
2011-08-29, 13:24
Det finns alltid en gräns på sådana där 3G-modem, man sällan unlimited på riktigt.

Det är omöjligt att svara på, de kan begära information från leverantören vad de används till. Hos oss så så gör vi det i vissa fall.

Olegh
2011-08-29, 13:30
Hurså?

Är det uttryckligen sagt att det inte får användas för privat bruk är det väl dumt att äventyra det förtroendet du har. Är det inte sagt något så ser jag inte risken i att nyttja det till småärenden, samtidigt som du håller dig borta ifrån t.ex piratkopierande och porrsurf. Om du funderar på att helt ersätta din egen internetuppkoppling med detta 3g-modem tror jag det är en dålig idé såtillvida du inte är en ytterst sparsmakad internetsurfare.

vicarious
2011-08-29, 13:41
Det finns alltid en gräns på sådana där 3G-modem, man sällan unlimited på riktigt.

Det är omöjligt att svara på, de kan begära information från leverantören vad de används till. Hos oss så så gör vi det i vissa fall.

+1, samma här.

Jag hade surfat på. Vad är det värsta som kan hända liksom? (förutsatt att dom inte har sagt att du INTE får använda det privat, då ska du givetvis inte göra det)

hahavaffan
2011-08-29, 13:47
Det är omöjligt att svara på, de kan begära information från leverantören vad de används till. Hos oss så så gör vi det i vissa fall.Vad för typ av information?

Magganyo
2011-08-29, 13:53
http://www.youtube.com/watch?v=WaREffhUxco

espeto
2011-08-29, 13:58
Tack för svar!

Jag har precis flyttat och inte hunnit fixa ett nytt abonnemang än.. BBB levererade tydligen inte till huset som jag bor i nu ;)

Men då fortsätter jag med lite sparsamt privatsurf tills jag fått det riktiga på plats.. Är osäker på vår polisy, så får helt enkelt fråga eller spela dum om frågan kommer :D

Snobbe
2011-08-29, 13:58
Vad för typ av information?

En ISP kan om dom vill se allt du surfar till och all trafik som du tar emot och skickar så ja.... all information du kan tänka dig om den inte är krypterad:)

EDIT alltså ska du bara surfa kolo lite när du sitter hemma så lär det inte vara någon fara. Chansar på att företaget skiter i det fullständigt. Kanske blir jobbigt om du kommer till jobbet och dom har fått en räkning på 17k för att du suttit o tankat hem några 1080p filmer.