handdator

Visa fullständig version : Kan Omega 3 ORSAKA eksem?


TheMuffin
2011-08-27, 20:18
Hej!

Under Januari-Februari i år fick jag plötsligt för första gången under mitt vuxna liv problem med eksem runt ögon och på händer. Jag behandlade med nån salva och problemet försvann. Jag trodde vid tidpunkten att det extremt torra klimatet var boven och tänkte inte mer på saken. Grejen är att jag återigen känner symptom och denna gång kan inte ett torrt klimat vara orsaken.

Under samma period så har jag även ökat mitt intag av Omega 3 till ca 6 g dagligen och funderar på om Omega 3 kan vara orsaken till mina problem. Omega 3 sägs ju för det mesta förebygga eksem men enligt enstaka källor såsom denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133670 så sägs omega 3 även kunna orsaka eksem. Tråden är ju några år gammal. Undrar om det finns några nya data?

TheMuffin
2011-08-27, 20:46
En korrektare beskrivning av mina nuvarande symptom är att jag upplever att huden blivit tunnare runt ögon och på händerna. Kan det finnas en koppling till högt Omega 3 intag?

mattilainen
2011-08-27, 21:26
testat sluta?

TheMuffin
2011-08-27, 22:10
testat sluta?

Nja, är ju inte säker på att omega 3 är orsaken. Blir ju lite av ett detektivarbete när man åker på nått sånt här. Givetvis tänker jag testa att hålla upp under en period för att se om symptomen försvinner men ville ha lite kött på benen först och slängde därför ut frågan här först

Sverker
2011-08-28, 06:29
Jag kan inte komma med något nytt. Byt diet och se vad som händer efter 12 - 16 veckor.



Misstänker annars att extremt torrt klimat ( vinter ) eller mycket fuktigt ( sensommar och höst ) kan ställa till det för huden.
Tidigare byte av hudlotion med andra tillsatsämnen, typ parabener, kanske ?

TheMuffin
2011-08-28, 11:29
Ok, tack för svar. Det kanske är som du säger att det trots allt är klimatet som är orsaken. Tror inte hudlotion har med saken att göra då jag inte använder det frekvent utan först när jag tycker mig känna symptom. Det är säkert långsökt att Omega 3 skulle orsaka eksemen, enligt de flesta källor så ska det ju tvärtom vara bra för huden men känner att jag måste kolla på allt just nu.

Kappman
2011-08-28, 11:49
Har du andra hudsymptom i ansiktet?
Ex. rodnande kinder eller finnar el. annat?

TheMuffin
2011-08-28, 12:04
Nej, problemen har varit begränsade till den tunna huden runt ögonen och på händerna

Tolkia
2011-08-28, 19:08
Vad har du behandlat med för salva?

Duh
2011-08-29, 11:31
Nu vet jag inte ens om det är möjligt för Omega-3-tabletter att innehålla histamin, men annars kan ju gammal/dåligt förvarad fisk innehålla mycket histamin. Kanske är en möjlighet? :)

christofer79
2011-08-29, 11:49
En korrektare beskrivning av mina nuvarande symptom är att jag upplever att huden blivit tunnare runt ögon och på händerna. Kan det finnas en koppling till högt Omega 3 intag?

Tror mer det är kortisonsalvan som du fått som har gjort din hud tunnare.

Torra händer kan bero på miljöfaktorer som att du har fuktiga händer och slarvar med att smörja in dem. Torra hände kan även komma innifrån kroppen som exempelvis stress mm. Jag tror inte det beror på omega 3 men upplever du att det kommer av det så avvakta med att ta omega 3 under en period o se om det blir bättre.

Sverker
2011-08-29, 17:09
Nu vet jag inte ens om det är möjligt för Omega-3-tabletter att innehålla histamin, men annars kan ju gammal/dåligt förvarad fisk innehålla mycket histamin. Kanske är en möjlighet? :)


Aldrig sett att det skulle finnas histamin i fiskolja. Oljan tvättas vilket gör att ev. histamin tvättas bort.

TheMuffin
2011-08-30, 11:19
Vad har du behandlat med för salva?

JAg fick nån ögonsalva utskrivet från vårdcentralen. Fictoril eller nått sånt

Tror mer det är kortisonsalvan som du fått som har gjort din hud tunnare.

Jag behandlade bara vid symptom och har inte använt salvan sen i slutet på april. Så jag tror inte den är orsaken just nu. Huden borde väl ha återställt sig sen dess?

Torra händer kan bero på miljöfaktorer som att du har fuktiga händer och slarvar med att smörja in dem. Torra hände kan även komma innifrån kroppen som exempelvis stress mm. Jag tror inte det beror på omega 3 men upplever du att det kommer av det så avvakta med att ta omega 3 under en period o se om det blir bättre.

Ja, att Omega 3 skulle vara problemet är förmodligen långsökt. Kollar lite på allt just nu, har bytt tvättmedel, tvål och kollat på andra vanliga orsaker. Har för tillfället inga eksem men jag upplever ändå att huden är känsligare än tidigare och är lite rädd för att problemen ska komma tillbaka när vintern kommer. Eksemen runt ögonen skapade i sin tur flera ögoninflammationer vilket var grymt jobbigt så försöker tänka lite förebyggande just nu. Är trots allt 30+ och tycker det är märkligt att man åker på nått sånt här hux flux i vuxen ålder.