handdator

Visa fullständig version : Off ice training


Sonakul
2011-08-28, 12:02
Har någon förslag på program eller övningar för off ice training inom hockey? Det ska vara fys övningar som t.ex. styrka, explosivitet (hopp), footwork, core osv. Alltså inga teknikövningar.

pialia
2011-08-28, 12:11
Har någon förslag på program eller övningar för off ice training inom hockey? Det ska vara fys övningar som t.ex. styrka, explosivitet (hopp), footwork, core osv. Alltså inga teknikövningar.

Allt du beskrev kräver teknik. Möjligtvis vissa coreövningar som inte är särskilt tekniska.

Personligen tränar jag tyngdlyftning, men min coach har också hand om fysträningen för en rad olika hockeylag, främst 15-18 åriga killar, men jag håller inte koll på vilka lag det är.

Övningarna dom kör är baserade på tyngdlyftning dock väldigt grundläggande, samt så kör dom klassiska böjar, spänsthopp, sprintvariationer och div. skivstångsövningar som ska gynna slagkraften.

Jag tror det blir väldigt svårt för dig att hitta ett färdigt program online för vad jag har sett så individanpassar de flesta coacher träningen efter vad just deras atleter behöver. Det verkar dock som att du behöver någonting rätt så basic, så du skulle ju kunna ta ett styrkeprogram (exempelvis starting strength) och lägga till lite fotarbete, spänst och sprintövningar.

Edit: Har du ingen tränare du kan fråga om råd?

Sonakul
2011-08-28, 12:19
Klart allt kräver teknik. Men jag syftade mer på t.ex. klubbteknik osv. Jag behöver något mer specifikt. Är målvakt. Och de tränar inte riktigt likadant. Jag håller på med ett program just nu där det ingår: Bål, Ben, Överkropp, Hopp och Footwork. På just styrke momenten försöker jag hitta övningar som är mer dynamiska och funktionella. För att stå och isolera muskelgrupper hit och dit leder bara till mer vikt och tappar snabbheten på isen. Men som sagt, jag håller på med mitt program nu men skulle behöva hjälp att hitta mer övningar då det för tillfället står still. Har försökt att kolla på youtube på bland annat JS Giguere när han tränar och försöka hitta nya övningar. Men just nu står det still.

pialia
2011-08-28, 12:34
Jag behöver något mer specifikt. Är målvakt. Och de tränar inte riktigt likadant. Jag håller på med ett program just nu där det ingår: Bål, Ben, Överkropp, Hopp och Footwork. På just styrke momenten försöker jag hitta övningar som är mer dynamiska och funktionella. För att stå och isolera muskelgrupper hit och dit leder bara till mer vikt och tappar snabbheten på isen. Men som sagt, jag håller på med mitt program nu men skulle behöva hjälp att hitta mer övningar då det för tillfället står still. Har försökt att kolla på youtube på bland annat JS Giguere när han tränar och försöka hitta nya övningar. Men just nu står det still.

Leta upp en tyngd- eller styrkelyftarklubb, lär dig övningarna. Då har du alla styrkeövningar du behöver, och då står du inte och isolerar muskelgrupper. Om du redan har ett program där du kör bål, ben, överkropp och plyometriska övningar så förstår jag inte varför du letar ett nytt, dock. Vad är det för fel på ditt nuvarande?

Sonakul
2011-08-28, 12:37
Jag har redan kört "tyngdlyftning" med laget i snart 4 år. Så kan teknikerna för frivändning, benböj, marklyft, ryckfrivändningar osv tillräckligt bra.

Jag tycker inte jag har tillräckligt många övningar, vill kunna variera, då blir det roligare!

pialia
2011-08-28, 12:45
http://www.youtube.com/user/CWSmith52
http://www.youtube.com/user/ZEvenEsh
http://www.youtube.com/user/joedefranco

Leta inspiration.

Låter dock dumt att ändra något om din tränare redan har ett beprövat fysprogram som hela laget kör. Troligtvis har de valt det programmet av en anledning.

Sonakul
2011-08-28, 13:00
Tack.

Jag har gjort det här programmet själv. Vi har nämligen eget ansvar över fysträningen under säsongen