handdator

Visa fullständig version : Marklyft och knäböj teknik tips


CharlieBB
2011-08-28, 20:08
Hejsan!

Efter att inte kunnat köra böj eller marklyft på snart 4månader så är jag back on track, soon iaf ;-).
Denna gång tänkte jag se över min teknik innan jag börjar böja och lyfta igen, förmodar att den är kass...

Böj:
http://www.youtube.com/watch?v=g0wQoNXKSMw

Marklyft:
http://www.youtube.com/watch?v=b-MP83rwH5Y

Tacksam för svar! *cupid*

r1kkie
2011-08-28, 20:17
g0wQoNXKSMw

b-MP83rwH5Y

ceejay
2011-08-28, 21:19
kan du gå djupare i böjen? :) Typ att du sätter dig på huk med stången på ryggen. Med bra hållning givetvis

NiHa
2011-08-28, 21:49
Pröva några set där du sätter dig på huk, vänta någon sekund och res dig upp. Du är starkare än du tror så du behöver inte göra ett juck i starten med rumpan. Pröva att ha stången längre ner på skuldrorna. Ja, det är några saker du kan testa med och du, ge det lite tid bara :-)

Ponitus
2011-08-28, 21:49
Tycker det ser bra ut.

Fast du kan köra med död start i marken. Om du vill.

CharlieBB
2011-08-29, 06:42
kan du gå djupare i böjen? :) Typ att du sätter dig på huk med stången på ryggen. Med bra hållning givetvis

Pröva några set där du sätter dig på huk, vänta någon sekund och res dig upp. Du är starkare än du tror så du behöver inte göra ett juck i starten med rumpan. Pröva att ha stången längre ner på skuldrorna. Ja, det är några saker du kan testa med och du, ge det lite tid bara :-)

Okej tack, ska testas! :-)

Tycker det ser bra ut.

Fast du kan köra med död start i marken. Om du vill.

Tack! Vad menar du med död start?

Inga andra påpekningar på lyften mina :-)?

Pepz
2011-08-29, 06:50
Tack! Vad menar du med död start?



död start, stången ligger still på backen innan varje repetition dvs som din första repetition, de andra "studsar" du

din teknik i marken är olika på det första repset(det enda "riktiga" marklyftet) och de andra. kolla på filmen så ser du att du startar högt med höften på första och sen sätter du dig ner på de andra.

Du tjänar på att hitta ett mellanting mellan de två och köra med död start varje repetition

CharlieBB
2011-08-29, 14:53
död start, stången ligger still på backen innan varje repetition dvs som din första repetition, de andra "studsar" du

din teknik i marken är olika på det första repset(det enda "riktiga" marklyftet) och de andra. kolla på filmen så ser du att du startar högt med höften på första och sen sätter du dig ner på de andra.

Du tjänar på att hitta ett mellanting mellan de två och köra med död start varje repetition

Okej, jo ska köra med dödsstart dår´åå! :-)

Oj, jo nu ser jag...ska försöka att böja höfterna så lite som möjlig ja.

:thumbup:

Pepz
2011-08-29, 17:28
ska försöka att böja höfterna så lite som möjlig ja.



fast det var inte det jag menade.

jag menade att du i första repetitionen ska försöka starta lägre med höften, dvs sitta mer. och trycka igång lyftet med benen och inte med ryggen som du gör nu

CharlieBB
2011-08-29, 19:33
fast det var inte det jag menade.

jag menade att du i första repetitionen ska försöka starta lägre med höften, dvs sitta mer. och trycka igång lyftet med benen och inte med ryggen som du gör nu

Jaha okej, förstog lite åt fel håll först... :thumbup:

tworks
2011-08-30, 07:51
Alla är naturligtvis skapta olika och har olika förutsättningar, men min erfarehet är i alla fall när det gäller marklyft:

Det är alltid så att tekniken ändras när det börjar bli lite vikt på stången, många "banar" in rörelsen på lättare vikter med en överdriven svank. Svanken orkar man inte hålla när det blir lite fler kilon. Försök att hålla en något "neutral" / rak rygg så kommer du orka mer..

Ang. död start: Du kommer alltid att starta med en annorlunda teknik på det första repset mot de övriga. Det blir inte bra i slutändan. Jag vet att många kör som du med bra resultat. Men om man någon gång tänkt maxa så tänk så här: "Varje gång jag kört ett set marklyft, har jag kört en repetition med maxlyft-utförande, resten med ja...inte vet jag". Man övar alltså inte speciellt mycket på maxlyft-utförandet. Kommer du aldrig maxa..så kör som du själv tycker är lämpligt. Ibland kan det vara kul att testa sin gräns..

Så jag rekommenderar död start på varje repetition, men det är jag det..;)
Hoppas du hittar "din" bana..det är en förnämlig övning..