handdator

Visa fullständig version : Marklyft-ont i ryggen


Stromen
2011-08-27, 18:55
Tjena, kör 5x5 och börjar nu gå upp i vikter. Lastade på 60kg ida som schemat sa till mig att göra och nu 5 timmar efter träningen har jag börjat få ont precis ovanför ländryggen, alltså i mitten av ryggen och ut mot sidorna. Detta är bara när jag t.ex sträcker/gungar på mig. Vad kan det bero på? Min teknik är säkert inte HELT perfekt, men den är mycket bra. Har suttit och tittar flera timmar på youtube och läst en massa om hur man utför lyftet. Det är svårt att förklara på vilket sätt det gör ont, men det liksom hmm.. känns som att det är stelt på något sätt. Någon som vet vad problemet kan vara?

Olaaa
2011-08-27, 18:58
Du har inte bara vanlig träningsverk? Får det ibland, speciellt när jag höjt vikter.

Stromen
2011-08-27, 19:09
Det är det jag själv funderar på. Det känns inte riktigt som träningsvärk men den enda ryggövningen jag gjort hittils i min gymkarrier är chins. Så kanske är någon typ av muskelvänjning sak. Vette fan. Får väl se om ett par dagar, kanske går över. Får hoppas på det. :)

mattilainen
2011-08-27, 19:14
du ska nog se över tekniken tycker jag. Inte värt att åka på något direkt..

Stromen
2011-08-27, 19:25
du ska nog se över tekniken tycker jag. Inte värt att åka på något direkt..

Har gjort det tusen gånger, vi har en spegel som jag hittat mig i, har stången nära kroppen hela tiden, rak i ryggen mm. Värmer upp med bara stången i början också..

lurre86
2011-08-27, 19:33
Har gjort det tusen gånger, vi har en spegel som jag hittat mig i, har stången nära kroppen hela tiden, rak i ryggen mm. Värmer upp med bara stången i början också..


Lägg upp en film här så vi kan titta. De är nog det bästa.

Rahf
2011-08-27, 20:23
Låter som vanlig träningsvärk, men samtidigt är det en god idé att filma dig själv så att andra får se. En andra åsikt är säkrare än att man ska avgöra själv, speciellt om det är en ny övning.

1684_
2011-08-28, 04:34
träningsvärk tror jag, marklyft e ju lite känt för de dära med ryggen, speciellt om du svankat ordentlgit!

nyrjoh
2011-08-28, 08:21
Du får inte träningsvärk på 5 timmar. Att själv bedöma sin teknik utifrån filmer och att se sig själv i spegel har ju sina nackdelar. Jag skulle inte ignorera smärtan utan antingen få hjälp där du tränar eller posta film här för hjälp med tekniken.