handdator

Visa fullständig version : Basövningar


herrlindmark
2011-08-28, 19:19
Hej

Jag tänker börja styrketräna, och nu med bättre premisser.
tanken är om det skulle vara en bra början, på ett hållbart "nybörjar koncept"

Att dela upp de 3 basövningarna spridda på 6 dagar, var dag 1 bas som kopletteras med cardio.

vidare 1 månad så inför man träning av specifika muskelgrupper. Ex, biceps alt axlar.

låter kanske som korta träningpass, men jag har all tid i världen.

så vad tror ni om utvecklingen och hållbarheten ?

tossefar
2011-08-28, 19:29
Hur sprider du ut tre övningar på sex dagar?

limenka
2011-08-28, 19:30
Hur sprider du ut tre övningar på sex dagar?

Kanske ska vara 6 bas på 3 dagar?

tossefar
2011-08-28, 19:32
Kanske ska vara 6 bas på 3 dagar?

Alltså ett helkroppspass varannan dag? Låter mer logiskt ja...

herrlindmark
2011-08-28, 19:33
heltenkelt 1 bas vardag, alltså en övning 2 ggr / veckan

Zorban
2011-08-28, 19:35
Du ska altså enbart köra mark, böj och bänk? Antar att du menar de tre. Kan nog vara bra att slänga in lite roddar också iaf. Då får du iaf med latsen och hela axlarna.

Men om du bara vill köra basövningar (inkl rodd och press) så är SL5x5 ett utmärkt program.

herrlindmark
2011-08-28, 19:39
jo dessa 3 äre jag tänker på. har axlarna tendens att halka efter?

dagen gäller inklusive kondition i hövliga mått

Zorban
2011-08-28, 19:41
Baksidan av axlarna och ryggen kommer iaf halka efter. Vilket varken är fint eller hälsosamt. Varför inte bara se till att träna hela kroppen?

herrlindmark
2011-08-28, 19:46
efter träningen har mjuknat så adderar jag övningar, som du till exempel upplyser axlarna.

om man då lägger in framsidana ena dagen, och sedan 3 dagar efter, träna baksidan.

Zorban
2011-08-28, 19:51
Fattar inte alls vad du menar med någånting. Vad betyder det att träningen mjuknar?

Jag tycker personligen det är dumt att hoppa över vissa muskelgrupper. Det betyder inte att du ska isolera några. Dessutom får dina axlar träning, men knappt baksidan av dem. Vilket lär vara en av de vanligaste anledningarna till att folk får axelproblem.

Du kommer såklart bli starkare med ditt program, men jag tycker inte det är optimalt.

Ponitus
2011-08-28, 20:00
Stoppa in skivstångsrodd med. Som en motsvarighet till bänken. Minska risken att få problem med axlar. Hade jag gjort i alla fall.

tossefar
2011-08-28, 20:00
låter kanske som korta träningpass, men jag har all tid i världen.



Det här förstår jag mig inte riktigt på. Om du har all tid i världen, varför inte passa på att träna mer än en övning?

Det låter ganska meningslöst att ta sig till träningsstället, byta om och värma upp för att sedan gå hem efter 20 minuter.

Zorban
2011-08-28, 20:01
Det här förstår jag mig inte riktigt på. Om du har all tid i världen, varför inte passa på att träna mer än en övning?

Det låter ganska meningslöst att ta sig till träningsstället, byta om och värma upp för att sedan gå hem efter 20 minuter.
+1

Det låter dessutom ganska meningslöst att köra på ett schema som inte tränar hela kroppen i en månad, och sedan ändra schemat. Så mycket hinner inte hända på den månaden ändå.

Matsa
2011-08-28, 20:23
Förslag: När du vilar mellan böjseten gör du chins (eller latsdrag om du är för svag). Sikta på 30 chins utspritt under passet till en början (t.ex 5x6), nästa mål kan vara 50 etc. Om du håller dig långt ifrån failure blir det inte så jobbigt att det stör böjträningen speciellt mycket. Markpasset avslutar du med stångrodd, du har ju redan stången liggandes på golvet så det är ju bara att köra ett par lätta set innan du lastar av de sista vikterna. Efter bänkpasset kör du 3x15 facepulls, har du bara kört bänkpress så orkar du allt med lite juckande i en kabelhiss utan att förta dig.

Kanske inte optimalt men då får du med lite träning för att balansera ryggen och baksida axlar utan att det tar så mycket extra tid i anspråk.

herrlindmark
2011-08-29, 06:16
Förslag: När du vilar mellan böjseten gör du chins (eller latsdrag om du är för svag). Sikta på 30 chins utspritt under passet till en början (t.ex 5x6), nästa mål kan vara 50 etc. Om du håller dig långt ifrån failure blir det inte så jobbigt att det stör böjträningen speciellt mycket. Markpasset avslutar du med stångrodd, du har ju redan stången liggandes på golvet så det är ju bara att köra ett par lätta set innan du lastar av de sista vikterna. Efter bänkpasset kör du 3x15 facepulls, har du bara kört bänkpress så orkar du allt med lite juckande i en kabelhiss utan att förta dig.

Kanske inte optimalt men då får du med lite träning för att balansera ryggen och baksida axlar utan att det tar så mycket extra tid i anspråk.

hörs som något bra att bygga vidare på.

pellepedal
2011-08-29, 11:31
Kolla in Bartolls "helkroppspass" i BODY några få nummer tillbaka. Ett riktigt bra upplägg med olika prioriteringar med.

Pernam
2011-08-29, 12:24
Jo, nog ska du kasta in lite fler övningar. Chins, press (för att en man pressar som han pissar, stående... ;-) ). Och hur man kan leva utan ett par set godmornings är ett mysterium. Och skivstångs eller hantelrodd är också nått att satsa på, om man inte vill bli ett skevt bänkpressmongo.